Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

Mazdakillen Motormontör
15 juli 2013 · 437 Inlägg

Jag har kört mycket på Nankang NS2 och har även kört bana med dem och de har funkat bra.
Det enda som man märkte att de blev nog lite för varma mot slutet men så var det en varm juli, dessutom hade jag inte sparat en sekund på krutet heller.
Även i regn har de funkat bra om man kan köra bil dvs.
Alltså köra med huvudet i vaket tillstånd.
Visst klart Continental är garanterat bättre, Bridgestone likaså men är pris skillnaden verkligen värt det??
Jag kommer utan tvekan köra på Nankang igen.
Däremot standard däcken alltså inte NS2 kan jag däremot kanske hålla med om är kanske inte särskillt bra.
Sen är det ju viktigt med en bra hjulgeometri oxå.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
torpis Forummoderator
15 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Germax skrev:
Vad vill du bevisa, att man kan burna med skitdäck?

Hm du är ute på hal is, men jag kommer ihåg dig och ditt temperament från förr så svarar trevligt i alla fall.   Gör man "fel" så är det halt på alla typer av däck. Gör man rätt funkar det mesta. Min poäng är som jag visat med mina två videos att det går att åka fort i blött och det går att elda bort sig i torrt. Samma bil samma däck samma motor samma förare.

Det är mer intressant som vi diskuterat fram senare i tråden att olika dimensioner av samma däck verkar greppa olika bra, oavsett bilsort.  Nu börjar vi komma något på spåret. Låt oss inte slarva bort det med onödiga burdusheter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pompe90
15 juli 2013 · 408 Inlägg

torpis skrev:

Germax skrev:
Vad vill du bevisa, att man kan burna med skitdäck?

Hm du är ute på hal is, men jag kommer ihåg dig och ditt temperament från förr så svarar trevligt i alla fall.   Gör man "fel" så är det halt på alla typer av däck. Gör man rätt funkar det mesta. Min poäng är som jag visat med mina två videos att det går att åka fort i blött och det går att elda bort sig i torrt. Samma bil samma däck samma motor samma förare.

Det är mer intressant som vi diskuterat fram senare i tråden att olika dimensioner av samma däck verkar greppa olika bra, oavsett bilsort.  Nu börjar vi komma något på spåret. Låt oss inte slarva bort det med onödiga burdusheter.

håller med på samtliga punkter. Nu verkar vi komma någonstans äntligen smile

om någon mer person som har testkört ns-2, skriv gärna hur du upplevde däckens egenskaper osv men skriv även bil, och vilken däck dimension just du hade också.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
JimmyAndersson
15 juli 2013 · 1 679 Inlägg

Har kört med nankang ns2or på två olika bilar smile
En 740 GL med 215/35-18, kändes bra på torrt men i mycket regn kändes dom oroliga smile
Sen 850 t5 med samma dimension, då kändes däcken mycket bättre, så där vart det skillnad på att bara byta bil med bättre chassi smile
Just nu har jag 215/35-19 på min R med fräscha stötdämpare och fjädrar runt om plus fjäderbenstag, och den har känts bäst på blötan hittils av det jag provat och bättre på asfalt smile
Ur egen synpunkt så är jag helnöjd med nankang ns2 smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Lunatics Göteborg Originals
16 juli 2013 · 129 Inlägg

jag tycker att nangkang NS-2 är bra däck, hade dom på min golf 2 gti och hade inga problem alls med dom.. bra grepp vid vått väglag och har aldrig känt någon understyrning. på min nuvarande bil kör ja på Sunny däck och dom är inte heller värdelösa och har bra fäste osv.

mycket däck för pengarna kan jag nog säga då jag har varit väldigt nöjd med mina "kina däck"

Germax
16 juli 2013 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

Germax skrev:
Vad vill du bevisa, att man kan burna med skitdäck?

Hm du är ute på hal is, men jag kommer ihåg dig och ditt temperament från förr så svarar trevligt i alla fall.   Gör man "fel" så är det halt på alla typer av däck. Gör man rätt funkar det mesta. Min poäng är som jag visat med mina två videos att det går att åka fort i blött och det går att elda bort sig i torrt. Samma bil samma däck samma motor samma förare.

Det är mer intressant som vi diskuterat fram senare i tråden att olika dimensioner av samma däck verkar greppa olika bra, oavsett bilsort.  Nu börjar vi komma något på spåret. Låt oss inte slarva bort det med onödiga burdusheter.

Oj, är jag känd för ett dåligt (?) temperament? Det va inte bra.
Jag förstår fortf inte riktigt syftet med din film men eftersom du framhåller så trevlig ton så ska jag fortsätta med den och be om ursäkt för mitt något sarkastiska inlägg tidigare smile

Jag ska lägga upp korten på bordet och säga att jag aldrig kört med några Nankang. Däremot satt det ett par Linglong bak på en 540 jag köpte. 245/40-18 om jag minns rätt och det va renodlade skitdäck. Väsnades något jävulskt och greppet va mycket nervöst om man gav gas i en kurva.
Den erfarenheten + återkommande tester + faktumet att det är jättebilliga däck tillverkade i Kina gör att jag ratar alla liknade däck rakt av och propagerar mot dessa i den mån jag tycker det är motiverat.

Jag är inte särskilt öppen för argumentation till kinadäckens fördelar heller faktiskt så jag har inte mycket mer här att göra. Men nu har jag förklarat mig och du har fått en ursäkt.

torpis Forummoderator
16 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Jag förstår dig exakt! Ja gillar heller inte skitprodukter. Där emot är jag ärlig och ganska rak på sak. Jag har kört just Nankang ett par omgångar (tror det är 6st uppsättningar) och de funkar bra för mig. Jag håller med om att andra däck exempelvis Hankook var hala i vått eller att Marshal var bullriga, men just Nankang NS2 har funkat bra och då håller jag fast vid det. Iaf i de storlekar jag provat. Skall jag hålla fram en egenskap som bäst så är de riktigt tysta!

Jag uppskattar din uppriktighet och det höjer dig som människa i mina ögon. Det viktigaste är inte att sitt eget märke vinner utan att man får fram en rättvis bild. Ibland lyckas kineser och ibland lyckas tyskarna. Han med lilla mustaschen var ju inte så sympatisk, men BMW gör ju rätt koola bilar för det :-)

(Kolla om du hittar film 1 i det våta också, det var egentligen den som var poängen i det hela, nummer två postade jag efter en grogg mest på skoj)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Crxkoffe
16 juli 2013 · 847 Inlägg

kör med däcket i japan eller kina så kanske det är nåt att ha, men i sverige nej... slits ju ut på under en sommar o.O

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
hangman
16 juli 2013 · 2 174 Inlägg

pompe90 skrev:

torpis skrev:

Germax skrev:
Vad vill du bevisa, att man kan burna med skitdäck?

Hm du är ute på hal is, men jag kommer ihåg dig och ditt temperament från förr så svarar trevligt i alla fall.   Gör man "fel" så är det halt på alla typer av däck. Gör man rätt funkar det mesta. Min poäng är som jag visat med mina två videos att det går att åka fort i blött och det går att elda bort sig i torrt. Samma bil samma däck samma motor samma förare.

Det är mer intressant som vi diskuterat fram senare i tråden att olika dimensioner av samma däck verkar greppa olika bra, oavsett bilsort.  Nu börjar vi komma något på spåret. Låt oss inte slarva bort det med onödiga burdusheter.

håller med på samtliga punkter. Nu verkar vi komma någonstans äntligen smile

om någon mer person som har testkört ns-2, skriv gärna hur du upplevde däckens egenskaper osv men skriv även bil, och vilken däck dimension just du hade också.

Jag har haft NS-2 på flera bilar som jag köpt nya, min mor har det på sin peugeot 206 cc, 215-35-18, dom har körts 5000 mil och det är 4-5 mm kvar nu när jag mätte dom.

På min mercedes e270 cdi provade jag flera olika däck då den var max sänkt, och 20 tums fälgar,  bytte däck var 250 mil bak pga camber. nankang ns2 klarade dubbla milen mot andra likvärdiga däck.

Hade en bmw 530 manuell med v8 som jag testade på strippen mot germax bmw 540 automat, han körde snordyra märkesdäck förmodligen, jag körde nankang ns2 där och målgången blev till min fördel, väldigt bra grepp och skötte sig i högre hastigheter också, förvånansvärt bra däck därför jag fortsatt köpa dom. körde 235-45-17 fram och 255-40-17 bak på min bmw.

Har köpt många dyra däck, och billiga däck och mina bilar som är normala bruksbilar med runt 200-300 hk oftast klarar jag mig ypperligt med nankang ns2, har kostat mig mycket tid och pengar att testa, men jag har iallfall erfarenheten, sen skiter jag i resten smile

it_mutt Avstängd
16 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Det är inte så att många förväxlar "prisvärda däck" med "bra däck"? Bara en fundering och inte riktat mot någon specifik alls

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hangman
17 juli 2013 · 2 174 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är inte så att många förväxlar "prisvärda däck" med "bra däck"? Bara en fundering och inte riktat mot någon specifik alls

Det finns faktiskt en balans mellan prisvärt och bra, allt är relativt, man får ju tänka vad har jag bilen till?

Hade jag en bil jag kör på bana eller har 400 hk tex m5, m3, amg liknande skulle jag köra ett par potenza eller liknande, Bara för det ser bättre ut, Då syns det att man inte snålar in på säkerheten, men rent praktiskt är det fan skit samma har haft alla dom däck dyra däcken, och på vardagsbilar ~300hk funkar det jävligt bra, och dom är prisvärda.

dirr3
17 juli 2013 · 52 Inlägg

hangman skrev:

it_mutt skrev:
Det är inte så att många förväxlar "prisvärda däck" med "bra däck"? Bara en fundering och inte riktat mot någon specifik alls

Det finns faktiskt en balans mellan prisvärt och bra, allt är relativt, man får ju tänka vad har jag bilen till?

Hade jag en bil jag kör på bana eller har 400 hk tex m5, m3, amg liknande skulle jag köra ett par potenza eller liknande, Bara för det ser bättre ut, Då syns det att man inte snålar in på säkerheten, men rent praktiskt är det fan skit samma har haft alla dom däck dyra däcken, och på vardagsbilar ~300hk funkar det jävligt bra, och dom är prisvärda.

Potenza hade jag aldrig använt på bana... dom är snårhala om man jämför med NS2..

Potenza har med plast blandning därav gör det att dom håller längre och NS2 har mer gummi som därav slits lite fortare med bättre grepp.

Senast redigerat av dirr3 (17 juli 2013)

it_mutt Avstängd
17 juli 2013 · 10 388 Inlägg

hangman skrev:

it_mutt skrev:
Det är inte så att många förväxlar "prisvärda däck" med "bra däck"? Bara en fundering och inte riktat mot någon specifik alls

Det finns faktiskt en balans mellan prisvärt och bra, allt är relativt, man får ju tänka vad har jag bilen till?

Hade jag en bil jag kör på bana eller har 400 hk tex m5, m3, amg liknande skulle jag köra ett par potenza eller liknande, Bara för det ser bättre ut, Då syns det att man inte snålar in på säkerheten, men rent praktiskt är det fan skit samma har haft alla dom däck dyra däcken, och på vardagsbilar ~300hk funkar det jävligt bra, och dom är prisvärda.

Ja det var ju inte så jag menade.

MEN, för "300kr" kan ju något vara förbannat prisvärt, och "samma sak" för "1000kr" kan ju kännas "ja, det här var ju knappast 3 gånger bättre än de för 300kr".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
17 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Man måste hålla isär pris, prisvärdhet och kvalitet.

Kvalitet handlar om att uppfylla dina förväntningar. Dvs sämsta kinadäcket för 250kr kan ha högre kvalitet än Pirelli P zero nero eftersom kinadäcket funkar som du förväntat dig medan P zero nero inte lever upp till hypen. Kvalitet är alltså att uppfylla dina förväntningar ingenting annat

Prisvärdheten är någonting många använder som en ursäkt för att rättfärdiga skit de köpt. Någonting som inte funkar är ALDRIG prisvärt eller billigt. Det är dyrt oavsett prislappen.

Någonting kan kosta mycket eller lite pengar, någinting för mycket pengar kan vara billigt.

För mig är NS2 bra kvalitet för de funkar bättre än jag trott. De är billiga eftersom de enligt mig nästan motsvarar Pirellidäcket som kostar 3ggr så mycket. Dvs prisvärda. :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
djukk34
12 mars 2014 · 309 Inlägg

På dackonline finns Nankang NS-2 både för 721,90:- st och 1326,80:- st, vad är skillnaden på dessa två ?
Verkar vara samma däck eller missar jag något ?

torpis Forummoderator
12 mars 2014 · 10 572 Inlägg

maaw skrev:
På dackonline finns Nankang NS-2 både för 721,90:- st och 1326,80:- st, vad är skillnaden på dessa två ?
Verkar vara samma däck eller missar jag något ?

Länka, annars blir det svårgissat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
djukk34
12 mars 2014 · 309 Inlägg

torpis skrev:

maaw skrev:
På dackonline finns Nankang NS-2 både för 721,90:- st och 1326,80:- st, vad är skillnaden på dessa två ?
Verkar vara samma däck eller missar jag något ?

Länka, annars blir det svårgissat.

oops..

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … typ=D21046



http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-122298

torpis Forummoderator
12 mars 2014 · 10 572 Inlägg

maaw skrev:

torpis skrev:

maaw skrev:
På dackonline finns Nankang NS-2 både för 721,90:- st och 1326,80:- st, vad är skillnaden på dessa två ?
Verkar vara samma däck eller missar jag något ?

Länka, annars blir det svårgissat.

oops..

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … typ=D21046



http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-122298

Det står ju i rubriken vad som skiljer. Förmodligen är det så att däcket utan extra optionen säljs i väldigt små serier så priset åker upp.   Vilket däck man än väljer så är udda dimensioner mycket dyrare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
silversnurran
12 mars 2014 · 773 Inlägg

maaw skrev:

torpis skrev:

maaw skrev:
På dackonline finns Nankang NS-2 både för 721,90:- st och 1326,80:- st, vad är skillnaden på dessa två ?
Verkar vara samma däck eller missar jag något ?

Länka, annars blir det svårgissat.

oops..

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … typ=D21046



http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-122298

Kan inte förmå att se någon skillnad mer än pris, dock av egen erfarenhet är det riktigt bra däck höll 2000 mil+ inspirerad/pendel körning:)
Sat förövrigt på en Saab 9000 2,3T med 270 hk så blev ju även en del däckspin emellanåt.
Har väl inte bästa bullernivå men bra grepp överväger det enligt mig:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
djukk34
12 mars 2014 · 309 Inlägg

torpis skrev:

maaw skrev:

torpis skrev:

Länka, annars blir det svårgissat.

oops..

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … typ=D21046



http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-122298

Det står ju i rubriken vad som skiljer. Förmodligen är det så att däcket utan extra optionen säljs i väldigt små serier så priset åker upp.   Vilket däck man än väljer så är udda dimensioner mycket dyrare.

Men att det utan skyddlist kostar nästan det dubbla är ju skumt, även om det säljer dåligt.
Vad kan "XL" stå för i detta sammanhang tro ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang