4420
Sök

Delningsfilter gör lite nytta

424 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
Hej

testade nu för första gånget att köra me separat delningsfilter o ja kan ju säga att den gör ju fanimej ingen skillnad! Basen spelar fortfarande där den inte ska spela. Ska man ha ett brantare filter då? helst skulle jag vilja att basen spelar endast bas, och inget annat än bas.

Det finns ett reglage på filtret, märkt 0 -3 -6, men det gör lite eller ingen skillnad när man rör på det.

Filtret har även utgång för tweeters, ska dessa vara inkopplade för att filtret ska fungera korrekt? annars kör jag med bara subwoofer.

fick med filtret när jag köpte beg ljudgrejjer privat så ja har ingen handbok på det.

/simon
godjul

**// Toyota \\**

Mr
267 Inlägg
24 december 2005
gör ett eget filter istället smile så kan du ju bestämma precis hur du vill att signalen ska komma ut

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

6 851 Inlägg
24 december 2005
parayaCar skrev:
Hej

testade nu för första gånget att köra me separat delningsfilter o ja kan ju säga att den gör ju fanimej ingen skillnad! Basen spelar fortfarande där den inte ska spela. Ska man ha ett brantare filter då? helst skulle jag vilja att basen spelar endast bas, och inget annat än bas.

Det finns ett reglage på filtret, märkt 0 -3 -6, men det gör lite eller ingen skillnad när man rör på det.

Filtret har även utgång för tweeters, ska dessa vara inkopplade för att filtret ska fungera korrekt? annars kör jag med bara subwoofer.

fick med filtret när jag köpte beg ljudgrejjer privat så ja har ingen handbok på det.

/simon
godjul

Oki..vad är det för filter och element du har? kör du med 6½" eller större? Är filtret till ett 2-vägs kitt så skall det inte enbart komma bas, utan delningen ligger ganska högt då du även ska ha med sång och röster i dessa då de funkar som mellanregister och bas. Där det står  0-3-6 är dämpningen på dina diskanter antagligen (mätt i db).
Senast redigerat av Tiaz (24 december 2005)

10 287 Inlägg
24 december 2005
Simon,

Det är rätt meningslöst om du inte känner till filtrets egenskaper.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hewi
571 Inlägg
24 december 2005
Hur delade du innan? Har du inte aktivt filter på steget? använd det i så fall och dela vid 50-60Hz så bör det bara spela bas. Men som sagt: skriv vad det handlar om för grejer så blir det mkt lättare för oss!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

424 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
Filtret är ett MDS 2-way x-over och basen är en tolva, en DB och en SONY, jag vet inte spec på dessa eftersom jag inte köpte dem nya.

Ja jag har filter på slutsteget och det fungerar väl bra, det här filtret stannar nog kvar inne på rummet i min vanliga ljudanläggning och kommer sitta med en vanlig försärkare, men visst finns det chans att det hänger med ut i bilen nångång.

vad finns det mer än 2-way?

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
24 december 2005
De filter som följer med högtalarsystem delar aldrig så att basen bara får subbas, det är inte meningen heller.
Om man vill att basen ska vara subbas så använder man delningsfiltret på slutsteget.
Senast redigerat av Drönirettab (24 december 2005)

Hewi
571 Inlägg
24 december 2005
Filtret du har är inte till för basar utan för 2-vägs framsystem så det delar bara bort diskant , det finns passiva 1-way filter som delar bort både mellanregister och diskant men har du aktivt filter så är det helt onödigt med ett passivt. Ett alternativ om ditt filter i steget inte delar tillräckligt lågt/brant är att koppla inn ett 24db/oktavs externt aktivt filter som kan dela lågt.Detta t.ex: http://mobileaudiocontrol.com/product.a … 51&l2=

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
24 december 2005
Ja, 24dB är bra. Tycker att alla steg borde ha den brantheten.

424 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
tackar, ska tjacka nytt filter då.

**// Toyota \\**

6 851 Inlägg
25 december 2005
parayaCar skrev:
tackar, ska tjacka nytt filter då.

Om du nu kan dela din bas med aktivt filter..varför då lägga pengar på ett passivt?

424 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
kan inte använda steget inne på rummet eftersom det inte drivs på 12 volt, i bilen kör jag dock med det aktiva filtret

**// Toyota \\**

trucken
563 Inlägg
26 december 2005
hallå folk ni snackar att han skall bygga eget eller vilka brantheter filter har TA det med någon som kan vad ni pratar om killen blir ju bara förvirrad!

KILLEN vill du lära dej hur ett filter är/fungerar så surfa in på www.nardik.se där efter gå dr till magasin o så står där en jävla massa om bilstereo.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

424 Inlägg
26 december 2005
Trådstartare
hehe så ute e jag inte på bilstereo wink men ja har läst på nårdik dom hade mycket gott.

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
26 december 2005
Du har nog förvirrat en del, tror jag, eftersom du både har pratat om hemmagrejor och bilgrejor.

Vad de flesta i denna tråd nog vill ha sagt är att det filter som du pratade om i första inlägget inte har något med subbas att göra, det är till för 2-vägs kit som man sätter i tex framdörrarna.

Filtret som finns på ditt bilslutsteg är till för att dela subbas, därför är det lämpligast att använda det.

424 Inlägg
26 december 2005
Trådstartare
jag använder mitt billjud till att spela musik på rummet eftersom jag inte har det ute i bilen på vintern (använder inte bilen så ofta då). Enda skillnaden är att jag inte spelar genom slusteget pga att det är 12volt så jag använder en 220volt förstärkare.

I övrigt  använder ja ju högtalarna från bilen, och ett filter för billjud också, mest för att testa lite grejjer nu över vintern och sedan kanske kasta in nåt nytt i kärran till våren.

Så i bilen använder jag, naturligtvis, slutsteget med det aktiva filtret men detta var inte frågan här utan hur jag använder ett passivt filter. Kan ni inte förstå att jag vill lära mej hur passiva filter fungerar? så släpp det där med aktiva filter nu...

**// Toyota \\**

424 Inlägg
26 december 2005
Trådstartare
men jag ska köpa mej ett passivt filter som klarar subbas och kolla hur det låter.

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
26 december 2005
parayaCar skrev:
Kan ni inte förstå att jag vill lära mej hur passiva filter fungerar?

Jag har förstått det nu i alla fall men du sa ju inte det från början precis.

Visst kan du köra med passivt subbasfilter men tänk då på att det måste vara gjort för samma impedans som den baslåda du kopplar den till, annars blir det pannkaka igen.

424 Inlägg
27 december 2005
Trådstartare
okej, samma ohm-värde alltså?

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
27 december 2005
Ja, när man använder passiva filter så är de uträknade för en viss impedans på högtalaren. Om man använder tex ett filter som är gjort för 4ohms högtalare men har en 8ohms högtalare så delas inte frekvensen där den ska delas.
Det är inget som går sönder alltså men det kan bli lite fel frekvenser som högtalaren spelar.

Sök