Hjälp!! Hur gör man om en bensin motor till etanol??

Xoreza
5 juni 2008 · 406 Inlägg

luunggan skrev:

snackcalahan skrev:

DJeXCute skrev:

Ja men regeringen har varje år överskot i kasan hur mycket dom har kvar efter års skiftet får man aldrig veta. 1990 någon gång kostade bensinen 7kr och 2 kr skat. Så idag kostar bensinen 11 kr och 2 kr skat. Så etanolen är biligare att framta. Så ska man se långt så kostar ca etanolen 4 kr l att göra och en skat på 4 kr l. Så redan idag har etanolen dubelt så hög skat som bensin så jag tror endåså inte att dom höjer etanolen lika mycket som bensinen..

hehe ja du det du betalar för bensinen utan skatt är runt 6 kronor vet inte på vilken kaffe rast ni har kommit fram till det där. Höjningarna är ju inte så farliga ändå, visst man gnäller å tycker man får minder och mindre för pengarna men samtidigt så höjs lönerna i samma takt. Har man inte råd att åka, så kan man ta bussen lr cykla, Vet att det är några som är beroende av bil men alla kör mer än vad dom måste

Skit samma om lönerna går upp, man måste ju betala mer skatt på det med. Ska inte behöva höja bränslepriset för att man får högre lön. Då kan dom ju lika gärna höja priset på mat bara för att man tjänar mer.

Ja jag håller med:)

MvH Glenn Wiberg
Master_
5 juni 2008 · 1 Inlägg

Rev förra veckan ner min topp... för att det var intressant och kul. An enda anledningen att jag kört 1500mil på e85, Toppen är renare inte sotig det är ju ett pluss smile Inga tecken på skador varken på ventiler eller säten, oljan är fin fin ska men ändå byta den hittar inget annat som tyder på onormalt slitage pga E85, Har kört rätt mycket de senaste åren på e85 och har råkat ut för ett par bensin läckage och en defekt soppa pump. Den bilen hade dock gått över 30.000mil så om det var E85 som orsakade pumphaveriet eller slitage är ju frågan. Men kort och gott. Det enda som jag märkt på mina bilar är att äldre soppa slangar och ev, pumpen går ner sej. På den bil jag kör med nu är det nya slangar och har inte haft några problem med E85, förutom lite tjuriga kallstarter och högre förbrukning ganska precis 20% vilket varierat på olika bilar. Hade för två år sen 2calibror, den ena gick helt ok på e85 och den andra var helseg, samma motortyp och årsmodell. Så hur bilen går på E85 verkar lite individuellt.

MST4
5 juni 2008 · 224 Inlägg

_Jacob_ skrev:
äta upp ventilsäten är ju alltid en höjdare

oxå en skröna.
därimot så äter den upp levern på många alkoholister som dricker etanol (eller som den heter på systemet Absolut Vodka )  tongue

ser att många har sina ide'er mm i denna tråden smile

//mvh Martin som kör på e85-sprit och kör fortare en gallardo på 100-200

Senast redigerat av MST4 (5 juni 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
torpis Forummoderator
5 juni 2008 · 10 576 Inlägg

DJeXCute skrev:
Ja sen väntar man bara på att soppa pumpen ska gå sönder:(

det har min gjort där emot smile

och jag har PIB i motorn wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xoreza
5 juni 2008 · 406 Inlägg

torpis skrev:

DJeXCute skrev:
Ja sen väntar man bara på att soppa pumpen ska gå sönder:(

det har min gjort där emot smile

och jag har PIB i motorn wink

Ja pumpen brukar inte orka att tilföra den mängden e85 som motorn vill ha. Men man ska sätta dit en volvo pump för dom orkar. Men kommer inte ihåg vilken model av alla volvo modeler man skulle ta den ifrånsad

MvH Glenn Wiberg
MST4
5 juni 2008 · 224 Inlägg

DJeXCute skrev:

torpis skrev:

DJeXCute skrev:
Ja sen väntar man bara på att soppa pumpen ska gå sönder:(

det har min gjort där emot smile

och jag har PIB i motorn wink

Ja pumpen brukar inte orka att tilföra den mängden e85 som motorn vill ha. Men man ska sätta dit en volvo pump för dom orkar. Men kommer inte ihåg vilken model av alla volvo modeler man skulle ta den ifrånsad

nja både jag och torpis kör med extra pump för att mata fuelrailen med den extra soppan.
men den pumpen som många kör med är nog 044 eller 984 som både jag och torpis kör med
men tyvärr har den givit upp på torpis bil verkar det som.
några av walbros högprestanda pumpar funkar oxå.

//martin kör fortfarande etanol i tanken smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Xoreza
5 juni 2008 · 406 Inlägg

MST4 skrev:

DJeXCute skrev:

torpis skrev:

det har min gjort där emot smile

och jag har PIB i motorn wink

Ja pumpen brukar inte orka att tilföra den mängden e85 som motorn vill ha. Men man ska sätta dit en volvo pump för dom orkar. Men kommer inte ihåg vilken model av alla volvo modeler man skulle ta den ifrånsad

nja både jag och torpis kör med extra pump för att mata fuelrailen med den extra soppan.
men den pumpen som många kör med är nog 044 eller 984 som både jag och torpis kör med
men tyvärr har den givit upp på torpis bil verkar det som.
några av walbros högprestanda pumpar funkar oxå.

//martin kör fortfarande etanol i tanken smile

Okej ja det kan man ju göra. Dom där Walbros pumparna vad ligger dom i för pris då?

MvH Glenn Wiberg
tal0n Mekaniker/Däckmontör
5 juni 2008 · 1 140 Inlägg

DJeXCute, varför frågar du inte dina kompisar som du hade som hade lyckats så bra med hur dom gjorde? vore väl enklast det?

Wanegardh Asgammal medlem.
5 juni 2008 · 2 246 Inlägg

DJeXCute skrev:

MST4 skrev:

DJeXCute skrev:

Ja pumpen brukar inte orka att tilföra den mängden e85 som motorn vill ha. Men man ska sätta dit en volvo pump för dom orkar. Men kommer inte ihåg vilken model av alla volvo modeler man skulle ta den ifrånsad

nja både jag och torpis kör med extra pump för att mata fuelrailen med den extra soppan.
men den pumpen som många kör med är nog 044 eller 984 som både jag och torpis kör med
men tyvärr har den givit upp på torpis bil verkar det som.
några av walbros högprestanda pumpar funkar oxå.

//martin kör fortfarande etanol i tanken smile

Okej ja det kan man ju göra. Dom där Walbros pumparna vad ligger dom i för pris då?

1250 kr på rrp

Moparboy440
5 juni 2008 · 4 682 Inlägg

MrTurbo skrev:
*host*

MrTurbo skrev:
Man byter större delen av bränslesystemet och en hel del komponenter i motorn. Skillnaden mellan en etanolbil och bensinbil är mycket större än vad vissa vill ha det till. Men okej, vill man ha en bil med sämre driftsäkerhet och kortare livslängd är det väl bara att tanka och köra...

Det finns en del saker som inte TÅL etanolen på en bensinbil med...

exakt vilka delar menar du:P?

FluGan Sideways.nu
5 juni 2008 · 873 Inlägg

soppapumpen.. smile

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Nissan 200sx "Sideways.nu" (1992)
Moparboy440
7 juni 2008 · 4 682 Inlägg

FluGan skrev:
soppapumpen.. smile

menade i motorn..roll

Xoreza
10 juni 2008 · 406 Inlägg

tal0n skrev:
DJeXCute, varför frågar du inte dina kompisar som du hade som hade lyckats så bra med hur dom gjorde? vore väl enklast det?

Ja jag vill väll inte slänga ut 30-40 tusen som dom gjprde. Och dom lämnade in bilarna:(

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
10 juni 2008 · 406 Inlägg

maximus skrev:

DJeXCute skrev:

MST4 skrev:

nja både jag och torpis kör med extra pump för att mata fuelrailen med den extra soppan.
men den pumpen som många kör med är nog 044 eller 984 som både jag och torpis kör med
men tyvärr har den givit upp på torpis bil verkar det som.
några av walbros högprestanda pumpar funkar oxå.

//martin kör fortfarande etanol i tanken smile

Okej ja det kan man ju göra. Dom där Walbros pumparna vad ligger dom i för pris då?

1250 kr på rrp

Okej låter bra det:) Fan ska jag ha en ny vanlig till min bil kostar det 2225 kr:(

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
11 juni 2008 · 406 Inlägg

Moparboy440 skrev:

MrTurbo skrev:
*host*

MrTurbo skrev:
Man byter större delen av bränslesystemet och en hel del komponenter i motorn. Skillnaden mellan en etanolbil och bensinbil är mycket större än vad vissa vill ha det till. Men okej, vill man ha en bil med sämre driftsäkerhet och kortare livslängd är det väl bara att tanka och köra...

Det finns en del saker som inte TÅL etanolen på en bensinbil med...

exakt vilka delar menar du:P?

Ja det undrar jag med.

MvH Glenn Wiberg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang