Extralys fråga?

Kongratul
17 mars 2008 · 19 Inlägg

Hej!

Bilen?
Tänkte sätta 5st extralysen på min volvo 244 GL orsmod 82.
Hur tror ni generatorn kommer ställa sig till 5st 55w:are? Kanske man kan köra på 100w?

Extralysen?
Har kollat lite på Bosch Navigator. De verkar vara bra extralysen. Frågan är nu vitt eller blått glas?
Vad  känar man på blått glas resp vitt glas?
Har alla Navigator "glödare" i sig?

Bosch Big Knick kanske också är ett bra köp?

Mvh// Ari Vaathanen

Drönirettab
17 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Din bil borde ha 55A generator som original. 5 st 55W lampor drar omkring 20A och 5 st 100W lampor drar ca 35A. Exakt hur stor strömförbrukning din bil har när motorn är igång och halvljuset är tänt vet jag inte, men min 240 med B230E drar iaf ungefär 23-24A med motorn på tomgång och halvljuset igång.

Gissar att båda pumparna drar runt 10A tillsammans, då blir det kvar 13-14A i så fall. Räknar vi på 14-15A på din bil när helljuset är tänt, då är det 35-40A kvar till övriga saker. Fast den strömmen kan du bara få när motorn har minst 1500-2000 varv och då har du dessutom knappast full laddspänning heller.

Jag tror att det ska fungera med 55W lampor i dina 5 extralysen, men om du samtidigt har fläkten påslagen och eventuellt bakrutevärmare/värmesits så blir det för mycket ström. Ett tips är ändå att byta till en större generator, tex 80A eller kanske 100A (finns på Biltema). Då kan du köra på 100W.

Passa samtidigt på att kolla upp dina kablar, kontaktytor och laddrelä. Ta loss minuskabeln från batteriet ner till karossen och skrapa/slipa plåtrent, det är mycket stor risk att färgen sitter kvar på kontaktytan vilket ger dålig kontakt. Så var det på en 245-84 ljudprojektbil som jag och en polare håller på med.

Se till att generatorhöljet har bra kontakt med sina fästen och att fästena har bra kontakt med motorblocket. Om det finns en separat minuskabel från generatorhöljet (så är det på min 240-86) så bör du kolla upp att den är i bra skick och har bra kontakt där den sitter fast (i båda ändar).

Ifall du sätter en större generator så bör du också byta ut laddkabeln från generatorns B+ till startmotorn, det är 6mm2 som original och en mer lämplig area är tex 10mm2 eller större.

Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2008)

ronne
17 mars 2008 · 796 Inlägg

jag hade 5 extraljus på min 940 a´100 watt styck och det var inga problem + slutsteg o grejer. Så det går nog förträffligt med 55 wattare

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
kolvas
17 mars 2008 · 4 001 Inlägg

ifall du ska ha 5X100 watt så måste du ha minst 80A generator annars tappar du för mycket ljusflöde p.g.a spänningsfall. Visst funkar det med 5x100watt på en 55A generator men spänningen kommer att vara så låg så att du får ett sämre ljusflöde ur 100 watt än 55 watt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
17 mars 2008 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:
Passar inte generatorn från en 740 då?
Dom flesta är på 95 Amp och kostar inte många kr, 150 eller 200 kr hos Bilgunnar beroende på humör tongue

jodå, dom passar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Kongratul
23 oktober 2008 · 19 Inlägg

Hallå!

Efter att min 55A Generator nu gett upp, (inte på grund av nå extralysen).
Så fick jag köpa loss en utbytesgenerator på 65A.
Hur ställer sig denna generator till 5st extraljus, med 55watts lampor?


Mvh//J

kolvas
23 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Kongratul skrev:
Hallå!

Efter att min 55A Generator nu gett upp, (inte på grund av nå extralysen).
Så fick jag köpa loss en utbytesgenerator på 65A.
Hur ställer sig denna generator till 5st extraljus, med 55watts lampor?


Mvh//J

det ska inte vara några problem.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Kongratul
23 oktober 2008 · 19 Inlägg

Och hur ska man välja ljusbilden då?
känns som att 3st "långa" blir för mycket och 1st "Lång" blir för lite?
1 lång och 4 bred kanske?



Mvh//J

patrikke
23 oktober 2008 · 1 749 Inlägg

Varför sätter du inte dit xenon extraljus?
Visst, de är lite dyrare men du få mer lyse med färre lyktor där.
Då blir det kanske inte så stor skillnad?

Jag har 2 luminator pencilbeam och 2 sim med xenon och det lyser bra kan jag lova.
Frugan har 3 sim med xenon och det lyser inte heller dåligt.

Du får 3 sim med xenon för 2250:-+ev frakt.
Lyser säkert bättre än big knickare med 55w.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Kongratul
23 oktober 2008 · 19 Inlägg

patrikke skrev:
Varför sätter du inte dit xenon extraljus?
Visst, de är lite dyrare men du få mer lyse med färre lyktor där.
Då blir det kanske inte så stor skillnad?

Jag har 2 luminator pencilbeam och 2 sim med xenon och det lyser bra kan jag lova.
Frugan har 3 sim med xenon och det lyser inte heller dåligt.

Du får 3 sim med xenon för 2250:-+ev frakt.
Lyser säkert bättre än big knickare med 55w.

Xenon är inte rally.....cool

suiit
23 oktober 2008 · 83 Inlägg

eller så kör man nbb alpha xenon som lyser ifrån allt.

Volvo vad annars ?
Drönirettab
23 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Kongratul skrev:
Och hur ska man välja ljusbilden då?
känns som att 3st "långa" blir för mycket och 1st "Lång" blir för lite?
1 lång och 4 bred kanske?

3st pencilbeam och 2 st flodljus tycker jag är den bästa kombinationen i så fall. Med bara ett pencil så blir ljusbilden för smal, 2 st kan gå an men hellre 3 st. Flodljusen brukar lysa tillräckligt brett så at det räcker med 2 st.

Men det är ju mitt tycke förstås.

Kongratul
23 oktober 2008 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:

Kongratul skrev:
Och hur ska man välja ljusbilden då?
känns som att 3st "långa" blir för mycket och 1st "Lång" blir för lite?
1 lång och 4 bred kanske?

3st pencilbeam och 2 st flodljus tycker jag är den bästa kombinationen i så fall. Med bara ett pencil så blir ljusbilden för smal, 2 st kan gå an men hellre 3 st. Flodljusen brukar lysa tillräckligt brett så at det räcker med 2 st.

Men det är ju mitt tycke förstås.

Okej, jag är bara rädd för att måsta blända av så tidigt vid möte om man har 3st Pencilbeam....



Mvh//J

Drönirettab
23 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Nja, det blir du nog tvungen att göra hur som helst tror jag. Även flodljus bländar ordentligt fastän de lyser brett.

patrikke
23 oktober 2008 · 1 749 Inlägg

Kongratul skrev:

patrikke skrev:
Varför sätter du inte dit xenon extraljus?
Visst, de är lite dyrare men du få mer lyse med färre lyktor där.
Då blir det kanske inte så stor skillnad?

Jag har 2 luminator pencilbeam och 2 sim med xenon och det lyser bra kan jag lova.
Frugan har 3 sim med xenon och det lyser inte heller dåligt.

Du får 3 sim med xenon för 2250:-+ev frakt.
Lyser säkert bättre än big knickare med 55w.

Xenon är inte rally.....cool

Om det inte är rally så måste det väl vara jäkligt manligt:rolleyes:

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
isakare
25 oktober 2008 · 272 Inlägg

Allt som är ivägen försämrar ljuset, bla blått glas.

Svaret är allså vitt glas om du vill ha maximalt med ljus.

Åker helst på is =)
PLindblom
25 oktober 2008 · 1 200 Inlägg

Bara på tal om ämnet... här är en bil jag fick syn på häromdagen. Mörkrädd? tongue

http://img222.imageshack.us/img222/7610/dsc0982fixframets7.jpg

Senast redigerat av Minister (25 oktober 2008)

patrikke
25 oktober 2008 · 1 749 Inlägg

Han har ju kunnat satt på 4 på taket ocksåwink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
12 november 2008 · 240 Inlägg

kan säga att jag har 3 hella 300rallye 100watt och 4 rektangulära 55wattare på taket på min caddy, har ingen värre generator och har även 2 55wattts arbetsbelysning bakåt, men funderar på att byta generator för säkerhets skull;) försten.. flodljus, är de dimljus?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
patrikke
12 november 2008 · 1 749 Inlägg

Flodljus är bredare ljusbild än tex pencilbeam.
De är inte dimljus.
Sätt i xenon istället för starkare generator, det kan ju bli billigare.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang