GBG! Slut på 98 oktan?

Losgard
26 juni 2008 · 1 688 Inlägg

OKQ8 i kungälv har både 95, 98, E85 och Diesel.
Förut var alltid Jet billigast i kungälv, nu ligger Statoil och OKQ8 under Jet var det gäller pris.
Dessutom så har man 25 öre/liter i rabatt hos OKQ8 om man tankar där!
Mig veterligen är det snordyrt att tanka hos Volvo, angående oktan-boster så kostar det ~160 kr och räcker till ungefär 650 liter soppa om man köper den som dom kränger på Jula/andra affärer och tappar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
lundwall
26 juni 2008 ·

Hunter skrev:
Det började med att jag tankade på lågpris stationer runt 2002. För ett par år sen försvann 98 från Jet vid Hisingen Aröd. Då förflytta jag mig till Uno-x (Hydro) Tagene vägen för att få min 98 oktan.

Redan här skulle jag vilja säga; tankar du på Jet och andra lågprisstationer så bryr du dig inte om din bil. Uno-X och Hydro får sin bensin från olika källor, Hydro, Preem, OKQ8 kör alla med bensin från Preem - dock kör en del Hydro-stationer med Statoilbränsle, och en del Statoilmackar med Preembränsle.

Mycket hellre kvalitetsmässig 95-oktanig än skräpig 98 full av grus och annan skit.

Bryr du dig om din bil och vill att den ska gå fint och bra och rent så köper du så hög oktan som möjligt, dvs V-Power som inte på något sätt är speciell, det är bara 99-oktanig bensin med ett varumärke. Det mesta av Shells bränsle kommer liakså det från Preem.

lundwall
26 juni 2008 ·

tommie87 skrev:
tanka vpower samma skit som 98okt

Nej, du har fel. V-Power är 99 oktan, och dessutom högkvalitetsbränsle. det går inte att jämföra med skräpig 98. Det ger märkbart renare förbränning än högkvalitativ 98, dessutom.

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 juni 2008 · 10 427 Inlägg

lundwall skrev:

Hunter skrev:
Det började med att jag tankade på lågpris stationer runt 2002. För ett par år sen försvann 98 från Jet vid Hisingen Aröd. Då förflytta jag mig till Uno-x (Hydro) Tagene vägen för att få min 98 oktan.

Redan här skulle jag vilja säga; tankar du på Jet och andra lågprisstationer så bryr du dig inte om din bil. Uno-X och Hydro får sin bensin från olika källor, Hydro, Preem, OKQ8 kör alla med bensin från Preem - dock kör en del Hydro-stationer med Statoilbränsle, och en del Statoilmackar med Preembränsle.

Mycket hellre kvalitetsmässig 95-oktanig än skräpig 98 full av grus och annan skit.

Bryr du dig om din bil och vill att den ska gå fint och bra och rent så köper du så hög oktan som möjligt, dvs V-Power som inte på något sätt är speciell, det är bara 99-oktanig bensin med ett varumärke. Det mesta av Shells bränsle kommer liakså det från Preem.

Var får JET sitt bränsle ifrån då?

lundwall
26 juni 2008 ·

steifan skrev:
Var får JET sitt bränsle ifrån då?

Där det är biligast för stunden, alltid enbart 2:a gradens kvalitet eller värre.

roxe Jesus didn´† Tap
26 juni 2008 · 1 146 Inlägg

lundwall skrev:

tommie87 skrev:
tanka vpower samma skit som 98okt

Nej, du har fel. V-Power är 99 oktan, och dessutom högkvalitetsbränsle. det går inte att jämföra med skräpig 98. Det ger märkbart renare förbränning än högkvalitativ 98, dessutom.

Word. Tankar bara V-Power.

I stockholm finns det 98 på alla stationer utom jet och shell förståss.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Jimm
26 juni 2008 · 1 661 Inlägg

lundwall skrev:

Hunter skrev:
Det började med att jag tankade på lågpris stationer runt 2002. För ett par år sen försvann 98 från Jet vid Hisingen Aröd. Då förflytta jag mig till Uno-x (Hydro) Tagene vägen för att få min 98 oktan.

Redan här skulle jag vilja säga; tankar du på Jet och andra lågprisstationer så bryr du dig inte om din bil. Uno-X och Hydro får sin bensin från olika källor, Hydro, Preem, OKQ8 kör alla med bensin från Preem - dock kör en del Hydro-stationer med Statoilbränsle, och en del Statoilmackar med Preembränsle.

Mycket hellre kvalitetsmässig 95-oktanig än skräpig 98 full av grus och annan skit.

Bryr du dig om din bil och vill att den ska gå fint och bra och rent så köper du så hög oktan som möjligt, dvs V-Power som inte på något sätt är speciell, det är bara 99-oktanig bensin med ett varumärke. Det mesta av Shells bränsle kommer liakså det från Preem.

haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Tega Yrkesförare
26 juni 2008 · 1 073 Inlägg

VAG rekommenderar 98 till sina FSI-motorer.
Har själv köpt en Octavia RS FSI och vill gärna köra på 95 men har blivit avrådd från det, så vad gör man?

Bara att leta upp dom få 98 tappar som finns kvar...

lundwall
26 juni 2008 ·

Hardjim skrev:
haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Nej, jag har jobbat på PreemRaff i Lysekil, jag har väldigt bra koll på svenska bensinmarknaden eftersom de tillverkar 75-80% av det svenska framdrivningsbränslet där och på PreemRaff i Göteborg. Om du hade haft rätt så hade inte Jet mfl varit billigare, och det hade aldrig blivit tidningsartikel efter tidningsartikel om den låga kvaliteten på deras bränsle.

Så, det du just sa var "Hej, jag vet inget, men vill ha en åsikt ändå."

Annan kuriosa är att oljan som bensinen ni tankar är gjord på, är från 80- och 90-talet. Så allt snack om oljepriser som går upp och ner är bara ett spel för gallerierna.

lundwall
26 juni 2008 ·

Tega skrev:
VAG rekommenderar 98 till sina FSI-motorer.
Har själv köpt en Octavia RS FSI och vill gärna köra på 95 men har blivit avrådd från det, så vad gör man?
Bara att leta upp dom få 98 tappar som finns kvar...

Närjag körde min VW Bora V5 så märkte jag en enorm skillnad i pigghet och hur jämnt den gick, mellan 95 och 98. Likaså tyckte jag den gick mycket renare på vintern, särskilt i iskalla blöta Lysekil.

Jimm
26 juni 2008 · 1 661 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Nej, jag har jobbat på PreemRaff i Lysekil, jag har väldigt bra koll på svenska bensinmarknaden eftersom de tillverkar 75-80% av det svenska framdrivningsbränslet där och på PreemRaff i Göteborg. Om du hade haft rätt så hade inte Jet mfl varit billigare, och det hade aldrig blivit tidningsartikel efter tidningsartikel om den låga kvaliteten på deras bränsle.

Så, det du just sa var "Hej, jag vet inget, men vill ha en åsikt ändå."

Annan kuriosa är att oljan som bensinen ni tankar är gjord på, är från 80- och 90-talet. Så allt snack om oljepriser som går upp och ner är bara ett spel för gallerierna.

Nej, anledningen till att dem obemanna mackarna har billigare sås är att dem är obemannade.
Så vad lärde du dig om andra Raff när du jobbade på Preem raff?
Att alla andra märken var värdelösa?
Det säger dem på bilaffären också.

Pellefax
26 juni 2008 · 644 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Nej, jag har jobbat på PreemRaff i Lysekil, jag har väldigt bra koll på svenska bensinmarknaden eftersom de tillverkar 75-80% av det svenska framdrivningsbränslet där och på PreemRaff i Göteborg. Om du hade haft rätt så hade inte Jet mfl varit billigare, och det hade aldrig blivit tidningsartikel efter tidningsartikel om den låga kvaliteten på deras bränsle.

Så, det du just sa var "Hej, jag vet inget, men vill ha en åsikt ändå."

Annan kuriosa är att oljan som bensinen ni tankar är gjord på, är från 80- och 90-talet. Så allt snack om oljepriser som går upp och ner är bara ett spel för gallerierna.

Länka gärna till dom tidningsartiklarna.

lundwall
26 juni 2008 ·

Hardjim skrev:
Nej, anledningen till att dem obemanna mackarna har billigare sås är att dem är obemannade.

Hur kommer det sig då att t.ex. Jet alltid varit billigare än t.ex. Statoils obemannade?

Hardjim skrev:
Så vad lärde du dig om andra Raff när du jobbade på Preem raff? Att alla andra märken var värdelösa? Det säger dem på bilaffären också.

Det finns inga andra raff i Sverige som tillverkar fordonsbränsle i någon större utsträckning. Om du hade lärt dig att läsa och skriva i skolan så hade du förstått det i mitt tidigare inlägg. Preem säljer till de flesta andra märkesmackarna, men de få gånger t.ex. Jet och ST1 köper från Preem så köper de bara 2:a eller 3:e gradens kvalitet. Om du går till en bilaffär som säger att alla andra märken är värdelösa ska du antingen få be att prata med någon försäljare utan föräldrar som är syskon, alternativt byta bilhandlare.

lundwall
26 juni 2008 ·

Pellefax skrev:
Länka gärna till dom tidningsartiklarna.

Nej, jag tänker inte sätta mig och leta igenom alla tidningars arkiv för dig. Det får du göra själv. Jag läser inte svenska nyheter sen ett par år tillbaka, eftersom de aldrig innehåller något som berör mig.

baca Os Difuntos
26 juni 2008 · 1 822 Inlägg

saxat från nätet

"Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

Så för mig verkar det inte som nån av er hade rätt hmm

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
mcguyver
26 juni 2008 · 218 Inlägg

jag tycker oxå det är helt galet att dom ta bort 98an men den finns kvar på Preem i sävedalen mellan göteborg och partille plus att den är obemanad så hjälp mig att ha kvar den ända obemanade macken med 98octan tanka dä så kanske vi kan ha en kvar iaf

Jimm
27 juni 2008 · 1 661 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
Nej, anledningen till att dem obemanna mackarna har billigare sås är att dem är obemannade.

Hur kommer det sig då att t.ex. Jet alltid varit billigare än t.ex. Statoils obemannade?

Hardjim skrev:
Så vad lärde du dig om andra Raff när du jobbade på Preem raff? Att alla andra märken var värdelösa? Det säger dem på bilaffären också.

Det finns inga andra raff i Sverige som tillverkar fordonsbränsle i någon större utsträckning. Om du hade lärt dig att läsa och skriva i skolan så hade du förstått det i mitt tidigare inlägg. Preem säljer till de flesta andra märkesmackarna, men de få gånger t.ex. Jet och ST1 köper från Preem så köper de bara 2:a eller 3:e gradens kvalitet. Om du går till en bilaffär som säger att alla andra märken är värdelösa ska du antingen få be att prata med någon försäljare utan föräldrar som är syskon, alternativt byta bilhandlare.

Väx upp nu istället för att börja tjafsa så fort du märker att du är ute på hal is.
Inga satans personangrepp.
Jag är helt med på att innehållet kan skilja sig, men försök bevisa att billig bensin är sämre! Det borde inte vara så svårt för en så oehört kunnig och påläst människa som du.
Dessutom bevisa att även om det finns nåt ämne i nån sats som inte är optimalt, bevisa att det krävs för den bilen du kör.

Phaetoon
27 juni 2008 · 8 156 Inlägg

lundwall skrev:
Hur kommer det sig då att t.ex. Jet alltid varit billigare än t.ex. Statoils obemannade?

Statoils olja kommer från Norge och är lite dyrare att ta fram? Sen så måste man ju jämföra rabattkort osv.

I vilket fall så ska ni båda lugna ner er lite nu. Vi vill ju inte ha en gräsbrand här på Gorg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lundwall
27 juni 2008 ·

Hardjim skrev:
Väx upp nu istället för att börja tjafsa så fort du märker att du är ute på hal is.
Inga satans personangrepp.

Jag är inte ute på hal is. Jag diskuterar aldrig något jag inte vet bestämt hur det är. Att du skulle lära dig skriva och läsa var mer ett tips, eftersom du inte kunde inhämta och förstå informationen i mina föregående inlägg.

Hardjim skrev:
Jag är helt med på att innehållet kan skilja sig, men försök bevisa att billig bensin är sämre! Det borde inte vara så svårt för en så oehört kunnig och påläst människa som du.

Jag har berättat hur det ser ut på svenska bränslemarknaden. Så är det, oavsett vad du tycker och inte. Och det har varit massa jidder om billig bensin genom åren, särskilt på 90-talet och särskilt med Jet, eftersom de var en av de få lågprismärken som fanns då. Varför ska jag lägga energi på att förklara allt för dig en tredje gång, när du inte förstår?

Hardjim skrev:
Dessutom bevisa att även om det finns nåt ämne i nån sats som inte är optimalt, bevisa att det krävs för den bilen du kör.

Nej, jag kan inte bevisa att det krävs att det är icke-optimala ämnen i bensin för bilen jag kör. (Läs: Va?)

lundwall
27 juni 2008 ·

Phaetoon skrev:

lundwall skrev:
Hur kommer det sig då att t.ex. Jet alltid varit billigare än t.ex. Statoils obemannade?

Statoils olja kommer från Norge och är lite dyrare att ta fram? Sen så måste man ju jämföra rabattkort osv.

Det är dyrare att ta hit olja från div. arabländer än från Norge smile Dessutom säljer Norge rätt lite olja till Preemraff.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang