Hjälp!! Hur gör man om en bensin motor till etanol??

Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Hej har en Opel Calibra 2,0 16v från 1991 och undrar hur man bygger om den från bensin till etanol?

Senast redigerat av DJeXCute (11 juni 2008)

MvH Glenn Wiberg
FLindgren
24 februari 2008 · 5 089 Inlägg

När man söker efter etanol på  google så hittar man direkt www.etanol.nu.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

FLindgren skrev:
När man söker efter etanol på  google så hittar man direkt www.etanol.nu.

Tack ska kolla det nu:D

MvH Glenn Wiberg
Markus_MR2
24 februari 2008 · 761 Inlägg

DJeXCute skrev:
Hej har en Toyota Celica 2,0 GTI från 1990 och undrar hur man bygger om den från bensin till etanol?

Då undrar man ju nervöst varför.. Du kommer inte att få mer effekt om det är det du är ute efter..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

DJeXCute skrev:
Hej har en Toyota Celica 2,0 GTI från 1990 och undrar hur man bygger om den från bensin till etanol?

Då undrar man ju nervöst varför.. Du kommer inte att få mer effekt om det är det du är ute efter..

Etanolen är biligare och min tjejs bror fick 30 hk mer av det. Och även etanol leverantörerna och dom som bygger om garanterar minst 10 hk mera. Så jag blir ju garranterad 10 hk mera.

MvH Glenn Wiberg
dyGGz V70D5
24 februari 2008 · 199 Inlägg

billigare, mm men jag har hört att bilen drar mer etanol än bensin!

Man lever bara en gång
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

dyGGz skrev:
billigare, mm men jag har hört att bilen drar mer etanol än bensin!

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

camaro67 skrev:

dyGGz skrev:
billigare, mm men jag har hört att bilen drar mer etanol än bensin!

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

MvH Glenn Wiberg
Lundgren_85 Lastbilschaufför
24 februari 2008 · 123 Inlägg

Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

dyGGz skrev:
billigare, mm men jag har hört att bilen drar mer etanol än bensin!

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sushikocken Sleeper
24 februari 2008 · 3 084 Inlägg

"Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil, större vridmoment på låga varvtal och lägre bränsleförbrukning."

"Etanolen kostar ca 8 kr/l och det går åt ca 30% mer. Det gör att det "motsvarande bensinpriset" blir 10,40 kr."

saxat från etanol forumet..

Senast redigerat av Sushikocken (24 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Lundgren_85 skrev:
Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

MvH Glenn Wiberg
MrTurbo Better than God \o/
24 februari 2008 · 1 883 Inlägg

Man byter större delen av bränslesystemet och en hel del komponenter i motorn. Skillnaden mellan en etanolbil och bensinbil är mycket större än vad vissa vill ha det till. Men okej, vill man ha en bil med sämre driftsäkerhet och kortare livslängd är det väl bara att tanka och köra...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

DJeXCute skrev:

Lundgren_85 skrev:
Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

Har du sett några bromspapper på dom? Ingen normal motor får några 30hk av att bara slå etanol i tanken. Men de ska väll göra lite skillnad. Men de blir mer svårstartade när de är kallt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Mickius
24 februari 2008 · 4 670 Inlägg

i min 745 turbo ja hade fick ja lite mer effekt om jag körde på 70% etanol. men då hade ja större stridare och allt annat..  men så mycket skillnad va de inte på ren soppa eller etanol!

men tror du du får 30 hk kör på det! sen kolla hur mycket du fick!

MeloveGolf Vw trimmare
24 februari 2008 · 2 995 Inlägg

DJeXCute skrev:
Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

är det psykiska hästar eller bänkade hästar....höjt ladd + etanol = höjd effekt
N/A + etanol utan seriös mappning ger ingen effekthöjning...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Ja kanske det men all världens olja är beräknad att bara räcka i 100 år till. Så tänk dig att om ca 20 år kostar ca oljan 25-30 kr l. Och etanol görs på öl, träd mm. Och så vill sverige ligga 1a i miljövänligt land. Så jag tror att bensinen kommer höjas med 100-125% mer i skatt en etanolen och biogas.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

MeloveGolf skrev:

DJeXCute skrev:
Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

är det psykiska hästar eller bänkade hästar....höjt ladd + etanol = höjd effekt
N/A + etanol utan seriös mappning ger ingen effekthöjning...

han har benkat den till 295 hk så han har ingen motor broms. Han benkade det när han hade bensin till 265 hk sen byggde han om den till etanol och benkade om den till 295 hk. han fick då 30 hk mera genom att byta.

MvH Glenn Wiberg
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Ja kanske det men all världens olja är beräknad att bara räcka i 100 år till. Så tänk dig att om ca 20 år kostar ca oljan 25-30 kr l. Och etanol görs på öl, träd mm. Och så vill sverige ligga 1a i miljövänligt land. Så jag tror att bensinen kommer höjas med 100-125% mer i skatt en etanolen och biogas.

De är bara de att de har ju kommit på att etanolen inte är så jävla miljövänlig som de ville ha de till. De går åt så mycke råvaror för att framställa etanolen så de blir omvänd effekt. Tänk dig om alla ska åka etanol, då lär vi få hugga ner skog så de skriker om de. Vad händer då? Inga träd som kan ta upp koldioxid(?) och producera syre. Men jag har åxo planer på att åka på etanol. Så kör på big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

DJeXCute skrev:

MeloveGolf skrev:

DJeXCute skrev:
Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

är det psykiska hästar eller bänkade hästar....höjt ladd + etanol = höjd effekt
N/A + etanol utan seriös mappning ger ingen effekthöjning...

han har benkat den till 295 hk så han har ingen motor broms. Han benkade det när han hade bensin till 265 hk sen byggde han om den till etanol och benkade om den till 295 hk. han fick då 30 hk mera genom att byta.

Hur mycke byggde han om då?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang