Nu är den här! Bilen som drivs av vatten!

loudness
16 juni 2008 · 4 554 Inlägg

ii israel eller vart de nu är på gaza finns de inte bensin längre nu försöker de tillverka elbilar istället för el har dom iaf kvar och dom bygger om ett 50tal bilar tills materialet tar slut.. tänk va fort de hade gått om man bara satt lite press dom som sitter högre upp...

Batta
16 juni 2008 · 1 353 Inlägg

Står ju att bilen omvandlar vattnet till Vätgas, och vätgas är mycket explosivt tongue
och för att få vätgas måste du ha destillerat vatten, går alltså inte att ta vatten ur en sjö.

och btw, BMW hade en bil som gick på vätgas redan på 70 talet (:

Chevrolet och amerikanska Ford har också varit långt före japanerna med det här smile

dock ingen där du fyller tanken med vatten, då fyller du direkt med vätgas.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Gulmun * Klåpare
17 juni 2008 · 1 718 Inlägg

azid skrev:

Mr_EmCom skrev:
Jovisst. Vi får väll se...
Jag tar hälldre en bensinpris på 14kr/liten för bensin än 14kr/ liten för vatten..

varje gång du köper vatten på flaska betalar du typ 15-20 kronor litern
en kubik vatten kostar typ 14-18 kronor

Flaskvatten är ju bara ett säljtrick för att få folk att köpa kranvatten mycket dyrare. Men om nu detta är en teknink som verkligen fungerar (har ju ingen fullständig funktionsbeskrivning direkt) och blir komersiell så blir skatten ändrad ganska snart. Antingen beskattas fordonet (mest troligt) eller så får man tanka "fordonsvatten" som är hårt beskattat.
Detta var intressant, ska genast fördjupa mig i detta...

Batta skrev:
Står ju att bilen omvandlar vattnet till Vätgas, och vätgas är mycket explosivt tongue
och för att få vätgas måste du ha destillerat vatten, går alltså inte att ta vatten ur en sjö.

Öhh.. Jo! Destvatten har bara ett högre "oktan" om man nu ska kalla det så. Allt vatten är oxiderat väte, så vatten utan väte är syre... roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
chrno RE-雨宮
17 juni 2008 · 481 Inlägg

Owzer skrev:
Undrar om den går bättre om man tankar den med tungt vatten?

Hahahahaha!!  Jag är helt säker på att det är bättre!  Säg till när du säkrat ngt ställe att hämta de på, utan att dom som står bakom Shell,Exon osv (läs usa) kommer och hämtar dig, och stänger ner. tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S
Gulmun * Klåpare
17 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Tungt vatten (H3O) borde ju vara top-fuel för för en sån bil! lol Oskarshamn borde ju kunna göra big business på sitt vatten där gamla bränslestavar ligger och skräpar när alla kör såna bilar. tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
azid Det som inte dödar gör ont
17 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Gulmun skrev:

azid skrev:

Mr_EmCom skrev:
Jovisst. Vi får väll se...
Jag tar hälldre en bensinpris på 14kr/liten för bensin än 14kr/ liten för vatten..

varje gång du köper vatten på flaska betalar du typ 15-20 kronor litern
en kubik vatten kostar typ 14-18 kronor

Flaskvatten är ju bara ett säljtrick för att få folk att köpa kranvatten mycket dyrare. Men om nu detta är en teknink som verkligen fungerar (har ju ingen fullständig funktionsbeskrivning direkt) och blir komersiell så blir skatten ändrad ganska snart. Antingen beskattas fordonet (mest troligt) eller så får man tanka "fordonsvatten" som är hårt beskattat.
Detta var intressant, ska genast fördjupa mig i detta...

Batta skrev:
Står ju att bilen omvandlar vattnet till Vätgas, och vätgas är mycket explosivt tongue
och för att få vätgas måste du ha destillerat vatten, går alltså inte att ta vatten ur en sjö.

Öhh.. Jo! Destvatten har bara ett högre "oktan" om man nu ska kalla det så. Allt vatten är oxiderat väte, så vatten utan väte är syre... roll

kommer ju inte vara svårt att få tag i svartvatten så att säga enda sättet är att beskatta bilen ifråga...

2slow
Gulmun * Klåpare
17 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Precis. Därav "mest troligt". Men staten har ju gjort riktiga grodor förr så man vet ju aldrig. wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
azid Det som inte dödar gör ont
17 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Gulmun skrev:
Precis. Därav "mest troligt". Men staten har ju gjort riktiga grodor förr så man vet ju aldrig. wink

haha jobbigt att betala 10-12 kronor litern för det som kommer ur kranen....

det som är mest komiskt är att dom vill ha (bort) nånting dom gjort sig beroende av i skatte medel.

2slow
Repson
17 juni 2008 · 126 Inlägg

Fränt.. men dä ä inte nöe mot en gammal v8=P     Dä ska va V8

klinder ...
17 juni 2008 · 227 Inlägg

Borde man inte då kunna pissa i tanken och sen köra? big_smilebig_smilebig_smile lol


edit: btw topgear (eller om det va fifthgear) hade ett reportage om en liknande vattenbil för nått år sen smile

Senast redigerat av klinder (17 juni 2008)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
STriiiker
17 juni 2008 · 609 Inlägg

Det finns väl redan en motor som går uteslutande på vatten sedan länge, men bensinbolagen köpte alla rättigheter till den innan den blev "känd"... (Har jag för mig iaf)

Meanstreaker
17 juni 2008 · 119 Inlägg

Det de gör är att omvandla vatten till vätgas med elektrolys, dvs ström genom vatten... Problemet med detta är att det går åt mer energi för att frigöra vätemolekylerna än vad man får ut när man förbrukar väteatomerna.

Jag tror inte att denna bil faktiskt fungerar på något annat än den mängd vätgas de redan fyllt tanken med... Detta är med andra ord en ren PR-kupp!

Temilit
17 juni 2008 · 42 Inlägg

Om denna bil funkar och kommer till massproduktion kommer staten att bli fattig :p tänk på alla miljarder dom drar in i bensinskatter :>
aja får väll se vad dom får för sig för dumheter istället..
Hoppas dock detta är sanning.. skönt att kunna köra vars man vill när man vill utan att behöva oroa sig för kostnaden

Henrik_G Gokartförare och Skidåkare
17 juni 2008 · 227 Inlägg

klinder skrev:
Borde man inte då kunna pissa i tanken och sen köra? big_smilebig_smilebig_smile lol


edit: btw topgear (eller om det va fifthgear) hade ett reportage om en liknande vattenbil för nått år sen smile

http://youtube.com/watch?v=NLKExuHlQMQ

Är det den här du menar?

Nissan 200sx s13 "DDESIGN Drift Team" (1989)
Opel Omega B 2.5 "Rescue-Opeln" (1997)
Thiger_84
17 juni 2008 · 509 Inlägg

henrikh skrev:
En segelbil då? Det borde funka.... Om det är vindstilla kan man vara hemma från jobbet.

Tänk om de slutar å blåsa när du är på jobbet då hehe wink

suiit
17 juni 2008 · 83 Inlägg

hehe grymt, men skulle då inte villa sitta i den och krocka..

Volvo vad annars ?
_Pihlen
17 juni 2008 · 67 Inlägg

Fett coolt big_smile

Nissan 200sx s13 "NISMO" (1991)
tercELLEN
17 juni 2008 · 166 Inlägg

Jag tar en jag med! Men det lär väl dröja typ 30 år innan det blir en vardagsbil i Sverige...

Gujen
17 juni 2008 · 406 Inlägg

kolla youtube, finns flera st olkia folk som har vattenbilar nu big_smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
volvoentusiasten
13 juli 2009 · 4 005 Inlägg

BMWs 745 hydrogen car då? Finns i 7 exemplar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang