hur få över kraften från motorsågen eller gräsklipparmotorn till hjulen vid bygge av lek gokart

a-traktorn Avstängd
9 juni 2008 · 200 Inlägg

som topic

hur gör man, jag har redan byggt ramen, jag byggde den av 3tums reglar, men motorn e ett problem, hur ska jag göra?

Helvete_racing Arg Snickare
9 juni 2008 · 875 Inlägg

försöka sätta ngt drev från motorsågen till hjulaxeln. o sen gas o broms:D

Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Svetsa dit ett drev från en cykel?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
master_lars
9 juni 2008 · 1 162 Inlägg

Phaetoon skrev:
Svetsa dit ett drev från en cykel?

Helt rätt, cykeldrev är det som gäller, eller kanske från ngn motorcykel eller moped. Var dock noga med valet av kedja, då vanliga cyckelkedjor har en tendens att gå av vid för hög belastning.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
ante323
9 juni 2008 · 66 Inlägg

drev eller remskiva funkar

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,
Volkswagen passat 1,8t "TMR RACING" (2003)
a-traktorn Avstängd
9 juni 2008 · 200 Inlägg

har en fundering på att ta en 49cc minimoto för där e gas o drev färdigt o sen bara en broms

för jag kommer nog aldrig kunna fixa det med min gräsklipparmotor, för där får man ju svetsa ett drev där knivarna egentligen sitter men jag vet inte hur man fixar koppling

och sen tänkte jag använda moped hjul så att den går att köra med i sand o på vintern

men tror ni minimotormotorn (långt ord) pallar driva så man får någorlunda acc o hastighet, gräsklipparmotorn vet jag att det går undan med ;P

Lollen32
9 juni 2008 · 171 Inlägg

njaaa. beror helt på vad det är för grejjer... men köp en fiddy ellernågot istellet och plocka motorn av smile finns många med kina kvalite men hmm

lycka till!

aakesson
9 juni 2008 · 812 Inlägg

pappa byggde en gokart med motorsågs motor och på motorsågen satte han ett litet drev som var ca 10 cm i diameter och på hjulet satte han ett drev som var ca 20 cm.

Senast redigerat av aakesson (9 juni 2008)

anderssonboy
9 juni 2008 · 355 Inlägg

ska du köra med motorsågs motor så ta remdrift så kan du koppla så du har en spak som du späner remen med vilket blir koppling.. och en 49cc minimoto motor driver nog knapt framåt..  och hur hade du tänkt dej med att ta en gräsklipar motor o sätta drev där skären sat? skulle du ha en vinkelväxel lr nått?  för som du kanske förstår så går inte en gräsklipar motor lägga på sidan ..

Tenacious_Dboy Eksjö
9 juni 2008 · 346 Inlägg

äsch de är väl inte svårt att få tag i en 80cc eller 125cc motor från en cross till en billig peng, blir nog smidigare då oxå, lycka till med vad det än blir

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
twin_cam Smålänning
9 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Stående Briggs & Stratton eller Honda Industrimotor kopplad till en remskiva med 30cm i diameter som är kopplad till bakaxeln med en 10cm remskiva max så blir det finfint smile

Varför inte plocka hela drivlinan från en åkgräsklippare? Bara förlänga kardan lite smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zlaban08 Glidarn
9 juni 2008 · 408 Inlägg

kul tråd! ska följas..

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 juni 2008 · 5 042 Inlägg

Om du ska ha större däck på gokarten så tappar du Bra mycket mer ax. Den försvinner i princip o går almänt dåligt bara. Du får högre toppfart därimot. Dock så kan du ju alltid dreva om den,. Ta så litet drev som möjligt fram o stort bak då blir den både mycket starkare & axar bättre.

C H E V R O L E T <3
moose46019 study
9 juni 2008 · 772 Inlägg

motorsåg behöver ingen koppling den har ju en rotorliknade som gör att man kan gasa utan att kedjan rör sig till en viss gräns så klart. så svetsa på drevet rätt så har du auto slir koppling

a-traktorn Avstängd
10 juni 2008 · 200 Inlägg

ja en vinkelväxel e ju ett måste, men jag skulle ju vilja använda nått man har gratis o de e en 5,5 hk liggande gräsklipparmotor, och en minimoto för 200 kr
men det måste väll gå at lösa nått med den liggande?
eller är det någon som har en 125 el nått sånt till salu för en vettig peng

a-traktorn Avstängd
10 juni 2008 · 200 Inlägg

men tror ni ramen håller imed att den e byggd i trä

rotary12
10 juni 2008 · 482 Inlägg

a-traktorn skrev:
men tror ni ramen håller imed att den e byggd i trä

nej hmm

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
a-traktorn Avstängd
10 juni 2008 · 200 Inlägg

har hittat en 297 cc nu som e färdig med drev o ratt o det viktigaste, men sitter på en halvbra ram, för min ska ju va modell större så man kan köra i lite tärräng me


men är det någon som vill förklara hur man löser det här med stötdämpning

Senast redigerat av a-traktorn (10 juni 2008)

a-traktorn Avstängd
11 juni 2008 · 200 Inlägg

var kan man köpa dom stagen som sitter till styrningen?, eller ska jag köra på den traditionella lådbilsstyrningen
http://i30.tinypic.com/11reiac.jpg

och hur löser man det med bromsning

Senast redigerat av a-traktorn (11 juni 2008)

a-traktorn Avstängd
11 juni 2008 · 200 Inlägg

men alltså, jag har fixat hem 2x4 tums reglar nu, men vilken ram blir stabilast?



http://i27.tinypic.com/21n16oz.jpg

eller så?

http://i32.tinypic.com/5ds7ya.jpg

vill fortfarande ha svar på inlägg nr 20

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang