3515
Sök

bas till en liten micra

12 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
halloj...

jag har en liten nissan micra slx från 89 och jag skall sätta in lite basljud i den.

vet inte vad jag skall ha bara.
jag funderar dock på att bygga en egen låda (portad) till skuffen med en 10a och har letat efter ett element som jag gillar. hittade en mutant x 10a för 995kr på creatix.se (aluminium 40oZ Magnet, 350w RMS700w max power, 32Hz - 800Hz Frequency Response, 8mm skruvdiameter, 252mm håldiameter för elementet, 140mm installationsdjup, fs: 37Hz, Qts: 0,45, Vas: 64, literkännslighet: 91dB)
tycker den är snygg och så men jag kan inte riktigt det här tekniska.
har dock ett program som räknar ut hur stor låda man behöver och den blev inte så värst stor vilket e bra till en liten bil.

men den känns lite "billig".
någon som vet om den är bra???

sen pratade jag med min bror om den och han rörde bara till mitt huvud ännu mer:S
han sa att han gjort ett antal mer eller mindre misslyckande högtalare när han var yngre och att han nu kommit fram till att det bästa är att köpa en färdigbyggd.

stämmer de?

jag har letat information om högtalare och billjud nu i flera månader.. böcker, hundratals sidor på nätet osv.

tycker jag har lärt mig massor men tydligen finns det mycket kvar.

de flsta jag frågat säger att det inte är så noga, att de bara är att kasta ihop en låda å så e de färdigt!

men min bror påstår att om man köper ett element själv så måste man köpen en massa andra grejer förutom sladdarna å de med för att få "rätt" ljud ur elementet. jag fattar inte de.
vad menade han med det?

för de jag läst är att de e bäst med en låda som inte har alla vinklar exakt 90grader men nästan alla färdigbyggda är ju de!

ju mer jag försöker lära mig om det här ju mer rörigt i huvudet blir det.

jag har ju redan börjat planera för en egenbyggd och köpt mdf och så...
men bror säger att de kommer låta förjävligt om jag ska göra den själv!

vad gör man???

sen måste jag ju också byta ut högtalarna framme, dom e ju orginal och låter mindre bra men de kan inte vara så svårt.
ska man börja med dom eller ska man börja med basen i skuffen?
sen till slutsteg så har jag tittat ut ett jag tcker är jättesnyggt, kommer inte ihåg vad det heter men det är en mutant iaf.

sen sa min bror med att man inte skulle köpa ett färdigt paket med kablar när man ska koppla ihop det, utan att det var bättre att köpa var kabel å säkring osv för sig själv.
stämmer de?

eller är det bara min bror som försöker lura i mig en massa saker?

tacksam för hjälp!

21 761 Inlägg
14 januari 2006
www.backesljudbygg
www.brl.se
www.mds.se
www.nardik.se

På dessa sidor finns det en hel del att läsa om bilstereo, lådor mm. Ska erkänna att jag "kopierade" från en annan tråd.

Din bror har säkert rätt i många saker men det är ju du som bestämmer hur ljudet ska vara,
om du vill kunna spela mycket högt och ha rejäl bas eller ha ett lagom ljudsystem som går att spela lagom högt.
På sidorna som står ovan så finns många bra råd om hur man ska bygga för att det ska bli bra.

När det gäller Mutant så har jag hört att det är bra grejor, har inga själv dock, men det har skrivits om dem på detta forum.

SkenLaddRacing
189 Inlägg
14 januari 2006
jag tycker att den verkar bra, och om det är första gången du bygger så är det ju inte lönt att köpa något dyrare. bygg en låda på 30,6 l med en 4" port som är ca 27 cm lång så ska det nog bli bra. det din bror sa om färdiga kabelpaket tvivlar jag däremot på för att jag köpte ett färdigt till mitt steg och det funkar fint, det du däremot ska tänka på är att köpa rätt säkring p.g.a att lite kraftigare steg drar mer ström och då kan man behöva lite större säkring, sen lågnivån kan du också behöva köpa annan för att oftast så sitter det en remote kabel på lågnivån och då kan det bli störningar.

PS: om din bror har byggt flera lådor utan att lyckas så är han antingen kass på det här men billjud lr så har han inte anpassat lådan efter basen tongue

Rather turboshit than NO power at all.

49 Inlägg
14 januari 2006
det verkar ju ha kört ihop sig skapligt för dej=) men ska se om jag kan vara till ngn hjälp... När det gäller baslåda är det fördel om man bygger själv, eftersom du kan få en låda som passar snyggt i skuffen. men det kan ju dock va krångligt om man inte vet så mycke. men det absolut viktigaste som gäller alla högtalare är: att det är tätt runt om den. en baslåda ska du i prinsip kunna hälla vatten i.. (gör ej det=) om lådan skulle vara otät dlir det missljud och "flåsljud" täta med silikon i den. lådvolymen är ju också viktig, men om du bygger en låda som är 25L som egentligen skulle va 26L så gör inte det så mycket.. när det gäller framsystemet så är det noga att det även blir tätt runt dem.. men här behöver du inte bygga ngn låda!! utan om det är högtalare i instrumentet så blir instrumentet som en låda.. gå till glasmästaren och be om butyltejp, det är kalasbra att täta runt högtalare med. det klistrar även fast den. (behöver ej skruva, om den inte sitter i dörren vill säga) basar ska alltid skruvas!!! när det gäller slutsteg ska du köpa ett som det finns tidskomp på (phaseshift) där har du en stor fördel, för med tidskomp kan du "fördröja" signalen till framsystemet så att ljudet kommer till örat samtidigt som basen.. (lägre frekvenser transporteras genom luften saktare än höga frekvenser)-och framsystemet levererar höga frekvenser..

du kan i princip köpa vad som helst men jämför priser och lita inte blint på effekter, för de stämmer sällan.. t.ex. MDS världens bästa bas 2000W, men den pallar knske bara den effekten i 15 sekunder.... skicka gärna länkar till mej, så kan jag guida dej... hoppas jag inte rört till det ännu mer=) ///johan

med jetplan i generna

764 Inlägg
14 januari 2006
blackrose skrev:
jag har en liten nissan micra

Finns det stora nissan micra? tongue

TeQuilla

Carpenter
310 Inlägg
14 januari 2006
TeQuilla skrev:
blackrose skrev:

Hahahha!! smilesmilesmile

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

494 Inlägg
14 januari 2006
bara undra om henkecool hade en sådan bas annars ska du nog inte bygga en låda som han sa !! utan läsa i spesen som följde med basen där står ju antal liter osv
och eftersom de är första bygget så behöver du ju inte göra bygget till någon atomfysik
mät upp på ett ungefär min första låda hade bara 90 graders vinklar och var knappast tät men
den lät bra enligt MIG i början sen lär man sig ju !!
börja billigt få erfarenhet och arbeta sig uppåt  man lär sig av misstagen:D
mina första element hade jag i ungefär 15 minuter sen när man gasade iväg på stan ramlade
slutsteget som jag INte satt fast in i ena basen!! de misstaget gör jag ju inte om!! som tur var var de bara 500 kr basar:D

angående sladd packet tror jag nog att de funkar bra de enda som ja tycker är bra att tänka
på är att många paket har remot sladdet ihopsatt med signal sladden vilket är irriterande för ofast är remot och signalen på olika sidor av steget!!

oo de viktigaste FRÅGA ingen kan allt från början !

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

12 Inlägg
15 januari 2006
Jag har en färdig låda som är anpassad till min förra nissan micra. dubbla 12:or passar prima. Körde 2 Lightning Audio B3.12.3 och ett mono steg, Rockford Fosgate P3001. ((Spela super))

Men jag rekommenderar den inte, för att bilarna runt om hör de bättre än du gör. Billigt och bra alternativ, Steget kostar ungefär 2500:- och basen 1000:-. Kablaget kostar 548:- (PP3)

Enklaste är att du köper en låda som är klädd och klar. Brl hade tagit bort super lådan, som kom ifrån Rockford. sad Du hittar säkert någon bra låda annars. Du kan ju gå in till Brl, eller Mds el liknande ljudbutik och fråga de vet precis vad du ska ha. och de kan gör det till ett paket pris!
Lycka till!
Senast redigerat av Berrno (15 januari 2006)

THINK l FEEL l DRIVE

12 Inlägg
21 januari 2006
Trådstartare
Ehhh… oki…

Jag hitta en formel om hur man beräknar lådvolymen(portad) till en bas.
Den ser ut så här: 15*Qts^2,87*Vas=lådvolymen i liter

Körde den formeln på mutant x 10:an och fick fram resultatet ungefär 97liter
Tror ni det stämmer?

Om jag vill ha två basar då?
Ska man ha en dubbelt så stor låda då?

Sen hitta jag en tabell med rördiametrar och där stod det att för en 10” bas var det lagom med rör på 8-10cm.

Måste man dämpa en basreflexlåda?

Om man vill ha två rör då?
Är det bara att halvera diametern då eller?

Min skuff är väldigt liten så jag är inte säker på om jag får plats…

Vad behöver man mer än elementet, skiva, port och rör?

Vad ska man ha för kablar?

Har hört att ”gaffatejp” ska vara bra att sätta fast kablarna med på insidan….

Fortfarande förvirrad:S

719 Inlägg
21 januari 2006
Eftersom det är din första låda du ska bygga så skulle jag bygga en sluten låda om högtalaren kan spela i en sån. Är mkt lättare att bygga och få bra ljud.

testa denna länk: http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/closed.html 
skriv in parametrar så får du ljudkurvan som ska ligga när 0db hela vägen och vara så rak som möjligt testa olika volymer på lådan och se vad som blir bra. Fb har ja för mig ska vara lådans volym.

Kolla på www.dbakuten.se där har dom oxå mutant och kolla deras bas paket och fråga om du kan byta dom 2 nx 10:orna mot en x 10:a borde du får. Då ja inte tror att steget orkar att driva 2st nx för det är ett 2-kanals steg. 1700:- för  2 basar och steg eller en mutant x 10:a och steg om du får göra så.

Har själv ett mutant x MT 200.4X steg och det spelar mkt bra för dom pengarna.
Senast redigerat av Scratch (21 januari 2006)

live free, die young.

12 086 Inlägg
21 januari 2006
vi röjjde i en micra hela sommaren som var.. hade 4" fram med skrikare 8 tummare koxialer bak och en 12" bas med steg o de basa galet.. smile va billiga grejor som vi kom över.. bilenva en polares som intehade körkort! Men de jag ville säga är att de behövs inte RF för 20 lökar för att de ska dunkai en micra:)

21 761 Inlägg
21 januari 2006
blackrose, formeln som du hittat är nog en som gäller för att få en så kallad "optimal" låda. Backe använder den tror jag men det finns många olika formler för att räkna ut optimal låda, du behöver inte bry dig så mycket om det därför att ditt element har ett Qts som gör att en optimal basreflex blir väldigt stor.

På denna sida finns lådförslag och parametrar till olika Mutantbasar: www.mutant.uk.com

Där står det bla att din bas kan spela i en 40 liters basreflexlåda.

När det gäller att ha två mindre rör istället för ett stort så ska man räkna på rörarean, inte diametern. Det bästa är att använda ett program för att få rätt längd på rörena.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2006)

12 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
Tack för tipset om mutants hemsida!
Den var väldigt mycket till hjälp!

Men en sak: på portad låda står de ”1,41 cu ft” vad betyder de?

Men om man har två basar ska man ha den dubbla lådvolymen då?

Jag tror ändå på en låda som inte har bara räta vinklar, har fått för mig att min lilla skuff känns större då!

Om de nu är så att man ska ha dubbel lådvolym till två basar, då bör min låda alltså vara ca 80 liter…

Om man då bygger en med längden 80cm, höjden 40cm och djupet 30cm nere och 20 cm uppe, tror ni det blir bra eller?

Eller ska man räkna bort elementets och rörens volym när man räknar lådan?

Sen hur mycket kablar och sånt behöver man?
Och vilka kablar?
Och kontakter?

Vet inte hur en låda ser ut på insidan…

Är det något mer än sladdar, element och rör man behöver?

Och dämpning för de rekommenderade dom ju på hemsidan (10 %).

21 761 Inlägg
23 januari 2006
Många frågor blev det.

Cu ft betyder kubikfot och en cu ft är ca 28 liter.

Med två basar så har man dubbelt så stor volym, helt rätt.

Du kan ju räkna bort volymen för element + rör om du vill men jag tror inte att det påverkar så mycket eftersom det gäller 40 liter.

433 Inlägg
23 januari 2006
TeQuilla skrev:
blackrose skrev:

Haha..klockrent TeQuilla =P

12 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
oki... men min bror pratade något om att man måste sätta in filter och motstånd och sånt i elementen också.
hur vet man de?

sen de står ju inte ohm på mutantbasen så hur vet man de när man köper slutsteg?

21 761 Inlägg
26 januari 2006
Du behöver inte sätta dit filter och motstånd. Det är slutsteget som sköter om att filtrera bort höga toner till basen.
Det borde vara 4 Ohm på elementet om man tittar på kopplingsförslagen på Mutants hemsida.

12 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
skrev till dbakute å dom satte ihop ett paket med ett kickerslutsteg, ett kicker framsystem å en hertz 12a... dom skrev att hertzen inte skiljde så mycket i pris med mutanten men var mycket bättre ljud i... men de känns som att en 12a kommer se lite fjuttigt ut... å bara ett slutsteg till basen och framsystemet! jag vet inte.... blev jävligt osäker helt plötsligt, var så inställd på mutanterna för de är så grymmt snygga!

781 Inlägg
30 januari 2006
Delerium skrev:
TeQuilla skrev:
blackrose skrev:

Hahahha!! smilesmilesmile

den va facktist lite roligt:p

49 Inlägg
15 februari 2006
Drönirettab skrev:
Många frågor blev det.

Cu ft betyder kubikfot och en cu ft är ca 28 liter.

Med två basar så har man dubbelt så stor volym, helt rätt.

Du kan ju räkna bort volymen för element + rör om du vill men jag tror inte att det påverkar så mycket eftersom det gäller 40 liter.

det är inte säkert att lådan ska bli dubbelt så stor bara för det är 2 basar, inte om de ska dela volymen iaf... med skiljevägg så blir ju lådan såklart dubbelt så stor=) försök att ha baksidan lite lutad. det är inte bara bra för att du råkar få lite mer utrymme, utan det är även bra för basen=)

med jetplan i generna

Sök