2852
Sök

Wastegate för mer effekt?

38 Inlägg
10 mars 2008
Sharky skrev:
Jag kan nog tro dig i sak. Men det är helt hjärndött att köra med 7 bars sopptryck och ladda 1.8 bar med det som du har i din bil.

/Göran

hbdesign skrev:
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

möjligt men det funkar och gjort det ett bra tag nu...

Eller det skiter väl jag i

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
Ja om du ska ha 250-300Hk så ska du satsa på större turbo och annat sprut. Karaktären blir sjukt mycket roligare med en rätt byggd motor. Kan lova att 300hk med 1.0 bars ladd är roligare än 300hk med 2,0 bars ladd.

Det låter riskfyllt att ladda mycket mer än 0,75 med orginalsaker om jag ska vara ärlig. Men höj något hekto.. Säg bara till så att bränslet hänger med.

BMW-tok

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Förresten så förlorar man lite utav sitt register om man kör med en större turbo än vad man behöver.. Ska man tex ha ut 400Hk ur en motor så får man bara större turbolagg om man använder en turbo som klarar 800hk än om man använder en som klarar 450hk vilket kan va lämpligt för att den ska ha lite livslängd. Tå exakt lika dana motorer kommer ha olika karaktärer med olika stora turbos. Den med större turbo kommer ha sämre körbarhet och sämre register med samma effekt.

BMW-tok

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
hbdesign skrev:
Sharky skrev:
Jag kan nog tro dig i sak. Men det är helt hjärndött att köra med 7 bars sopptryck och ladda 1.8 bar med det som du har i din bil.

/Göran

hbdesign skrev:
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

1,8 bar i din motor bör ge ca 300+hk. Hur tror du att turbon mår av det när orginalet ska klara 220? Detta leder ju bara till att den blir segvarvad och har alderless för högt mottryck. Skulle tippa på att med orginalturbon bromsar ner effekten effektivt till ca 220-230hk..

BMW-tok

38 Inlägg
11 mars 2008
BMWKimmo skrev:
hbdesign skrev:
Sharky skrev:

/Göran

1,8 bar i din motor bör ge ca 300+hk. Hur tror du att turbon mår av det när orginalet ska klara 220? Detta leder ju bara till att den blir segvarvad och har alderless för högt mottryck. Skulle tippa på att med orginalturbon bromsar ner effekten effektivt till ca 220-230hk..

precis håller med det du säger men det jag ville ha sagt var att det går att tukta orig ganska mycket med bond mek, men som sakt var så blir karaktären mycket roligare med en rätt trimmad spis....

Eller det skiter väl jag i

1 131 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Ja om du ska ha 250-300Hk så ska du satsa på större turbo och annat sprut. Karaktären blir sjukt mycket roligare med en rätt byggd motor. Kan lova att 300hk med 1.0 bars ladd är roligare än 300hk med 2,0 bars ladd.

Det låter riskfyllt att ladda mycket mer än 0,75 med orginalsaker om jag ska vara ärlig. Men höj något hekto.. Säg bara till så att bränslet hänger med.

För att få ett ladd på säg 0.9 vad behövs bytas för att det ska vara stabilt?

"Kan lova att 300hk med 1.0 bars ladd är roligare än 300hk med 2,0 bars ladd."

Hur är blir skillnaden? eller vfr tycker du att det är roligare med 300hk med 1.0 ladd? förklara gärna för en som jag=)

Säg att jag siktar på 280hk så vad vore bäst, en turbo som klarar 300hk max? eller en på 350hk?
Sen även, vet du någon bra turbo som man kan lägga in i min bil`? eller ska jag googla det? smile
Är ca 180hk i bilen nu å tycker det e ok, men långt ifrån mer... antar att det blir en väldigt skillnad från 180hk till 280hk, så man inte blir besviken dvs...

intressanta inlägg du kmr med btw/bra info

1 661 Inlägg
11 mars 2008
Rigg0 skrev:
BMWKimmo skrev:

Hur är blir skillnaden? eller vfr tycker du att det är roligare med 300hk med 1.0 ladd? förklara gärna för en som jag=)

Säg att jag siktar på 280hk så vad vore bäst, en turbo som klarar 300hk max? eller en på 350hk?
Sen även, vet du någon bra turbo som man kan lägga in i min bil`? eller ska jag googla det? smile
Är ca 180hk i bilen nu å tycker det e ok, men långt ifrån mer... antar att det blir en väldigt skillnad från 180hk till 280hk, så man inte blir besviken dvs...

Tänk bara på att hela bilen kommer att slita redigt och saker och ting kommer gå sönder hela tiden om du inte går hela vägen. Ex, koppling, drivlina mm. Vet inte vad veven och stakar osv klarar men du kommer behöva mkt sås. Och spika lär det göra nån gång.
MVH
Senast redigerat av Hardjim (11 mars 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Jo det är det att du får en roligare karaktär. Man vill inte få sent ladd som man får om man har för stor turbo. Bäst körbarhet och marginal om du ska ha 280hk får du med en turbo som klarar precis över det. Hur mycket det skiljer beror lite på aggregatet osv.  Jag skulle byta kamaxel, turbo och sedan installera ett vettigt sprut. Tex Megasquirt V3,0 eller VEMS. Laddtrycket kommer då behöva ligga på ca en bar för din önskade effekt. Tänk på att köpa en lagom vass kam och inte den grymmaste.. Det går att ladda en bar med oginalstyrbox och en mappning av den fast då kommer du få en sämre karaktär. (beroende på vem som mappar)

BMW-tok

1 131 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Jo det är det att du får en roligare karaktär. Man vill inte få sent ladd som man får om man har för stor turbo. Bäst körbarhet och marginal om du ska ha 280hk får du med en turbo som klarar precis över det. Hur mycket det skiljer beror lite på aggregatet osv.  Jag skulle byta kamaxel, turbo och sedan installera ett vettigt sprut. Tex Megasquirt V3,0 eller VEMS. Laddtrycket kommer då behöva ligga på ca en bar för din önskade effekt. Tänk på att köpa en lagom vass kam och inte den grymmaste.. Det går att ladda en bar med oginalstyrbox och en mappning av den fast då kommer du få en sämre karaktär. (beroende på vem som mappar)

låter najs! Så vad kmr behövas bytas exakt för att få en 280hk på ett ungefär? (för att motorn inte ska skita sig rejält)

1 131 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:
BMWKimmo skrev:

Tänk bara på att hela bilen kommer att slita redigt och saker och ting kommer gå sönder hela tiden om du inte går hela vägen. Ex, koppling, drivlina mm. Vet inte vad veven och stakar osv klarar men du kommer behöva mkt sås. Och spika lär det göra nån gång.
MVH

sant, men kör rätt lungt så får hoppas att det håller lite bättre då, men kul att kunna gasa på lite då å då!
ska bli intressant å se på resultatet fram till sommaren=)

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Fråga några som har lagt lite omsorg på att trimma sin lika dana och ta del av deras erfarenheter. Kolla lite på TPC..

BMW-tok

1 131 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Fråga några som har lagt lite omsorg på att trimma sin lika dana och ta del av deras erfarenheter. Kolla lite på TPC..

keej det låter smart!

10 287 Inlägg
11 mars 2008
Han får sannolikt inga 300+ i sin motor oavsett laddtryck då han inte har gjort något åt motorns andningsvägar. Dessutom så levererar inte soppapumparna soppa till mer än ca 200Hkr med 7 bars tryck.

Jag bromsade själv 280Hkr med snikportad 531, Mitshu 15G/16T, orginal IC och 1.2 bar. När jag bytte turbo och IC så bromsade jag 360Hkr vid 1.5 bar/5500rpm.

Att skryta om högt laddtryck visar bara på att man inte har en aning om hur man effektivt trimmar en motor.

/Göran

BMWKimmo skrev:
hbdesign skrev:
Sharky skrev:

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
11 mars 2008
- Turbo tex Mitshu 15G/16T
- Portad orginaltopp eller en 531 topp med modifierade förbränningsrum.
- "Guldbox" till tändningen och chip till både bränsle och tändning
- Större spridare och snäppet större AMM.
- Bättre tryckplatta

/Göran

Rigg0 skrev:
Så vad kmr behövas bytas exakt för att få en 280hk på ett ungefär? (för att motorn inte ska skita sig rejält)

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
11 mars 2008
Grundproblemet är att man måste skilja på Byggstenen Turboaggregat och på Systemet Motor. Tittar man bara på luften som passerar spjället så kan man inte där skilja på två olika turboaggregat om dom ger samma laddtryck och samma lufttemperatur vid spjället. Det är helt orubblig fysik.

Men när man tittar på hela systemet motor så kommer sådana saker som ändrat avgasmottryck etc med i bilden.

Så innan man börja gapa hejvilt så måste man fundera på vad som äpplen och vad som är päron.

/Göran

(Groucho Marx).

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Givetvis måste man göra mer än det jag sa.. Vid en optimerad B230 med ett ladd på en bar ska man kunna få ut 280hk. Men då ska allt va rätt avstämt med vartannat.
Senast redigerat av BMWKimmo (11 mars 2008)

BMW-tok

10 287 Inlägg
11 mars 2008
Oh ja. Jag bromsade 443Hkr mrd B230 16V och 1.18 bar...

/Göran

BMWKimmo skrev:
Givetvis måste man göra mer än det jag sa.. Vid en optimerad B230 med ett ladd på en bar ska man kunna få ut 280hk. Men då ska allt va rätt avstämt med vartannat.

(Groucho Marx).

1 661 Inlägg
11 mars 2008
Sharky skrev:

/Göran

BMWKimmo skrev:

Att du inte berättar för trådskaparen ungefär vad det har kostat?
Sen kommer ju frågan hur bra det håller? Använder du bilen som bruksbil?
MVH

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Sharky skrev:

/Göran

BMWKimmo skrev:

Ja precis. Du har ju en 16V också.. Gissar på att den motorn är sjukt kul!

BMW-tok

10 287 Inlägg
11 mars 2008
Med inköp av ny bil : 500.000:-

Men den kombo jag hade för 280Hkr är/var en enormt prisvärd och vettig lösning och ger bra körbarhet och hållbarhet utan att öppna bottendelen. Det är den jag rekommenderar om jag rekommenderar något.

(Hållbarheten på motorn i mitt "443Hkr bygge" är mycket bra. Vi brände 250 liter soppa under mappningen och han som mappar släpper inte motorn över tröskeln utan att den håller. Jag byggde dessutom motorn enligt konstens alla regler och hållbarheten blir betydligt bättre än att ladda 1.7 bar i en orginalspis med orginalturbo. Om det är värt det? Knappast. Men är man ingenjör så är man)

/Göran

Hardjim skrev:
Att du inte berättar för trådskaparen ungefär vad det har kostat?
Sen kommer ju frågan hur bra det håller? Använder du bilen som bruksbil?
MVH

(Groucho Marx).

Sök