Har för mig att jag nån gång under åren som gått lovat mig själv dyrt o heligt att aldrig meka med franska bilar igen. Efter veckan som gått e jag helt säker på att jag lovat det. Kanske till o med sagt att jag inte ens skulle äga fler franska bilar. Alltså vem har funderat ut hur delarna ska monteras ihop?
Satte bilen i trafik i måndags o naturligtvis gick värmepaketet sönder i kupén vilket resulterade i litervis med vatten på golvet! Det som inte rann ut på golvet skickade fläkten ut över rutorna o resten av inredningen vilka nu e klistrigare än sockervadd.
Om ni har bytt värmeelement på tex en Volvo så e det 1-2 h jobb, här e det 10 h. Jodå, killen på Peugeot missförstod frågan och svarade att det kostade nästan 10 papp o byta så det tog tid för dom oxå, men jag kunde få 20% rabatt...
Fick avboka besiktningen i tisdags.
Det tog 5 h effektiv skruvtid att få ut skitet. Bilderna talar för sig själva:
Börjar med en bild på dom nyrenoverade spridarna.
Började med att rensa ut allt löst som satt i vägen inne i bilen. Mer delar ligger i baksätet
Instrumentpanel o värmepaketet e skruvad med genomgående bult ut i motorrummet. För att komma åt måste torkarna med motor o allt bort först
Ratten va i vägen men innehåller en airbag så det fick bli lite provisoriskt
Brädan utflyttad så mycket det går med ratten kvar. Bakom syns värmepaketet o värmeväxlaren (inringat)
Värmepaketet med fläkt o allt ute
Klumpen, full med glykol
o till sist problembarnet
Det som återstår nu e att sanera alla delar och vänta på att nya delar dyker upp från skruvat.se
Nästa gång jag köper franskt e inte frågan om kamremmen e bytt utan värmepaketet!!!