Standard: Lysen som blinkar när det basar..

Drönirettab
28 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Om du sätter ett starkare batteri, som har både mer kapacitet och mer startström(CCA), så kommer spänningen till stereosystemet säkerligen att kunna hålla en mer stabil nivå.
Vet inte hur stor batterihylla det är på din bil, det verkar vara ganska korta batterier som ska sitta original.

Om du vill kunna ha extraljusen tända samtidigt som du poppar och dessutom skaffar ett till steg så är det nog bra att skaffa en större generator också.

Senast redigerat av Drönirettab (28 juni 2006)

Streckkoden
28 juni 2006 · 2 655 Inlägg

Du bör byta generatorn och batteri!!

Men en början kan vara att köpa ett batteri som är gjort för "cykliskt bruk", ett som tål lite mer urladdningar, ett fritidsbatteri tex. Men ska du ha det monterat i skuffen ska du ha ett underhållsfritt/tätslutet, då behöver du inte oroa dej för att batteriet börja läcka syra i skuffen..
Sen så kan du köpa till en VETTIG laddare, typ C-Tek som du använder OFTA, på så vis klarar du dej med original generatorn ett tag till, med det bästa är att byta ut generatorn med en värre...

Ett annat tips är att montera ett skiljerelä så att du inte drar ur batterierna när du poppar, när motorn är avslagen så belastar du aldrig startbatteriet och när du kör så laddar du bägge batterierna..

Ronnie.L
29 juni 2006 · 914 Inlägg

Streckkoden skrev:
Du bör byta generatorn och batteri!!

Men en början kan vara att köpa ett batteri som är gjort för "cykliskt bruk", ett som tål lite mer urladdningar, ett fritidsbatteri tex. Men ska du ha det monterat i skuffen ska du ha ett underhållsfritt/tätslutet, då behöver du inte oroa dej för att batteriet börja läcka syra i skuffen..
Sen så kan du köpa till en VETTIG laddare, typ C-Tek som du använder OFTA, på så vis klarar du dej med original generatorn ett tag till, med det bästa är att byta ut generatorn med en värre...

Ett annat tips är att montera ett skiljerelä så att du inte drar ur batterierna när du poppar, när motorn är avslagen så belastar du aldrig startbatteriet och när du kör så laddar du bägge batterierna..

ja så har jag det kopplat funkar alldeles utmärkt har ett optima yellow top till varje steg (ska bli 2) kan poppa på en timme innan det börjar ge sig efter 1.5-2 timmar så slår stegen ifrån.
Bara att starta bilen å köra till närmaste eluttag å ladda upp dom nån timme så kan man poppa på igen. Eller vänta nån dag så har generatorn på enbart 90 ampere lyckats trycka in lite ström i batterierna igen så kan man lyssna på halv hög volym till jobbet tills man har möjlighet att ladda upp batterierna  smile

cvx
29 juni 2006 · 71 Inlägg

Har samma problem i min v70, alla lampor blinkar så man knappt ser vägen om det är mörkt. Har bytt generator till en 160A och har 50mm2 kablar till både ström och jord men det blinkar ändå.. Har bara orginal batteriet i nu, räcker det att byta det till ett bättre eller måste ja ha 2? Har ett kicker steg som lämnar 2960wrms..

Volvo 945 (1997)
Streckkoden
29 juni 2006 · 2 655 Inlägg

Du bör ha ett extra batteri till stereon när du är uppe i den effekten...

Originalbatteriet till V70n ligger på runt 100Ah, beroende på vilken kaross/årsmodell du har..
Så ett extra batteri och ev. en laddare modell större är ett hett tips..

tqvisten
29 juni 2006 · 51 Inlägg

Var köper ni era "master batteries"?

Streckkoden
29 juni 2006 · 2 655 Inlägg

Menar du det batteri som används som stereobatteri??

Går man på de välkända märkena, som är att rekommendera så finns dem representerade lite varstans..
Man tjänar ingenting på att snåla på bilbatterier, det du tjänar vid inköp förlorar du på i längden.

Själv så jobbar jag på en lokal bil-el firma så där har jag köpt mina batterier och det mesta till stereobygget..

Drönirettab
29 juni 2006 · 21 761 Inlägg

De märken som används mycket och som det pratas mycket om är Tudor Maxxima och Optima, men även Odyssey och Trojan är mycket kraftfulla batterier. Gemensamt för dessa modeller är att de har hög startström och att de är AGM batterier.

cvx
29 juni 2006 · 71 Inlägg

Hade att 2 batterier förr men det hjälpte bara tills dom blev urladdade sen började det blinka igen.. Men då hade ja ju en mindre generator så den nya kanske orkar ladda upp dom?! Det blir lätt många timmar i rad med stereon på max när man åker runt på helgen så man kan ju inte ladda upp dom med en batteri laddare när det blir tomt heller..

Volvo 945 (1997)
tqvisten
29 juni 2006 · 51 Inlägg

CVX...hur stark var din generator då?
(skulle några butiker kunna nämnas angående bilbatterier till stereobyggande syfte?)

cvx
29 juni 2006 · 71 Inlägg

100A va den gamla..

Volvo 945 (1997)
tqvisten
29 juni 2006 · 51 Inlägg

ojdå...men hur mkt driver du? antar att du driver ganska mkt då? jag ska driva två steg som sammanlagt har en max effekt på typ 1000W. Jag sitter på en 70A generator och har ett pissbatteri på 44ah, så jag förstår att nytt batteri är ett måste. (två alltså).

Drönirettab
29 juni 2006 · 21 761 Inlägg

cvx skrev:
Har samma problem i min v70, alla lampor blinkar så man knappt ser vägen om det är mörkt. Har bytt generator till en 160A och har 50mm2 kablar till både ström och jord men det blinkar ändå.. Har bara orginal batteriet i nu, räcker det att byta det till ett bättre eller måste ja ha 2? Har ett kicker steg som lämnar 2960wrms..

När du poppar ganska högt, har du på en massa andra saker samtidigt som tex fläkt och extraljus?
Om du har det så tar ju de en del ström.

Kom på en annan sak. Hur grov är pluskabeln från generatorn till startmotorn/batteriet?
Om den är för klen så hjälper det inte mycket att byta till en större generator.
Likaså jordkablarna från batteri till kaross och motor, hur grova är de?

Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2006)

ogio www.rallyshop.se
29 juni 2006 · 551 Inlägg

Tror inte det är där problemet ligger, pappa har samma problem med sitt. Han har ett Jensen steg på 300w och driver en tung Velocity bas på tio tumm på 150*2 talspolar, det bryter i bland och blinkar. Tror att det är att du och pappa i etta fallet har frö klent slutsteg!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
cvx
29 juni 2006 · 71 Inlägg

För klent slutsteg tror ja inte att ja har iaf.. Brukar inte ha på fläkten å kör me positions ljusen på.. Har ganska grova kablar men inte 50mm2, ska byta dom nu till veckan och se om det blir nån skillnad.. Sen tänkte jag på detta med batteri, är det bättre att byta till ett nytt typ optima fram eller köpa ett till som ja har å pröva lirka in i bagaget?

Volvo 945 (1997)
Saabnorden lastbils chaffis......
29 juni 2006 · 299 Inlägg

kanske behöver skaffa en kondensator?? så att detta lilla "batteri" laddas ur i bas slaget istället för att ström måste tas från resterande elsystem..... kondensatorn laddas upp jävligt snabbt igen och bör få lamporna att sluta blinka..... vet inte vilka storlekar som behövs till vilka basar men har för mig att man mäter i farad iaf......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
tqvisten
29 juni 2006 · 51 Inlägg

var köper man batterier som t.ex. optima?

Ronnie.L
30 juni 2006 · 914 Inlägg

finns lite varstans. Dbakuten har jag köpt mina på. Gör en google sökning så hittar man lätt återförsäljare

Senast redigerat av Ronnie.L (30 juni 2006)

Ronnie.L
30 juni 2006 · 914 Inlägg

Saabnorden skrev:
kanske behöver skaffa en kondensator?? så att detta lilla "batteri" laddas ur i bas slaget istället för att ström måste tas från resterande elsystem..... kondensatorn laddas upp jävligt snabbt igen och bör få lamporna att sluta blinka..... vet inte vilka storlekar som behövs till vilka basar men har för mig att man mäter i farad iaf......

hmm inte för att jag kan förstå vad basarna har med kondingen att göra men om du vill kan du ju förklara det lite bättre.

Saabnorden lastbils chaffis......
30 juni 2006 · 299 Inlägg

Ronnie.L skrev:

Saabnorden skrev:
kanske behöver skaffa en kondensator?? så att detta lilla "batteri" laddas ur i bas slaget istället för att ström måste tas från resterande elsystem..... kondensatorn laddas upp jävligt snabbt igen och bör få lamporna att sluta blinka..... vet inte vilka storlekar som behövs till vilka basar men har för mig att man mäter i farad iaf......

hmm inte för att jag kan förstå vad basarna har med kondingen att göra men om du vill kan du ju förklara det lite bättre.

kanske bara jag som är ute och cycklar ..... men iaf fall så sitter väl kondensatorerna där för att ge extra "kräm"  just i bas slaget (de laddas ur) och minska späningsfallet om man nu har såpass kraftiga basar mm... kondensatorenrna är ju som ett slags batteri och laddas jävligt snabbt upp igen under tiden som basen inte slår..... (eller rätta mig om jag har fel..) detta minskar ju ansträngningen på bilens batterie och minskar risken för blinkande lampor.....

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang