Hur långt kan en bil gå?

apelsinsaft
5 mars 2008 · 46 Inlägg

snart ikapp världsrekordet med mina 39.000 ! nu blir det köra av!

Pikey
5 mars 2008 · 2 283 Inlägg

apelsinsaft skrev:
snart ikapp världsrekordet med mina 39.000 ! nu blir det köra av!

Det är långt ifrån världsrekordet.

R.I.P. Michael Jackson!
dalldall
5 mars 2008 · 97 Inlägg

min 745 har gått 50000 mil, dock är toppen bytt en gång, att bilar skulle gå 100000 mil och mer utan rep går såklart ej! visst kan själva motorn topp-block vara samma, men ett antal toppackningar och lite andra grejor tillkommer alltid på så många mil, men visst är det fantastiskt med så många mil!

BMW 535 (1988)
John87 Stolt Volvoägare
5 mars 2008 · 4 913 Inlägg

dalldall skrev:
min 745 har gått 50000 mil, dock är toppen bytt en gång, att bilar skulle gå 100000 mil och mer utan rep går såklart ej! visst kan själva motorn topp-block vara samma, men ett antal toppackningar och lite andra grejor tillkommer alltid på så många mil, men visst är det fantastiskt med så många mil!

Slitagedelar måste ju såklart bytas med jämna mellanrum, det säger sig självt.
Men sen går vissa motorer längre än andra.

Det finns en Volvo PV i USA någonstans som gått över 400.000 mil nu, med orginalmotor och låda.
Det är svårslaget smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
KarlNilsson Örebroare i exil
5 mars 2008 · 970 Inlägg

En Subaru Legacy som gått ett par mil http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1047

Sköter man bara sin bil kan den väl gå hur långt som helst. Men förr eller senare får man nog räkna med lite dyrare reparationer

Hej FRA!
twin_cam Smålänning
5 mars 2008 · 7 877 Inlägg

För två år sen hade en polares Nissan Terrano II rullat 95.000 mil. Nu har den bara rullat 23.000 big_smile Eller är det 123.000 kanske då... Endom som är gjort är att motorn är bytt för nån glömde dra åt oljepluggen om inte jag minns fel.
Har gått trimmad hela tiden och körts HÅRT.
Japans kvalité wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Farleykarley
5 mars 2008 · 406 Inlägg

Min mercedes 290 har rullat 102.900 mil den smile Original låda/motor..

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
dalldall
5 mars 2008 · 97 Inlägg

om en bil håller 30000 mil utan några större reparationer får man ju vara glad, allt därutöver tycker jag är bonus! sen fattar jag inte hur vissa kör småbilar för att det är billigare! vadå billigare? tar bara min egen 50000 milare, hur många öre per mil har den kostat i rep? dom flesta småbilarna håller inte hälften av vad en stor gör.

BMW 535 (1988)
twin_cam Smålänning
5 mars 2008 · 7 877 Inlägg

dalldall skrev:
om en bil håller 30000 mil utan några större reparationer får man ju vara glad, allt därutöver tycker jag är bonus! sen fattar jag inte hur vissa kör småbilar för att det är billigare! vadå billigare? tar bara min egen 50000 milare, hur många öre per mil har den kostat i rep? dom flesta småbilarna håller inte hälften av vad en stor gör.

30 000 mil är INGET för dagens bilar.
Oljan är bättre, filterna är bättre, precisionen i maskinerna är bättre, även om matrialkvalitén ibland är sämre och grejerna håller klena dimensioner så går dom 30 000 mil utan problem idag.

Däremot på amazon/140 tiden så va det en bragd om bilen klarade 30 000 mil.
Då hade dom visseligen gravt överdimensionerade maskiner med god kvalité på matrialen, men oljor och filter vad värdelösa.

Taxibilar körs ju både 60-70 och 90 000 mil innan dom går i pension...

Allt beror på skötsel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
turboforssen Telge Drifting Team
5 mars 2008 · 5 398 Inlägg

twin_cam skrev:

dalldall skrev:
om en bil håller 30000 mil utan några större reparationer får man ju vara glad, allt därutöver tycker jag är bonus! sen fattar jag inte hur vissa kör småbilar för att det är billigare! vadå billigare? tar bara min egen 50000 milare, hur många öre per mil har den kostat i rep? dom flesta småbilarna håller inte hälften av vad en stor gör.

30 000 mil är INGET för dagens bilar.
Oljan är bättre, filterna är bättre, precisionen i maskinerna är bättre, även om matrialkvalitén ibland är sämre och grejerna håller klena dimensioner så går dom 30 000 mil utan problem idag.

Däremot på amazon/140 tiden så va det en bragd om bilen klarade 30 000 mil.
Då hade dom visseligen gravt överdimensionerade maskiner med god kvalité på matrialen, men oljor och filter vad värdelösa.

Taxibilar körs ju både 60-70 och 90 000 mil innan dom går i pension...

Allt beror på skötsel.

snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
v8rickard Gammelbilsnörd
5 mars 2008 · 450 Inlägg

turboforssen skrev:

twin_cam skrev:

dalldall skrev:
om en bil håller 30000 mil utan några större reparationer får man ju vara glad, allt därutöver tycker jag är bonus! sen fattar jag inte hur vissa kör småbilar för att det är billigare! vadå billigare? tar bara min egen 50000 milare, hur många öre per mil har den kostat i rep? dom flesta småbilarna håller inte hälften av vad en stor gör.

30 000 mil är INGET för dagens bilar.
Oljan är bättre, filterna är bättre, precisionen i maskinerna är bättre, även om matrialkvalitén ibland är sämre och grejerna håller klena dimensioner så går dom 30 000 mil utan problem idag.

Däremot på amazon/140 tiden så va det en bragd om bilen klarade 30 000 mil.
Då hade dom visseligen gravt överdimensionerade maskiner med god kvalité på matrialen, men oljor och filter vad värdelösa.

Taxibilar körs ju både 60-70 och 90 000 mil innan dom går i pension...

Allt beror på skötsel.

snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Som sagt skit snack att en amiz inte går 30K, däremot stämmer det delvis vad du säger om oljor, men dessa motorer bytte man olja på vart 500e mil och hade olika oljor vinter och sommartid...

Senast redigerat av v8rickard (5 mars 2008)

beta
5 mars 2008 · 804 Inlägg

turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Gjorde en snabbsökning på blocket bara för det, miltal över 30k mil, ALLA amazoner över det hade renoverade motorer/vxl-lådor, fanns bara ett par 142;or som rullat över 30k mil där de inte skrivit om den är orörd eller inte. roll

kolvas
5 mars 2008 · 4 001 Inlägg

baaki skrev:

turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Gjorde en snabbsökning på blocket bara för det, miltal över 30k mil, ALLA amazoner över det hade renoverade motorer/vxl-lådor, fanns bara ett par 142;or som rullat över 30k mil där de inte skrivit om den är orörd eller inte. roll

kanske beror på att resten av bilen också är renoverad...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
5 mars 2008 · 5 398 Inlägg

baaki skrev:

turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Gjorde en snabbsökning på blocket bara för det, miltal över 30k mil, ALLA amazoner över det hade renoverade motorer/vxl-lådor, fanns bara ett par 142;or som rullat över 30k mil där de inte skrivit om den är orörd eller inte. roll

det kan bero på att har man en fin amazon eller 140:ia så vill man inte sälja den
man blir liksom ett med bilen smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Germax
5 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Karossen kan väl gå hur långt som hällst. En bil som gått 100K mil har väl ändå utbytt motor? Åtminstone genomrenoverad.

Germax
5 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Är väl inget rekord.. men åkte en taxi för några år sedan som gått 24 tusen mil på ganska exakt 1 år. Det är lite småduktigt tycker jag, 65 mil om dagen smile (den gick dygnet runt ska tillägas)

turboforssen Telge Drifting Team
5 mars 2008 · 5 398 Inlägg

JapMax skrev:
Är väl inget rekord.. men åkte en taxi för några år sedan som gått 24 tusen mil på ganska exakt 1 år. Det är lite småduktigt tycker jag, 65 mil om dagen smile (den gick dygnet runt ska tillägas)

det är väl inge kolla den här p1800 109480 mil innan motorn öppnades tongue
http://www.bilsport.se/news.php?id=50581

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Markus_MR2
6 mars 2008 · 761 Inlägg

Shit, Min saab har gått 40700 och jag tyckte det va långt. Men nu verkar den ju knappt till att va inkörd:D

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Henka_ Slav
6 mars 2008 · 1 454 Inlägg

Farsans 745-86 har rullat 62000 mil nu utan att stonka nå vidare mkt, något hjullager är bytt. Sen har han en 244-77 som har rullat 3000 mil smile den e fräch!

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang