Funderar på att trimma 945 LTT! tips

Sharky
28 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Nu gör du som pappa säger och byter kam pöjk!....tongue

Orginal skitkam slår man sönder direkt man plockar ur den.

Skillnaden mellan att sitta med en trött orginalkam och en (egentligen) sugmotorkam såsom VX3 elle A är rejäl. Och jobbet att byta är litet. Skit i att lägga ner pengar på öppet filter och lägg dom på kam + kambyte istället.

Att byta kam är första steget i det som är viktigast i trimning, att se till att motorn andas bättre. Att med orginal T-kam på en 940 LTT/FTT ladda mer än typ 1 bar är meningslöst eftersom man bara bygger laddtryck och inte effekt.
Skolexempel på vad en motors andning kan göra ser ni bl a på min 940. Där fick jag ut 443 Hkr vid 1.18 bar...(Nukräver det 16V topp samt en massa fnul men det är ett exempel på hur effektivt det går att göra även en sunkig traktormotor)

/Göran

Norman_1 skrev:
Hmm öppet filter blir de.. mycket snyggare:P men någon bättre kam blir de nog inte. ska inte ha för mycket krångel! men tack för svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Norman_1
28 mars 2008 · 46 Inlägg

Sharky skrev:
Nu gör du som pappa säger och byter kam pöjk!....tongue

Orginal skitkam slår man sönder direkt man plockar ur den.

Skillnaden mellan att sitta med en trött orginalkam och en (egentligen) sugmotorkam såsom VX3 elle A är rejäl. Och jobbet att byta är litet. Skit i att lägga ner pengar på öppet filter och lägg dom på kam + kambyte istället.

Att byta kam är första steget i det som är viktigast i trimning, att se till att motorn andas bättre. Att med orginal T-kam på en 940 LTT/FTT ladda mer än typ 1 bar är meningslöst eftersom man bara bygger laddtryck och inte effekt.
Skolexempel på vad en motors andning kan göra ser ni bl a på min 940. Där fick jag ut 443 Hkr vid 1.18 bar...(Nukräver det 16V topp samt en massa fnul men det är ett exempel på hur effektivt det går att göra även en sunkig traktormotor)

/Göran

Norman_1 skrev:
Hmm öppet filter blir de.. mycket snyggare:P men någon bättre kam blir de nog inte. ska inte ha för mycket krångel! men tack för svar

okej. verkar som  om du kan det här ganska bra:) men vilken kam tycker du att man ska satsa på då? och vad kostar de att köpa och byta?  de va en del kusar de:) rör väll på sig skapligt:D tack för svar

I Don`t Think, I Drink!
Phaetoon
28 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Kolla in Sharkys bil säger jag bara.
VX3-Kam skulle jag satsat på.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Norman_1
29 mars 2008 · 46 Inlägg

Okej tack för alla svar! jag kan inte så mycket om de här! så jag har några frågor till:) kan jag köpa ett chipp och sätta i utan att göra något annat? den borde ju gå bättre iaf. och vad är de för skillnad om man kör på 95 elr 98 oktan? ursäkta om de blir tjatigt men... om jag köper chippet från Hi tuning och ställer på laddtrycket på säg 0,8 funkar de elr måste jag köra mer grejer för att den ska gå/hålla?

mvh/Richard

I Don`t Think, I Drink!
TobbeTT
29 mars 2008 · 948 Inlägg

Norman_1 skrev:
Okej tack för alla svar! jag kan inte så mycket om de här! så jag har några frågor till:) kan jag köpa ett chipp och sätta i utan att göra något annat? den borde ju gå bättre iaf. och vad är de för skillnad om man kör på 95 elr 98 oktan? ursäkta om de blir tjatigt men... om jag köper chippet från Hi tuning och ställer på laddtrycket på säg 0,8 funkar de elr måste jag köra mer grejer för att den ska gå/hålla?

mvh/Richard

bara montera i chippet utan att göra nått annat gör inte ett dugg (bränsle) chippet ser till att du får extra bränsle under högre ladd så alltså ett chip med mekansikt styrt ladd som du har gör så att du kan höjja laddet och köp en riktig graderad laddtrycksmätare så du ser vad bilen laddar

recept:
viking eller bsr chip
3 tums system hela vägen (t ex från jt - tuning)
sportluftfilter (sånt insats sportfilter http://sv.bsr.se/products/46333242/) räcker gott men man kan borra upp luftburken med hålsåg så den andas lite bättre
98oktan ska du köra med iom ju högre oktantal desto mer kan du ladda utan det spikar (självandtändning)
wg klocka för c:a 1-1.2 bar
strunta i öppen dump orginal räcker
tändningsboxen (om du har den s k guldboxen med löst chip i) går att chippa med och ska göra viss skillnad dock märkte inte jag någon skillnad dock så gick den liite snålare när man körde lungt
kopplingen hänger inte med efter detta kolla upp efter en tryckplatta som heter tp-712 (kg trimning säljer denna och även nån mer)

Norman_1
29 mars 2008 · 46 Inlägg

TobbeTT skrev:

Norman_1 skrev:
Okej tack för alla svar! jag kan inte så mycket om de här! så jag har några frågor till:) kan jag köpa ett chipp och sätta i utan att göra något annat? den borde ju gå bättre iaf. och vad är de för skillnad om man kör på 95 elr 98 oktan? ursäkta om de blir tjatigt men... om jag köper chippet från Hi tuning och ställer på laddtrycket på säg 0,8 funkar de elr måste jag köra mer grejer för att den ska gå/hålla?

mvh/Richard

bara montera i chippet utan att göra nått annat gör inte ett dugg (bränsle) chippet ser till att du får extra bränsle under högre ladd så alltså ett chip med mekansikt styrt ladd som du har gör så att du kan höjja laddet och köp en riktig graderad laddtrycksmätare så du ser vad bilen laddar

recept:
viking eller bsr chip
3 tums system hela vägen (t ex från jt - tuning)
sportluftfilter (sånt insats sportfilter http://sv.bsr.se/products/46333242/) räcker gott men man kan borra upp luftburken med hålsåg så den andas lite bättre
98oktan ska du köra med iom ju högre oktantal desto mer kan du ladda utan det spikar (självandtändning)
wg klocka för c:a 1-1.2 bar
strunta i öppen dump orginal räcker
tändningsboxen (om du har den s k guldboxen med löst chip i) går att chippa med och ska göra viss skillnad dock märkte inte jag någon skillnad dock så gick den liite snålare när man körde lungt
kopplingen hänger inte med efter detta kolla upp efter en tryckplatta som heter tp-712 (kg trimning säljer denna och även nån mer)

okej.. mycke på en gång men tror att jag fatta iaf:D men de blir för jobbigt att trimma så mycke och sen behöva byta koppling. Är första bilen håller på att ta körkort. och ville att den skulle gå lite bättre. men vill inte krångla vill mest köra:) så va rekomenderar ni då?

mvh/Richard

I Don`t Think, I Drink!
Gonken Fortare än kvickt
29 mars 2008 · 241 Inlägg

här är det enklaste och billigaste trimmet till 940 ltt som dessutom håller.
köp ett t-kors och en slangbit. ryck wastegateslangen, sätt dit slangbiten du just köpt, koppla t-korset till den slangbiten och koppla sen originalslangen till andra ändan av t-korset. laddar typ 0,7 då. vill du sen återställa det igen så är det ju lätt fixat.

Akta lacken pappskalle!
hbdesign
29 mars 2008 · 38 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Kolla in min bil så ser du lite om hur man kan småtrimma en B230FK väldigt billigt. Det är min besiktningsmotor som jag har i bilen just nu som jag inte kunde låta bli att pilla lite med.
Det finns även två mätarfilmer som visar hur den går med den sniktrimmade motorn.
Receptet:
B230FK original bottendel och 530-topp.
D-kam
Bränslechipp
Öppet JR-filter (mest för att motorn sitter i en 240 - enklaste lösningen)
Elfläkt
Borttaget servo
940 IC med anslutningarna på mitten med bandade gavlar.
Tändningen höjd 3° genom att jorda pin 18 och 19 på EZ116K-boxen.
Och slutligen ryckt wastegateslang... Inte seriöst men det funkar med en sån liten turbo som 13C, bara kan kör med förstånd och inte låter laddtrycket skena genom att gasa fullt med hög växel och lågt varvtal.
Drar man ur den i varje växel så når laddtrycket upp till ca 1,2-1,3bar. Är man dum får man laddtryckspikar uppåt 1,7bar...
Risken för spikningar är förstås hög och man måste köra med högoktanig bensin.
Bilen går dock förvånansvärt bra och totalt har det kostat mig ca 1500 spänn om man bara räknar "trimmet".
Å andra sidan så har den andra motorn kostat nästan 100 gånger mer...
På mätarfilmerna är inte tändningen höjd.
http://www.garaget.org/video/kwqungnmez3d
http://www.garaget.org/video/q0dsjjyqg767

äntligen en som vågar pula håller med funkar bra ända upp till 1,8 bar men blanda i e85:lol:

Eller det skiter väl jag i
Sharky
29 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Nu tillhör det ju problembilden att knacksensorn detekterar spikningar tre veckor innan dom hörs inne i kupen. och när knacksensorn detekterar spikningar så sänks tändningen 5 grader vilket är ridå för allt vad effekt heter.
Tips: Kör bilen på rullande landsväg och labba med laddtrycket så ser man direkt när 20 Hkr försvinner i ett nafs.

Dessutom så ökar ni dom termiska påkänningarna på både ventiler och kolvar enär ni först matar motorn med het laddluft eftersom en 13C som laddar över 1.1- 1.2 bar ligger så långt nere på ballongen att verkningsgraden har sjunkit till typ 60% och dessutom så orsakar 5 grader lägre tändning rejält högre förbränningstemperaturer.

Jag har varit med på ett antal sådana här bromsningar med glada laddtrycksknarkare och dom blir alltid lika förvånade när deras bil lämnar mera effekt när man sänker laddtrycket och höjer tändningen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
29 mars 2008 · 10 572 Inlägg

epapower skrev:
ja har dålig erfarenhet av "it`s fun", och massa andra kuckelfirmor,

ett
där är ja me dig... MEN ett chipp måste vara anpassat för det du använder.  BSR chipp är gjort för ett visst scenario.  byter du turbo eller avgas så ändrs scenariot....     är ni med??????

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
30 mars 2008 · 4 287 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Sharky skrev:
Nu tillhör det ju problembilden att knacksensorn detekterar spikningar tre veckor innan dom hörs inne i kupen. och när knacksensorn detekterar spikningar så sänks tändningen 5 grader vilket är ridå för allt vad effekt heter.
Tips: Kör bilen på rullande landsväg och labba med laddtrycket så ser man direkt när 20 Hkr försvinner i ett nafs.

Dessutom så ökar ni dom termiska påkänningarna på både ventiler och kolvar enär ni först matar motorn med het laddluft eftersom en 13C som laddar över 1.1- 1.2 bar ligger så långt nere på ballongen att verkningsgraden har sjunkit till typ 60% och dessutom så orsakar 5 grader lägre tändning rejält högre förbränningstemperaturer.

Jag har varit med på ett antal sådana här bromsningar med glada laddtrycksknarkare och dom blir alltid lika förvånade när deras bil lämnar mera effekt när man sänker laddtrycket och höjer tändningen.

/Göran

Givetvis är det så Göran.
Min motor är bara en tillfällig besiktningsmotor innan de seriösa grejorna hamnar i bilen.
Bottendelen gav jag 500 spänn för, toppen kommer från min originalmotor och kammen har jag bytt mig till från en kompis.
Det är bara lite fultrim för att få bilen lite roligare under tiden och skulle en stake få för sig att titta ut så har jag råd att förlora den femhundringen...
Men bilen går förvånansvärt bra.
Min andra B230FK byggs seriöst med smidda kolvar, H-profilstakar, 16V-topp, smidd och lättad vev, Autronic SM2, MSD DIS-4, kullagrad raceturbo m.m.

Att ladda 1,8bar med en 13C anser jag vara meningslöst. Gränsen för vad som är vettigt ligger nog runt 1,2bar, sen blir det bara varmluft av det. I och med att jag har ryckt slangen och den ändå inte laddar mer så undrar jag vad ni hade för motor som lyckades skrämma upp den lilla stackaren till 1,8bar?

lägg i en hårdare fjäder så går de att ladda mer :p jag har en ventilfjäder ifrån en mazda/renault i min tryckkloka och med pysventil har jag ställbar ladd från 1 bar - 1.5bar+ utan peak ....vågade inte köra högre ladd med mina förra setup men klockan e stenhård och man kan nog ladda på betydligt mer än 1.5bar med den smile visst de är som du säger över 1.2 med 13c e nog lite väl å ta i ... men de känns som de blir lite mer vrid i dom ifall man ligger där ikring eller snäppet högre

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
MarcusO
3 maj 2009 · 9 Inlägg

hur mkt ska du trimma du får ju 25hk mer om du sätter ett T kors på vakum slangen och 25- 30 till om du sätter på en ventil på turbo röret  och shippar du den så haru totalt runt 200-220 och sen kan du ju alltid sätta på ett 2,5 3 tums system så haru en riktigt rolig bil de duger ju att sladda runt med fast ska du ha något värsting bygge krävs de ju lite andra grejer smile

mvh Marcus

Dagge88
3 maj 2009 · 629 Inlägg

Får man låna tråden lite bara tro?

Jag har steg 2 chip från hi-tuning och dom rekommenderade skarpt 3tum från turbon, just nu har ja bara från katten..
Gör det verkligen så mycket skillnad att ha det från turbon, har hört från flera av mina kompisar att det bara mullrar på mer.

Senast redigerat av Dagge88 (4 maj 2009)

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
kimenfjuzen
14 oktober 2009 · 13 Inlägg

Jag har hört att de räcker gött och väl med 2,5" igentligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang