Syntet-, delsyntet- eller mineral-olja?

monno Elektriker
19 oktober 2010 · 718 Inlägg

Helsyntet är ALLTID bäst! (Förutsatt det inte är en genomskinlig dunk som finns på blocket å heter berras olja eller nått)

Även den sämsta Helsyntet är bättre än delsyntet å mineralolja.

Köper då hellre Biltema helsyntet än nån t.ex. castrol delsynt eller mineral.

Som att kasta vatten i sjön.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
19 oktober 2010 · 901 Inlägg

skalman1 skrev:

monno skrev:
Helsyntet är ALLTID bäst! (Förutsatt det inte är en genomskinlig dunk som finns på blocket å heter berras olja eller nått)

Även den sämsta Helsyntet är bättre än delsyntet å mineralolja.

Köper då hellre Biltema helsyntet än nån t.ex. castrol delsynt eller mineral.

Enligt en säljare på statoil så var syntetoljan bäst förr men nu är mineraloljan bättre.

ok!tack för svaret
nåt mineralolja att rekommendera?

har bytt olja igår till min saab 9000 2,0 (131hk) o bilmekaniker föreslog en amerikansk mineralolja som används för racingbilar (min maptuntrimmad saab som ska avställas för vintern)samt har sagt att helsyntet förstör pakning.Kan det stämma?
tack för all info!

Senast redigerat av gps18 (19 oktober 2010)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
monno Elektriker
19 oktober 2010 · 718 Inlägg

skalman1 skrev:

monno skrev:
Helsyntet är ALLTID bäst! (Förutsatt det inte är en genomskinlig dunk som finns på blocket å heter berras olja eller nått)

Även den sämsta Helsyntet är bättre än delsyntet å mineralolja.

Köper då hellre Biltema helsyntet än nån t.ex. castrol delsynt eller mineral.

Enligt en säljare på statoil så var syntetoljan bäst förr men nu är mineraloljan bättre.

Inte killen i kassan då hoppas ja?wink

Det har ju med oljans "bärighet" att göra, nu är jag långt ifrån ett proffs på de hära, så kanske skjuter jag mig i foten.
Men har då hört att en helsyntets "fibrer" (kommer inte ihåg vare heter på riktigt, men kan kalla det fibrer) är bra många gånger längre 10 fall av 10 än del lr mineralolja. Och långa fibrer håller ihop bättre än korta,(ungefär dom knäckebröd mot limpa=)) och ger helt enkelt en bättre "bärighet"

För det är ju det som är själva sysftet med oljan, att det ska vara en oljefilm som ser till att t.ex. metallerna inte går direkt emot varandra utan att en oljefilm ligger imellan, och den filmen får då lättare att tappa bärighet om "fibrerna" är korta.

Nu äre såklart massa andra saker som inverkar på en bra olja också t.ex sotning och dylikt.

Som att kasta vatten i sjön.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 oktober 2010 · 2 307 Inlägg

SYNTET av hög kvalité inget annat e å rekomendera.

Motorn du har i din bil e alergisk mot koksningar å det händer om man kör på skitolja.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
plankan
19 oktober 2010 ·

Mineralolja har inget och göra i bilar med katalysator då den "sotar" av sig
och i sin tur förkortar livet på katalysatorn...........

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
19 oktober 2010 · 901 Inlägg

jag har googlat lite kring oljor!
det är 2 motsatsa filosofier
Generellt sätt hesyntetisk är bättre
Mineral är bättre för racing och mycket gamla motorer fast den ABSOLUT lägsta temperatur som klarar är -10 grader Celsius.I praktiken verkar att helsyntet kommer att bli även i den andra  bruksbil. I min sommarbil skall se,ändå jag har lite tid kvar till april månad,då hinner jag skaffa lite mer info.Än så länge iaf har använd i alla familjebilar helsyntetisk olja och det har funkat bra med viskositet hos motorer.
Tack för alla svar!
:-)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
monno Elektriker
19 oktober 2010 · 718 Inlägg

skalman1 skrev:
nä det var en person som vi rådfrågade när vi ringde och beställde några pallar med olja i jobbet. smile

A okok, ja olja verkar ju finnas lika mycket åsikter om som det finns oljor satt. Får ringa nån oljeshejk för å få rätt svar skulle ja tro:P

Själv skulle ja inte ens köra mineralolja i gamla 740in jag hade;P
Hur man som företag skulle köra nått annat än riktigt helsyntet är för mig oförståeligt.

Då fader är bonde har vi kört Helsyntet (iofs dyröres men) hela tiden i diverse traktorer och tiotalet bilar utan minsta motorbekymmer i säkert 15-20 år i alla fall.

Men klart, mineralolja funkar ju, annars hade de ju inte funnits kvar på marknaden;)


Kollar man runt på oljetillverkarnas sidor så är "deras bästa olja" alltid helsyntet. Men klart dom vill ju gärna sälja det som är dyrast awink

Senast redigerat av monno (19 oktober 2010)

Som att kasta vatten i sjön.
Jiimpa
19 oktober 2010 · 767 Inlägg

Jag använder alltid helsyntet olja i bilarna. Biltemas i Volvon och mobil 1 i Passaten. Har inga tickande ventiler eller haft några som helst problem med det.

I fyrhjuling kör jag däremot mineral och det verkar funka det också tongue

KHRacing
19 oktober 2010 ·

Biltema rocks.
Jag har Biltema´s 5-50 "Racing"-olja i min EVo på runt 500hk.

Need i say more ?

KHRacing
19 oktober 2010 ·

plankan skrev:
Mineralolja har inget och göra i bilar med katalysator då den "sotar" av sig
och i sin tur förkortar livet på katalysatorn...........

Aldrig någonsin hört talas om detta ?  Fakta ?

Jiimpa
19 oktober 2010 · 767 Inlägg

KHRacing skrev:
Biltema rocks.
Jag har Biltema´s 5-50 "Racing"-olja i min EVo på runt 500hk.

Need i say more ?

Ett bevis på att den inte är så jävla dålig som alla som inte kör med den för att det är biltemas påstår!

Streeetkadett Volvotrimmare
19 oktober 2010 · 323 Inlägg

skulle aldrig hälla syntetolja i en gammal bil för den motorn kommer nog dö ganska snabbt, i 940in kör ja med delsyntet och det duger bra i den smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Dagge88
20 oktober 2010 · 629 Inlägg

Körde oxå med delsyntet (biltemas) i min gamla 940 LTT, och den höll så länge jag hade den iaf wink (6000 mil).

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
mats757
20 oktober 2010 · 915 Inlägg

Det viktigaste i valet av olja är vilken klassificering det är på oljan. Rekomenderas det en VW505.00 olja så ska man använda det, eller A3-B3-B4 olja. Det är då lätt att frestas att ta en olja av högre eller senare klassning. Men det kan bli väldigt fel. Använd det som rekomenderas. Oavsett om det är syntet eller mineral.

Näste lika viktigt, ibland nästa viktigare, är valet av viskositet. Rekomenderas 10W-30 så ska man köra på det också. Har man byggt om bilen, gjort annolunda lagerspel osv, då får man fungera på om man ska använda en annan viskositet. Men annars... det som boken rekomenderar.

Nu kommer valet av oljetyp. Uppfylls dom tidigare kraven, så är ALLTID syntetoljan bättre än delsyntet och delsyntet är bättre än mineral. Alltså om dom ovanstående kraven uppfylls.
MEN... en mineralolja kan vara tillräckligt bra.

Det är många som häller i dyra fina oljor i sina motorer utan tanke på om den är lämplig för motorn eller ej. Tydligen är dyrt bätre än billigt!
OM man häller en "Fin" 0W-30 i en gamal jänkar V8:a så kommer lagren i vevaxeln att blöda igenom allt oljeflöde och ingen olja kommer till kamaxeln. Det finns heller inga metalltillsatser som hjälper oljefilmen att hålla itur kamaxel och lyftare, skärning är en styr risk.
Tvärt om. Häller man en bra V8:a olja i en Volvo V70 så kommer olje trycket att bli väldigt bra, pga för tjock olja. Men flödet i lager kommer att bli sämre och lagren kyls inte som dom ska. Lagren går heta. Metalltillsatserna i oljan kommer också på en längre tid att förstöra katalysator.
Därför, kortfattat, är det väldigt viktigt att välja rätt klassificering av olja.

Men har man två likvärdiga oljor så är syntoljan bäst!

Mats

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
20 oktober 2010 · 901 Inlägg

nästa frågan kommer!
som aaaalltid!
det finns 5w,10,20w-30,40,50...
vad är det bäst?
högre siffror eller??

finns det bättre olja än helsyntetisk?

Senast redigerat av gps18 (20 oktober 2010)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
jocke_gronberg
20 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

Gå in till volvo,Mekonomen eller meca. Dom slår in ditt regnummer i datorn och ger dig den olja du ska ha till bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang