Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

Glesmark
18 mars 2013 · 1 938 Inlägg

hangman skrev:

steifan skrev:

hangman skrev:

men för fan lägg ner nu, vi har inte några lamborghini eller ferarri, några jävla volvos och bmw kan du köra stort sätt vilka däck som helst på sluta stirra dig blind på märket, NS2 är riktigt jävla bra däck jag har köpt säkert 10 satser genom åren funkat mycket bättre än falken tex.

Hellre köpa nya ns2 varje år ( om man kör hårt och hänger tex) än åka på 10 år gamla michelin pilot sport med 2 mm mönster...

Vadå stirra mig blind på märket? Jag skiter fullständigt i om någon random nybörjare har kört 10 satser Nankang NS2 genom åren som funkat mycket bättre än Falken. Men visst, om man aldrig någonsin behöver panikbromsa så
kan man ju gott köra med vilka däck som helst då bromssträckor är helt betydelselöst wink

Om Nankang NS2 skulle vinna ett däcktest eller prestera hyggligt så skulle jag definitivt köpa det - men tänker fan inte köpa det för att någon annan "tycker" att Nankang är skitbra.

jag kört på strippen, bana, och pendlar året runt så jag har testat ta mig fan varenda däck som finns på marknaden och visst är ett bridgestone potenza eller michellin pilot sport jätte bra däck för den som har pengar, men för vanliga bilar man använder till vardags är det inget du märker av.


Och med tanke på min långa däck erfarenhet så anser jag nankang ns2 extremt prisvärt och bra däck för den normala användaren, Funkar till allt och är tysta och bra. TS bad om erfarenhet ang dessa däck, och nu har han fått fakta.

Min korta erfarenhet av 2 uppsättningar nankang ns2 säger mig att dom är livsfarliga på blött underlag om man kör som om man hade bra däck, med detta vill jag säga att man måste anpassa sin körning till det sämre greppet som nankang faktiskt har på blött.
Detta under normal användning då man tar sig från punkt A till B.

Understyrning är ett faktum om man kommer in i kurvor och sladd på bakvagnen är inget konstigt med dessa däck om man håller mer gas än att man precis bibehåller sin fart med en bakhjulsdriven bil.

Det är min erfarenhet av 235 40 18 på en bmw 540, inne i Göteborg är det rätt halt när det är blött, och där märker jag större skillnad på däck än ute på en landsväg som är regnblöt.


Potenza re050 är för övrigt ett förbannat trevligt däck att ha till vardags, kostar lite mer så klart, men vi pratar fortfarande inga stora pengar.

DasAuto
18 mars 2013 · 2 751 Inlägg

steifan skrev:

hangman skrev:

steifan skrev:

Beror på vilken dimension det gäller (kan skilja litegrann). Sen säger det ju inget om torrgrepp, ljudnivå inne i bilen,
grepp allmänt osv osv. Finns även bättre* tex detta som ca kostar 200kr mer per däck:
Goodyear Efficient Grip Performance 225/40 R18 92W XL
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/B/A/ … A-69-1.png
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

* enligt de där tre kriterierna.

Tanken är ju att det ska vara lättare att jämföra och det är det väl kanske än innan när man bara litade
på vad andra tycker om däcken eller kanske ev vad någon tidning har testat (som jag brukar ha gått efter).

men för fan lägg ner nu, vi har inte några lamborghini eller ferarri, några jävla volvos och bmw kan du köra stort sätt vilka däck som helst på sluta stirra dig blind på märket, NS2 är riktigt jävla bra däck jag har köpt säkert 10 satser genom åren funkat mycket bättre än falken tex.

Hellre köpa nya ns2 varje år ( om man kör hårt och hänger tex) än åka på 10 år gamla michelin pilot sport med 2 mm mönster...

Vadå stirra mig blind på märket? Jag skiter fullständigt i om någon random nybörjare har kört 10 satser Nankang NS2 genom åren som funkat mycket bättre än Falken. Men visst, om man aldrig någonsin behöver panikbromsa så
kan man ju gott köra med vilka däck som helst då bromssträckor är helt betydelselöst wink

Om Nankang NS2 skulle vinna ett däcktest eller prestera hyggligt så skulle jag definitivt köpa det - men tänker fan inte köpa det för att någon annan "tycker" att Nankang är skitbra.

Förstår ditt resonemang, men varför ska man stanna på enbart "bra" märkes däck om vi ska tänka "säkert". Då ska ju alla ha feta Michelin cup sport eller vad dom heter, de som kostar 3000-4000kr /st smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2013 · 10 427 Inlägg

hangman skrev:
jag kört på strippen, bana, och pendlar året runt så jag har testat ta mig fan varenda däck som finns på marknaden och visst är ett bridgestone potenza eller michellin pilot sport jätte bra däck för den som har pengar, men för vanliga bilar man använder till vardags är det inget du märker av.


Och med tanke på min långa däck erfarenhet så anser jag nankang ns2 extremt prisvärt och bra däck för den normala användaren, Funkar till allt och är tysta och bra. TS bad om erfarenhet ang dessa däck, och nu har han fått fakta.

Jojo, men jag är mer inne på att man förmodligen får någon meter kortare bromssträcka om man ska panikbromsa
om man kirrar något däck som är "bäst" istället för ett som "bara" är billigt.
I däcktester testar man ju tex varvtider på nån bana vilket för mig är helt ointressant, jag vill ju kunna
stanna ordenligt om jag måste.

Det är sånt här jag kallar fakta:
http://www.forumbilder.se/CDMCA/tvfakta.png
Från: http://www.teknikensvarld.se/2010/07/22 … l-vardags/
Och det är Nankang AS-1 som är med där kan förtydligas.

5m kan ju betyda en del om olyckan är framme. Värt 2000kr?
Kanske lite "hårt" att säga så men tycker man ska ha det i åtanke när man kollar nya däck smile

NiKeMaN Entreprenör
19 mars 2013 · 1 286 Inlägg

steifan skrev:

hangman skrev:
jag kört på strippen, bana, och pendlar året runt så jag har testat ta mig fan varenda däck som finns på marknaden och visst är ett bridgestone potenza eller michellin pilot sport jätte bra däck för den som har pengar, men för vanliga bilar man använder till vardags är det inget du märker av.


Och med tanke på min långa däck erfarenhet så anser jag nankang ns2 extremt prisvärt och bra däck för den normala användaren, Funkar till allt och är tysta och bra. TS bad om erfarenhet ang dessa däck, och nu har han fått fakta.

Jojo, men jag är mer inne på att man förmodligen får någon meter kortare bromssträcka om man ska panikbromsa
om man kirrar något däck som är "bäst" istället för ett som "bara" är billigt.
I däcktester testar man ju tex varvtider på nån bana vilket för mig är helt ointressant, jag vill ju kunna
stanna ordenligt om jag måste.

Det är sånt här jag kallar fakta:
http://www.forumbilder.se/CDMCA/tvfakta.png
Från: http://www.teknikensvarld.se/2010/07/22 … l-vardags/
Och det är Nankang AS-1 som är med där kan förtydligas.

5m kan ju betyda en del om olyckan är framme. Värt 2000kr?
Kanske lite "hårt" att säga så men tycker man ska ha det i åtanke när man kollar nya däck smile

2 meter på torrt och knappt 5 på vått mot dom BÄSTA däcken i testet.
Men hur många är det inte här som sitter och argumenterar om att Kumho eller Hankook och dom andra är "sååå mycket bättre" än Nankang då?
Som sagt alla är nog överens om att ett Premiumdäck är bättre - frågan är ju vad man är beredd att betala.

// Niklas Johansson
eriklid
11 juli 2013 · 3 Inlägg

Alla ni som tycker illa vara om Nankang däck, äger ni eller era farsor gummiverkstäder?

Själv kör jag 2500 mil på sommarhalvåret. Och de nämnda däcken är inte ett dugg sämre än Continental eller Pirelli eller andra däck.
Däremot finns det inte ens gummiverkstad som inte pratar skit om det. JÄVLIGT DÅLIGT

it_mutt Avstängd
11 juli 2013 · 10 388 Inlägg

eriklid skrev:
Alla ni som tycker illa vara om Nankang däck, äger ni eller era farsor gummiverkstäder?

Själv kör jag 2500 mil på sommarhalvåret. Och de nämnda däcken är inte ett dugg sämre än Continental eller Pirelli eller andra däck.
Däremot finns det inte ens gummiverkstad som inte pratar skit om det. JÄVLIGT DÅLIGT

För det kan ju givetvis inte bara vara som så att man har dålig erfarenhet av däcken? Knepig inställning...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
11 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Minns inte om jag svarat i denna tråden innan...

Jag kör Nankang och har gjort i flera år. De är tysta och förhållandevis hållbara för normalt vägåkande. På min BMW 325 höll de inte för drifting i rondellerna, men det hade jag heller inte förväntat mig.

Det verkar vara lite olika hur man upplever dem i regn, jag tycker inte de är sämre än någonting annat direkt. Inga kast, inget vilt spinnande etc...  Gillar att backa upp mitt snack och har faktiskt en gammel om än pedagogisk video där jag gasar med Nankang 215mm breda 17" däck i regnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mb_pucken
11 juli 2013 · 5 087 Inlägg

Jag har alltid kört lågpris däck typ nankang osv men till i år kostade jag på mig ett par kumo (dom billigaste) då det inte skulle bli så mycket dyrare och kan efter 500 mil konstatera att det aldrig kommer sitta skitdäck på min bil igen. Kumo däcken är grymt mycket bättre i tex regn och går tystare. Så skönt att trots blöt väg kunna stampa på ut ur rondeller utan att röven på bilen kommer farandes.
Sen är det skönt att veta att det bromsar lika bra som det driver wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
eriklid
11 juli 2013 · 3 Inlägg

Ni som pratar bara skit om nankang. Tror inte ni har provat dem själva ens

birka76 BASS GLAD
11 juli 2013 · 1 381 Inlägg

körde med dom däcken på min gammla v70 ...
tyckte dom funka kanon alllså...

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
eriklid
11 juli 2013 · 3 Inlägg

låter som mb_pucken borde gå på apoteket och få lite mognarepiller.

Oavsett vilka däck du kör på kan du få kast och annat jävelskap ... som du nu beskriver din körning

Runn WS7 Avstängd
11 juli 2013 · 1 031 Inlägg

Har haft NanKang på en R5 GTE, inget grepp men de höll länge :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
mb_pucken
11 juli 2013 · 5 087 Inlägg

eriklid skrev:
låter som mb_pucken borde gå på apoteket och få lite mognarepiller.

Oavsett vilka däck du kör på kan du få kast och annat jävelskap ... som du nu beskriver din körning

okey? hur menar du där och på vilket vis framstår jag som omogen i dina ögon? antar om man ser till dina senaste "mogna komentarer" att du trollar men svarar ändå för att visa andra hur jag tänker och det vore orätt att inte ge dig ett svar när du lagt sån tid och energi på att komentera mitt inlägg wink
AJA.
Självklart vet jag att jag kan få kast oavsett vilka däck jag kör med. Det har ja lärt mig efter mina 20000 mil bakom ratten på många olika typer av bilar.
Men med mina nankang däck som satt på mercan så upplevde jag den som betydligt oroligare vid blött väglag, visst då bör jag undvika att gasa så mycket vilket jag så klart även gör då min bil är otroligt otäck att få sladd med pga esp. (sitter inbyggt i ryggraden efter mycket körning i gamla bilar att man rattar imot sladden när den kommer)

Men med mina kumho däck så upplever jag inga tendenser till att vilja sladda vid gaspådrag i tex rondell. vilket är mycket skönt för vill inte ha sladd. Därimot så uppskattar jag att få känna turbo knuffen och kan mycket väl stampa fullt upp till laglig hastighet. Kör sällan för fort, älskar min farthållare i kombination med bra musik. Men visst händer det att det går 140 ibland på våran 100 väg men det är mycket sällan då jag ogillar att tanka min bil och denna väg ofta har mycket trafik vilket leder till att jag ändå lär bromsa.

Och eftersom MIN bil uppträder så mycket bättre med mina kumho så kommer jag att förespråka dessa hur omogen jag än må vara. Dom passar min lite "aktivare" körstil och då har jag all rätt att förespråka dessa istället för ett par däck jag tycker och upplever så pass mycket sämre i samband med bakhjulsdrift och turbodiesel, som dessutom har en ganska explosiv karaktär som så många andra turbodieselmotorer.

Senast redigerat av mb_pucken (11 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
11 juli 2013 · 2 174 Inlägg

mb_pucken skrev:

eriklid skrev:
låter som mb_pucken borde gå på apoteket och få lite mognarepiller.

Oavsett vilka däck du kör på kan du få kast och annat jävelskap ... som du nu beskriver din körning

okey? hur menar du där och på vilket vis framstår jag som omogen i dina ögon? antar om man ser till dina senaste "mogna komentarer" att du trollar men svarar ändå för att visa andra hur jag tänker och det vore orätt att inte ge dig ett svar när du lagt sån tid och energi på att komentera mitt inlägg wink
AJA.
Självklart vet jag att jag kan få kast oavsett vilka däck jag kör med. Det har ja lärt mig efter mina 20000 mil bakom ratten på många olika typer av bilar.
Men med mina nankang däck som satt på mercan så upplevde jag den som betydligt oroligare vid blött väglag, visst då bör jag undvika att gasa så mycket vilket jag så klart även gör då min bil är otroligt otäck att få sladd med pga esp. (sitter inbyggt i ryggraden efter mycket körning i gamla bilar att man rattar imot sladden när den kommer)

Men med mina kumho däck så upplever jag inga tendenser till att vilja sladda vid gaspådrag i tex rondell. vilket är mycket skönt för vill inte ha sladd. Därimot så uppskattar jag att få känna turbo knuffen och kan mycket väl stampa fullt upp till laglig hastighet. Kör sällan för fort, älskar min farthållare i kombination med bra musik. Men visst händer det att det går 140 ibland på våran 100 väg men det är mycket sällan då jag ogillar att tanka min bil och denna väg ofta har mycket trafik vilket leder till att jag ändå lär bromsa.

Och eftersom MIN bil uppträder så mycket bättre med mina kumho så kommer jag att förespråka dessa hur omogen jag än må vara. Dom passar min lite "aktivare" körstil och då har jag all rätt att förespråka dessa istället för ett par däck jag tycker och upplever så pass mycket sämre i samband med bakhjulsdrift och turbodiesel, som dessutom har en ganska explosiv karaktär som så många andra turbodieselmotorer.

Du är som mig mb pucken...så fort man skriver något med lite kunskap bakom som folk inte håller med om blir man idiotförklarad, fast dom själva oftast inte har en jävla susning om något, forumsdoktorer helt enkelt, Inget och bry sig om att dom går på dig personligt. Men lägg ingen energi på försöka hjälpa folk, dom uppskattar det inte i slutänden ändå visar det sig !

it_mutt Avstängd
11 juli 2013 · 10 388 Inlägg

eriklid skrev:
Ni som pratar bara skit om nankang. Tror inte ni har provat dem själva ens

Med tanke på att "alla" (hela 3 just nu) dina inlägg du någonsin gjort enbart har handlat om att försvara Nankang, så kan man ju undra vad ditt motiv egentligen är...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
11 juli 2013 · 5 087 Inlägg

hangman skrev:

mb_pucken skrev:

eriklid skrev:
låter som mb_pucken borde gå på apoteket och få lite mognarepiller.

Oavsett vilka däck du kör på kan du få kast och annat jävelskap ... som du nu beskriver din körning

okey? hur menar du där och på vilket vis framstår jag som omogen i dina ögon? antar om man ser till dina senaste "mogna komentarer" att du trollar men svarar ändå för att visa andra hur jag tänker och det vore orätt att inte ge dig ett svar när du lagt sån tid och energi på att komentera mitt inlägg wink
AJA.
Självklart vet jag att jag kan få kast oavsett vilka däck jag kör med. Det har ja lärt mig efter mina 20000 mil bakom ratten på många olika typer av bilar.
Men med mina nankang däck som satt på mercan så upplevde jag den som betydligt oroligare vid blött väglag, visst då bör jag undvika att gasa så mycket vilket jag så klart även gör då min bil är otroligt otäck att få sladd med pga esp. (sitter inbyggt i ryggraden efter mycket körning i gamla bilar att man rattar imot sladden när den kommer)

Men med mina kumho däck så upplever jag inga tendenser till att vilja sladda vid gaspådrag i tex rondell. vilket är mycket skönt för vill inte ha sladd. Därimot så uppskattar jag att få känna turbo knuffen och kan mycket väl stampa fullt upp till laglig hastighet. Kör sällan för fort, älskar min farthållare i kombination med bra musik. Men visst händer det att det går 140 ibland på våran 100 väg men det är mycket sällan då jag ogillar att tanka min bil och denna väg ofta har mycket trafik vilket leder till att jag ändå lär bromsa.

Och eftersom MIN bil uppträder så mycket bättre med mina kumho så kommer jag att förespråka dessa hur omogen jag än må vara. Dom passar min lite "aktivare" körstil och då har jag all rätt att förespråka dessa istället för ett par däck jag tycker och upplever så pass mycket sämre i samband med bakhjulsdrift och turbodiesel, som dessutom har en ganska explosiv karaktär som så många andra turbodieselmotorer.

Du är som mig mb pucken...så fort man skriver något med lite kunskap bakom som folk inte håller med om blir man idiotförklarad, fast dom själva oftast inte har en jävla susning om något, forumsdoktorer helt enkelt, Inget och bry sig om att dom går på dig personligt. Men lägg ingen energi på försöka hjälpa folk, dom uppskattar det inte i slutänden ändå visar det sig !

Jo ibland är det nackdelen men forum. Inte för att jag anser mig ha så mycket kunskap i just detta ämne men har dock erfarenheten vilket jag baserade mitt inlägg på smile
sen kan det ha att göra med mercedes bakvagnsgeometri så kanske skulle förtydligat mig till att skriva att om man kör en mercedes w202 så lämpar sig inte nankang lika bra som ett kumo om man inte vill sladda wink
Hade inte lagt ner energi på att svara om det inte vore för att jag har extremt tråkigt och väntar på att tröttheten ska infinna sig, samt ett litet hopp om att få en förklaring eller ytterligare ett påhopp som man kan roa sig med att svara på smile 
Tyckte dock han har lite bristande argument i sina inlägg men det ser man ofta smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
11 juli 2013 · 1 132 Inlägg

Haft 2 uppsättningar nankang ns2 nu, 165/45 15" och 165/40 17" och jag är mycket nöjd.
Ger riktigt schysst stretch och man kan köra fort i kurvor ändå.

Sen kan man ju inte jämföra emot typ falken osv.
men om man jämför emot linglong som jag hade på min 190e son jag fick rövhäng så fort de va blöt ute så fungerar nankang riktigt bra!

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Glesmark
12 juli 2013 · 1 938 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har alltid kört lågpris däck typ nankang osv men till i år kostade jag på mig ett par kumo (dom billigaste) då det inte skulle bli så mycket dyrare och kan efter 500 mil konstatera att det aldrig kommer sitta skitdäck på min bil igen. Kumo däcken är grymt mycket bättre i tex regn och går tystare. Så skönt att trots blöt väg kunna stampa på ut ur rondeller utan att röven på bilen kommer farandes.
Sen är det skönt att veta att det bromsar lika bra som det driver wink

Kan bara hålla med, nankang ÄR sämre i blött, precis som du skriver.
Allt det du skrivit i inlägget har jag varit med om, har kört bridgestone potenza re 050 och kumo exsta *någon sifferkombination* efter nankangdäcken och skillnaden är som du säger.

Köper man nankang och sen köper t.ex sunny eller annat "skitdäck" i samma prisklass och inte märker nån skillnad för att sedan påstå att nankang e lika bra som vilket annat däck som helst så vet jag inte om jag skall skratta eller gråta.

Dom funkar dåligt på bmws bakvagn också om folk nu tror att bilen spelar in stort, skulle tro att dom fungerar dåligt på vilken bakhjulsdriven bil som helst i blött väglag då greppet är som det är.

skjortan Down n`out
12 juli 2013 · 514 Inlägg

Har haft nankang på alla mina bilar.. ren dret.

Down n`out
torpis Forummoderator
13 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:
Dom funkar dåligt på bmws bakvagn också om folk nu tror att bilen spelar in stort, skulle tro att dom fungerar dåligt på vilken bakhjulsdriven bil som helst i blött väglag då greppet är som det är.

Kollade du inte min video?

Greppar dem på framhjulsdrivet men inte på bakhjulsdrivet?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang