855 t5 225hk. Tips om bästa effekt m.m

Diskodudeboy
30 maj 2008 · 46 Inlägg

Har köpt mig en 855 t5a automat, sitter en forge öppen dump på silikonslangen närmast grillen. Från katten och bakåt är det rakt 2.5" simons = inga dämpare.
Sitter ett öppet filter med liten avkärmning ovanpå filtret samt att orginal "avlastningsventilen" sitter kvar på turbon.
Har köpt en chippbox nu som gör så att jag kan ladda 1.1-1.2 bar.

Vad är det som är helt fel som jag ska ändra på för att få bästa prestanda ur min nya bil?
Öppen dump säger vissa att man inte ska ha med en bil som har LMM, ska den bort?
Öppet filter säger vissa oxå att man inte ska ha om man inte har riktigt med avskärmning, Ska jag montera tillbaka orginal?

Ska jag ta bort orginal "dumpen" och behålla öppna dumpen?
Någon som har en t5a som kanske kan rekomendera sina inställningar samt omgjorda detaljer?


Är mycket tacksam för svar, är helt vilsen vart jag ska börja så jag slipper testa så många alternativ.

Mvh// Diskodudeboy

laaantz
30 maj 2008 · 465 Inlägg

orginal "avlastningsventilen" sitter kvar på turbon.+, sitter en forge öppen dump
rätta mej om jag har fel... men sitter det 2 st dumpar???

Diskodudeboy
30 maj 2008 · 46 Inlägg

Ja det sitter dubbla dumpar på den, killen före mig hade tydligen inte kundskap om att ta bort orginalet eller så visste han inte vart den va tongue

laaantz
30 maj 2008 · 465 Inlägg

hm okey:P ett tips.. använd endast en...jag har då aldrig hört talas om ngn som  kör på orginal+ en annan... i ditt fall en forge om orginalet sitter på turbon på t5an måste du köpa ett dumplock,om du vill använda endast forge dvs.. annars plocker du av forge å pluggar å kör med orginalet...

Diskodudeboy
30 maj 2008 · 46 Inlägg

har dump lock men vet inte vad som är bäst för prestanda/motorn om man kör med orginal eller öppen dump. hmm

laaantz
30 maj 2008 · 465 Inlägg

sitter det lmm?isonafall ska man ju helst köra med återcirkulerande..eller orginalet.. men det finns ju att köpa öppen fast återcirkulerande.. om du förstår vad jag menar:)

Diskodudeboy
30 maj 2008 · 46 Inlägg

jodå jag förstår, har läst mkt och enligt "dom som kan" så får man en fetare blandning om man ar öppen dump. vilket jag hellst inte vill ha. men sen skulle ja gärna vilja ha tips om vart och hur ja kan bäst montera enåtercirkulerande dump på min bil. cooltongue

Wee
30 maj 2008 · 501 Inlägg

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilket företag det var, Men dom hade tagit fram ett dump-kitt. Med öppen dump.. Specifikt till volvo 850. Enligt dom så ska man köra med öppen.

OBS: Ironi
Christian S
30 maj 2008 · 4 815 Inlägg

och finns att köpa på www.xtremt.se , det är Johan som har xtremt.se som köpte JBR av Jonas.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Decibel
30 maj 2008 · 2 911 Inlägg

laaantz skrev:
hm okey:P ett tips.. använd endast en...jag har då aldrig hört talas om ngn som  kör på orginal+ en annan... i ditt fall en forge om orginalet sitter på turbon på t5an måste du köpa ett dumplock,om du vill använda endast forge dvs.. annars plocker du av forge å pluggar å kör med orginalet...

Jag körde med båda i ett halvår, enda skillnaden är att man får slappa upp den öppna mycket mer än normalt.

Marlboroman
30 maj 2008 · 8 228 Inlägg

3" downpipe + riktig kat gör skillnad på dem, sen skadar det inte med ett japangrenrör heller. I övrigt så ska du nog inte göra så mycket mer. Byta bränslepump kan iofs va en ide. Nackdelen med automat är att de inte är så tåliga vid trim. Vill du va rädd om lådan så byt olja i den och köp volvos extrakylare till den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
johannisson
23 maj 2010 · 534 Inlägg

Fick ju hem dumplocket dagen innan du köpte den av mej ; där av bytte jag aldrig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang