4421
Sök

Missljud från bas, BOSTON

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
Hej,

jag har en BOSTON pro series, 10". Bastant element med liten lådvolym (14 l). Förmodlingen rätt så dyr, köpte den av grannen som endast hade provspelat den. Han köpte den väl för typ ett år sen.

Nu så till problemet. När jag ökar volymen börjar det ganska snart att skallra ganska rejält ur elementet. Jag har plockat ur den ur lådan och spelat men det blir samma sak, så ljudet kommer definitivt från själva elementet. Det är inget metalliskt skrammel utan det låter som nånting i själva konen, som verkar va gjort i nån slags plastmaterial.

Det finns absolut inga synliga skador på elementet och jag har kollat så att inga kablar kommer emot, så jag har börjat fundera på om detta helt enkelt kan bero på att jag driver basen på fel sätt? Fel förstärkare kanske? Vad är alternativet? måste jag lämna in basen för lagning eller hur ska jag göra :S

finns här någon som kan hjälpa mej att felsöka?

/simon

**// Toyota \\**

Hewi
571 Inlägg
23 december 2005
Kan det ha kommit in något genom talspolens ventilation som ligger i dammkåpan och skramlar? Tror inte det beror på förstärkaren iallafall.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
23 december 2005
Kolla trådarna som går från högtalaranslutningen och in i konen till talspolen, eller det kanske var de som du hade kollat?

Den kostar några slantar iaf, jag har haft en sådan själv. Den tål 350W RMS har jag för mig och x-max är 7,5mm.

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
nej trådarna är det inge fel på.

har plockat ur elementet ur lådan. Upptäckte nu att om jag lyfter upp den från golvet, slutar slutar missljudet. ställer jag den på golvet, väsnas det som aldrig förr.

Det verkar som att den "slår sig själv" när den måste spela alltför nära en vägg. Har dock byggt min baslåda efter Bostons egna specifications på 14 liter och lämnat så mycket utrymme som möjligt i bakkant, basen har cirka  tre centimeter till lådans bakre vägg. Obs att jag har byggt lådan själv så de e nog den de e fel på. Hur ska jag bygga den?

Skickar med de specs som jag har gått efter: kolla längst ner i dokumentet.

http://www.beachautosound.com/proseries.5.pdf

Sedan har dom lite virrig spec på 'recommended amp power', vadå 50-1100 watt,  kan dom inte specifisera sej lite? ja har kört den me ett 600w steg.

**// Toyota \\**

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
ej heller skaller från elementets ingångar.

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
23 december 2005
Det var 10.4 som jag hade, minns lite fel. Det verkar som talspolen är ventilerad med tanke på hålet i magneten. Undrar om det kan vara så att bakre väggen ändå ligger för nära magneten.

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
ja mycket riktigt finns det ett hål i magneten. Det sitter ett galler längre in.

Så den ventilerar spolen??? och om den blockeras blir det missljud?
Finns det risk att jag skadat elementet om spolen gått varm?

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
23 december 2005
Det står i manualen som du hänvisade till att talspolen är ventilerad.
Jag vet inte om det kan ha tagit skada, det verkar väldigt robust.
Det skulle kunna vara så att luften, som kyler talspolen, orsakar turbulens när väggen sitter för nära. Bara en gissning dock.

Mr
267 Inlägg
23 december 2005
"Den slår sig själv"?

Översättning: självsvängning?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
ja, den slår väl luften bakåt/framåt så om väggen e för nära så hinner väl ljudet studsa tillbaka o störa konens svängning?

**// Toyota \\**

Mr
267 Inlägg
23 december 2005
parayaCar skrev:
ja, den slår väl luften bakåt/framåt så om väggen e för nära så hinner väl ljudet studsa tillbaka o störa konens svängning?

Låter helt vettigt enligt mig smile

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
det kallas alltså sjävlsvängning??

fan nu måste ja ju bygga om hela lådan tongue
Senast redigerat av parayaCar (23 december 2005)

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
23 december 2005
Prova att göra lådan djupare så att det är tex 10cm mellan magneten och väggen.

Det var då inte lätt att få tag på värden på ditt element. Hittar inga när jag googlar iaf. Däremot så verkar det som elementet är tungdrivet så att det behövs rejält slutsteg, enligt en del sidor, men när man stressar det lite så låter det fortfarande rent och distingt.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2005)

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
blir tight på baffeln men ja kan ju prova.

**// Toyota \\**

Mr
267 Inlägg
23 december 2005
känns väldigt väldigt lite med 14l volym :S ?

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
jo jag vet, men det står ju så på specen, kolla själv.
ska man lita på sånt?

**// Toyota \\**

Mr
267 Inlägg
23 december 2005
hur ser jag spec?

21 761 Inlägg
23 december 2005
Om du gör lådan 25x25cm(LxH) och räknar med 2 liter extra för elementet så blir djupet ca 26cm.

Boston 10.4LF skulle ha ca 15 liter så det stämmer nog.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2005)

424 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
24 december 2005
Mjäää....

Eftersom det var samma problem med elementet i fri luft så tör (tör = av svenskans torde) det inte vara lådrelaterade problem.

Skulle vara kul att lyssna men jag skulle sätta en femtioöring på lösa talspolevarv. En annan femtioöring skulle jag sätta som gardering på en lös dust-cap. Sista femtioöringen på anslutningstrådarna till talspolen.

Stående vågor i lådor finns, absolut, men då pratar vi djuuupa lådor om man skall få 180 graders fasförskjutning mellan emitterad och reflekterad våg.
(lådresonans är nåt helt annat).

Skulle också vara kul att veta vilka konutslag du har....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök