Bäst ljud i 740

UnR33L
29 juni 2008 · 5 Inlägg

Hej! Som de flesta ungdomar i sverige ska jag få farsans 740 efter jag är klar med körprovet. Har sparat en del pengar som ska gå till billjud eftersom jag älskar musik ;) Jag lyssnar mest på trance, drum & bass och lounge musik. Har noll erfarenhet med billjud, men har läst på ganska mkt den senaste tiden. Budget ligger runt 6k. Huvudenhet och högtalarna som sitter i nu är värdlösa. Allting ska va nytt. Så nu kommer produkter som jag tänkte på. Vill gärna veta vad behövs för att installera systemet, kablar, säkringar, filter, mer ström osv.

Huvudenhet: Billigt och enkelt ska det vara. Inga onödigheter som ipod stöd behövs ej. Bara den kan spela upp 320kbs mp3, 50W per kanal och bra ljud är viktigast. http://www.mds.se/?artnr=DEH5000UB eller http://www.mds.se/?artnr=dehp6000ub har jag tänkt på.

Bas och amp: Bra å stark bass är mkt viktigt för mej. Djupt å starkt ska det vara, dock inte overkill. har tänkt mej att köra på en stor 2spolig bass som seriekopplas till ett monosteg och jobbar i 2ohm. Vad gäller lådor och så har jag ingen förståelse. Visst går det att köpa en färdig låda men jag gillar bygga saker sj. Sen äre en fråga till om det där mitt i baksäterna (vettefan va det heter ;P), där man kmr åt bagageutrymet. Hur påverkar det ljudet om man har basen i bagage? Kan man montera basen i hålet där för att spara plats? (Open air princip, fronten i bilen, bak i bagage) Hur skulle det låta? i varje fall ser jag fram emot era tips och råd :) Här är bas och amp som jag har tänkt mej att köpa. http://www.mds.se/?artnr=pktmonop 12" version ;)

Övriga högtalare: Har många polare som har bara köpt en bas å kör resten på original. Det låter inte bra kan jag säga. Ljudet ska vara allsidigt. Diskant och mellanregister är mkt viktiga när det gäller atmosfär i trance t.ex. Jag har sökt lite å vet att 740n har 4x5,25" platser. Hatthyllan funkar bra för 6x9 har jag hört också. Om jag tänker koppla in de 4 koaxiala direkt till huvudet behöver de inte va starkare än 100 eftersom de får bara 50? Vad är skillnad mellan 2,3 och 4 kanaler? Hur väl kan de återge bas? Kanske jag ska skita i basen just nu å satsa bara på bra ampade koaxiala? Jag har kollat på http://www.mds.se/?artnr=df520rs och http://www.mds.se/?artnr=gp600

Sen som ett newbie choice har jag tänkt på http://www.mds.se/?artnr=pktda6000
Jag behöver all info, råd å tips ni kan ge :) Ljudet i bilen måste vara perfekt! Kvalitén framför effekt! Klarar jag att installera systemet sj? Snälla berätta allt ni kan, allt som kmr behövas, varenda jävla skruv.
Tack för er tid. mvh Lukas

Senast redigerat av UnR33L (29 juni 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Satsa på en lite bättre huvudenhet. Står ju inte ens om den HUn har lågnivåutgångar. roll

Sen skulle jag även vilja tipsa om att driva alla högtalare på slutsteg, då kan du spela
både högre och bättre.

Onee
29 juni 2008 · 342 Inlägg

tycker du ska ta å satsa på en bättre huvudenhet för den du har valt har ingen RCA-utgång så du kan inte koppla in något slutsteg om du köper den.
Tänk sen på att du bygger/Skaffar en baslåda som är anpassad för 740ti så du får den underhatthyllan å vänder basen mot baksättet så kommer du få skit bra ljud i bilen.

TT-Avant
29 juni 2008 · 6 851 Inlägg

UnR33L skrev:
Ljudet i bilen måste vara perfekt! Kvalitén framför effekt!

Nu vill jag inte säga att sakerna är helt skit. Men efter ha läst lite i din tråd så skulle jag villja säga att du ska nog välja nått annat än MDS.
Men för att hjälpa dej lit på traven, börja med en bra CD spelare, det kommer göra väldigt stor nytta i ditt system. Sedan ska du lägga pengarna på framsystem och slusteg till en början.
För runt 6000 kan du få ett ganska ok. framsystem med CD..
Spara sedan till bas och steg.Köp av bättre kvalité på en gång för det gör att du kommer spara lite pengar då du kommer slippa byta så ofta.
Lite hjälp på traven..
Steg till framsystm: Focal Solid 2 Red ca 2500 
el.Carpower Power-2/400 ca:2000

Framsystem: Morel Tempo 5, 5.25" kitt ca:1600:-
el. Hertz ESK130 ca:1400:-

CD spelare: Pioneer DEH-P6000UB ca:2000:-
el. Alpine CDE-9880R ca:2400:-

Detta blir nån 100:- lapp över, men detta kommer nog ger dej mera glädje än det du kollat på tidigare..

Alla prylarna jag gav tips på finns här:
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … Pro/store/

Senast redigerat av TT-Avant (29 juni 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
UnR33L
29 juni 2008 · 5 Inlägg

nu har jag valt 2 nya varianter smile RCA är alltså där man kopplar in slutsteg.. Men jag vet inte om jag har råd med amp för alla högtalare.. Det blir antingen steg för bas eller andra högtalare.
Jag gillar hur du tänker TT-avant.. Sj har jag alltid satsat på kvalité produkter och MDS verkar va lite B, men det är många som har det och är nöjda..  jag är sån som märker minsta missljud och är väldigt kritisk, så ditt förslag var jättebra. Klart att man kan uppgradera systemet senare och behöver inte ha allt nu. Men vad kan installation och allt annat skit kosta?

Senast redigerat av UnR33L (29 juni 2008)

luunggan
29 juni 2008 · 956 Inlägg

Kör på ett 4 kanals slutsteg, också bryggar du 2 kanaler till en bas, och de övriga två kör du på framsystemet.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
TT-Avant
29 juni 2008 · 6 851 Inlägg

luunggan skrev:
Kör på ett 4 kanals slutsteg, också bryggar du 2 kanaler till en bas, och de övriga två kör du på framsystemet.

Då kan han inte ha en bas som är på 2x4ohm...då måste det i slutändan vara minst 4ohm eller mera..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
UnR33L
29 juni 2008 · 5 Inlägg

jag gillar att hålla mej till ett märke. Men du menade alltså att man ska ha bra 5,25" kit fram och 2ch amp för att börja med. Effekt på de där högtalarna du sa står i rms alltså äre 110W i båda morels eller per 1? varför är slutsteg bättre när huvudet ger 50w? btw det vore najs att ha system bara av alpine, pioneer eller clarion delar. letar efter deras framkits nu.. men vad gäller 2kanal vs 3kanal högtalare? och kopplas den lilla diskant`som man får med kit i slutsteget också? wink
här hittade jag ett sjysst steg http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1300 det skulle mata http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ing=spr-13 sen drar man ett bra huvud från alpine också.. http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1110
vad tycker ni? (A)

Senast redigerat av UnR33L (29 juni 2008)

TT-Avant
29 juni 2008 · 6 851 Inlägg

Det är såhär, alla märken kan inte vara bra på allt..
Vissa är bra på tex. CD spelare, andra är bättre på högtalare och de sista på steg...
i den prisklassen man kollar på, ska väl nämnas.
Därför anser jag att man kan gott och väl plocka från olika då man har begränsad budget.
Ett steg som ge 50Wrms går inte jämföra med en CD som sägs ge 50W..otrolig skillnad.
Du ska inte titta på Watt eller W rms..detta ä väldigt ointresant igentligen, det talar bara om vad högtalaren tål, inget annat.
Sedan ska man även tänka på att de tål tex. 110W rms och 110W rms är igentligen väldigt mycke.

Lite OT.
Min bas tål "enbar 450W rms" men det roliga är att jag spelar högre än vissa med 2x10" på 1200W/st..
Mätning har gjorts med samma mätare samma musik.
Det jag vill säga är att det spelar ingen roll vad det står på högtalaren, det är vad som kommer in i den som har betydelse..
Ska säga det att det beror på hur det installeras oxå..glömde det innan.

Senast redigerat av TT-Avant (29 juni 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
UnR33L
29 juni 2008 · 5 Inlägg

hehe det här gillar jag. därför skilljer sig priserna så himla mkt... nu har jag fått lite billjud-världsbild tongue

Svanholm
30 juni 2008 · 198 Inlägg

Här kommer mitt förslag, allt är tagit ifrån nardik.se och jag vet att det inte är den dyraste stereon precis, men är av ett välkänt och etablerat märke iaf hmm;

Pioneer    DEH-2900MP 995:-
DLS 1072 Högtalare Koaxial 7x10" 1260:- (passar i 6x9 hål med adapter, kanonbra:D)
DLS RS5A Högtalarsystem 5,25"1295:-
DLS CA41 Performance Slutsteg 4 kanaler 2470:-

slutsumma 6020:-

Sen tar du basen i efterhand

X2 Pioneer TS-W307D4 12" Bashögtalare dubbla talspolar 2x4ohm (med dom här talspolarna kan du lasta ner 2 st i 1ohm)
DLS CA12 Performance Slutsteg Monoblock, 500WRMS i 1 ohm (dom får ju inte fullt ut all kräm men har en kompis som hade den här setupen spelade ur dom och om jag inte minns fel fick lite över 140db i en skoda fabia så dom spelar högt om man så också vill:) )

slutsumma 3760:-

allt som allt 9780:-

Senast redigerat av Svanholm (30 juni 2008)

FarmoR
30 juni 2008 · 149 Inlägg

Svanholm skrev:
Här kommer mitt förslag, allt är tagit ifrån nardik.se och jag vet att det inte är den dyraste stereon precis, men är av ett välkänt och etablerat märke iaf hmm;

Pioneer    DEH-2900MP 995:-
DLS 1072 Högtalare Koaxial 7x10" 1260:- (passar i 6x9 hål med adapter, kanonbra:D)
DLS RS5A Högtalarsystem 5,25"1295:-
DLS CA41 Performance Slutsteg 4 kanaler 2470:-

slutsumma 6020:-

Sen tar du basen i efterhand

X2 Pioneer TS-W307D4 12" Bashögtalare dubbla talspolar 2x4ohm (med dom här talspolarna kan du lasta ner 2 st i 1ohm)
DLS CA12 Performance Slutsteg Monoblock, 500WRMS i 1 ohm (dom får ju inte fullt ut all kräm men har en kompis som hade den här setupen spelade ur dom och om jag inte minns fel fick lite över 140db i en skoda fabia så dom spelar högt om man så också vill:) )

slutsumma 3760:-

allt som allt 9780:-

Då är ju frågan om detär så optimalt att lasta ner dom i 1ohm om man vill ha lite kontroll över dom.
Annars är dls paketet jävligt soft, bygger man en vettig hatthylla och ha skiten i så kommer det dunka ganska okej ändå. dom där 7x10orna är våldsamma jävlar smile

En 12" räcker ganska långt också, köper man en vettig och ett vettigt steg ochlastar på 2ohm och en riktigt bra uträknad låda, basen vänd bakåt och porten antingen upp igenom hatthyllan eller igenom skidluckan.

Svanholm
30 juni 2008 · 198 Inlägg

Jo, han kan bara ta en och ha steget i 2 ohm, då stortrivs nog båda två.

TT-Avant
30 juni 2008 · 6 851 Inlägg

Om han har en baslåda bak behövs inte några 7x10". Basen skall om man vill ha ut mest av den riktias framåt och tätt bakåt. Antingen portad låda,då med porten ut genom armstödet eller sluten låda,då med basen spelandes genom armstödet (skidluckan även kallad)
Först ska han enligt mej satsa på ett bra framsystem, detta är själva grunden i musiken,oavsett vad man lyssnar på..!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 juni 2008 · 5 042 Inlägg

ska du satsa på ljud för såpas mycket pengar så snälla välj inte mds. Mds är lågbudget. ungefär som att åka till biltema. .  Jag skulle kört på DLS. Mycket prisvärda saker!

C H E V R O L E T <3
patrikhusberg
30 juni 2008 · 12 Inlägg

Jag skulle inte satsa på en pioneer spelare. Skulle sattsa på en Kenwood (missfärgar ine ljudet lika mkt)
Duger gott och väl att köpa en för runt 15 - 1800. KDC-BT838U den spelar mkt bra. sen skulle jag sattsa som dom andra säger på ett bra framsystem (Handlar om att lägga pengarna på rätt ställe). T ex ett dls reference 5,25" eller JL audios "billigaste system fram. Bak så spelar det inte så stor roll om du har några högtalare eftersom du inte hör dom. kör på ett par kenwood 5,25" i dörrarna. Sen när du kommer till baslådan så är det bästa sättet att prova sig fram me olika lådor och tillverkare. För det är ingen som kan säga vad du ska ha för baslåda för det är från person till person. Själv så hade jag en pioneer tolva då jag hade 740.

Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

patrikhusberg skrev:
Jag skulle inte satsa på en pioneer spelare. Skulle sattsa på en Kenwood (missfärgar ine ljudet lika mkt)

På vilket sätt menar du att en Pioneer HU missfärgar ljudet?
Klart att olika spelare har olika karaktärer, men jag uppfattar Pioneer och Alpine tillhör dom HU som färgar ljudet minst medan Kenwood har ett annat, men ganska så ok sound. Men ofärgat är det inte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TT-Avant
30 juni 2008 · 6 851 Inlägg

patrikhusberg: Hur har du kommit fram till detta resultat? Vad hade du för kring utrustning samt vad har du för referens som neutralt ljud?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Svanholm
30 juni 2008 · 198 Inlägg

TT-Avant, det menade ju jag också, framsystemet före bas, det är viktigare.

TT-Avant
30 juni 2008 · 6 851 Inlägg

Svanholm skrev:
TT-Avant, det menade ju jag också, framsystemet före bas, det är viktigare.

Jo..fast i ditt inlägg om DLS sakerna så hade du med 7x10"..dessa anser jag vara onödiga och det är vettigare att lägga de pengarna ´på tex. en bra CD spelare. CD spelaren är ju själva hjärtat i en anläggning. Är den skit, så spelar det inte någon roll hur bra produkter som man sedan kopplar in.
Man kan få det att låta skapligt med en bra/bättre CD och billigare högtalare, men inte tvärt om.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang