Artikel och debatt om "streetrace" etc

Gaslasse Indrivare/torped
28 juni 2008 · 149 Inlägg

LjP (alltså vår lokaltidning) skrev så här den 24/6-08:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58553/384749_iromw0.jpg

Jag skrev nyss en insändare till LjP:

"Jag vill inleda med att säga att det givetvis absolut inte är bra att grus och skräp hamnar på banan. Skulle jag vara den som höll på att ta mc-kort och var i Föne bland skrot och makadam så skulle jag rent ut sagt bli skogstokig, och jag delar tankarna med Martin Lundman och Nicklas Flodberg.

Men.
Angående att det skulle vara förbjudet att vara där? Okej, men då ska man väl också bli upprörd av att folk är där och målar upp banor för att köra radiostyrda bilar, samt kastar gamla uttjänta däck till dessa bilar vind för våg? Dessutom har det ju varit ett antal gamla färghinkar kvarlämnade där också, högst troligt från dem som målat den banan.

Alla måste också förstå att den här gruppen av folk ju har ett stort intresse för bilsport. Givetvis så ska man inte förstöra för de som ska utbildas inom trafik, som i det här fallet, men är det inte bättre att man håller sig på flygbasen då? Den är ju dessutom till största delen inhägnad! Personligen anser jag att det är bättre att "buskörningen", som man uppenbarligen ska uttrycka det, sker där än att folk håller på och kör sönder sina skrotbilar inne i Ljusdal, eller någon annan by/köping/stad för den delen, och lämnar dem kvar. Och även "streetracingen".

Tänk er då om man skulle göra som vissa andra gör, att man stjäl skyltar och sätter upp längs med en Europaväg för att köra olagliga race. Om man skulle göra detta på raksträckan mellan den västra infarten till Borr och fram till Stavsätterrondellen, och alla skulle köra som tosingar där, hur skulle det uppskattas? Detta är ju bara ett exempel då. Flygbasen i Föne ligger ju dessutom ganska avskilt, så man stör inte direkt grannarna där.

Nu har dessutom några personer varit dit och helt ideellt sopat av banan. Utan hjälp av maskiner. De har dessutom kastat skrot som har legat på och bredvid banan. Bara för att de är trötta på att dras över en kam. Det enda som är kvar som tecken på att man har varit där och pysslat med "olagligheter" är de svarta gummistrecken, och den totalt söndermosade Opeln. Om ansvarig kan forsla bort den (se detta som en vädjan) så är det ju inget som är i vägen längre.

Slutligen, varför inte helt enkelt låta motorklubbar eller privatpersoner anordna godkända träffar och race, kanske även att man får leka av sig? Vad lämpar sig bättre för sådant än miltals asfalt som det ändå bara ligger grus på nu, för att "folk bara förstör". Nåja, men inte alla förstör. Då race pågår är säkerhetsåtgärderna ganska stora, för att vara av olagliga mått, har en fågel viskat till mig. Det är väl bättre att ett så pass utbrett intresse får utövas på avskild och inhägnad plats, som dessutom är perfekt för ändamålet, än att man använder dem till att torka torv på eller lägga ut grus? Det tycker i alla fall jag.

Signerat Fredrik Berbres, stolt motorfantast ut i blodet"


Se till att om ni också blir dragna över en kam allihop så måste ni se till att reagera och höras på något sätt! I synnerhet i det här fallet, där fältet i fråga är nerlagt och det ligger stor-jävla makadam på alla fält utom två, varav ett är täck med torv (!) som ska torkas, och det andra är en allmän väg. Varför inte bara göra dragstrip?!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
Muttley
28 juni 2008 ·

jag kan säga vad jag tycker, stäng av fältet så att folk inte kan komma in där förutom körskolan. Jag tycker att de som vill ha street race har försummat sin chans och förstört där för mycket redan och ska aldrig få ha tillgång till området..

i mina ögon ser de ut som de är småungar som kör runt där, (18 åringar)  liksom hoppa med bilar ? och sen förstöra en jävla massa för andra.

nepp dålig stil, ska så kallad street race gå till så får de faktiskt skylla sig när de ijnte har nånstans att köra.

Majorn
28 juni 2008 · 122 Inlägg

Nu var det ju alltså så att de som har förstört genom att hoppa med bilar och kasta gummi omkring sig och så vidare inte är desamma som de som rejsar. Så vad jag menar med att man inte ska dra alla över en kam är att de som har förstört ska låta bli så de som vill köra fort men under väldigt ordnade former kan göra det. Detta är alltså olika grupper, kolla bara i eftersnacktråden ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=90213 ) och fråga där. Men du får ju givetvis tycka vad du vill.

///Lagasse på Majorns konto

Hamilton
28 juni 2008 · 8 864 Inlägg

tkd_rille skrev:
jag kan säga vad jag tycker, stäng av fältet så att folk inte kan komma in där förutom körskolan. Jag tycker att de som vill ha street race har försummat sin chans och förstört där för mycket redan och ska aldrig få ha tillgång till området..

i mina ögon ser de ut som de är småungar som kör runt där, (18 åringar)  liksom hoppa med bilar ? och sen förstöra en jävla massa för andra.

nepp dålig stil, ska så kallad street race gå till så får de faktiskt skylla sig när de ijnte har nånstans att köra.

Håller med dig, bara att stänga.
Återigen så är det bevisat att det inte fungerar med "streetrace" blir ju bara dagis av det hela, det här ger bara mera bränsle till alla som är emot streetrace.
Seriösa arrangörer blir som vanligt drabbad av sådant här, och det är den negativa publiciteten som syns mest..

Fotograf på tierpidag.se
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 juni 2008 · 651 Inlägg

Kan ju vara glada för att det har så låg prio. hos polisen där.. I Helsingborg är vi prio. 1 fredagar och lördagar, synd om någon skulle gå och bli rånad eller liknande "Nä vi har inga resurser, alla våra poliser är ute och bötfäller alla bilister med dimljusen påslagna"

Majorn
28 juni 2008 · 122 Inlägg

Hamilton skrev:
bara att stänga.
Återigen så är det bevisat att det inte fungerar med "streetrace" blir ju bara dagis av det hela, det här ger bara mera bränsle till alla som är emot streetrace.
Seriösa arrangörer blir som vanligt drabbad av sådant här, och det är den negativa publiciteten som syns mest..

Grejen är ju den att skiten som stått i tidningen, sönderkörning av bilar och likande, inte skett i samband med streetrace.
De enda spåren streetrace där uppe är satt är någon ölburk på backen, och eventuelt några hjulspår.
Jag försöker inte försvara buskörningen, förstår ju att både ansvariga för fältet och personerna på körskolan är missnöjda, men det dom klagar över har ingenting att göra med streetracing, utan vanligt ungdomsbus som kan ske när som helst, eftersom flera (3) infarter till fältet är öppna, något dom varit väldigt länge, och något man tycker borde åtgärdats om man nu inte vill att folk ska vara där.

//Majorn, på Majorns konto.

pars Operatör
30 juni 2008 · 346 Inlägg

När skulle de dära bilarna blivit lämnade?
Vi vart kvar rätt länge, iaf till en bit efter midnatt (pga ett motorhaveri).
Då var det då inga bilar där vi var och körde när vi drog därifrån... Hoppas att de ansvariga kan vara så snälla att tabort skrothögarna så vi kanske kan få vara där och köra igen, utan påhälsning av mr blå.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Det var nog inte några nyktra människor som gjorde det där. Har dom kollat om bilen är stulen?
(Via chassinr)
Synd att ett fåtal ska behöva förstöra för en massa andra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Man kan ju hoppas på att kommunen gör om vissa delar av flygbasen till stripp så att man kan arrangera legala blackrace. Då blir man nog av med människorna som förstör.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gaslasse Indrivare/torped
30 juni 2008 · 149 Inlägg

pars skrev:
När skulle de dära bilarna blivit lämnade?
Vi vart kvar rätt länge, iaf till en bit efter midnatt (pga ett motorhaveri).
Då var det då inga bilar där vi var och körde när vi drog därifrån... Hoppas att de ansvariga kan vara så snälla att tabort skrothögarna så vi kanske kan få vara där och köra igen, utan påhälsning av mr blå.

De stod inte där det kördes på träffen, utan en bit upp, vid nån gammal betongdepå av nåt slag, eller liknande. Där är också själva landningsbanan grustäckt, så där är det ingen trafikskola som är och kör heller.

Bägge bil-liken är nu bortforslade från fältet dock. Opeln som var helt söndermosad ligger nu i en slänt en bit bort, utanför fältets inhägnad. Det kanske inte var årets bästa drag, kan man tycka, nu lär den ju aldrig gå att få bort. Ganska onödigt, om man frågar mig.

Phaetoon skrev:
Man kan ju hoppas på att kommunen gör om vissa delar av flygbasen till stripp så att man kan arrangera legala blackrace. Då blir man nog av med människorna som förstör.

Det vore ju det absolut bästa. Dessutom är det väl ändå bättre att den där fina asfalten används till något som tarvar bra fäste när det ändå inte längre är till för flygplan! Om man skulle klistra den där asfalten så lär det troligtvis bli en av Sveriges absolut bästa dragracingsträckor. Vilket ju inte vore helt fy skam.

Edit: Finns det inte nån strip (typ den i sundsvall) som är sponsrad av Veidec? Man kanske skulle försöka lyfta fram detta i kommunen samt försöka att på nåt jäkla vänster göra det synligt inom bilvärlden, så folk vet att det finns perfekta förhållanden för detta? Hmm.

Senast redigerat av Lagasse (30 juni 2008)

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
-Kotten- www.drcljusdal.se
1 juli 2008 · 679 Inlägg

Ja idag kom din insändare in i tidningen. skall bli kul och se om nån svarare på den. Jag tycker som jag skrev i den andra tråden att man kanske skall ta upp med komunen om att kanske låta en motorförening ha en av banorna för seriösa evenemang. Likt smk i söderhamn har. fast man bara kör Race.Konor och kanske drift. Starta en förening gör man ju på en eftermidag om man har 5-6 st som är intreserade av att hålla i det.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Gaslasse Indrivare/torped
1 juli 2008 · 149 Inlägg

Jag funderade i de banorna igår faktiskt, att man skulle ju ha på nåt sätt engagerat sig i det där. Att försöka skaffa sponsorer så man kan sopa banan, fixa erfoderliga säkerhetsåtgärder och kanske även klistra banan. Test and tune i Hudiksvall har ju förvisso inte så jäkla bra säkerhet, det var ju bara band uppspänt i ett stort V från starten för att avgränsa publiken från själva dragracet. Men nåt sånt där skulle ju helt klart vara king! Problemet är väl bara det att hela alltet är till salu, och jag antar att ansvarig inte vill upplåta något gratis till oss.. sad Men om man får ihop ett litet gäng eldsjälar så kanske man kan få igenom det!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
-Kotten- www.drcljusdal.se
1 juli 2008 · 679 Inlägg

Lagasse skrev:
Jag funderade i de banorna igår faktiskt, att man skulle ju ha på nåt sätt engagerat sig i det där. Att försöka skaffa sponsorer så man kan sopa banan, fixa erfoderliga säkerhetsåtgärder och kanske även klistra banan. Test and tune i Hudiksvall har ju förvisso inte så jäkla bra säkerhet, det var ju bara band uppspänt i ett stort V från starten för att avgränsa publiken från själva dragracet. Men nåt sånt där skulle ju helt klart vara king! Problemet är väl bara det att hela alltet är till salu, och jag antar att ansvarig inte vill upplåta något gratis till oss.. sad Men om man får ihop ett litet gäng eldsjälar så kanske man kan få igenom det!

Skall komunen köpa upp hela skitet i September som dom säger så skulle man under höst vinter kunna kolla upp vilka som är med på att sköta om det och sen knata ner till slipsgubbarna och kolla om man kan få tillgång till nån bana och dra igång till nästa år. för iår så får vi nog smyga oss dit.  enda man skulle behöva är ju lite betongfundament som smk i söderhamn har och kanske få tag i nått soppagregat till hjulastare eller liknande.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Läste på wiki att det är S, C och Fp som styr i Ljusdal. Bara att samla ihop några driftiga människor som kan prata för sig och sen kontakta ordförande, gruppledare och kommunalråd i respektive parti.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

-Kotten- skrev:
Skall komunen köpa upp hela skitet i September som dom säger så skulle man under höst vinter kunna kolla upp vilka som är med på att sköta om det och sen knata ner till slipsgubbarna och kolla om man kan få tillgång till nån bana och dra igång till nästa år.

Gå direkt till dom som beslutar. Det är inte alltid som tjänstemännen ger positiv respons då deras uppgift ofta är att spara pengar.
Att prata med säg ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden kan vara ett bra tips också.
Sen lär man få förslaget att skicka in ett medborgarförslag, vilket man också ska göra.
Men man ska ha förankrat det förslaget innan hos alla beslutande parter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gaslasse Indrivare/torped
1 juli 2008 · 149 Inlägg

Kan meddela att "Stålfarfar", en gubbe på 65 år nu som har kört dragracing med sin Hayabusa förr, ringde och sade att han tyckte att jag hade skrivit en jävla bra insändare. Han tänkte också i liknande banor.

Hur skulle detta kunna göras på enklaste sätt? Starta en motorklubb på nåt sätt, kanske, och därifrån lägga fram förslag etc. Det var tydligen sagt i alla fall att kommunen skulle köpa huvudbanan, den som jag nu tänker på då. Och jag menar, det skulle ju dessutom vara extremt lukrativt för kommunen! Många häromkring som är ganska bra på dragracing med hoj, sen kommer det ju bli med bilar också. Närmsta "riktiga" stripp för dessa är ju i Sundsvall, dit är det ca 18 mil från Föne. Törs nog påstå att banorna på Föne flygbas skulle kunna utgöra Sveriges absolut bästa dragstrippar också, om man bara finge in det i skallarna på de gamla reaktionära kommungubbarna och kärringarna. Asfalten där uppe är ta mig fan bortom bra kan jag tala om.
Så om det skulle bli dragstripp av det hela så skulle ju kommunen tjäna på det. Hur många brukar det inte vara på alla EDPS egentligen? Tar man 100 kr för inträde för varje och det kommer 500 pers exempelvis så har man ju 50k att bara ösa in i själva strippen! Om man skulle börja sakteligen och bygga upp liksom nåt slags tradition så skulle det ju så småningom kunna gå att ha en riktigt jäkla bra rörelse baserat på det där.

Mycket funderingar, vore ju tämligen intressant om man skulle få "de som styr" att nappa på det här...

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
-Kotten- www.drcljusdal.se
1 juli 2008 · 679 Inlägg

Lagasse skrev:
Kan meddela att "Stålfarfar", en gubbe på 65 år nu som har kört dragracing med sin Hayabusa förr, ringde och sade att han tyckte att jag hade skrivit en jävla bra insändare. Han tänkte också i liknande banor.

Hur skulle detta kunna göras på enklaste sätt? Starta en motorklubb på nåt sätt, kanske, och därifrån lägga fram förslag etc. Det var tydligen sagt i alla fall att kommunen skulle köpa huvudbanan, den som jag nu tänker på då. Och jag menar, det skulle ju dessutom vara extremt lukrativt för kommunen! Många häromkring som är ganska bra på dragracing med hoj, sen kommer det ju bli med bilar också. Närmsta "riktiga" stripp för dessa är ju i Sundsvall, dit är det ca 18 mil från Föne. Törs nog påstå att banorna på Föne flygbas skulle kunna utgöra Sveriges absolut bästa dragstrippar också, om man bara finge in det i skallarna på de gamla reaktionära kommungubbarna och kärringarna. Asfalten där uppe är ta mig fan bortom bra kan jag tala om.
Så om det skulle bli dragstripp av det hela så skulle ju kommunen tjäna på det. Hur många brukar det inte vara på alla EDPS egentligen? Tar man 100 kr för inträde för varje och det kommer 500 pers exempelvis så har man ju 50k att bara ösa in i själva strippen! Om man skulle börja sakteligen och bygga upp liksom nåt slags tradition så skulle det ju så småningom kunna gå att ha en riktigt jäkla bra rörelse baserat på det där.

Mycket funderingar, vore ju tämligen intressant om man skulle få "de som styr" att nappa på det här...

ser man till smk i söderhamn så kommer det ca 1500 dit x2 a60kr  det är rätt trevligt med stålars.
Jag är lätt på om det skall funderas lite mer seriöst

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Majorn
1 juli 2008 · 122 Inlägg

Senast förra veckan klagade folk på kommunen i tidningen om att för få kände till kommun. Som det är just nu är det i stort bara i bandy och skogs-kretsar folk känner till kommun, kan man få upp ögonen för en till kategori folk så är väl inte det negativt, sen att folk som kommer hit för att tävla/kika på tävlingar är bra för kommunens företag är väl inte heller skitilla.
Dom borde ju inte vara helt omöjlig för en diskussion, bara man framför det här på ett bra sätt.

Brink88 President över Brinkland
2 juli 2008 · 465 Inlägg

Läste insändaren idag på ljp.se och såg att berbres hade fått en kommentar

Väldigt bra idé. | Skrivet av: 'Inge Svensson' 2008-07-01 14:03
Då slipper man buset ute på gatorna. Ge de motorintresserade en plats att vara på under kontrollerade former.

Tur att det finns nån vettig människa som tycker som oss:)

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang