2225
Sök

Holmqvist 9-5 Aero

2 638 Inlägg
14 juni 2009
Derbi skrev:
Nu har jag tyvärr ingan större kontakter utan får klara mig själv.

Jo vitt är väl kanske inte den mest perfekta färgen då all smuts syns osv. Men det är snyggt. Inredningen kommer jag inte röra utan den är perfekt som den är. Har ju silverpanel/alupanel så kanske skulle köra på silver aktig färg under huven?

Det tycker jag absolut, samma tema under huven som på panelerna i kupén blir ju kanoners tycker jag smile

1 531 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Hehe det tänkte jag innan det blev blått tongue Ingen som har färgkod på någon silver metallic?

OEM <3
6 957 Inlägg
14 juni 2009
Derbi skrev:
Nu har jag tyvärr ingan större kontakter utan får klara mig själv.

Jo vitt är väl kanske inte den mest perfekta färgen då all smuts syns osv. Men det är snyggt. Inredningen kommer jag inte röra utan den är perfekt som den är. Har ju silverpanel/alupanel så kanske skulle köra på silver aktig färg under huven?

Nu snackar vi cleant big_smile Att du kombinerar inredning och under huven smile

Såhär hade jag i min gamla (ej allt klart på bild)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/367763_fqw3c7.jpg

Det var samma färg som bilen, kommer inte ihåg färgkoden..men det var nånting på 200, 268, 278 nåt sånt..

Silver under huven, silver inne i bilen och silvermålade OK och Nav wink de vore mumma.

OEM <3

744 Inlägg
14 juni 2009
Åk till närmaste lackerare och jämnför panelen mot en färgkarta om du vill vara riktigt seriös.
Men annars kör på något du tycker liknar det, tror knappast man ser båda samtidigt wink

Silver i motorrummet tror jag blir bäst faktist!

OEM <3
6 957 Inlägg
14 juni 2009
En silver som alltid smälter bra samman med övrig silver på en bil är faktiskt fälgfärg från t.ex. Biltema, Hagmans.

OEM <3

1 531 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Tyvärr blir min roliga beställning försenad en vecka pga slut på lager sad

Ska kolla runt lite och se om jag får tag på en färgkod. Jaså fälgfärg säger du.. hmm. Hur passar det i motorn där det blir lite varmt? Går det att ha på OKen? Just nu måste jag fan vara i någon annan värld men kommer fan inte på vad ett nav är :S sad tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
15 juni 2009
Derbi skrev:

Ska kolla runt lite och se om jag får tag på en färgkod. Jaså fälgfärg säger du.. hmm. Hur passar det i motorn där det blir lite varmt? Går det att ha på OKen? Just nu måste jag fan vara i någon annan värld men kommer fan inte på vad ett nav är :S sad tongue

Fälgfärgen använde jag på batterikåpan (våtslipa, plastprima och grunda innan)

Motorkåpan är värmebeständig (köpte den enda som fanns på Mekonomen)
fick för mig att klarlacka den, blev inte bra då klarlacken bubbla upp så skippa klarlack tongue

På OKen rekommenderar jag Hammarlack eller Biltemas Bromsoks färg (samma skit tongue)
Blir bra, täcker fint och tål mkt.

Navet är centrumet på skivan, inte bara måla oken utan mitten på bromskivan, inget man
tänker på innan men när man satt på hjulet och ser det fräscha OKet blir centrumet ganska
så tråkigt tongue

Mvh

OEM <3

1 531 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Bjork skrev:
Derbi skrev:

fick för mig att klarlacka den, blev inte bra då klarlacken bubbla upp så skippa klarlack tongue

På OKen rekommenderar jag Hammarlack eller Biltemas Bromsoks färg (samma skit tongue)

Navet är centrumet på skivan, inte bara måla oken utan mitten på bromskivan, inget man
tänker på innan men när man satt på hjulet och ser det fräscha OKet blir centrumet ganska
så tråkigt tongue

Mvh

Hur våtslipar man? Går det att köra med klarlack på fälgfärgen?
Hur är det nu med Hammarlack, kan man ha det på Oken? Många som säger att man inte ska det osv osv.
Kan jag köra med fälgfärgen på alla mina nyvarande lackade delar?

2 638 Inlägg
18 juni 2009
Derbi skrev:
Bjork skrev:
Derbi skrev:

så tråkigt tongue

Mvh

Hur är det nu med Hammarlack, kan man ha det på Oken? Många som säger att man inte ska det osv osv.

Hammarlack funkar finfint, har det på mina bromsok/nav utan några bekymmer smile

744 Inlägg
18 juni 2009
Derbi skrev:

Våtslipar gör man med speciellt våtslippapper,man dränker pappret i vatten och slipar som vanligt, doppar i vatten och slipar osv. hoppas du förstår min extremt bra förklaring wink

Jag har hammarlack på mina ok och det fungerar perfekt, hade även det på min förra bil och inga problem där heller.

OEM <3
6 957 Inlägg
18 juni 2009
Derbi skrev:
Bjork skrev:
Derbi skrev:

så tråkigt tongue

Mvh

Våtslip: "Jimmu" förklara ganska enkelt big_smile

Hammarlack: Funkar kanon, 3:e bilen jag använder det på, många säger att man inte
ska använda det men ingen säger varför?

Fälgfärg: Bör väl funka men matta ner ytorna och grunda dom igen.

OEM <3

1 531 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Tack för en bra förklaring Jimmu smile

Håller med, många säger nej till hammarlack på bromsok men ingen säger varför. Skulle vara kul att veta faktiskt.

Lackade ju delarna i motorn med vanlig billack, om jag ska lacka över det med billack igen så bör jag väl slipa ner det eller hur ska jag göra för att få bästa resultat?

1 964 Inlägg
18 juni 2009
precis, allt som ska lackeras måste mattas ner för att få bra vidhäfting annars är risken jätte stor att färgen släpper efter ett tag, vad ville du att ja skulle hjälpa dej och meka med tongue hehehe

492 Inlägg
19 juni 2009
Saab silvermetallic (en av dom iaf tongue) har färgkod 268.
ang hammarlacken så har jag hört att den tydligen ska innehålla silikon
vilket innebär att ska man t.ex. lacka om bilen vid ett senare tillfälle så kan de bli silikon
i färgen vad jag hört, men det lär ju endast ske om du lackar hammarlacken med spruta
och sen använder samma spruta i samma lokal tillsammans med billack.

OEM <3
6 957 Inlägg
19 juni 2009
JoXter skrev:
Saab silvermetallic (en av dom iaf tongue) har färgkod 268.
ang hammarlacken så har jag hört att den tydligen ska innehålla silikon
vilket innebär att ska man t.ex. lacka om bilen vid ett senare tillfälle så kan de bli silikon
i färgen vad jag hört, men det lär ju endast ske om du lackar hammarlacken med spruta
och sen använder samma spruta i samma lokal tillsammans med billack.

Därav ingen större fara att måla med moddlare på ett OK smile

Som sagt, matta ner delarna ordentligt, grunda och kanske satsa på billack igen? (268 som nämns ovan hade jag på min gamla bil) Om det nu inte var svindyrt? annars så testa med en burk fälgfärg från Biltema smile

OEM <3

1 531 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
När jag ska matta så bör jag våtslipa eller går det på vanligt sätt?

Hehe ja du Jimmy du kan få fixa det som behövs fixa tongue Hehe smile

Om jag kör hammarlack så får det bli med pensel tongue

När jag köpte den lazerblå färgen tror jag den kostade runt 500kr/burk och det gick väl åt ca 3 burkar.

492 Inlägg
19 juni 2009
Derbi skrev:

När jag köpte den lazerblå färgen tror jag den kostade runt 500kr/burk och det gick väl åt ca 3 burkar.

pensel funkar utmärkt!
snacka om dyr färg.. bättre å köpa litevis då får du typ 3 liter för 1500 spänn, å då kan du fasen lacka
om bilen också om du skulle villja då koncentrad metallic färg späds på hälften, dvs 3 liter blir 6 liter
då kan du nog t.o.m göra om de ett par ggr också tongue haha

edit: har t.o.m färg (Saab 268) på jobbet du kan få köpa för en billig slant smile
har 2 dl. (motsvarar 2 sprayburkar)
Senast redigerat av JoXter (19 juni 2009)

1 531 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Hehe se där ja smile

Saab 268, är det färgen som Rikard har på sin bil eller? Köper den gärna isf smile

OEM <3
6 957 Inlägg
19 juni 2009
Derbi skrev:

Jag brukar matta ner med våtslip, har funkat bra hitills för min del smile

OEM <3

1 531 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Och sånt våtslip papper finns på tex mekonomen eller? Sen finns det väl olika "grovlekar" på våtslippapper, vilket ska jag köra på?

Sök