2272
Sök

Jag målade bilen med pensel idag - Dumt?!

191 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Min BMW har ganska många stenskott och idag målade jag på några ställen där det varit ytrost. Då fick jag för mig att jag skulle måla med pensel över hela området där alla stenskott fanns. Stenskotten sitter jäkligt tätt, bara nån cm från varandra och framskärmen var helt prickig på framkanten. Så jag målade över hela skiten och tänkte att det går kanske att polera bort all färg från penseln utom det som ligger kvar nere i stenskotten. Var det dumt eller?

Jag tänkte köpa en roterande maskin med 180cm trissa från jula att polera med. Kan få tag i 3M:s polermedel - både grova och fina varianten. Vad tror ni om det? Har en oscilerande maskin med två 95cm hättor också. Lacken är metallic med ganska många ilagda stenskott och den är full av smårepor!

Hur ska jag föra maskinen fram och tillbaka för att undvika polerrosor? jag har aldrig tidigare polerat med roterande maskin. Vilka vartal är bäst..?

Det är som sagt en mörkblå metalliclack.

E30 325 Rösta gärna...

956 Inlägg
10 april 2008
kan komma at bli jobbigt att få bort det med polertrissa och få det att se bra ut:( , och jag hoppas att du slippade bort rosten innan du målade.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Dr Snuggles
956 Inlägg
10 april 2008
Alltid svårt att få det bra när man bättrar på metalliclack . Och pensel är väl ingen höjdare vad jag har förstått ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2008
Foddaren skrev:
Min BMW har ganska många stenskott och idag målade jag på några ställen där det varit ytrost. Då fick jag för mig att jag skulle måla med pensel över hela området där alla stenskott fanns. Stenskotten sitter jäkligt tätt, bara nån cm från varandra och framskärmen var helt prickig på framkanten. Så jag målade över hela skiten och tänkte att det går kanske att polera bort all färg från penseln utom det som ligger kvar nere i stenskotten. Var det dumt eller?

Jag tänkte köpa en roterande maskin med 180cm trissa från jula att polera med. Kan få tag i 3M:s polermedel - både grova och fina varianten. Vad tror ni om det? Har en oscilerande maskin med två 95cm hättor också. Lacken är metallic med ganska många ilagda stenskott och den är full av smårepor!

Hur ska jag föra maskinen fram och tillbaka för att undvika polerrosor? jag har aldrig tidigare polerat med roterande maskin. Vilka vartal är bäst..?

Det är som sagt en mörkblå metalliclack.

Dra på trissor, det var rejäla hättor din maskin har.wink

Det kan nog bli svårt att polera bort färgen du målat på nu. Polerhättan är ju mjuk, och kommer då att polera även den gamla färgen. Om det ser fult ut lär du få sickla med rakblad eller slipa med hård kloss och 1500papper.
Fylla i stenskott med pensel är ju annars perfekt. Bort med rosten och sedan en penselspets med grund och därefter lack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

274 Inlägg
10 april 2008
HAHA oj då tongue sånt som händer, tvätta rent skärmen med thinner, slipa bort färg och all rost runt om försök att bara få ett område lägg på nån rost lösare spackla slipa av och lämna av skärmen hos nån lackerare , tar inte mer en 500- 1000 spänn att blåsa med färg!  har du inte så mkt pengar så köper du nån sprej burk istället, blir bra mkt bättre än med pensel ! smile lycka till

fyllo

191 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Alltså bilen ska lackas om i vinter så jag tänkte att jag måste prova.
Vad tror ni om 2000våtpapper och sedan 4000 och sedan gå på hårt med 180MM trissan?! Måste ju bli bra då.

Tänkte köra riktigt hårt med "vinkelslipmaskinen" över hela bilen med 3M:s grova pasta. Sedan den lite finare och tillsist nån polish.

Frågan är: Hur rör man den roterande singeltrissan på ett sånt sätt att man inte polerar upp polerrosor i lacken?

E30 325 Rösta gärna...

609 Inlägg
12 april 2008
Hitta ny framskärm är annars ett enklare sätt. OM det nu ändå är värt besväret menar jag..

Bilbyggare och medmänniska
100 Inlägg
12 april 2008
Prova vet ja....det kan inte bli sämre...!=?!?!

Fortare än kvickt
241 Inlägg
12 april 2008
är det bara där fram så brukar en lackerare kunna göra en omlackering för en tusenlapp.

Akta lacken pappskalle!

2 600 Inlägg
12 april 2008
låna tråden lite smile jag ha fått rost på min bakskärm bubblat upp rost om ni förstå vad jag mennar finns det nån firma som kan ta bort och göra det rent och slätt ? och vad skulle ca kostar ?

gör som jag kör gubba racer=)

Sök