Prövotid

FireTraXX DFFL
4 juni 2008 · 9 020 Inlägg

psi skrev:

Mr_EmCom skrev:

psi skrev:
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstond, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det!

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

såpass är vad som står i reglerna, x antal km/h över osv osv beroende på hastighetsgräns.
vet inte varför du repeterade men det du skrev var i stort dett samma sak jag skrev i just det inlägget.

Kanske för att "såpass" är väldigt otydligt.
Det är samma regler för en med prövotid som för oss utan.
ENDA skillnaden är att om en med prövotid kör tillräckligt fort för att bli av med kortet (Samma hastighet som för oss utan) så måste han ta om kortet medans vi får tillbaka det när spärrtiden är över.

Enda gången vi utan prövotid måste ta om kortet är när det spärrats i mer än 12 månader.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Losgard
4 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

psi skrev:
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstånd, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det! (om det nu inte rör sig om något extremt)

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

När du kört mer än 40 km/h än den tillåtna hastighetsgränsen så tas väl ärendet upp i domstol?
Och i domstol så borde du väl få skaka galler för den överträdelsen? Alternativt grova böter.
Låter sjukt att du skulle få indraget körkort i mindre än 12 månader för att ha kört 90km/h för fort.

Är som sagt rätt osäker på det jag skrev ovan, men 90km/h för mycket borde mer än väl vara mer än 12 månaders indraget kort på.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Mr_EmCom Med.lem
4 juni 2008 · 3 759 Inlägg

FireTraXX skrev:

psi skrev:

Mr_EmCom skrev:

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstond, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det!

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

såpass är vad som står i reglerna, x antal km/h över osv osv beroende på hastighetsgräns.
vet inte varför du repeterade men det du skrev var i stort dett samma sak jag skrev i just det inlägget.

Kanske för att "såpass" är väldigt otydligt.
Det är samma regler för en med prövotid som för oss utan.
ENDA skillnaden är att om en med prövotid kör tillräckligt fort för att bli av med kortet (Samma hastighet som för oss utan) så måste han ta om kortet medans vi får tillbaka det när spärrtiden är över.

Enda gången vi utan prövotid måste ta om kortet är när det spärrats i mer än 12 månader.

Så gränsen går där alltså?
hmm har en kompis vars farsa körde onykter, han fick 2 år tror jag. Men jag trodde hela tiden att han skulle få det tillbaka.
Men så är det alltså inte??


@psi, presis som FireTraXX säger.. Det gäller att vara tydlig. Dock är det inte helt ditt fel, jag är lite småtrött nu smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
4 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Losgard skrev:

Mr_EmCom skrev:

psi skrev:
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstånd, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det! (om det nu inte rör sig om något extremt)

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

När du kört mer än 40 km/h än den tillåtna hastighetsgränsen så tas väl ärendet upp i domstol?
Och i domstol så borde du väl få skaka galler för den överträdelsen? Alternativt grova böter.
Låter sjukt att du skulle få indraget körkort i mindre än 12 månader för att ha kört 90km/h för fort.

Är som sagt rätt osäker på det jag skrev ovan, men 90km/h för mycket borde mer än väl vara mer än 12 månaders indraget kort på.

Du quotade delvis mig, var det min överträdelse du syftade på? jag körde ca 80 km/h för fort, fick 6 månader indraget och 4000kr i böter.

Och om det ska upp i domstol så ska man antingen ha kört jäkligt illa och på helt fel plats (fast då är det inte fortkörning längre, då är det vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafik) eller om man nekar till brott

Jag frågade Polisen vad som skulle hända om jag nekade till min körning (som var sent på natten på en motorväg och lite bilar = inte vårdslöshet) skulle jag förmodligen få dagsböter, men det rekomenderade han inte då det ofta tar vääldigt lång tid. (fast det fick han inte säga egetligen, sa han :hehe )

Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
E30Tompa Rörpulare
4 juni 2008 · 1 453 Inlägg

HaveUSeenMyS14 skrev:
är väl samma regler som om du haft körkortet i 34 år eller något, bara de att dom som inte har prövotid får tbx kortet efter ett viss tag, medans du måste göra om det.. så om du kör nån km över hastighetsgränsen så får du bara böter eller varning som alla? men är inte riktigt säker smile

Exakt! ända skillnaden är som sagt när dom utan prövotid får tillbaka sitt körkort får vi med prövotid ta om våra smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
discokapten Kapten på disco!
4 juni 2008 · 1 729 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Losgard skrev:

Mr_EmCom skrev:

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstånd, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det! (om det nu inte rör sig om något extremt)

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

När du kört mer än 40 km/h än den tillåtna hastighetsgränsen så tas väl ärendet upp i domstol?
Och i domstol så borde du väl få skaka galler för den överträdelsen? Alternativt grova böter.
Låter sjukt att du skulle få indraget körkort i mindre än 12 månader för att ha kört 90km/h för fort.

Är som sagt rätt osäker på det jag skrev ovan, men 90km/h för mycket borde mer än väl vara mer än 12 månaders indraget kort på.

Du quotade delvis mig, var det min överträdelse du syftade på? jag körde ca 80 km/h för fort, fick 6 månader indraget och 4000kr i böter.

Och om det ska upp i domstol så ska man antingen ha kört jäkligt illa och på helt fel plats (fast då är det inte fortkörning längre, då är det vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafik) eller om man nekar till brott

Jag frågade Polisen vad som skulle hända om jag nekade till min körning (som var sent på natten på en motorväg och lite bilar = inte vårdslöshet) skulle jag förmodligen få dagsböter, men det rekomenderade han inte då det ofta tar vääldigt lång tid. (fast det fick han inte säga egetligen, sa han :hehe )

Varför skulle du får dagsböter? Väldigt sällan det leder till ytterligare påföljder av att dra det till ting!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
4 juni 2008 · 1 781 Inlägg

740Rob: det stämmer inte. utan som många andra talare sagt tidigare så förlorar en person med prövotid sitt körkort precis på samma sätt som vi utan, fast ända skillnaden är att den personen (prövotid)får ta om kortet medans vi får tillbaka det!!smile är detta klargjort för alla som är osäkra nu??smile

Team Insane Racing
Mr_EmCom Med.lem
4 juni 2008 · 3 759 Inlägg

discokapten skrev:

Mr_EmCom skrev:

Losgard skrev:

När du kört mer än 40 km/h än den tillåtna hastighetsgränsen så tas väl ärendet upp i domstol?
Och i domstol så borde du väl få skaka galler för den överträdelsen? Alternativt grova böter.
Låter sjukt att du skulle få indraget körkort i mindre än 12 månader för att ha kört 90km/h för fort.

Är som sagt rätt osäker på det jag skrev ovan, men 90km/h för mycket borde mer än väl vara mer än 12 månaders indraget kort på.

Du quotade delvis mig, var det min överträdelse du syftade på? jag körde ca 80 km/h för fort, fick 6 månader indraget och 4000kr i böter.

Och om det ska upp i domstol så ska man antingen ha kört jäkligt illa och på helt fel plats (fast då är det inte fortkörning längre, då är det vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafik) eller om man nekar till brott

Jag frågade Polisen vad som skulle hända om jag nekade till min körning (som var sent på natten på en motorväg och lite bilar = inte vårdslöshet) skulle jag förmodligen få dagsböter, men det rekomenderade han inte då det ofta tar vääldigt lång tid. (fast det fick han inte säga egetligen, sa han :hehe )

Varför skulle du får dagsböter? Väldigt sällan det leder till ytterligare påföljder av att dra det till ting!

Har jag sagt det? Eftersom han rekomendrade mig att inte göra det så nekade jag inte.
Varför jag skulle få dagsböter vet jag inte, jag vet inte heller varför polisen stod just på den platsen dom gjorde när dom sköt på mig.. Eller varför det skulle hända 30 minuter efter att jag köpt ny bil. Eller varför....

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Zacky
4 juni 2008 · 16 Inlägg

Vafan ska du köra fort för? Uppför dig i trafiken istället. Du är inte ensam på vägarna!

Audi Allroad 2.7 BT "Pansarvagnen" (2002)
FireTraXX DFFL
4 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Zacky skrev:
Vafan ska du köra fort för? Uppför dig i trafiken istället. Du är inte ensam på vägarna!

Gå och lägg dig, jävla moraltant.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Zacky
4 juni 2008 · 16 Inlägg

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:
Vafan ska du köra fort för? Uppför dig i trafiken istället. Du är inte ensam på vägarna!

Gå och lägg dig, jävla moraltant.

Säg till när jag ska skratta. Kom med ett genomtänkt och vettigt svar annars blir jag ledsen ;_;

Audi Allroad 2.7 BT "Pansarvagnen" (2002)
FireTraXX DFFL
4 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Zacky skrev:

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:
Vafan ska du köra fort för? Uppför dig i trafiken istället. Du är inte ensam på vägarna!

Gå och lägg dig, jävla moraltant.

Säg till när jag ska skratta. Kom med ett genomtänkt och vettigt svar annars blir jag ledsen ;_;

Skratta när du känner för det.

Mn jag antar att du har dina bilar för den låga förbrukningens skull och inte för motorns?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Zacky
4 juni 2008 · 16 Inlägg

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:

FireTraXX skrev:

Gå och lägg dig, jävla moraltant.

Säg till när jag ska skratta. Kom med ett genomtänkt och vettigt svar annars blir jag ledsen ;_;

Skratta när du känner för det.

Mn jag antar att du har dina bilar för den låga förbrukningens skull och inte för motorns?

Du tror alltså att Mazdan har en stor, kraftfull motor? Det är faktist vardagsbilen, Audin använder jag när jag ska åka långa sträckor (som på semester etc) och vad är det för fel med att markera och slå fast att man inte bör överskrida hastighetsgränserna? Inlägget var inte riktat till dig, utan till trådskaparen då jag antar att han nyss fått/ska ta körkort.

Audi Allroad 2.7 BT "Pansarvagnen" (2002)
FireTraXX DFFL
4 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Zacky skrev:

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:

Säg till när jag ska skratta. Kom med ett genomtänkt och vettigt svar annars blir jag ledsen ;_;

Skratta när du känner för det.

Mn jag antar att du har dina bilar för den låga förbrukningens skull och inte för motorns?

Du tror alltså att Mazdan har en stor, kraftfull motor? Det är faktist vardagsbilen, Audin använder jag när jag ska åka långa sträckor (som på semester etc) och vad är det för fel med att markera och slå fast att man inte bör överskrida hastighetsgränserna? Inlägget var inte riktat till dig, utan till trådskaparen då jag antar att han nyss fått/ska ta körkort.

Trots vad du nyss skrev så är du en tråkig moraltant.

Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Zacky
4 juni 2008 · 16 Inlägg

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:

FireTraXX skrev:

Skratta när du känner för det.

Mn jag antar att du har dina bilar för den låga förbrukningens skull och inte för motorns?

Du tror alltså att Mazdan har en stor, kraftfull motor? Det är faktist vardagsbilen, Audin använder jag när jag ska åka långa sträckor (som på semester etc) och vad är det för fel med att markera och slå fast att man inte bör överskrida hastighetsgränserna? Inlägget var inte riktat till dig, utan till trådskaparen då jag antar att han nyss fått/ska ta körkort.

Trots vad du nyss skrev så är du en tråkig moraltant.

Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

Vi avrundar här så låter jag dig få fortsätta en härlig lingonvecka smile ha en trevlig afton.

Audi Allroad 2.7 BT "Pansarvagnen" (2002)
Gulmun * Klåpare
4 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Zacky skrev:
Du tror alltså att Mazdan har en stor, kraftfull motor? Det är faktist vardagsbilen, Audin använder jag när jag ska åka långa sträckor (som på semester etc) och vad är det för fel med att markera och slå fast att man inte bör överskrida hastighetsgränserna? Inlägget var inte riktat till dig, utan till trådskaparen då jag antar att han nyss fått/ska ta körkort.

Tror mer han syftade på Mustangen... roll Har du inte någon gång kört för fort med den är det som att dejta Pamela Anderson och påsta att man inte gillar stora bröst...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
FireTraXX DFFL
4 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Zacky skrev:

FireTraXX skrev:

Zacky skrev:
Du tror alltså att Mazdan har en stor, kraftfull motor? Det är faktist vardagsbilen, Audin använder jag när jag ska åka långa sträckor (som på semester etc) och vad är det för fel med att markera och slå fast att man inte bör överskrida hastighetsgränserna? Inlägget var inte riktat till dig, utan till trådskaparen då jag antar att han nyss fått/ska ta körkort.

Trots vad du nyss skrev så är du en tråkig moraltant.

Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

Vi avrundar här så låter jag dig få fortsätta en härlig lingonvecka smile ha en trevlig afton.

Men jag får sista ordet.

FireTraXX - 1
Zacky - 0

Senast redigerat av FireTraXX (4 juni 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Eric_90
4 juni 2008 · 3 Inlägg

Tack alla för era svar nu vet jag hur det funkar.
Har bara en sista fråga, om man råkar köra för fort vid en kamera hur långtid tar det innan man får böteslappen?

Mortalis VW-nörd?
4 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Kan ta någon vecka oftast...och fan va alla har rört till det, de fick ju till rätt svar i första sidan, 0-50 väg = 20 kph och över de, 30kph, för att få de återkallat...

candyboy
4 juni 2008 · 60 Inlägg

prövotiden är för alltid ju.. speciellt om man har svart hår, mörkt hy och inte svenskt efternamn. . min privata körlärare hade svenskt körkort i 10 år och han hade allllldrig blivit stoppad för fortkörning eller liknande . . inte ens fått böter. . polisen tar han för fortkörning på motorvägen i helsingborg med sin nissan micra vetifan hur snabbt han körde men kan tänka mig MAX 150 km/h. . klippte hans körkort mittframför ögonen på honom. .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang