Vad siiter det för växellåda i Ssang Yong Musso?

Big_J
5 maj 2008 · 99 Inlägg

Tja!

Tänkte kolla om det finns nån här på garaget som kan svara på vad det sitter för växellåda i en Ssang Yong Musso? Jag har nämligen fått nys om en sån bil med trasig låda. Så jag ätnkte jag skulle forska lite innan jag köper på mig något som jag inte får igång. Motorn är ju en 2,9 liters Merca diesel, så jag hade hoppats på att växellådan är en vanlig mercalåda(från w210) också? Fast jag blir ju inte förvånad om det inte är det, med tanke på fyrhjulsdriften... Det är en manuell, bör ja väl tillägga.

Mycket tacskam för svar! / Björn

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Batta
5 maj 2008 · 1 353 Inlägg

Farsan åkte runt i en sån i ett tag, och hela drivlinan är ifrån mercedes ( :
Motor, låda, fördelningslåda och bakaxel (:

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Big_J
7 maj 2008 · 99 Inlägg

Okej! smile

Har du nån aning om vad det var från för Merca? Lär ju vara ML eller GD, men man vet ju aldrig...

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Big_J
10 maj 2008 · 99 Inlägg

Tja igen!

Nu har jag iaf fått reda på vad som är fel på växellådan: Växlarna hoppar ur, och det uppkommer vibratiomer någonstans i transmissonen.

Är det någon som har nåt tips om vad dessa fel kan bero på?

Tackar för svar! / Björn

< Hänne nå, så hänne hänna! >
MeloveGolf Vw trimmare
10 maj 2008 · 2 995 Inlägg

Big_J skrev:
Tja igen!

Nu har jag iaf fått reda på vad som är fel på växellådan: Växlarna hoppar ur, och det uppkommer vibratiomer någonstans i transmissonen.

Är det någon som har nåt tips om vad dessa fel kan bero på?

Tackar för svar! / Björn

växelänkage dåliga motor fästen kan orsaka att växlar "tvingas" ur händer det vid speciella tillföllen eller kan det hända om du håller prick 90 ett tag?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Big_J
11 maj 2008 · 99 Inlägg

växelänkage dåliga motor fästen kan orsaka att växlar "tvingas" ur händer det vid speciella tillföllen eller kan det hända om du håller prick 90 ett tag?

Där sa du nåt smile Jag vet tyvär inte när felen yttrar sig, då ja inte haft möjlighet att provköra bilen än sad Men det måste jag ju styra upp snart, så jag har lite mer att gå på...

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Batta
11 maj 2008 · 1 353 Inlägg

vet tyvärr inte vilken mercedes det kommer ifrån..

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Big_J
15 maj 2008 · 99 Inlägg

Va synd sad Men vet du om det är en växelspak för att lägga i fyrhjulsdriften, eller om det är knapp?

Gahh, måste verkligen komma mig iväg å titta på den här bilen snart, så jag får nått grepp om vad som kan vara fel.

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Moparboy440
15 maj 2008 · 4 682 Inlägg

sitter en tremec t5 låda i Ssang Yong Musso.eller ev. borgwarner t5. egentligen samma låda,samma låda men olika tillverkare.
e förresten samma låda som sitter i vissa mustanger. är en ganska vanlig låda. sitter också i tvr cerbera/tuscan,cheva blazer/s-10 å förstås i Ssang Yong korando. så borde vara lätt att hitta en ny låda.

Big_J
17 maj 2008 · 99 Inlägg

Du verkar rätt säker på din sak smile Några tips om var ja kan hitta en sån?

Jag har iaf provkört bilen idag, med följande konstateranden:
> När lådan är kall, fungerar den helt som vanligt smile
> När den sedan blivit varm, så blir det nästan som det sitter frihjul på bilen. Växlarna hoppar ur (utan att växelspaken rörs) såfort det börjar luta utför, och den i normala fall skulle börja motorbromsa, och det skorrar ur lådan. Under tiden bilen "frihjular" kan man utan problem byta växel, och sedan är det bara att gasa, så tar den i när den kommit upp i rätt varv.
>Backen fungerar inte alls när lådan blivit varm. Det bara skorrar, precis som när växlarna hoppar ur.
>Det uppkommer kraftiga vibrationer i bilen när man kommer upp i ca 75km/h. Detta beror inte på däcken, som är nybalanserade, och något stödlager finns inte, så det kan det inte heller vara...

Detta är det konstigaste fel jag någonsin varit med om... Men det är som att jag anar att det kan tänkas ha nått med synkringarna att göra???
Någon som har varit med om liknande problem? Åtgärder? HJÄLP! tongue

Senast redigerat av Big_J (17 maj 2008)

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Big_J
19 maj 2008 · 99 Inlägg

Har kollat runt lite på internet nu, och vad jag kan förstå, så finns det en hel uppsjö av olika sorters tremec t5 lådor.

Jag har även pratat med en bildemontering som hade en växellåda till en ssan yong korando, och dom sa att det typ sitter lite olika lådor i bilarna. Dom hade haft två likadana musso inne, som de var helt olika lådor i :S

Jag är nu i full färd med att skruva ur lådan i min bil, så nu undrar jag hur jag kan identifiera den?
Och igen, är det någonn som har några idèer på vad som kan vara fel i den lådan?

Är mycket tacksam för svar!! smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >
decib3L Körv
19 maj 2008 · 3 535 Inlägg

låter nästan som urtrampningslager/tryckplatta/koppling som strular.

Men vad vet jag..

Truckdriving Man
Moparboy440
19 maj 2008 · 4 682 Inlägg

Tremec T5 finns åtminstone i tre olika varianter,(säkert flera)
Vanlig T5
T5 TKO
T5 TKO II
(den sist nämnda borde vara starkast).

här e lite data från nått företag som säljer växellådor via nätet :http://www.ttcautomotive.com/English/products/T-5.asp#Car
kolla in om du ser nån slags identifikations nummer på din låda.

p.s. stötte på  faktan om tremec t5 lådorna i förbifarten när ja läste en bok om en mgb smile.

Big_J
25 maj 2008 · 99 Inlägg

Nu har jag lyckats få ur växellådan ur bilen, och plockat isär den från fördelningslådan samt öppnat den. Och såvitt jag kan se, så ser allt bra ut, UTOM att ingående och utgående axel glappar hur mycket som helst :S

Och nu känner jag att jag vill lämna över till nån som har hållit på med växellådor förut, för ska jag plocka sönder de där, så får jag aldrig mer ihop de tongue Så är det nån som vet av nån verkstad/person i norra sverige (helst i umeå trakten) som e duktig på växellådor, så tar jag gärna emot tips smile

Jag har oxå hittat ett nummer på växellådan: 1352 065 922 och det står även borgwarner på den. Detta nummer fanns dock tyvär inte med på ttcautomtive´s hemsida sad

Tar gärna emot hjälp med att identifiera denna växellåda, samt info om var jag kan hitta reservdelar! smile

Är mycket tacksam för all hjälp såhär långt big_smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Moparboy440
25 maj 2008 · 4 682 Inlägg

är samma växellåda som sitter i 83 till 84:ans årmodell av mustang.
borde dock gå att använda de flesta borgward/tremec t5 lådor fram till 1990 i din musso,då de e nästan lika varandra(förutom utväxling).

TheBlackBullit
25 maj 2008 · 195 Inlägg

tjenna  vad jag har hört så är det inte en mercedes motor... det är en kopia på en mercedes motor så det är inte en merca motor sen låda vet jag inte något om !

BMW E39 M5 (2000)
Moparboy440
20 juni 2008 · 4 682 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
tjenna  vad jag har hört så är det inte en mercedes motor... det är en kopia på en mercedes motor så det är inte en merca motor sen låda vet jag inte något om !

nej de e en mercedes motor,Ssang Yong sammarbetade med mercedes å i vissa länder såldes dom t.om. som mercedes musso.

Ticker Building the Reeper.....
11 mars 2010 · 37 Inlägg

Visserligen kommer detta svaret vääldigt sent, men hittade den här tråden då jag letade efter annat.

För att slå bort alla spekulationer så kommer här lite fakta om det här bilarna.

SsangYong Musso har enbart Mercedes motorer, inga gamla motorer på Licens.

2.3 liters bensinare är samma motor som satt i t.ex. Mercedes E230 och ML230
3.2 liters bensinare är samma motor som satt i t.ex. Mercedes E320 och ML320
2.9 liters diesel motorn är samma motor som i alla 2.9 liters diesel Mercor.

Manuell växellåda kommer från Borg & Warner likaså fördelningslådan
drivaxlar både fram och bak kommer från Amerikanska DANA men fram sitter det DANA 30 och i bak sitter det DANA 44

Automaten det har finns från 2 olika tillverkare har jag för mig, men jag är inte så inne i automatlådorna eftersom jag inte haft en sådan och inte intresserat mig för dom.

Jag har en Musso 2.9 liter Turbo diesel med intercooler som är ombyggd ganska så rejält, den har luft diff fram och bak 5.38:1 utväxling och 38" däck...

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Moparboy440
11 mars 2010 · 4 682 Inlägg

Ticker skrev:
Jag har en Musso 2.9 liter Turbo diesel med intercooler som är ombyggd ganska så rejält, den har luft diff fram och bak 5.38:1 utväxling och 38" däck...

Coolt! inte vanligt att man kör offroad med SsangYong! Bilder smile ?

Ticker Building the Reeper.....
12 mars 2010 · 37 Inlägg

Hejsan....

Jag har tyvärr väldigt få bilder på bilen men om du kollar denna länk så är det bilder från en helgtrip jag och 4 andra bilar tog upp i fjällen....

http://www.f4x4.is/index.php?option=com … temId=8145

Och följande länkar har bilder på Musso 38" och 44" och andra ombyggda 4x4 fordon...

http://www.f4x4.is/index.php?option=com … ;g2_page=1

http://www.f4x4.is/index.php?option=com … temId=9946

http://www.f4x4.is/index.php?option=com … emId=43612

http://www.f4x4.is/index.php?option=com … emId=10297

Detta får räcka denna gången....hoppas ni njuter ;-)

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang