Tillförlitlighet på GPS vad gäller hastigheten

Decibel
13 juli 2008 · 2 911 Inlägg

Köpte en GPS för ett tag sedan och nu klurar jag på hur pass tillförlitlig hastighetsmätaren i den är?
När jag kör 110 på bilens mätare visar GPS drygt 100, måste upp till strax före 120 på bilens mätare innan GPS visar i krokarna runt 110.

Kan man lita på att GPS-hastigheten är korrekt? så man inte blåser förbi ett skåp eller in i radarkoll i fel hastighet.

Några erfarenheter ?

Mr_EmCom Med.lem
13 juli 2008 · 3 759 Inlägg

Nog glädjemätare på bilen skulle jag tro

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
BTLulle
13 juli 2008 ·

Jag litar mera på GPS:en än på hastighetsmätaren i bilen.

MVH Peter

M103
13 juli 2008 · 1 570 Inlägg

Min 850 stämde precis med GPS:n för två veckor sedan. Swedish quality!

Epitaph
13 juli 2008 · 835 Inlägg

GPS är väl så exakt du kan komma va? big_smile

Om du har 2-9 satteliter som triangulerar din position och trackar dina förflyttningar så blir det inte mer exakt. Flyget använder tekniken tillsammans med pitot-mätning... Sattliterna är väl uppmätta och kalibrerade mot atom-ur va?
Min 9-3a visar precis exakt med cool

Senast redigerat av Epitaph (13 juli 2008)

Losgard
13 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Testa med någon kompis gps och se om ni får samma resultat. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Decibel
13 juli 2008 · 2 911 Inlägg

Epitaph skrev:
GPS är väl så exakt du kan komma va? big_smile

Om du har 2-9 satteliter som triangulerar din position och trackar dina förflyttningar så blir det inte mer exakt. Flyget använder tekniken tillsammans med pitot-mätning... Sattliterna är väl uppmätta och kalibrerade mot atom-ur va?
Min 9-3a visar precis exakt med cool

Är väl medveten om tekniken bakom GPS, det jag klurar på är hur den exaktheten går emot polisens laser och plåtskåpen.

rough_boy
13 juli 2008 · 811 Inlägg

skit i polisen du kör ju rätt exakt sen får väl polisen gnälla om dom vill

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Epitaph
13 juli 2008 · 835 Inlägg

Lita på mig dvs. lita på GPS'en! Bara att kolla på tekniken bakom för att förstå! yikes
Polisens radar ocj laser kallibreras ofta och kallibreras ju knappast mot en vajermätare direkt roll
GPS = TRUE SPEED = Uppmätt hastighet (OM inte polisens utrustning felar men det gör den ej)

Senast redigerat av Epitaph (13 juli 2008)

Skaune
13 juli 2008 ·

GPSer kan fela, inte i hastighet, men väl i vilken hastighet som gäller, min fick en dag för sig när jag satt i lastbilen på väg över öresundsbron att 177km/h var gällande hastighet...

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2008 · 10 427 Inlägg

Svenska bilar 'ska' ha lite glädjemätare enligt regel, har jag läst tongue (källa?)
Så borde inte vara allt för konstigt om man kör något snabbare än
trafiken runt om efter gps-hastighet.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
MrTurbo Better than God \o/
13 juli 2008 · 1 882 Inlägg

Jag litar stenhårt på GPS, en flock satelliter kan inte ha fel i dagens högteknologiska samhälle. (oki + / - 1 kmh fel kan jag ta) ALLA bilars mätare är glädjemätare och efter jag skaffade GPS svär jag som FAAN på alla idioter som kör i 10kmh under hastighetsbgränsningen. Helst de hjärndöda rövhålen som skall köra 20kmh(!) långsammare vid en fartkamera.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
patrik79
13 juli 2008 · 782 Inlägg

min lastbil med kalibrerad mätare visar 90-91 km/h, gpsen visar 89-90 km/h, dom dumma fotona man får av polisen visar 87 km/h.
det är inga problem att köra efter gpsens hastighetsmätare.

Miklen
13 juli 2008 ·

Min nüvi visar oxå samma som min hastighetsmätare.. Även om hastighetsmätaren borde visa lite mindre pga ändrad rullomkrets.. iofs så är det inom gränserna men lite missvisande är dom ju alltid.. Litar iaf mer på gps än en 16 år gammal hastighetsgivare smile

Torandi
13 juli 2008 · 70 Inlägg

Mjo, GPS ska stämma. Måste låna/köpa en för att kolla hur mycket fel min hastighetsmätare visar.. Vet att den visar mellan 5-10 km/h för mkt.

sundin_omega Mr Roy
13 juli 2008 · 86 Inlägg

man kan ej veta att gpsen stämmer för det beror helt på hur bra kontakt man har med sateliterna jag kör ej efter gpsen längre efter dom sista fortkörningsböterna mad

:lol
Miklen
13 juli 2008 ·

..Man har väl koll på noggrannheten å sen tittar man väl inte endast på gps'en eller ? Min garmin visar iaf hur bra mottagningen är.. Man skall ju inte lita sig blind på den då den givetvis kan tappa kontakt eller ligga efter i uppdateringen lite men.. ..

sundin_omega Mr Roy
13 juli 2008 · 86 Inlägg

jo min garmine visar oxå hur bra motagning jag har men den stämmer ej ändå fasten jag har max motagning å jag har haft mer än en gps och ingen av dom har stämt redigt så det går ju tyvär inte lita på dom till 100% Och enligt polisen så kan man ej lita på dom.

:lol
940R
13 juli 2008 · 1 567 Inlägg

I mellan gps och hatighetsmätaren på min förra bil så var det em skilland på 3-4 km/h låg man i 100 på bilen så var gps en  96-98km/h

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
FixarKlasse Chef
13 juli 2008 · 87 Inlägg

sundin_omega: Säker på din sak?
GPS:en visar ju riktigt exakt..har dom inte kontakt med minst 3 satelliter står det ju tydligt att den letar satteliter....och då visar dom heller inte någon hastighet!
Har både garmin och mio..o dom visar samma hastigheter...
Det man inte ska lite på när det gäller gps:erna är ju dom inprogrammerade hastighetsgränserna...men det är ju den mänskliga faktorn som felar..samma med en del gator m.m. som inte stämmer..
fel i programmeringen så att säga!!

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang