14 januari 2006
Trådstartare
halloj...
jag har en liten nissan micra slx från 89 och jag skall sätta in lite basljud i den.
vet inte vad jag skall ha bara.
jag funderar dock på att bygga en egen låda (portad) till skuffen med en 10a och har letat efter ett element som jag gillar. hittade en mutant x 10a för 995kr på creatix.se (aluminium 40oZ Magnet, 350w RMS700w max power, 32Hz - 800Hz Frequency Response, 8mm skruvdiameter, 252mm håldiameter för elementet, 140mm installationsdjup, fs: 37Hz, Qts: 0,45, Vas: 64, literkännslighet: 91dB)
tycker den är snygg och så men jag kan inte riktigt det här tekniska.
har dock ett program som räknar ut hur stor låda man behöver och den blev inte så värst stor vilket e bra till en liten bil.
men den känns lite "billig".
någon som vet om den är bra???
sen pratade jag med min bror om den och han rörde bara till mitt huvud ännu mer:S
han sa att han gjort ett antal mer eller mindre misslyckande högtalare när han var yngre och att han nu kommit fram till att det bästa är att köpa en färdigbyggd.
stämmer de?
jag har letat information om högtalare och billjud nu i flera månader.. böcker, hundratals sidor på nätet osv.
tycker jag har lärt mig massor men tydligen finns det mycket kvar.
de flsta jag frågat säger att det inte är så noga, att de bara är att kasta ihop en låda å så e de färdigt!
men min bror påstår att om man köper ett element själv så måste man köpen en massa andra grejer förutom sladdarna å de med för att få "rätt" ljud ur elementet. jag fattar inte de.
vad menade han med det?
för de jag läst är att de e bäst med en låda som inte har alla vinklar exakt 90grader men nästan alla färdigbyggda är ju de!
ju mer jag försöker lära mig om det här ju mer rörigt i huvudet blir det.
jag har ju redan börjat planera för en egenbyggd och köpt mdf och så...
men bror säger att de kommer låta förjävligt om jag ska göra den själv!
vad gör man???
sen måste jag ju också byta ut högtalarna framme, dom e ju orginal och låter mindre bra men de kan inte vara så svårt.
ska man börja med dom eller ska man börja med basen i skuffen?
sen till slutsteg så har jag tittat ut ett jag tcker är jättesnyggt, kommer inte ihåg vad det heter men det är en mutant iaf.
sen sa min bror med att man inte skulle köpa ett färdigt paket med kablar när man ska koppla ihop det, utan att det var bättre att köpa var kabel å säkring osv för sig själv.
stämmer de?
eller är det bara min bror som försöker lura i mig en massa saker?
tacksam för hjälp!