2200
Sök

Hur lossar man bulten till turbovattenkylningen lättast? SAAB 9000 CSE

1 207 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Hej. Nu är det så att vattenkylningsröret på min saab 9000 -97 2,3"ltt" har fått sig några år på nacken och börjat läcka så jag måste ta lös det för att löda/ersätta. Fick lös alla anslutningar förutom den som sitter på turbon. Den sitter så lurit till och ingen 12'as hylsa passar på den och 13 är för stort. Nu behöver jag hjälp av andra som kanske skruvat saab. Måste jag skruva lös hela grenröret och vinkla fram det för att komma åt riktigt?

Säg gärna till om jag förklarar dåligt, bilder på bulten kan annordnas om det så behövs.

Tusen tack i förväg av en väldigt novis skruvare.

214 Inlägg
22 mars 2008
Ta bort grenröret, då kommer du åt bättre, man behöver inte lossa turbon för att få bort grenröret, det går precis att få bort det..

Har man gjort det kanske du kommer åt med rörtång eller likn. Om den inte skulle lossa på vanligt sätt förstås..

60 Inlägg
22 mars 2008
Jag böjde till en nyckel för att komma åt ordentligt, behövde inte plocka loss grenröret smile

1 207 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Tack för tipsen. smile Det med att böja en nyckel låter som en idé som skulle kunna fungera. Skall bara hitta någon gammskit nyckel... Har kämpat med WD-40 och kärlek alldeles för länge och nu är jag less på dyngan.

60 Inlägg
22 mars 2008
Det är bara att slita, förlängare är också ett tips smile Det värsta är när den väl lossnar, vips så var jag några kvadratcentimeter hud fattigare smile Vet inte vad jag drog näven i men ont gjorde det..

Sök