Knackningar löst! (numera rejäl motorrenovering), Volvo 855 T-5R

Zeetro Fartdåre
31 maj 2008 · 217 Inlägg

350hk.. nya vevstakar, andra spridare.. kanske större soppapump och en lite större turbo så borde 350 inte vara något problem

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
TurbOla Reservdansk
31 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Zeetro skrev:
350hk.. nya vevstakar, andra spridare.. kanske större soppapump och en lite större turbo så borde 350 inte vara något problem

Det tackar vi för. smile

Och till dagens arbete då. Motorn revs ner, och nu får vi se den spännande upplösningen...

http://forumbilder.se/thumbs/db1200833734P8a4d.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/611200833854Pb663.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/dc1200833955P2718.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/451200834046P9579.jpg

Så till felet då.

Det var ingen krökt vevstake.
Däremot var kolven lös, infästningen på vevstaken hade lossnat, skruvarna hade börjat skruva av sig. Så kolven hade gått emot toppen, det var det som knackade. Så den har slagit emot avgasventilerna, blocket, och lagret som funnits i har smulats i bitar, tills det var papperstunt, satt igen många oljekanaler, och mer än ett vevstakslager var kört. Även de flesta andra lager i vevhuset var körda.

Vevaxeln behöver slipas om, just treans axeltapp.
Blocket behöver slipas ner där det är skadat, vid cylinderfoten, toppen behöver planas, och slipas från sina skador, se på kolven hur den har tagit i toppen, och det är även märken på undersidan av kolven där man ser hur den gått i vevaxeln i bottenläge, och så alla nya lager, packningar, ny kolv, en ny vevstake. Eventuellt nytt grenrör då det är en spricka i detta.

Kanske billigare med en ny motor?

Anledningen till raset är nog att förra ägaren/ägarna har kört hårt, mycket, och gjort få oljebyten, eller använt dålig olja. Många oljekanaler var igenkoksade.

Senast redigerat av TurbOla (31 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Larsson_Power Saabvilde!
31 maj 2008 · 1 708 Inlägg

Fan va nice med en renovering! Fast det inte var frivilligt då. Men nu förstår jag vart spånen kom ifrån ;D Du är väl ett jävla SPÅN som inte kom på att det var kolven! wink haha big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
TurbOla Reservdansk
31 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Larsson_Power skrev:
Fan va nice med en renovering! Fast det inte var frivilligt då. Men nu förstår jag vart spånen kom ifrån ;D Du är väl ett jävla SPÅN som inte kom på att det var kolven! wink haha big_smile

Med såna vitsar som du drar tror jag att jag rasar. tongue Eller blir rasande.
Funderar på att slänga i en färdigpreppad motor upp till 500hk, 19t turbo, nya spridare och soppapump, så är jag väl nöjd. big_smile

Renovering är alltid kul, frivillig eller inte, för då vet man ju vad som är gjort. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zeetro Fartdåre
31 maj 2008 · 217 Inlägg

Renovera den, köper du en ny motor är det svårt att veta skicket på den. Hittar du rätt folk, köper delarna på rätt ställe behöver det inte bli så dyrt.. blev det inte för mig iaf smile Har du som mål att nå 500 är det ju lika bra att sätta i smidda kolvar och allt sånt på en gång

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
Mickius
31 maj 2008 · 4 670 Inlägg

tycker du ska satsa på denna motor du redan har o bygga på denna, ta den tid det tar men fy fan va skönt den dagen du startar upp den istället, sätt i smitt, modell stor turbo m.m blir inte för mycket i prisskillnad om du ger dig ut o letar lite priser + att du säkerligen får % rabatt på företag!

Bara jobba på!

TurbOla Reservdansk
31 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Alla lager är ju körda.

Bara att byta alla lager i motorn kostar 9 000, har en kompis i Nordic R som renoverat och trimmat sin motor för mer än jag gett för bilen. Han har koll. wink
Smidda stakar kostar 4500.
Blocket behöver slipas om, där kolven slagit i här och var, vevaxeln måste slipas om, toppen ska planas och slipas där kolven gått bärsärkargång, en ny kolv behövs, nya kolvringar, ja, listan är lång och gissningsvis är kostnaden mycket högre för renovering än att köpa en ny motor.

Har ju redan lagt ut 3000 på toppen, nya packboxar, lyftare, olja, m.m.

Och nej, jag satsar inte på 500hk, bara 350 wink

Men just nu är målet att få bilen att rulla, har inget att köra med förutom jobbebilen just nu. smile

Hade ju gärna velat ha bilen ihop till 14e juni, då det är träff här nere...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zeetro Fartdåre
31 maj 2008 · 217 Inlägg

Okej, men köper du en utbytes och ska satsa på 350hk behöver den rivas och stakarna bytas.. men kanske som sagt blir billigare endå.. om du får tag på en billig motor smile kostar alla lager 9000? Tur jag fick ett bra pris.. sjukt dyrt

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
TurbOla Reservdansk
31 maj 2008 · 6 271 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/16547794.htm?ca=6_s

Den motorn funderar jag på som utbytesmotor, då förstår ni vad jag menar att det är billigare att köpa en utbytes att bara stoppa i. smile

Edit:
Nej, ni har rätt i att om man köper en begagnad motor vet man ju inte skicket på den, och måste renovera upp. Då kan man lika gärna ta det man har och renovera det.

Men om ni gluttar på annonsen, förstår ni varför jag velar. Får reda på imorgon om motorn finns kvar. smile

Får man fråga vad din renovering gick på då? smile Och fick du ge fullpris på stakarna? Det bästa hade ju varit att få tag på ett gäng begagnade, men det är nog svårt.

Senast redigerat av TurbOla (31 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zeetro Fartdåre
31 maj 2008 · 217 Inlägg

Nä fick spons på stakarna.. och ett totalpris vet jag inte förens på måndag.. men vart iaf inte så dyrt smile ja är den å bra som det står.. så kan det ju bli billiagre smile

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
TurbOla Reservdansk
31 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Hehe ja, sponsor eller ett välbetalt jobb skulle man haft smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Har nu i princip suttit här sen i går eftermiddag, med tre avbrott, för att klippa gräset, kolla upp nr:na på tryckplattan och lamellen, och sova 4 timmar...

Om jag använder mig av Autotechs fina sida med reservdelar och tillbehör, och kollar på de packningar och renoveringssatser de har till T5, så skulle priset landa på ca 6000kr.

Det låter lite lite? Missar jag något?

Sen ska jag klart ha LG Speeds stakar också, och då är vi ju uppe i ca 10 000, men sen ska ju vevaxeln slipas, och rätt lager ska på, toppen ska slipas och planas.
Grenröret måste fixas (spricka).
En kolv också ja. big_smile

Frågan är om renoveringskostnaden springer iväg...
För den motorn som visas i annonsen är ju så billig förhållandevis till materialkostnaden, så att motorn kostar i princip ingenting, bara lager och stakarna som kostar.
En annan begagnad motor behövs ju ändå gås över, så då får man först en motorkostnad på ca 8000 (gissningsvis), plus antagligen de flesta lager bör bytas, och stakar...

Just nu vill jag ha bilen körbar, trim kan vänta, men stakarna är lika bra att lyfta i nu, om man vill ha större turbo kan man lätt eftermontera ju.

Edit: Mekonomen har också en reservdelslista på bilen, men de har ju typ ingenting alls i jämförelse med Autotech.

En polare renoverade sin motor, enbart packningar och lager gick enligt honom på 8 000 - 9 000, vilket jag nämnt innan. Därför jag är lite fundersam.

Senast redigerat av TurbOla (1 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dbjanoz
1 juni 2008 · 1 785 Inlägg

TurbOla skrev:
Hittade en V70R motor -98a, 14000 mil för 9000:- big_smile

Men i alla fall, ikväll plockades insuget ner, vevhusventilationen rengjordes och drogs nya friska slangar till allt, oljekanalerna rensades, givaren till insugsluften rengjordes, och en graderad oljetrycksmätare sattes in för att kolla oljetrycket i motorn, och sen sattes allt ihop igen, fick läcka vid spridarna, tryckte i ordentligt, och sen nytt filter, och sköljolja, startade direkt, sköljde motorn en gång till och kollade oljetrycket.

Det låg lite högt med kall olja och på tomgång, men det stabiliserade sig snart, och jag ringde och hörde med Fredde och det verkade normalt.
Tömde ur oljan, som var svart åter igen, vanliga oljetrycksgivaren sattes tillbaka, och nytt filter igen, och ny Mobile 1 olja i, och så imorgon eller på onsdag ska vi lyssna efter ifall vi kan höra vart ljudet kommer ifrån, tips från Fredde.

Provade ta loss en spridarkontakt i taget, med motorn igång för att se om det blev några skillnader i knackandet. Men det blev ungefär samma resultat på alla, men när man drog kontakten till mittersta cylindern gick det som konstigast, men bara ett kort ögonblick innan den återhämtade sig.

Det lutar åt antingen en ventil, eller ett motorlyfte. Tror det blir en duktig renovering, snarare än ett byte.

Dock fann vi inga nya eller fler metallspån i oljan.

Du är en duktig felsökare absolut, jag tror helt på att det är otillräcklig smörjning där lyftarna sitter. Det räcker att det kortvarigt har blivit för varmt så att ventiltryckaren har skurit i loppet. Eftersom problemt är på den mittersta cylindern är det ännu mer logiskt.

Jag tror att det enklaste och billigaste lösningen på probemet är att skaffa en ersättnings motor. Du lär få endel för din defekta motor också. Alltid någon som t ex vill trimma en motor och då gör det ingenting om man har en defekt motor som man utgår ifrån.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
TurbOla Reservdansk
1 juni 2008 · 6 271 Inlägg

dbjanoz skrev:

TurbOla skrev:
Hittade en V70R motor -98a, 14000 mil för 9000:- big_smile

Men i alla fall, ikväll plockades insuget ner, vevhusventilationen rengjordes och drogs nya friska slangar till allt, oljekanalerna rensades, givaren till insugsluften rengjordes, och en graderad oljetrycksmätare sattes in för att kolla oljetrycket i motorn, och sen sattes allt ihop igen, fick läcka vid spridarna, tryckte i ordentligt, och sen nytt filter, och sköljolja, startade direkt, sköljde motorn en gång till och kollade oljetrycket.

Det låg lite högt med kall olja och på tomgång, men det stabiliserade sig snart, och jag ringde och hörde med Fredde och det verkade normalt.
Tömde ur oljan, som var svart åter igen, vanliga oljetrycksgivaren sattes tillbaka, och nytt filter igen, och ny Mobile 1 olja i, och så imorgon eller på onsdag ska vi lyssna efter ifall vi kan höra vart ljudet kommer ifrån, tips från Fredde.

Provade ta loss en spridarkontakt i taget, med motorn igång för att se om det blev några skillnader i knackandet. Men det blev ungefär samma resultat på alla, men när man drog kontakten till mittersta cylindern gick det som konstigast, men bara ett kort ögonblick innan den återhämtade sig.

Det lutar åt antingen en ventil, eller ett motorlyfte. Tror det blir en duktig renovering, snarare än ett byte.

Dock fann vi inga nya eller fler metallspån i oljan.

Du är en duktig felsökare absolut, jag tror helt på att det är otillräcklig smörjning där lyftarna sitter. Det räcker att det kortvarigt har blivit för varmt så att ventiltryckaren har skurit i loppet. Eftersom problemt är på den mittersta cylindern är det ännu mer logiskt.

Jag tror att det enklaste och billigaste lösningen på probemet är att skaffa en ersättnings motor. Du lär få endel för din defekta motor också. Alltid någon som t ex vill trimma en motor och då gör det ingenting om man har en defekt motor som man utgår ifrån.

Lyftarna var ju slitna, men de fungerade någorlunda. wink De hade inga yttre skador i alla fall, men deras funktion var absolut diskutabel. Vissa var helt stumma trots flitigt utnyttjande av skruvstycke. Andra gick att trycka ihop för hand. Vissa gick inte tillbaka efter att de tryckts in.

Har bytt alla, och satt dit nya packboxar, packningar, o-ringar till tändstiftsbrunnarna, m.m.
Ska blåsa igenom alla oljekanaler i toppen, så att de fungerar, har provat köra med de nya lyftarna, och en del knackande försvann, så det skadade inte.

Nu var det ju som så att det var ett vevstakslager som rasade, och vevstaken på något sätt fick skruvarna att börja gänga ur, så den har ju gått bärsärkargång.

Så jag försöker räkna på vad som är billigast, en motor i bra skick, eller en totalrenovering.
Då blir det en ny kolv, plus fem nya H-profilstakar från LG Speed bland annat.

Angående felsökningen har jag fått mycket råd och tips av dels reperatören som jag får hjälp av, och av andra kunniga 850-mekare. smile

En ny, begagnad motor måste ju i princip också gås igenom ändå, för man vet ju inte hur den ser ut, så då kan man lika gärna renovera den man har...

Se annars annonsen ovan, den motorn verkar helt ok, fast underligt billig.

Senast redigerat av TurbOla (1 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
2 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Jahapp, motorn blev visst såld.
Har suttit och budgeterat, och rådslagit med min gode vän Fredrik och Tord, reperatören.

Det blir en rejäl renovering istället, från grund och botten.

Kanske det smyger in sig en 3" downpipe och en 19t om man har lite flyt. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
7 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Dags för lite uppdatering då.

Har mest suttit och kollat priser på grejer, och det skiljer hutlöst mycket.
Om Volvo tar 1500 för några lager, kostar samma grejer på VE Sundberg typ 700kr...

Och sen är några grejer tvärtom, där Volvo är superbilligt.
Tror man ska beställa från båda, billigast så.

Håller på med att tvätta alla delar, det är rätt mycket som ska bli rent.
Har beställt vevaxel + bättre beg. kolvar av Leif V70R, som förhoppningsvis dyker upp i nästa vecka, och så blir det vevstakar från LG Speed, och så klart dags att börja inhandla alla lager och packningar från Volvo och VE Sundberg.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zeetro Fartdåre
8 juni 2008 · 217 Inlägg

Låter ju bra det smile Själv ska jag nog lägga ner mitt projekt, sälja bilen i delar och köpa något annat. När allt kom omkring blev det för mycket pengar för en så pass gammal bil, tråkigt men så är det.. motorslipen tog ca 14000 för borrning, topplocksrenovering, alla lager å packningar, viktning och balansering, polering osv.. sedan 10k för smidda kolvar.. vevstakarna.. motorfästen.. oljepumpen.. ja listan tog aldrig slut : )

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
TurbOla Reservdansk
8 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Om dom tog 14 000 för borrning, topplocksrenovering, alla lager och packningar, viktning, balansering och det, så är det fan nästan gratis!

Vevaxel, kolvar, vevstakar går lös på 6750kr (vevaxel & kolvar 3000kr, vevstakar 3750kr) minst, plus packningar och lager till blocket (endast material) och kamremssats så landar man lätt på 8000, så det blir 14 000 där med, enbart material, inget arbete.

Jo, det gäller ju att veta gränserna. wink

Phonic här på forumet lade ju över 150k på sin motor, och han har väl gjort som du hade tänkt.
Så ska man syssla med riktigt seriös trimning så får man ha djupa fickor. wink

Senast redigerat av TurbOla (8 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zeetro Fartdåre
8 juni 2008 · 217 Inlägg

Ja.. men 14000 utan kolvar och stakar.. så 27000 skulle motorn kosta.. plus allt annat.. å har en annan bil på g smile

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
TurbOla Reservdansk
8 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Just nu blir det bara nya lager och packningar i hela motorn, dock inte toppen.
Vevstakar från LG Speed
Bättre begagnade kolvar (så man kan välja och vraka lite)
Lättare vevaxel (nyare)
Uppfräst vevhusventilation
Förstärkt koppling antagligen. big_smile
Genomgång av allt runtomkring (vevhusventilation, turbo, växellåda)

Senast redigerat av TurbOla (8 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang