Är det ok att hålla 90 på motorvägen?

Skaune
25 april 2008 ·

Tjena!

Satt och funderade i bilen (personbilen) lite igår, min bil drar nått hiskeligt med soppa och jag hade inte bråttom när jag låg på motorvägen, så jag tänkte att jag kan lika gärna ligga i 90 med 1000 varv mindre på mätaren och spara både min soppa o miljön. Har man inte brått så varför plåga miljön mer?

Så e de ok eller är man ivägen bara? själv tyckte jag det kändes kanon o ligga i 90, de e man ju rätt van vid ändå med lastbil! wink OBS! Detta gäller naturligtvis bara dubbelfilig motorväg såklart!

Och nej snigel är inte mitt mellan namn... wink

Senast redigerat av Axor (25 april 2008)

v8rickard Gammelbilsnörd
25 april 2008 · 450 Inlägg

Känner igen mig där, när man kör jänkare med v8 o automat vill man inte gärna varva för mycket... Men vafan de e ju bara o lägga sig bakom ex. lastbil utan släp o hänga på, ingen som skall bry sig om vilken speed du kör...

Noiseprojekt
25 april 2008 ·

Nej jag tycker inte det är OK..
Jag blir tokig om nån bil kör 90, med undantag för bil med släp som kör 80...
Jäkla stoppklossar

krutmats
25 april 2008 · 1 892 Inlägg

det är okej om man hålelr sig till högerfilen, men om det är enfiligt blir man väl lite stressad av nån som ligger långt under hastighetsbegränsningen..
Mvh/englund

q4
25 april 2008 · 72 Inlägg

Jag tycker att vid 90 går gränsen. 90 är okej, men när det börjar gå ner mot 70-80 går det för långsamt. Men å andra sidan så spelar det väl inte så stor roll så länge du INTE ligger i mittenfilen som många andra nötter.

GurraG INGET ANNAT!!
25 april 2008 · 1 725 Inlägg

så länge du ligger i högerfilen och inte stör annan trafik pågrund av din låga hastighet.. Och som det är sagt innan, är det bara en fil så tycker jag inte det är okej

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
25 april 2008 · 325 Inlägg

Jag tycker att om man ligger i 90 bakom en lastbil så är det helt ok. Det som är sinnesskadat är dom som ligger på motorvägen och kör om lastbilar i genom att köra i typ 97Km/h, särskilt om fanskapen ser att man kommer i 110 men ändå går ut för omkörning precis framför en. Då är det jävlar nära att man blir en straffbilist ;smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Skaune
25 april 2008 ·

Jag menar natruligtvis på tvåfilig 110 sträcka! smile och under 90 hade jag aldrig hållt på en motorväg, sen börjar det bli farligt och man bromsar upp människor!

Louise
25 april 2008 · 196 Inlägg

Jag tycker det är helt okej så länge man inte är ivägen!

Skaune
25 april 2008 ·

v8rickard skrev:
Känner igen mig där, när man kör jänkare med v8 o automat vill man inte gärna varva för mycket...

Min gamla Trans Am GTA hade ca 1200 varv vid 110, se de var rätt lungt! wink

MilleN
25 april 2008 · 9 108 Inlägg

Jag tycker det är ok så länge man inte hävdar att det är för miljön utan sin egen plånbok, tänk realistiskt.

BBAD Utbildad hobbymekare
25 april 2008 · 1 125 Inlägg

tycker det är ok om det är dubbelfiligt, annars så stoppar man ju upp trafiken å själv så blir man ju vansinnig på såna

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Skaune
25 april 2008 ·

MilleN skrev:
Jag tycker det är ok så länge man inte hävdar att det är för miljön utan sin egen plånbok, tänk realistiskt.

Nej min bil är inte bra för miljön från början, men genom att sänka farten så kan man bidra lite till miljön genom att mindre bränsle förbrukar och då minskar ju utsläppen oxå iaf, klart det bästa hade vatt o ställa bilen, men jag går inte 2 mil... wink

MixiL MadLamb Racing
25 april 2008 · 210 Inlägg

Så länge det är två filer och man håller sig i den högra tycker jag det är ok att köra 90.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 april 2008 · 3 404 Inlägg

Klart att du skall ligga 90 om du vill det. Bara du ligger till höger och inte blockerar andra trafikanters framfart i laglig (och även olaglig) fart. De som vill komma fram fort får helt enkelt ligga vänster. Det är de som ligger vänster och blockar man stör sig på. Så ligg i dinna 90 du smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
MilleN
25 april 2008 · 9 108 Inlägg

Axor skrev:
Nej min bil är inte bra för miljön från början, men genom att sänka farten så kan man bidra lite till miljön genom att mindre bränsle förbrukar och då minskar ju utsläppen oxå iaf, klart det bästa hade vatt o ställa bilen, men jag går inte 2 mil... wink

Jaja, får det dig att sova bättre om nätterna så wink Men tänk på att det antagligen räcker att när en annan bil startar kall så är din insats förgäves tongue

melodic_death_metal
25 april 2008 · 622 Inlägg

MilleN skrev:

Axor skrev:
Nej min bil är inte bra för miljön från början, men genom att sänka farten så kan man bidra lite till miljön genom att mindre bränsle förbrukar och då minskar ju utsläppen oxå iaf, klart det bästa hade vatt o ställa bilen, men jag går inte 2 mil... wink

Jaja, får det dig att sova bättre om nätterna så wink Men tänk på att det antagligen räcker att när en annan bil startar kall så är din insats förgäves tongue

men kör du saktare så kör du under en längre tid. det kanske går +/- 0 tillslut hmm iallafall när det gäller miljön smile. men vad vet jag, du kanske gör det bättre för miljön smile

Masterworks
25 april 2008 ·

Frågan är om det är så mycket miljövänligare?

Tänk på att om du ska åka 20 mil så tar det drygt 20 minuter
längre tid som motorn spyr ut avgaser om du sänker från 110 till 90!

MrLego Volvonörd
25 april 2008 · 1 187 Inlägg

Jag brukar oxå ligga i 90 och inte känna mig ivägen för det... Alltså hastigheterna är väl rekomenderade hastigheter och det är väl inte lag på att man måste köra det som står där utan man får köra saktare om man vill.... Men däremot inte köra fortare... Men man känner bäst själv om man kan/vill köra 110 eller 90. Sen är det skitsamma om det är enfiligt eller inte tycker jag!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
MrSpeed
25 april 2008 · 242 Inlägg

HadesInFlames skrev:
Jag tycker att om man ligger i 90 bakom en lastbil så är det helt ok. Det som är sinnesskadat är dom som ligger på motorvägen och kör om lastbilar i genom att köra i typ 97Km/h, särskilt om fanskapen ser att man kommer i 110 men ändå går ut för omkörning precis framför en. Då är det jävlar nära att man blir en straffbilist ;smile

Exakt! något mer irriterande finns knappast.
Som svar på frågan tycker jag inte det är något problem om bilister kör 90 på motorvägen bara dom håller sig i högerfilen smile

Ford Focus (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang