olirc skrev:Hmm. skrev:olirc skrev:
Men snälla jag citerar ur vägtrafikförordningen och du envisas med att ha rätt? Varför inte bara rulla runt och dö
för du har fel och jag citerar igen ur vägtrafikförordningen 1998:1276 på http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
-----------
1 § /Träder i kraft I:2008-05-02/ På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.
.............
Så nästa gång jag ligger på motorvägen eller enfilig väg där 110 råder kommer jag köra i 50och om så går köra åt sidan när det behövs för dom som har bråttom hem till middagen och allt enligt gällande trafiklagstiftning.
Nä det lär jag inte göra men om jag vill köra i 90 på 110 enfilig väg so what? Som om jag bryr mig när en stressputte ligger bakom och blinkar med helljuset? Kan jag så går jag åt sidan ner i vägrenen om jag vill men annars ligger jag så långt till höger som möjligt så får stressputten kölra om och observera jag är inte skyldig om denne stressputte krockar för du ska även köra om på ett säkert sätt och där ingår att det är fritt i vänster körfält vid enfilig väg för anars är det den som kör om som är vårdslös och icke nån annan.
Nu brukar jag köra enligt skyltad hastighet men om det är fint väder och jag inte har bråttom till slutstationen för min färd så kan det hända att man fisåker och njuter av det fina vädret istället för att låtsas att man är på Monzabanan.
Men du kanske kan visa mig på var i trafikförordning 1998:1276 det står att det är olagligt att hålla en låg hastighet som fortfarande är över 40Km/h på motorväg?
men herregud din paragrafvrängare....
Läs här då:
Utdrag från Trafikförordningen kapitel 2 §1.
Grundbestämmelser
För att unvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. trafikanterna ska....... ... ... .. . .. En trafikant skall upträda så att han eller hon inte hindrar eller stör annan trafik.... ... ... ...
Taget från Körkortsboken upplaga nr 8. (2004)
detta är alltså GRUNDBESTÄMMELSER vilket gäller i första hand
Alltså: Köra i 50 på 110 väg under den tid den är högt belastad anses som att man hindrar eller stör bakomvarande.
Jämför: Att köra 30 på 50 väg är också att hindra bakomvarande, men det är inte olagligt att köra 30 på denna vägen, så kan man tänka med 40 på 110 väg, för där är det nämligen förbjudet.
Sammanfattning: En motorväg har en lägsta hastighet för att det just är menat för högre hastigheter. Alltså är det olagligt att köra lägre än vad som krävs om itne trafiksitutationen kräver det. När vägen är tom kan du hålla 40, för på så vis hindrar du ingen. Men även om vägen är tom och du ligger i 39 bryter du mot den regeln du skrev.
Kan vi släppa detta nu?
Sen i övrigt tycker jag inte det är okej att be någon rulla runt och dö. Speciellt inte på ett "seriöst" forum med majoritet av vuxna "människor".
Sen kan du väl ta och visa mig vart det står att grundbestämmelser inte gäller i första hand?
Nu ska du inte ta meningen rulla runt och dö så bokstavligt men du har definitivt fel om du menar att lägsta hastighet är 110 på motorväg för fordon får färdas där som gör minst 40 och ett fordom som inte gör mer än 50 hur har du tänkt att den ska kunna köras i 110.
Och ja vill jag får jag köra i 50 på motorväg så länge jag håller mig till höger körbana för då hindrar jag inte eller stör övrig trafik för hindrar eller stör det gör jag om jag ligger i vänster körbana på motorvägen och kör i 50.
Så det är ok att köra i 90 på motorväg som trådskaparen frågade om men varför inte kontakta vägverket för dom bör väl kunna ge ett svar?
Sen är hastighetsskyltar max hastighet och inte minimum hastighet för övrigt.
Btw du kanske ahr nått rättsfall som stöder din "tolkning" av trafikförordningen gällandes hindra och störa trafiken om man kör under 110 på motorväg men över 40 som stöder ditt påstående?
Nej har ingen rättsfall som stödjer den rätta tolkningen, varför skulle jag det. Har du det som stödjer din tolkning?
Men du menar alltså att man inte bryter mot GRUNDbeestämmelsen om man ligger i 90 och hindrar andra trafikanter även på höger fil, för så vitt jag förstår det så är det att hindra, jag tog nyss körkort och att hålla rätt hastighet var JÄVULSKT viktigt, så länge trafiksituationen låter dig hålla rätt hastighet.
Sen andra fordon som inte KAN hålla 110 är ett annat ämne, tack.
0
0
0
0