Downpipe? Effekt eller Ljud?

Ivan0
28 februari 2008 · 156 Inlägg

Tjenare. Just nu har jag Ferrita sportavgassystem från kat & bakåt, dubbla slutrör, ett på varje sida. Men jag skulle gärna vilja ha mer "brum" "brum" smile Hjälper det då att sätta på ett framrör också och möjligen en racekatalysator för att få ut mer ljud. Eller ger framröret bara mer effekt?
Jag har en Volvo S60 2.5T

Tacksam för svar
/Ivan0

IMPRAZERN Intresseklubben
28 februari 2008 · 673 Inlägg

dra 3" hela vägen , så kanske dufår fram lite goare ljud smile

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Ivan0
28 februari 2008 · 156 Inlägg

Jag har ju 2 1/2 tum nu från Kat & bakåt. Ska inte byta den igen, heheh :p
Men till frågan. Främre rör med racekat? Bättre Ljud eller Effekt? Eller kanske båda? tongue

H.T
28 februari 2008 · 197 Inlägg

De låter mer med grövre framrör......

Mazda Mx-5 (2006)
RedEyeMS3
28 februari 2008 · 355 Inlägg

Downpipe ger bra med effekt. Iaf på min, ca:30hk tillsammans med midpipe tillsammans med ett dovare ljud.

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
H.T
28 februari 2008 · 197 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
Downpipe ger bra med effekt. Iaf på min, ca:30hk tillsammans med midpipe tillsammans med ett dovare ljud.

De låter för bra nästan........

De skulle va kul o veta om jag får nån hk extra iaf. Tråkigt o gissa.........

Mazda Mx-5 (2006)
kolvas
28 februari 2008 · 4 001 Inlägg

H.T skrev:

RedEyeMS3 skrev:
Downpipe ger bra med effekt. Iaf på min, ca:30hk tillsammans med midpipe tillsammans med ett dovare ljud.

De låter för bra nästan........

De skulle va kul o veta om jag får nån hk extra iaf. Tråkigt o gissa.........

skulle inte tro att dt ger så många hk, kanske nån liten ponny men mer ljud blir det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
28 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Grövre downpipe sänker mottrycket generellt och speciellt efter turbinen. Och genom att turbinen drivs av differenstrycket mellan in och ut så vinner man en hel del i turbons effektivitet på att minska mottrycket. Man vinner även effekt genom att högt mottryck förhindrar evakuering från cylindrarna.

/Göran

Förtydligande: JA. På en bil med uppgraderad turbo och trimmad i övrigt så är en grov downpipe ett måste. Man skall hellre prata om hur mycket man förlorar på en klen DP.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Yockie
28 februari 2008 · 50 Inlägg

Du får helt klart bättre ljud med ett grövre framrör.
Sen om man får några extra hästar gör ju inte det ngt. wink
Vill man med säkerhet ha fler hästar ska man mappa bilen eller välja chip/programvara som är anpassat efter bilens modifieringar!

Brisblå Astra GTC Turbo
kolvas
28 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Sharky skrev:
Grövre downpipe sänker mottrycket generellt och speciellt efter turbinen. Och genom att turbinen drivs av differenstrycket mellan in och ut så vinner man en hel del i turbons effektivitet på att minska mottrycket. Man vinner ävne effekt genom att högt mottryck förhindrar evakuering från cylindrarna.
/Göran

jovisst, men på en standard 2,5t så ger det knappast 30hk, kanske 5 hk
Frågan är hur mycket mer vrid det ger?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
28 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Lite OT (kantboll...)

Anledningen till att det sitter ganska klen DP i orginal är pga avgasreningskrav. Man vill få upp temperaturen på avgaserna och därmed temperaturen i kattarna så fort som möjligt. Detta är en av anledningarna till att konstruktörerna får ett helvete att få upp effekten i moderna orginalmotorer. Titta tex på nya S60R/V70R. Där är det många flaskhalsar som beror på dels utrymme och dels på avgasreningskrav.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
H.T
28 februari 2008 · 197 Inlägg

De roliga e att när man tex. pratar med Ferrita så säger dem att man får upp till 15 extra hk på grövre framrör o race kat. Ferrita e ju ganska stora när de gäller avgassystem. Kan dem hitta på nåt sånt bara för att sälja mer avgassystem.

O jag svarar själv på den frågan.

Jag tror nästan de. Inte att dem ljuger kanske men att dem isället för 5 säger 15 hk extra tyvärr.

Mazda Mx-5 (2006)
kolvas
28 februari 2008 · 4 001 Inlägg

jag har svårt att tro att det är för att få upp tempen, jag har katten sittande allra längst bak på min bil (med sugmotor) och den tänder efter 1 minut
Avgasvärdena testas ju ändå inte på en kall motor och katten hinner tända innan motorn blivit varm, särskilt på en turbo
Jag tror att det är för använda mindre material och därmed komma undan lite billigare när man bygger bilen, och eventuellt också för att få så bra kylning som möjligt på plåten runt omkring DP för där brukar vara ganska ont om plats.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
28 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Jag vet att det är (bla) för att få upp tempen. Och i nyare "noll-utsläpps" regler så mäter man från kall motor med mål att få ner värdena så mycket som möjligt.

Jag tror du blandar ihop vad SBP gör varje år med din bil och vad som sker vid en certifiering.

/Göran

P.S visst spelar materialåtgång också roll, men om avgaskraven skulle gynna större DP så skulle avgaskraven vinna.

kolvas skrev:
jag har svårt att tro att det är för att få upp tempen....
Avgasvärdena testas ju ändå inte på en kall motor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kolvas
28 februari 2008 · 4 001 Inlägg

jo, så är det...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
The_Dude
29 februari 2008 · 550 Inlägg

H.T skrev:
De roliga e att när man tex. pratar med Ferrita så säger dem att man får upp till 15 extra hk på grövre framrör o race kat. Ferrita e ju ganska stora när de gäller avgassystem. Kan dem hitta på nåt sånt bara för att sälja mer avgassystem.

O jag svarar själv på den frågan.

Jag tror nästan de. Inte att dem ljuger kanske men att dem isället för 5 säger 15 hk extra tyvärr.

Där är sanning med modifikation. Om du trimmar din bil och inte byter främrerör så förlorar du i effekt. Men om du sen byter till ett bättre rör så för du ut den tänkta effekten. Och det är kanse så att det skiljer ca 15hk.

Men om man bara monterar ett bättre främrerör på en orginal bil, givetvis turbo. Så får du lägre spoolup tid och bättre vrid över hela registret. Det märkte jag på min, avgas och IC brukar vara flaskhalsar på nyare bilar.

Stephane_
29 februari 2008 · 187 Inlägg

Lånar tråden!

Om jag skulle byta downpipen på min bil oxå nu när jag har bytat avgassystem skulle det bli mindre effekt då ? För Honda motorn vill väl ha mottryck?

The_Dude
29 februari 2008 · 550 Inlägg

Stephane_ skrev:
Lånar tråden!

Om jag skulle byta downpipen på min bil oxå nu när jag har bytat avgassystem skulle det bli mindre effekt då ? För Honda motorn vill väl ha mottryck?

På en sugmotor så ska man ha ett avstämt avgas. Så om du ska byta så leta upp ett extraktor rör.

Ivan0
29 februari 2008 · 156 Inlägg

En grej till: Volvo S 60 SPORT - Art. nr: VOK 60001B
Årsmodell: / Specifikation: Från kat och bakåt. Dubbelt system 2 dämp Utblås på var sida. Enkelt 4 tum.

Så står det på ferritas hemsida. Men vad är det som är 4 tum? Är det själva röret?
http://www.ferrita.se/default.asp?c=sho … 23&id=

Kan jag lägga på ett framrör med racekat på detta sen?

/Ivan0

H.T
29 februari 2008 · 197 Inlägg

Ändröret e 4"

Mazda Mx-5 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang