Dubbelt eller enkelt avgassystem på v8?

henke_99 Offroad Racing
15 april 2008 · 3 122 Inlägg

Ska köpa headers till min blazer och då även bygga nytt avgassystem i övrigt. Funderar lite över om jag ska dra ihop rören till ett enkelt system eller dra dubbelt hela vägen? Och vad för dimensioner? Det är 3 tums kollektor på headersen men medföljer adapter till 2.5 tum. Är intresserad av att få så gött (inte nödvändigtvis mkt) ljud som möjligt men vill ju inte heller få effektförluster på felaktig rörstorlek. Och ska jag dra ut det framför eller bakom bakhjulet? Längre rör kanske ger bättre ljud?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
coyquattro
15 april 2008 · 128 Inlägg

kör på ett 2,5" tums å dra ut framför bakhjulet..
kör så på min suburban å det mullrar lagom gott;)

Har bara en liten simons 2,5" ljuddämpare på den.

henke_99 Offroad Racing
16 april 2008 · 3 122 Inlägg

hmm lät lite litet med bara ett 2.5 tum hmm Har ju 3 tums anslutning på min kat (den ska bort sen). o sedan ett 3 tums rör ut framför bakhjulet nu, utan dämpare. får inte plats med nån... är på grund av att röret nu är så väldigt kort nu som jag funderar på o dra ut bakom hjulet istället, för o få lite mer längd på röret. vad har ni andra som kör v8 för avgas?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Xal3 Bilplåtslagare
16 april 2008 · 160 Inlägg

jag kör med 2,5 hela vägen.. går ihop till enkelt rör strax efter lådan typ. gå hela vägen bak med en liten rund simonsdämpare.. tycker den låter alldeles lagom. inte för mycket om man kör lugnt men ändå tillräckligt när man gasar lite smile

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
stockman
16 april 2008 · 24 Inlägg

Byggde dubbelt 2,5" på farsans cadillac deville -70 me 472. Me en biltemadämpare per sida å ble riktigt fint ljud! lagom om man cruisar å låter rejält när man gasar på ordentligt. Har enkelt 3" på min van me kat. och en liten biltema dämpare men låter nästan lite väl lite! Men fick de fina dova ljudet på båda!

Volvo V90 (1998)
TTTTT
16 april 2008 · 945 Inlägg

jag kör med headers 2,5" system och fullflödes dämpare från trush. Det låter lagom tycker jag.
Ska du köra 8 till 1 så ska du nog åtminstone köra på 3" tycker jag.

blinka blått om du vill rejsa!
Moparboy440
17 april 2008 · 4 682 Inlägg

kör med x- eller h-rör.på det sättet får du både ett bra ljud och bra effekt. kolla in länken:
http://www.carcraft.com/techarticles/ex … index.html

Fixade länken.
Mvh Moderator (Phaetoon)

Senast redigerat av Moparboy440 (17 april 2008)

Germax
17 april 2008 · 12 086 Inlägg

Jag ska bygga singel 3.5" på min bmw wink

v8rickard Gammelbilsnörd
17 april 2008 · 450 Inlägg

Kör själv på Chevan dubbel 2.5" med en mellan fullflödesburk längs bak på varje sida. Dämparen tar bort brötet och man hör det goa mullret bättre..

Okim Dra mig i draken!!!
17 april 2008 · 616 Inlägg

du skall nog hålla dig till 2,5 " dubbla för att behålla effekten då du har en v8a sug den har ingen turbo
de tär ingen diesel turbo heller eller??? såg inte det på din press där.. den gilla rlite motstånd det gör alla sugmaskiner släpper du p  3" trex på en 740 så kommmer det bar a bröta men den komme rinte gå nått vidare bättre.. samma med han här 3,5" på en 540 vad hittar du effekten där? snarare att du tappar effekt om ja säger så här 3"  räckr till ca 600 hk.. turbomatade maskiner.. skall du då slänga på 3" på en sugmaksin så förstår du sjäv .. att du har 3" kollektors e juh att du har 4 st 2,5"  grenar som går till en


visst de tär en stor v8a den vad är detn på 7,0 L eller nått va??

du kan göra ett simpellet test släng väck det dui har nu  pilla på ett 3" rör med en böj på så du komme rut på sidan  kör en sväng o kolla om du har orken i den


mvh

Mvh// Okim // Jocke
henke_99 Offroad Racing
17 april 2008 · 3 122 Inlägg

hmm var ganska många olika idéer här ja... verkade ganska intressant med den artikeln moparboy länkade till. det lutar, efter att ha läst den för tillfället ganska mkt åt att dra 2,5 tum på varje sida tills jag kommer så långt bak att jag får plats att dra ihop dom med ett sånt där x-rör, o sen vidare ut med ett 2.5 eller 3 tum på varje sida. får väl sen prova mig fram till om jag tycker att dämpare behövs eller ej... låter detta som en bra idé eller bör jag tänka om o göra på nåt annat sätt?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang