Dyrt med försäkringar!

hummer89
7 mars 2008 · 442 Inlägg

jonesono skrev:
Jag tror att det finns många ungdomar som kör med "insidan". Men det är de (få?) jävlarna som kör som idioter som drar ner hela "gruppen" i skiten = dyrare för oss allihop.
Vad är det för översittarregler du syftar på? Att de vill ta ut ett belopp beräknat på en grupp som är känd för att trigga statistiken eller att bolagen vill dra in sina vinster (som vilka andra "översittarbolag" som helst).
Jag är helt säker på att du kan hitta en bil (ej motorstark) som du själv kan bära kostnaderna för (om det nu inte är barnbidrag/studiebidrag vi talar om?!). Men du måste leta ordentligt och kolla samtliga f-bolag.

jaa det är det men ändå inte... Jag kör inte som en idiot(bortsätt från öppna ställen där INGET kan hända), kan inte hålla farten bara..

Liksom om jag har helförsäkring och kvaddar bilen på ngt sätt så värderar dom bara bilen efter deras tabeller så en bil på 30000 kanske jag bara får 10000-15000 tbx, dom skiter helt i kjolpaket, steriosaker m.m. Alltså vi betalar mer till dom än vad vi får tbx. gissa hur mkt dom tjännar...

jag vet inte exakt men det skiljer väl inte katastrof mkt mellan en 1.8l och en 2.8l??? kan typ handla om MAX 5000 på hel och det är inga pengar när man måste punga ut 13000-20000 för HELförsäkring, sån lätt börs har jag inte men i längden förlorar man massa på det.

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Mortalis skrev:
Spela roll...ge fan i o krocka, kör försiktigt så klarar man sig, hålla avstånd å köra efter ens begränsningar osv.

Håller fröken Mortalis på denna. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mortalis VW-nörd?
7 mars 2008 · 4 332 Inlägg

jonesono skrev:

Mortalis skrev:
Spela roll...ge fan i o krocka

I rest my case... men lycka till du!
Skapa bara ingen "jag skenförsäkrade min bil och f-bolaget lurade mig"-tråd, om det möjligen skulle hända något...

Ingen risk, e du bara sur för att du e en av de som gått på niten o betalar trippla premien eller och inte står ut med att andra inte går med på överpriserna? Och nej det har inte med åldersgrupp o göra då pensionärer orsakar mer olyckor och allvarligare sådana än ungdomar...

E30Tompa Rörpulare
7 mars 2008 · 1 453 Inlägg

hummer89 skrev:
Hejsan alla!

NU är det så att vi har funderat runt hur "säkert" det är med att man skriver bilen på ens föräldrar, blir ju sjukt mkt billigare.

Ex: Golf vr6 på folksam vill dom ha 8100kr/året på trafik bara, kostade 6800 med min förra GTI.

Men är det någon här som kör med det trixet? dom har ju infört nyare regler just för att stoppa detta "fusk". Hur gör ni isf och fastnar man i en poliskontroll med en typ sportbil med baslåda och massa sånt och säger "de är min mammas/pappas bil jag lånar" hmm de tror dom knappast på men dom har ju inga bevis för att vi fuskar om man inte blir stoppad 10ggr i samma stad och så..

Jaa det helt enkelt sjukt dyrt..


Alla tips och erfarenheter av detta "fusk" Skulle jag vilja höra smile

Kan ju bara säga av egen erfarenthet att folksamt har helt SJUKA prisen angående bil försäkringar för unga!! Min volvo 144 kostar mej 250:- i MÅNADEN för trafik! Gick över till ett annat nu ligger ja under 60:-.....

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
jonesono Personal- och beteendevetare
7 mars 2008 · 1 082 Inlägg

hummer89 skrev:

jonesono skrev:
Jag tror att det finns många ungdomar som kör med "insidan". Men det är de (få?) jävlarna som kör som idioter som drar ner hela "gruppen" i skiten = dyrare för oss allihop.
Vad är det för översittarregler du syftar på? Att de vill ta ut ett belopp beräknat på en grupp som är känd för att trigga statistiken eller att bolagen vill dra in sina vinster (som vilka andra "översittarbolag" som helst).
Jag är helt säker på att du kan hitta en bil (ej motorstark) som du själv kan bära kostnaderna för (om det nu inte är barnbidrag/studiebidrag vi talar om?!). Men du måste leta ordentligt och kolla samtliga f-bolag.

jaa det är det men ändå inte... Jag kör inte som en idiot(bortsätt från öppna ställen där INGET kan hända), kan inte hålla farten bara..

Well, om du nu inte kan "hålla dig" så är ju risken mindre att du "åker dit" om bilen står på dig och något händer. Allt handlar om riskminimering.

hummer89 skrev:
Liksom om jag har helförsäkring och kvaddar bilen på ngt sätt så värderar dom bara bilen efter deras tabeller så en bil på 30000 kanske jag bara får 10000-15000 tbx, dom skiter helt i kjolpaket, steriosaker m.m. Alltså vi betalar mer till dom än vad vi får tbx. gissa hur mkt dom tjännar...

Nej då, du kan allt åka till ditt f-bolag och lägga till dina "detaljer" som skall räknas in. Det blir dyrare, som med allt annat lull-lull, men då är det försäkrat.

hummer89 skrev:
jag vet inte exakt men det skiljer väl inte katastrof mkt mellan en 1.8l och en 2.8l??? kan typ handla om MAX 5000 på hel och det är inga pengar när man måste punga ut 13000-20000 för HELförsäkring, sån lätt börs har jag inte men i längden förlorar man massa på det.

Om du trodde att du kunde "vinna" pengar, så har du nog gett dig in på fel område. smile

En enkel kalkulering.. att dömma av ditt nick, så är du eller fyller 19 bast i år, right?
När jag var 19 hade jag en bil som kanske inte var det roligaste att åka i.. men nog f-n stod jag för kostnaderna. Sätt situationen i ett vidare perspektiv! Du är ung och har många år kvar att åka bil.. om bara ett par år kan du ha en bra mycket roligare bil och samtidigt står för den själv.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
7 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Mortalis skrev:

jonesono skrev:

Mortalis skrev:
Spela roll...ge fan i o krocka

I rest my case... men lycka till du!
Skapa bara ingen "jag skenförsäkrade min bil och f-bolaget lurade mig"-tråd, om det möjligen skulle hända något...

Ingen risk, e du bara sur för att du e en av de som gått på niten o betalar trippla premien eller och inte står ut med att andra inte går med på överpriserna? Och nej det har inte med åldersgrupp o göra då pensionärer orsakar mer olyckor och allvarligare sådana än ungdomar...

O nej, jag har fin helförsäkring på mig själv till ett riktigt bra pris. "De andra" får väl göra hur de vill, men de förstår väl inte bättre.
Visa mig gärna den statistiken.
Det är fortfarande ungdomar som är den grupp som kör över sina begränsningar och tänjer gränserna.. knappast "agda -80 bast". Därav anser f-bolagen att ungdomarna är mer benägna att hamna i trubbel. Väldigt enkelt!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Paddee636
7 mars 2008 · 283 Inlägg

"Har man inte råd att äga bilen ska man inte köpa den" har jag börjat leva efter.. smile Min förra bil stod på morsan, för att jag hade inte jobb när jag köpte den o då blev det för mycket för studiebidraget. Nu är jag 19 o står som ägare på min Saab 9-3 Aero = svindyrt men som sagt  "Har man inte råd att äga bilen ska man inte köpa den"

hummer89
7 mars 2008 · 442 Inlägg

Oj de va en vis skillnad wink jaa men just förra året när jag fixade kostade if 12000 och folksam 6200 så för mig så var det bra då smile

Men kolla här nu alla, bilen står på min far, jag använder den nere i linköping(80 mil hä'rifrån), och om jag krockar med den och NEKAR HELT att den är min utan att det är hans som jag lånar över vintern medans han bor här över vintern(han använder den som sammarbil alltså), liksom dom kan ju ha att man får köra den under 25 vilket betyder om non lånar den(vilket inte är olagligt väl...) Och då kan dom fan inte säga "nej vi gör som vi vill", För som när jag lånar andras bilar nu ibl och skulle jag köra åt helvete med den så gäller ju försäkringen väl?. Så det borde ju inte va så svårt liksom, för nekar dom sånt kan dom juh lika gärna neka för dom som verkligen äger bilen, ingen kan ju bevisa att vem som egentligen använder bilen mest..

rätta mig.

jonesono Personal- och beteendevetare
7 mars 2008 · 1 082 Inlägg

hummer89 skrev:
Oj de va en vis skillnad wink jaa men just förra året när jag fixade kostade if 12000 och folksam 6200 så för mig så var det bra då smile

Men kolla här nu alla, bilen står på min far, jag använder den nere i linköping(80 mil hä'rifrån), och om jag krockar med den och NEKAR HELT att den är min utan att det är hans som jag lånar över vintern medans han bor här över vintern(han använder den som sammarbil alltså), liksom dom kan ju ha att man får köra den under 25 vilket betyder om non lånar den(vilket inte är olagligt väl...) Och då kan dom fan inte säga "nej vi gör som vi vill", För som när jag lånar andras bilar nu ibl och skulle jag köra åt helvete med den så gäller ju försäkringen väl?. Så det borde ju inte va så svårt liksom, för nekar dom sånt kan dom juh lika gärna neka för dom som verkligen äger bilen, ingen kan ju bevisa att vem som egentligen använder bilen mest..

rätta mig.

It's your call... testa och se.

Pajar du bilen 80 mil från där den är skriven (på din fars ort) och han inte är den som har krockat den, utan hans son. Och sonen kanske har betalat lite på bilen.. kanske någon rep, någon transaktion här och där...
Tror du att de kommer klura på den karamellen?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Germax
7 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Många försäkringsbolag har så man kan välja att bilen ej får brukas av människor under 24.
Jag har haft Tennant på alla mina bilar (på farsan då) och om föraren varit under 24 är de ända som händer att självrisken blir 2000 ist för 1000. Sen kan man ju fråga sig hur mkt självrisk man använder vid trafikförsäkring =P

Men alla bolag har regler, läs vilka de är innan bara så vet du vad du kan spela på.
Finns ju skräckexempel där bilen varit skriven på mormor som bor 50 mil från där bilen brukas =P

Snuten brukar fråga när de stannar mig vems bilen är, jag säger farsan. Någon gång har de fortsatt med typ, "men du kör kör den, men de bli billigare om den står på farsan" då säger jag "Yes så är det!" inte fått några negativa reaktioner på det än iaf.

jonesono Personal- och beteendevetare
7 mars 2008 · 1 082 Inlägg

JapMax skrev:
Snuten brukar fråga när de stannar mig vems bilen är, jag säger farsan. Någon gång har de fortsatt med typ, "men du kör kör den, men de bli billigare om den står på farsan" då säger jag "Yes så är det!" inte fått några negativa reaktioner på det än iaf.

Vad skall snuten göra åt det? Är väl bara ett tecken på att det är (allt för) vanligt.
Det är ju f-bolaget som blir lurat och "gräver" i sina ärenden, inte polisen.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Jockefors
7 mars 2008 · 961 Inlägg

va billigt de .. betala 14 000 tusen på trafikförsäkring per år ja när ja hade en gammal audi 100 2,3..

Pure DieselPower
anvandare_12345
7 mars 2008 · 654 Inlägg

Hamilton skrev:

hummer89 skrev:

Hamilton skrev:
Har nu läst tråden och mitt råd är.
Om du inte bor på samma adress som din mamma/pappa så ska du inte skenförsäkra bilen!

Är olyckan framme så får du ingen ersättning, bolagen kollar vem som har det ekonomiska intresset i bilen och det är han/hon som anses vara ägare av fordonet.

Det här problemet med skenförsäkringar driver upp kostnaderna för oss alla och bolagen är välmedvetna om problemen och kan alla varianter wink

mm du har rätt. Men vad händer om jag har hel(fusk) och krokar med ngn annan och dom kmr på att det är fusk. är det ändå som händer att man inte får försäkringen då elr, eller måste man betala tbx massa också för att man gjort så i 2år te x??

Chilibyte: Ojj dom va ruskigt billiga som du sa big_smile faaan att jag ringde och bad polisen komma när jag smälla hmm blev 2000+ bara för att man hade krockat senaste året hmm elr räknas det att man kör in i ett räcke bara?, paaaalla fuska om det är så billigt annnars, kostade bara 8600kr för hel på 9000vagnskada

Det som händer vid en evt olycka är att försäkringsbolaget kommer att kräva dig på alla kostnaderna för motpartens skador och dina skador ersätts inte.

Tex om du krocka så drabbas inte han/hon som du krockar med utan du får stå för fiolerna, vilket kan bli jävligt dyrt om det är en stor skada med personskador m.m.

Du riskerar att sabbotera din ekonomi för all framtid om det värsta skulle hända, ja menar ett skadeståndskrav på dig som privatperson på 1miljon eller mera är inte det lättaste att betala av.

Njae? Trafikförsäkringen gäller i alla fall, dock kan försäkringsbolaget bestämma sig för att höja självrisken om det inte är "din" bil. Så motpartens skador betalas ändå av försäkringsbolag. Dock ersätter dom inte några skador på din egen bil.

jonesono Personal- och beteendevetare
7 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Slänger in en sidofråga i debatten:

* Kollar ni försäkringar innan ni köper bilen ni vill ha och ändrar uppfattning om vilken bil ni kan äga, om det är för dyrt för er?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
anvandare_12345
7 mars 2008 · 654 Inlägg

jonesono skrev:
Slänger in en sidofråga i debatten:

* Kollar ni försäkringar innan ni köper bilen ni vill ha och ändrar uppfattning om vilken bil ni kan äga, om det är för dyrt för er?

Japp, dock tycker jag det är omotiverat att jag ska betala över 20000 mer per år än farsan i försäkring. Därför är bilen "bara till låns".

volvo_1987
7 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Står bilen på föräldrarna kan man inte kalla det ens egen bil;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
hummer89
7 mars 2008 · 442 Inlägg

jonesono skrev:
It's your call... testa och se.

Pajar du bilen 80 mil från där den är skriven (på din fars ort) och han inte är den som har krockat den, utan hans son. Och sonen kanske har betalat lite på bilen.. kanske någon rep, någon transaktion här och där...
Tror du att de kommer klura på den karamellen?

men om du läst det så hade kanske du fattat med... eftersom man gör så att yngre än 25 får köra den så är det la inte olagligt??.. Nej det är det inte. och som andra säger det blir bara dyrare och så som jag fattat det..
Och vadå lagt ner pengar på den. säger ju bara att jag blev tvungen att laga generatorn or what ever it is för att den paja men farsan betalade den kakan.(då har jag bara legat den liksom)

vet inte men du låter så negativ till detta så gissar på att du är ganska gamal och avis på dom som är mer framgångsrik när försäkringspriserna är så sjukt höga att man nästan spyr. Liksom jag har råd utan att fuska men ser det bara som väldigt osmart när andra kan det och man tjännar verkligen mkt på det tills man blivit 25.

hummer89
7 mars 2008 · 442 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Står bilen på föräldrarna kan man inte kalla det ens egen bil;)

behöver man fråga om du "fuskar" ? ;D

hummer89
7 mars 2008 · 442 Inlägg

jonesono skrev:
Slänger in en sidofråga i debatten:

* Kollar ni försäkringar innan ni köper bilen ni vill ha och ändrar uppfattning om vilken bil ni kan äga, om det är för dyrt för er?

jaa de klart man gör, och sen när jag märkte att det blev tungt vare bara (slit mer med jobb elr sälj pärlan, vilket inte va ett spec svårt val)

Greatsnyggo saabtok
7 mars 2008 · 1 306 Inlägg

skenförsäkra ni grabbar  lura  försäkringsbolagen på  pengar , så kan ni stå där sedan med långnäsa och inte  få ut ett piss  för kvaddad bil .....Alla  har ett eget  val och göra  och man gör de man tycker  är bäst...Lycka till

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang