läcker in i bilen: Seat Leon 1.8t 01

Kuula
18 mars 2008 · 126 Inlägg

hej
Det är så att de läcker in vatten i min bil. De konstiga är att de är bara vänster bakgolv som är blöt. Inga säten, lister eller kanter.. Bara själva platta golvet vänsterbak. Jag slängde upp bilen på domkraft och kollade under efter skador men hittade inte en repa. Var kan vattnet komma in? någon som vet. De är bara på golvet. inga höjda kanter eller något. Jag har en seat leon 1.8t -01.

Tacksam för svar.



mvh jonny

chrille_ Servicerådgivare
18 mars 2008 · 715 Inlägg

där e inga gummipluggar el liknade i golvet?     annars så kan vatten krypa in lite över allt... ente alls logiskt ..   bästa e om du pallar riva ut en del inredning o sen ber du nån spruta vatten runt hela bilen tills du ser att de kommer in... då brukar man kunna se vart i från..

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
18 mars 2008 · 3 585 Inlägg

håller med chrille. riv ut inredningen kika lite. sedan fram med högtrycks tvätten å spruta så att man ser.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Kuula
18 mars 2008 · 126 Inlägg

Okej! Ja har redan rivit upp en del, men håller fortfarande på o torkar med kupefläkt så ja ska göra det imorgon så jag ser när inredningen är torr. Jag har gummipluggar just där men kollade båda. Dem ska vara täta så det är nog inte dem som gör problemet =S

tack för hjälpen iaf=)

decib3L Körv
18 mars 2008 · 3 535 Inlägg

Tror inte riktigt att det är det men de skulle ju kunna vara fläktsystemet eller något som läcker in vatten i bilen. Kanske är AC som strular?

Edit: hade nämligen samma problem i min ford.

Senast redigerat av decib3L (18 mars 2008)

Truckdriving Man
D_Jag
18 mars 2008 · 77 Inlägg

Tjena..

Ägde en leon -02 en gång i tiden och när ja bytte in den på jobbet så fullkomligt pissade det in vatten i den. det var garanti på den men verkstaden, nämner inte vilken, löste inte det problemet helt ut. Men om bilen stod med fronten högre än aktern så rann allt regnvatten in i bilen.

Kom aldrig underfund med vad som var problemet men jag bytte bort problemet.

Lycka till med din felsökning

MVH Henric

Dont take life to serious, You never get out of it alive
engolf
18 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Min brosra hade sånt problem på sin Hyndai.

På verkstan rev de lös hela mattan, och hittade felet: ena gummipackningen som sitter i fronten vid pedalerna satt skevt, och när det regnade kom det vatten in i kupen och hamnade bakom förarstolen.
Märkligt, men sant, man såg tydligt spår efter vatten på golvet...

Kuula
18 mars 2008 · 126 Inlägg

Ja de måste väll vara något sånt. Det underligaste är bara att de är just bakom förarsätet.. Inte framme vid pedaler eller något åt de hållet. Lite skumt men bara o söka vidare=P
tack för hjälpen.

Kesler
18 mars 2008 · 3 650 Inlägg

har samma prob. på min 740..

Opelmadness German cars, quality and beyond
18 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Vad är det för bil? Gummipluggarna i golvet är ju till för att man ska kunna dränera bilen på vatten, men dom kan ju läcka in vatten lika gärna. Men då borde det ju rinna ut igen.
Mormor hade en gammal Polo som det läckte in genom bakrutan på. Fick slå ur pluggen i golvet bak och i skuffen eftersom det stod 6 cm vatten där.
Det är inget rosthål som tar in vatten då? hmm
Kan nog inte vara nån ac som läcker in vätska så långt bak i bilen...
Det ska väl dock inte behöva rivas ur hela inredningen för att hitta var det läcker...
Kolla allt ovanför och under där det är blött och spåra det till läckan. Det är mitt tips. Lycka till.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
lmoberg
7 april 2008 · 542 Inlägg

Lister i dörrarna brukar strula till det. Men om man tar upp håll i nederkant på dom brukar det ordna sig

bumpe Lastbilsmekaniker
7 april 2008 · 3 878 Inlägg

Det brukar ju vara en 5-10 liter i en passat när folk säger att det är "fuktigt" på mattan så det borde absolut kunna rinna in framifrån med utan att du märker det...

lmoberg
8 april 2008 · 542 Inlägg

connyolsson skrev:
kolla så att det inte står vatten fram under torkarna så att det inte läcker in genom fläkt intaget.. "KLASSIKER"  smile

Tömde en A6 på 5 liter vatten under torkarna idag...  cool

Hittade vatten på mattan vid förarsätet i min Leon -01 igår. Verkar rinna längs torpedväggen.
Kan det vara stopp i någon dränering?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
10 april 2008 · 946 Inlägg

Har bilen taklucka kan det vara stopp i dräneringen därifrån. Så var det på min 940 en gång.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
lmoberg
10 april 2008 · 542 Inlägg

Ingen taklucka!!! Dock en klimatanläggning...

Sejkoo
12 oktober 2011 · 7 Inlägg

hehe 3 år sedan denna tråden va igång..
men jag har detta problemet med min nu, mattan i hela bilen blir blöta när det har regnat.

tänkte höra om du fixade problemet?
vad var det?

strandberg31
12 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Samma vänster bak eller? Grejade med en seat för nån vecka sen faktiskt med samma problem! Verkar vara vanligt att det läcker in där?

Iaf så får du börja med att ta bort dörrsidan sen lägger du hyfsat mkt med karosserikitt mellan dörr och plåten! Är det inte nog tätt där rinner inte vattnet bort!

Du kanske måste klippa bort lite på gummi listen i botten på dörren med! Dumt gjort så den är typ helt tät så vattnet kan bara rinna åt ett håll!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Sejkoo
14 oktober 2011 · 7 Inlägg

NEj grejen är att alla mattor i hela bilen blir blöta.
Att alla 4a dörrar ska läcka in vatten låter ju osannolikt, jag tror att det kan komma framifrån nånstans.
För som någon tidigare i tråden sa, läcker den in mer om den står med fronten högre upp.. och då rinner det ju automatiskt bak i bilen.

Så antingen länger det in från båda framdörrarna och rinner bak. Eller från torpedväggen på båda sidor och rinner bak.

Jättekonstigt.. någon som känner igen detta?

strandberg31
14 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Sejkoo skrev:
NEj grejen är att alla mattor i hela bilen blir blöta.
Att alla 4a dörrar ska läcka in vatten låter ju osannolikt, jag tror att det kan komma framifrån nånstans.
För som någon tidigare i tråden sa, läcker den in mer om den står med fronten högre upp.. och då rinner det ju automatiskt bak i bilen.

Så antingen länger det in från båda framdörrarna och rinner bak. Eller från torpedväggen på båda sidor och rinner bak.

Jättekonstigt.. någon som känner igen detta?

Ta bort torkarna och torpedplasten, och se efter hur dräneringarna ser ut! Kupefiltret sitter ganska dumt till på de där bilarna!

Du kan ta en mejsel och bryta ut botten på dörrsidan och se ifall det rinner ut vatten! men som du säger så vore det konstigt ifall alla dörrar läcker in!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Sejkoo
16 oktober 2011 · 7 Inlägg

Okej, jag testar det så får vi se. Tack för hjälpen så länge!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang