det är inte säkert att lådan ska bli dubbelt så stor bara för det är 2 basar, inte om de ska dela volymen iaf
Varför?
kommer inte riktigt ihåg just varför, jag fick förklaring på det en gång av en släckting som tävlar i välljud. men en gång i mina oerfarena år så byggde jag en låda för 2 rockford basar, och den blev dubbelt så stor i volymen som om det skulle varigt en bas. men det spelade skitdåligt minns ja... visst, det basade ju, men konorna fladdrade som fan utan att jag behövde spela så högt. med rätt frekvensdelning såklart... men det kanske funkar med vissa basar?
det är inte säkert att lådan ska bli dubbelt så stor bara för det är 2 basar, inte om de ska dela volymen iaf
Varför?
kommer inte riktigt ihåg just varför, jag fick förklaring på det en gång av en släckting som tävlar i välljud. men en gång i mina oerfarena år så byggde jag en låda för 2 rockford basar, och den blev dubbelt så stor i volymen som om det skulle varigt en bas. men det spelade skitdåligt minns ja... visst, det basade ju, men konorna fladdrade som fan utan att jag behövde spela så högt. med rätt frekvensdelning såklart... men det kanske funkar med vissa basar?
Nja, jag tycker det låter som fel avstämning förstås. Använde du samma rör som för en högtalare då? I så fall blev avstämningen för låg och då rör sig konerna betydligt mer. Om man vill ha samma frekvensåtergivning med samma avstämning så ska lådvolymen vara dubbelt så stor, det står ju i olika litteratur och i lådberäkningsprogrammet som jag har iaf.
Det som jag kan tänka mig vara orsak till att det kan låta illa med två element i samma volym är att det är för stor skillnad mellan elementen, alltså det är för stora toleranser i tillverkningen så att de inte har samma värden.
men så stora skillnader kan det ju inte bli va..? med tanke på att de är av samma slag o fabrik.. men jag ska inte orda mer om det för jag är som sagt lite osäker på just det området..
Jag är inte helt säker heller men om man tittar på många färdiga köpeslådor med två basar så sitter de i samma volym.
Vet inte riktigt själv vad jag menade, fick för mig att vi diskuterade om att ha basarna i samma volym eller med skiljevägg mellan. Jag pratade i nattmössan tydligen.
Men jag tror iaf med bestämdhet att man har dubbla volymen när man sätter två element och vill ha samma avstämning och frekvensgång.
nä.. skulle köpa ett paket med basar å slutstegå framsystem från dbakuten men sen gick bilen sönder så jag va tvungen å lägga pengar på att laga den istället... å med min ekonomi nu så ser de ut som att jag får lägga ner ljudplanerna för ett tag, men tack ändå!