Vad är det för skilnad på B230ET och en B23FT?

Spiike
6 mars 2008 · 1 196 Inlägg

som sagt vad är det för skilnad på B230ET och en B23FT?


Mvh jocke

camaro67 Meister
6 mars 2008 · 6 763 Inlägg

De är skillnad på sprutena. Et är mekansikt och Ft är elektroniskt. Sen kan de skilja med oljekylda kolvar och sånt, men de kan skilja mellan ft och ft så de är ingen garanti för vad de är för något big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Spiike
6 mars 2008 · 1 196 Inlägg

okej bra, för jag har en B230FT big_smile

danee C=(-_-Q)
6 mars 2008 · 48 Inlägg

Det är väl inte alls sprutet ?, det är väl ändå om det är katt eller inte ?

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
Timol
6 mars 2008 · 358 Inlägg

danee skrev:
Det är väl inte alls sprutet ?, det är väl ändå om det är katt eller inte ?

Nej det står för elektronisk/ mekanisk som camaro67 skrev

Senast redigerat av Applesaft (6 mars 2008)

camaro67 Meister
6 mars 2008 · 6 763 Inlägg

danee skrev:
Det är väl inte alls sprutet ?, det är väl ändå om det är katt eller inte ?

Katt sitter de om de är en sen 88 eller nyare.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
R0b1n hej
6 mars 2008 · 291 Inlägg

Min B230ET hade elektroniskt sprut. dessutom så sitter det oftast 531 topp på ET:n med.

B230FT har 530 sopp topp på smile

det är lite mer styrboxar till ET:n oxå har jag för mig. men i min 945:a så sitter det ju en styrbox för bränsle nere vid passagerarsidan och en för tändning på torpedväggen smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
Sharky
6 mars 2008 · 10 287 Inlägg

B23FT?
Har du tappat en nolla så att det är B230FT du avser?

/Göran

Spiike skrev:
B23FT

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WolfZap Volvo-Beroende
6 mars 2008 · 289 Inlägg

Min b23et har iaf elektroniskt insprut... så att det är mekanisk är väl inte riktigt sant.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
kolvas
6 mars 2008 · 4 001 Inlägg

B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning

B230FT har elektronisk insprutning och sitter bl.a i 740/940 Turbo

Finns även några B23FT


Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic

Senast redigerat av kolvas (6 mars 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Tomas_H
6 mars 2008 · 486 Inlägg

kolvas skrev:
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning

Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET.
B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.

Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.



kolvas skrev:
Finns även några B23FT

Nej det gör det inte.

kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic

Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Kolla in denna tråd och speciellt allt från denna post och neråt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tiurinen
7 mars 2008 · 385 Inlägg

JO det finns b23FT, hade själv en motor.

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
Tomas_H
7 mars 2008 · 486 Inlägg

Bra att du skrev:

Phaetoon skrev:
och speciellt allt från denna post och neråt

wink

Tyvärr så stämmer inte allt därifrån heller. Kanske dags att snickra ihop en faq neutral.

Tiurinen skrev:
JO det finns b23FT, hade själv en motor.

Intressant påstående. Bild på kamremskåpan med motorbeteckning? Vilken bilmodell?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
gutta
7 mars 2008 · 82 Inlägg

http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

där står det om bl.a b23ft, som hade 160hk.

BMW M3 Turbo "m50 turbo" (1996)
rooolerboy volvonörd
7 mars 2008 · 116 Inlägg

alla b230 hade elektroniskt sprut,fram till 85 på sv marknaden va det B23ET,85-87B230ET,-88 å frammåt FT

B23FT fanns bla i USA,inte i sverige,är en kattförsedd B23ET,jänkarna börja med katt långt innan 88

Tomas_H
7 mars 2008 · 486 Inlägg

Se där ja. Man lär sig nått nytt varje dag smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Tiurinen
7 mars 2008 · 385 Inlägg

Tomas_H: Jag sålde motorn, det stod B23FT på blocket iaf, jag köpte motorn löst så jag vet tyvärr inte vilken bilmodell den hade suttit i.

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
M3LK3R
7 mars 2008 · 113 Inlägg

Spiike skrev:
som sagt vad är det för skilnad på B230ET och en B23FT?


Mvh jocke

Om det e en B230FT du menar så e d en del som skiljer om jag har rätt för mej., bland annat B230FT = ca 150 hk   B230ET = ca 180 hk

kan ha jävligt fel men det e ngt som kom upp i mitt huvud big_smile

BMW 740IA E32 "Diplomaten" (1993)
Tomas_H
8 mars 2008 · 486 Inlägg

Tiurinen skrev:
Tomas_H: Jag sålde motorn, det stod B23FT på blocket iaf, jag köpte motorn löst så jag vet tyvärr inte vilken bilmodell den hade suttit i.

Kollade upp det i VADIS. Den finns allt. Jag tror dig smile.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang