Håll avståndet skylt...

Gulmun * Klåpare
26 februari 2008 · 1 718 Inlägg

På Blueride.se finns en programmerbar skylt med röda dioder för bakrutan om du har beslutsamhetsångest. Styrs av en fjärrkontroll. Annars kan du göra som farsan: Ställ in/ta bort spolarmunstycket bak så att det kommer rakt i ansiktet på dom. Gissa om dom håller avstånd efter ett par skott... big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Joo
26 februari 2008 · 741 Inlägg

theswed skrev:

Killr0y_swe skrev:

Mr_Jetta skrev:
Ligger någon så nära brukar jag bromsa till lite för att se hur dom reagerar tongue (inte med supran)

Så gör alltid jag, fungerar alltid! smile

Gjorde så i dag men då vart dom i bilen lite sura sen försökte dom köra om mig  där det var enkel filigt innan en cirkulations plats  så kom dom inte imellan då hängde han på tutan vart enu surare på mig det hadde kunnat blivit en ruskig smäll där bara för att folk har så jävla bråttom i bland förstår inte sånt

smile

Jag tror nog dom som ligger bakom dig är lika irriterade på dig som du är på dom smile

Vet själv hur det är, åker 4 mil till jobbet varje dag och 4 mil hem, ligger alltid i snitt på 110-120 km/h, så kommer det en seg och trött människa som ligger i 80 km/h framför, då blir man bara irriterad.. Åker man 50 mil i veckan samma sträcka så blir det att man höjer hastigheten..

Jag tror nog jag är en sådan person som du beskriver som ligger tätt bakom (iaf när det gäller till och från jobbet), har varit med om att folk börjat spola med spolarvätskan på deras bil, i lite högre hastigheter så skvätter det på bilen som är bakom, då brukar man förstå att dom är lite sura när det kommer på ens framruta... Har du provat det? smile

paltodlarn
27 februari 2008 · 527 Inlägg

det är väl bara att skaffa en gammal svartrykande diesel så behöver man inte störa sig på att dom ligger nära tongue

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

ifall folk fattar att man inte behöver ligga 15-20km/h LÄGRE än hastighetsbegränsingen och dessutom kan hålla till kant så uppstår aldrig problemet, jag har 110-väg hela till jobbet och folk ligger på max 100 km/h där, ifall man har en bil eller inte själv klarar av att hålla RÄTT hastighet så anser inte jag att man ska ha körkort!
Sen att det kommer någon som har j*vligt bråttom så är det bara att hålla till höger och släppa förbi, det är inte svårare än så! Det är hårdare straff på att hindra någon i trafiken än på fortkörning!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
olirc
27 februari 2008 · 245 Inlägg

kolvas skrev:
ifall folk fattar att man inte behöver ligga 15-20km/h LÄGRE än hastighetsbegränsingen och dessutom kan hålla till kant så uppstår aldrig problemet, jag har 110-väg hela till jobbet och folk ligger på max 100 km/h där, ifall man har en bil eller inte själv klarar av att hålla RÄTT hastighet så anser inte jag att man ska ha körkort!
Sen att det kommer någon som har j*vligt bråttom så är det bara att hålla till höger och släppa förbi, det är inte svårare än så! Det är hårdare straff på att hindra någon i trafiken än på fortkörning!

Huuh? Jag kör efter vägförhållanden,bilens form och min form men hur kör du? Sen håller jag till höger om det går men fan heller att jag som vissa tycker ska gå ut för att släppa förbi när det är mörkt, skymd sikt eller annan olägenhet som gör att jag bedömer det som icke säkert att gå ut till höger för det är nämligen frivilligt att underlätta för omkörning så länge det inte rör sig om ett utryckningsfordon då man skall göra vad man bedömer som säkert för att underlätta för dess fortsatta färd.

Nåja tillbaks till topic så skulle jag med vilja ha en sån skylt då man får dessa "ligga bära bilen terrorister" bakom sig och senaste incidenten var den med ärthjärnan som låg bakom mig och stressade skulle köra om mig på höger sida när den enfiliga vägen blev tvåfilig trotts att jag tittat i bakspegeln och visade blinkers i god tid och redan påbörjat en omkörning då ärthjärnan inte iddes använda blinkers så jag fick köra mycket nära framförvarande bil för att på så sätt förhindra denne ärthjärna från att köra om mig på fel sida på en 110km/h väg där man inte får göra så fast det inte kändes bra för vid en panikinbromsning av den framförvarande bilen har jag inte en chans att hinna stanna i tid.

kolvas trafiklagstiftningen säger ingenting om att hindra någon i trafiken om du nu inte får för dig att panikbromsa på motorvägen eller ligga i 30km/h på motorvägen förståss utan du har rätt att anpassa farten och skall så göra för att kunna stanna för varje förutsebart hinder men det är något du kommer på efter 20 års bilkörning får jag hoppas för jag antar att du inte har haft körkortet så länge?

Tom Darth Vader
27 februari 2008 · 1 644 Inlägg

kolvas skrev:
ifall folk fattar att man inte behöver ligga 15-20km/h LÄGRE än hastighetsbegränsingen och dessutom kan hålla till kant så uppstår aldrig problemet, jag har 110-väg hela till jobbet och folk ligger på max 100 km/h där, ifall man har en bil eller inte själv klarar av att hålla RÄTT hastighet så anser inte jag att man ska ha körkort!
Sen att det kommer någon som har j*vligt bråttom så är det bara att hålla till höger och släppa förbi, det är inte svårare än så! Det är hårdare straff på att hindra någon i trafiken än på fortkörning!

Vad gör detta om det är 110väg? Det är väl med all säkerhet 2-filigt där? Så varför stör detta dig?

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Vad gör detta om det är 110väg? Det är väl med all säkerhet 2-filigt där? Så varför stör detta dig?

det är 2+1 väg, världens sämsta uppfinning

Olirc// ifall det är dåliga väderförhållande så fattar jag också att det kanske inte är lämpligt att köra 110 bara för att man får, nu menar jag dom som inte kör i t.ex 110 på en 110 väg vid normala förhållande
och ja, det finns lagstiftning om hindrande i trafiken, under förordning 1996:724, jag har för mig att bötesbeloppet är ifrån 1400kr och uppåt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hmm.
27 februari 2008 ·

Hjaelten skrev:

Supra_Micke skrev:
Äsch, skriv något i stil med "Kommer du närmare springer en katt över vägen framför min bil"

du får inte bromsa för en katt ;P dvs föraren till bilen som bromsar får betala skador tongue bättre med älg ;D

Så jag ska skita i att bromsa bara för att en idiot kör sin bil 1 meter eller mindre bakom min bil?...

Det är nästan alltid han som "kör på bakifrån" som är den som är vållande till olyckan. Man ska ALLTID Hålla såpass långt avstånd att man kan stanna på det avstånd man kan överblicka, och i sådana fall, det avståndet mellan bilarna. Så enkelt är det...

Senast redigerat av Hmm. (27 februari 2008)

kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Hmm. skrev:

Hjaelten skrev:

Supra_Micke skrev:
Äsch, skriv något i stil med "Kommer du närmare springer en katt över vägen framför min bil"

du får inte bromsa för en katt ;P dvs föraren till bilen som bromsar får betala skador tongue bättre med älg ;D

Så jag ska skita i att bromsa bara för att en idiot kör sin bil 1 meter eller mindre bakom min bil?...

Det är nästan alltid han som "kör på bakifrån" som är den som är vållande till olyckan. Man ska ALLTID Hålla såpass långt avstånd att man kan stanna på det avstånd man kan överblicka, och i sådana fall, det avståndet mellan bilarna. Så enkelt är det...

I trafiken så har man inga rättigheter, bara skyldigheter, ifall någon annan gör fel eller ett misstag så ska du göra allt du kan för att undvika en kollision.

saxat ifrån trafikförordning 1998:1276

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
   En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MeloveGolf Vw trimmare
27 februari 2008 · 2 995 Inlägg

olirc skrev:
för det är nämligen frivilligt att underlätta för omkörning så länge det inte rör sig om ett utryckningsfordon då man skall göra vad man bedömer som säkert för att underlätta för dess fortsatta färd.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Mortalis VW-nörd?
27 februari 2008 · 4 332 Inlägg

kolvas skrev:

DoWahDiddy skrev:
Vad gör detta om det är 110väg? Det är väl med all säkerhet 2-filigt där? Så varför stör detta dig?

det är 2+1 väg, världens sämsta uppfinning

Olirc// ifall det är dåliga väderförhållande så fattar jag också att det kanske inte är lämpligt att köra 110 bara för att man får, nu menar jag dom som inte kör i t.ex 110 på en 110 väg vid normala förhållande
och ja, det finns lagstiftning om hindrande i trafiken, under förordning 1996:724, jag har för mig att bötesbeloppet är ifrån 1400kr och uppåt

Du kan aldrig veta när det är normala förhållanden för en annan människa.
Vissa kanske precis opererat sig och har smärtor från det, är/varit sjuka och lite groggy som man kan vara.
Kanske har småbarn i bilen som de inte vill köra ihjäl, eller som just då kivas lite grann.

Bilen kanske inte är helt fine, på väg till verkstad, eller precis fått reda på att nåt gått galet (som när mina bromsar på gamla golfen paja o inte hade nå bromsverkan, då kör man långsamt...)

Eller whatever, därför ska man passa sig från att jävlas med folk, de kör efter sin förmåga, var glad för det istället för att gnälla, undviker säkert många olyckor pga att de som känner att de inte kan köra i 110 inte gör det.
110 är inte en hastighet du MÅSTE hålla, det är en MAXhastighet, du får köra lånsammare än 110 utan att det räknas som att du hindrar trafiken, om du försöker underlätta omkörningar, eller om det inte är jättemkt för långsamt (tex 70)..

kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Mortalis skrev:

kolvas skrev:

DoWahDiddy skrev:
Vad gör detta om det är 110väg? Det är väl med all säkerhet 2-filigt där? Så varför stör detta dig?

det är 2+1 väg, världens sämsta uppfinning

Olirc// ifall det är dåliga väderförhållande så fattar jag också att det kanske inte är lämpligt att köra 110 bara för att man får, nu menar jag dom som inte kör i t.ex 110 på en 110 väg vid normala förhållande
och ja, det finns lagstiftning om hindrande i trafiken, under förordning 1996:724, jag har för mig att bötesbeloppet är ifrån 1400kr och uppåt

Du kan aldrig veta när det är normala förhållanden för en annan människa.
Vissa kanske precis opererat sig och har smärtor från det, är/varit sjuka och lite groggy som man kan vara.
Kanske har småbarn i bilen som de inte vill köra ihjäl, eller som just då kivas lite grann.

Bilen kanske inte är helt fine, på väg till verkstad, eller precis fått reda på att nåt gått galet (som när mina bromsar på gamla golfen paja o inte hade nå bromsverkan, då kör man långsamt...)

Eller whatever, därför ska man passa sig från att jävlas med folk, de kör efter sin förmåga, var glad för det istället för att gnälla, undviker säkert många olyckor pga att de som känner att de inte kan köra i 110 inte gör det.
110 är inte en hastighet du MÅSTE hålla, det är en MAXhastighet, du får köra lånsammare än 110 utan att det räknas som att du hindrar trafiken, om du försöker underlätta omkörningar, eller om det inte är jättemkt för långsamt (tex 70)..

Vid alla de exempel du tar upp så borde man inte köra bil överhuvudtaget...

Hastighetsbegränsingarna är satta av VV med tanke på kondition/skick/beskaffenhet och vägens samt dess omgivning utförande och är en lämplig hastighet på denna vägsträcka, ifall det inte hade varit lämpligt att kunna hålla 110 km/h där så hade inte vägen haft den hastighetsbegränsingen utan en lägre...

Det som retar mig är inte att det kanske är 1 eller 2 som kör på det där viset utan många.
Det är väldigt många som håller 110 på det 2 filiga och sedan går ner till 90 när det blir 1-filigt, varför?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Tom Darth Vader
27 februari 2008 · 1 644 Inlägg

Jag vet inte riktigt vart du vill komma här Kolvas, ska alla alltid liga precis på gränsen? Det är inte sällan jag ligger i 95-100 på 110 väg när jag inte känner att jag har bråttom, men enligt dig så måste jag alltid göra det, eller vad?

Lagen anger en max-hastighet, samt att du inte skall störa/uppehålla andra trafikanter. Om jag ligger 10 km/h under gränsen är det knappast så att jag "uppehåller" någon, om denna person känner detta borde man tänka efter på hur hemskt mycket tid man går miste om, vi snackar säkert flera minuter, om sträckan är lång.

Om man känner att man blir frustrerad för att någon inte ligger och väger på gränsen till fortkörning borde man inte ge sig ut på vägarna, det är då olyckor lätt uppkommer. D.v.s. Omkörningar, kurvtagningar m.m. gjorda i ren ilska.

Det är väldigt många som håller 110 på det 2 filiga och sedan går ner till 90 när det blir 1-filigt, varför?

För att vägen då blir smalare, och en helt okej reaktion då är att ta det lite lugnare.

Senast redigerat av DoWahDiddy (27 februari 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma här Kolvas, ska alla alltid liga precis på gränsen? Det är itne sällan jag ligger i 95-100 på 110 väg när jag inte känner att jag har bråttom, men enligt dig så måste jag alltid gör adet, eller vad?

Lagen anger en max-hastighet, samt att du inte skall störa/uppehålla andra trafikanter. Om jag ligger 10 km/h under gränsen är det knappast så att jag "uppehåller" någon, om denna person känner detta borde man tänka efter på hur hemskt mycket tid man går miste om, vi snackar säkert flera minuter, om sträckan är lång.

Om man känner att man blir frustrerad för att någon inte ligger och väger på gränsen till fortkörning borde man inte ge sig ut på vägarna, det är då olyckor lätt uppkommer. D.v.s. Omkörningar, kurvtagningar m.m. gjorda i ren ilska.

Nej, man behöver inte alltid ligga på gränsen men man behöver inte öka farten för att det blir 2-filigt, då hindrar man en omkörning, vägen blir iofs bredare men ofta så blir filerna smalare.

Det är ju inte upp till dig att avgöra om du hindrar mig eller inte.

Sen är det ofta när man närmar sig någon så saktar dom ner ytterligare och börjar blinka med bromsljus och allt möjligt då tappar dm fullständigt koncentrationen på sin egen körning och bara bryr sig om den som ligger bakom, man ska anpassa sig till trafikrytm.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zoopåse
27 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Man kan tex köra 100-105 istället för 110 för att spara bensin. Man kan ju inte kräva av sina medtrafikanter att de ska köra fort. Skillnad kanske om man kör om, men att någon kör om i 110 ska man kunna ta. Annars har man inte hänsyn nog att ge sig ut i trafiken.

Däremot tycker jag det är omotiverat att sänka farten bara för att det blir 1 filigt. Det är ju att hindra omkörningar om man sedan ökar farten vid 2-filigt, ligg istället kvar i samma låga hastighet då om det går för fort när det blir smalt. Aldeles oavsett vad man tycker om det så är det meningslöst att ligga för nära. Ligg hellre längre bak istället och blås om när det blir 2-filigt.

olirc
27 februari 2008 · 245 Inlägg

MeloveGolf skrev:

olirc skrev:
för det är nämligen frivilligt att underlätta för omkörning så länge det inte rör sig om ett utryckningsfordon då man skall göra vad man bedömer som säkert för att underlätta för dess fortsatta färd.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Vilket innebär att jag inte kan gå åt sidan om det är mörkt, råder dimma, skymd sikt mm så jag inte kan överblicka förutsebara hinder som t.ex en stillastående bil där man har tagit ut en liten pojke för att han är kissnödig eller anser du att man ska köra åt sidan oavsett vad roll

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
   Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
   Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).


Märk väl vad som sägs där jag strukit under gällandes vägrenen att jag väljer om jag vill eller inte iom att det står får och inte skall vilket man ju annars ska göra när man blir omkörd nämligen ligga så långt till höger som möjligt i normalfallet på väg där hastighet är över 70km/h och fler filer finns mm.

Senast redigerat av olirc (27 februari 2008)

Joo
27 februari 2008 · 741 Inlägg

MeloveGolf skrev:

olirc skrev:
för det är nämligen frivilligt att underlätta för omkörning så länge det inte rör sig om ett utryckningsfordon då man skall göra vad man bedömer som säkert för att underlätta för dess fortsatta färd.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Det där var en ganska sjuk läsning, för när jag tog körkort för 4 månader sedan så kommer jag ihåg så väl att man hade inga skyldigheter alls när det gällde omkörning.. Tänkte då att det var ganska sjukt.. Men nu ser man ju att man ska göra så bra man kan för att underlätta, vilket låter logiskt..

olirc
27 februari 2008 · 245 Inlägg

För att förtydliga så menade jag att använda vägrenen för att underlätta vid omkörning vilket är frivilligt att göra så länge det inte är ett utryckningsfordon för då ska man underlätta för dom så mycket man kan och vågar för att inte riskera sin egen hälsa eller bil.

I normalfallet annars vid omkörning på väg så lägger jag mig naturligtvis så långt till höger jag kan för att underlätta och jag tillhör inte heller dom som abbonerar på vänsterfilen vid motorvägskörning.

Goodis Full gas spar tid! ;)
27 februari 2008 · 284 Inlägg

Norde skrev:
finns väl nån sån där dekal med texten "inte så nära, vi känner ju inte varandra"

en sån  har jag på min honda...

Goodis Full gas spar tid! ;)
27 februari 2008 · 284 Inlägg

kolvas skrev:

Mortalis skrev:

kolvas skrev:

det är 2+1 väg, världens sämsta uppfinning

Olirc// ifall det är dåliga väderförhållande så fattar jag också att det kanske inte är lämpligt att köra 110 bara för att man får, nu menar jag dom som inte kör i t.ex 110 på en 110 väg vid normala förhållande
och ja, det finns lagstiftning om hindrande i trafiken, under förordning 1996:724, jag har för mig att bötesbeloppet är ifrån 1400kr och uppåt

Du kan aldrig veta när det är normala förhållanden för en annan människa.
Vissa kanske precis opererat sig och har smärtor från det, är/varit sjuka och lite groggy som man kan vara.
Kanske har småbarn i bilen som de inte vill köra ihjäl, eller som just då kivas lite grann.

Bilen kanske inte är helt fine, på väg till verkstad, eller precis fått reda på att nåt gått galet (som när mina bromsar på gamla golfen paja o inte hade nå bromsverkan, då kör man långsamt...)

Eller whatever, därför ska man passa sig från att jävlas med folk, de kör efter sin förmåga, var glad för det istället för att gnälla, undviker säkert många olyckor pga att de som känner att de inte kan köra i 110 inte gör det.
110 är inte en hastighet du MÅSTE hålla, det är en MAXhastighet, du får köra lånsammare än 110 utan att det räknas som att du hindrar trafiken, om du försöker underlätta omkörningar, eller om det inte är jättemkt för långsamt (tex 70)..

Vid alla de exempel du tar upp så borde man inte köra bil överhuvudtaget...

Hastighetsbegränsingarna är satta av VV med tanke på kondition/skick/beskaffenhet och vägens samt dess omgivning utförande och är en lämplig hastighet på denna vägsträcka, ifall det inte hade varit lämpligt att kunna hålla 110 km/h där så hade inte vägen haft den hastighetsbegränsingen utan en lägre...

Det som retar mig är inte att det kanske är 1 eller 2 som kör på det där viset utan många.
Det är väldigt många som håller 110 på det 2 filiga och sedan går ner till 90 när det blir 1-filigt, varför?

menar du att man inte ska köra bil om man har barn?? hur fan ska man kunna ta sej till BVC å MVC eller nått annat överhuvudtaget!! de e inget fel på att vara försiktig i trafiken.. särskillt inte om de gäller andras liv!! viss jag tycker inte heller om när jag hamnar bakom nån som ligger i 70 på 90 väg.. men va fan!! klart att man ska få åka bil om man har barn!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang