Lite motorfrågor angående SAAB 9-3 -01

Dojjen
15 juli 2008 · 52 Inlägg

Här kommer en radda med funderingar jag har och hoppas få svar på: (har sökt igenom trådar men inte hittat svar / tillräckligt bra svar)

1. Eftersom det är en 185 hästare är det turbomätare som bekant. Den är ju degraderad i tre olika fält men jag kommer aldrig upp i det röda fältet utan bara två tredjedelar av mätaren som max och undrar om det ska vara så original. Hör även ett pysande ljud när jag drar på och släpper gasen men wastegaten kanske lämnar ifrån sig lite ljud normalt? Tänkte om det kunde ha samband.

2. Vad skiljer egentligen en 150 hästare från en 185:a? Bara mjukvaran som är ändrad?

3. Grundmotorn är bytt till en ny för 1500 mil sen och i papprena står det att det är en B205, funderar på om det är samma som i 9-5?

4. Turbon är hyfsat ny och i papprena står det att den heter turbo 9-5, vad det innebär? Åter om 9-5 skiljer sig från 9-3 och de har satt i en sådan istället eftersom den heter så?

Tacksam för svar:)

TheBlackBullit
15 juli 2008 · 195 Inlägg

1: de där med att det pyser när du drar på o släpper gasen är på alla 9-3:or (dom har filtret där uppe så det hörs)
2: inte säker men skulle tro att det bara är mjukvara
3: om bilen är en 01:a så har du T7:a och i 9-5 så är det också T7 så aa dom är likadana
4: som jag tidigare har nämnt så har du T7 motorn och det är T7 i 9-5:an också så det är inga problem o ha den turbon eftersom det är samma sort på dom smile 


hoppas det var till hjälp

rätta mig om jag har fel !!

BMW E39 M5 (2000)
Dojjen
15 juli 2008 · 52 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
1: de där med att det pyser när du drar på o släpper gasen är på alla 9-3:or (dom har filtret där uppe så det hörs)
2: inte säker men skulle tro att det bara är mjukvara
3: om bilen är en 01:a så har du T7:a och i 9-5 så är det också T7 så aa dom är likadana
4: som jag tidigare har nämnt så har du T7 motorn och det är T7 i 9-5:an också så det är inga problem o ha den turbon eftersom det är samma sort på dom smile 


hoppas det var till hjälp

rätta mig om jag har fel !!

Okej tack för svaren, det var i alla fall en del jag fick reda på smile
Men jag funderar fortfarande på om turbon går som den ska eftersom den inte gör hela mätaren?
Förresten har du erfarenhet av larm till SAAB?

Mangisen
15 juli 2008 · 1 034 Inlägg

om bilen inte är chippad så ska ju turbomätaren gå på de gula fältet och precis på det röda.. alltså slutet på gult början på rött är maxladd original.smile

150 och 185hk skiljer sig genom att det är två helt olika turbos på dom. 150hk är en lättrycksturbo, dvs utan laddtrycksmätare i instrumentet, turbon laddar mkt tidigare än 185 hk och givetvis mindre.

185hk är en sk fullturbo, med laddtrycksmätare och annan turbo.smile

Senast redigerat av Mange__ (15 juli 2008)

Epitaph
15 juli 2008 · 835 Inlägg

Sen har 185an Xflow-IC

Dojjen
15 juli 2008 · 52 Inlägg

Mange__ skrev:
om bilen inte är chippad så ska ju turbomätaren gå på de gula fältet och precis på det röda.. alltså slutet på gult början på rött är maxladd original.smile

150 och 185hk skiljer sig genom att det är två helt olika turbos på dom. 150hk är en lättrycksturbo, dvs utan laddtrycksmätare i instrumentet, turbon laddar mkt tidigare än 185 hk och givetvis mindre.

185hk är en sk fullturbo, med laddtrycksmätare och annan turbo.smile

Okej tack nu har jag fått bättre kläm på det hela smile Så om jag skulle chippa den så laddtrycket höjs kommer turbomätaren gå lite längre? Sen trodde jag bara det va mjukvaran som skiljde, tycker det är konstigt att det måste vara en annan turbo för att få 35 hästar mer när man kan chippa en 150 hästare och få över 200 hästar med den lilla turbon.

Förresten vet du om det sitter säkringar för SAAB originallarm?

Dojjen
15 juli 2008 · 52 Inlägg

Epitaph skrev:
Sen har 185an Xflow-IC

Aha du menar laddluftkylare eller? smile

Mangisen
15 juli 2008 · 1 034 Inlägg

Dojjen skrev:

Mange__ skrev:
om bilen inte är chippad så ska ju turbomätaren gå på de gula fältet och precis på det röda.. alltså slutet på gult början på rött är maxladd original.smile

150 och 185hk skiljer sig genom att det är två helt olika turbos på dom. 150hk är en lättrycksturbo, dvs utan laddtrycksmätare i instrumentet, turbon laddar mkt tidigare än 185 hk och givetvis mindre.

185hk är en sk fullturbo, med laddtrycksmätare och annan turbo.smile

Okej tack nu har jag fått bättre kläm på det hela smile Så om jag skulle chippa den så laddtrycket höjs kommer turbomätaren gå lite längre? Sen trodde jag bara det va mjukvaran som skiljde, tycker det är konstigt att det måste vara en annan turbo för att få 35 hästar mer när man kan chippa en 150 hästare och få över 200 hästar med den lilla turbon.

Förresten vet du om det sitter säkringar för SAAB originallarm?

det är ju helt skilda turbos, lättryckaren är konstruerad så den laddar tidigt i varvtalsregistret, den är helt enkelt piggare på låga varv, medans 185hk är en fullturbo som man behöver lite varv på för att skjuta på ordentligt:). därav olika turboaggregat i de olika bilarna.
Ja chippar du, så höjer du ju laddtrycket, därav så kommer turbomätaren visa mer laddtryck, jag ska slänga på steg 3 på min, så då kommer den ladda förbi den röda markeringen.

original så har du en laddtrycksspärr så händer de något, tex att den överladdar i de röda fältet kommer en övervakning i originalchippet att sänka laddtrycket..
Har du ett chip så finns ej denna funktion utan den laddar helt enkelt mer.

säkringarna för saab original larm ska sitta antingen i säkringscentralen vid vänster sida om instrumentpanelen eller i en box i motorutrymmet.. på min Ralladega 98:a så sitter säkringen vid intrument panelens gavel vid vänster sida. säkring nummer 17.. borde ju stå i instruktionsboken vad som gäller för din modell smile

Mangisen
15 juli 2008 · 1 034 Inlägg

kan tilläggas att 9-3 aero 205hk har ännu ett annat turboaggregat än 185hk, trots att det skiljer bara 20hk..
Hk har ingen betydelese utan det e turbon uppbyggnad som räknas.. 205hk har en klart mer "ketcup" effekt än 185hk maskinen..

AndreasPlars
15 juli 2008 · 1 062 Inlägg

185hk och 150hk har samma turboaggregat med olika laddtryck/tändning/databox! Även den ovanligare B204R 200hk har samma!
Däremot så kan T7 och T5 ha olika turboaggregat. GT17 resp t25, bägge från Garret.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (15 juli 2008)

Saab 900i (1989)
Gizmojohan
15 juli 2008 · 3 295 Inlägg

9-3 2,0 T5           98-00
154/185/200hk   har en TB25569 turbo

9-3 2,0 T7           00-02
150/185hk         har en GT1752 turbo

9-3 Aero             00-02
205hk               har en TD04hl-15t


dagens sanning big_smile

kwansa Hmm, vet inte?
15 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Epitaph skrev:
Sen har 185an Xflow-IC

nehe du tongue beror på årsmodell 98-99 har icke xflow, sen har alla den, lätttryckare som aero.

Slave_joe skrev:
9-3 2,0 T5           98-00
154/185/200hk   har en TB25569 turbo

9-3 2,0 T7           00-02
150/185hk         har en GT1752 turbo

9-3 Aero             00-02
205hk               har en TD04hl-15t

dagens sanning big_smile

Eller såhär:
Röd tändkasset: Garrett TB2569
Svart tändkasset 150/185hk 00-03 Garrett GT17 roll

Senast redigerat av kwansa (15 juli 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Gizmojohan
15 juli 2008 · 3 295 Inlägg

kwansa skrev:

Epitaph skrev:
Sen har 185an Xflow-IC

nehe du tongue 98-99 har icke xflow, sen har alla den, lätttryckare som aero.

Slave_joe skrev:
9-3 2,0 T5           98-00
154/185/200hk   har en TB25569 turbo

9-3 2,0 T7           00-02
150/185hk         har en GT1752 turbo

9-3 Aero             00-02
205hk               har en TD04hl-15t

dagens sanning big_smile

Eller såhär:
Röd tändkasset: Garrett TB2569
Svart tändkasset 150/185hk 00-03 Garrett GT17 roll

enkelt sagt ja tongue

men hur blir det med AERO då?rollwink

Skoja bara ...

Senast redigerat av Slave_joe (15 juli 2008)

kwansa Hmm, vet inte?
15 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Slave_joe skrev:
enkelt sagt ja tongue

men hur blir det med AERO då?rollwink

Skoja bara ...

Aerosarna åker bara in i refugerna i böjjen...så dem nämner jag inte mad

Sry för offtopicen neutral

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Epitaph
15 juli 2008 · 835 Inlägg

1998:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B234I 2.3i 150hk utan turbo
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-Flow-IC, Trionic 5
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), ej X-Flow-IC

1999:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer)
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-flow-IC, Trionic 5
B204R 2.0t 200hk med turbo (T25), X-flow-IC, Trionic 5 och starkare WG-klocka
B235R 2.3t 225hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, TWR-programvara, men det borde vara utbytt på alla numera.
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), ej X-Flow-IC

2000:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-Flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer)
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7 och en kass kobra (smal)
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC

2001:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC

2002:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC

Dojjen
16 juli 2008 · 52 Inlägg

Mange__ skrev:

Dojjen skrev:

Mange__ skrev:
om bilen inte är chippad så ska ju turbomätaren gå på de gula fältet och precis på det röda.. alltså slutet på gult början på rött är maxladd original.smile

150 och 185hk skiljer sig genom att det är två helt olika turbos på dom. 150hk är en lättrycksturbo, dvs utan laddtrycksmätare i instrumentet, turbon laddar mkt tidigare än 185 hk och givetvis mindre.

185hk är en sk fullturbo, med laddtrycksmätare och annan turbo.smile

Okej tack nu har jag fått bättre kläm på det hela smile Så om jag skulle chippa den så laddtrycket höjs kommer turbomätaren gå lite längre? Sen trodde jag bara det va mjukvaran som skiljde, tycker det är konstigt att det måste vara en annan turbo för att få 35 hästar mer när man kan chippa en 150 hästare och få över 200 hästar med den lilla turbon.

Förresten vet du om det sitter säkringar för SAAB originallarm?

det är ju helt skilda turbos, lättryckaren är konstruerad så den laddar tidigt i varvtalsregistret, den är helt enkelt piggare på låga varv, medans 185hk är en fullturbo som man behöver lite varv på för att skjuta på ordentligt:). därav olika turboaggregat i de olika bilarna.
Ja chippar du, så höjer du ju laddtrycket, därav så kommer turbomätaren visa mer laddtryck, jag ska slänga på steg 3 på min, så då kommer den ladda förbi den röda markeringen.

original så har du en laddtrycksspärr så händer de något, tex att den överladdar i de röda fältet kommer en övervakning i originalchippet att sänka laddtrycket..
Har du ett chip så finns ej denna funktion utan den laddar helt enkelt mer.

säkringarna för saab original larm ska sitta antingen i säkringscentralen vid vänster sida om instrumentpanelen eller i en box i motorutrymmet.. på min Ralladega 98:a så sitter säkringen vid intrument panelens gavel vid vänster sida. säkring nummer 17.. borde ju stå i instruktionsboken vad som gäller för din modell smile

Okej då är jag med smile Men får nog kolla upp larmet på SAAB imorrn för hittar ingen säkring till det, inte på något av de båda ställena och har kikat i instrultionsboken med men inget där heller tongue

I övrigt tack för alla svar wink

Senast redigerat av Dojjen (16 juli 2008)

Fredrik-79
16 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Dojjen skrev:

Mange__ skrev:

Dojjen skrev:

Okej tack nu har jag fått bättre kläm på det hela smile Så om jag skulle chippa den så laddtrycket höjs kommer turbomätaren gå lite längre? Sen trodde jag bara det va mjukvaran som skiljde, tycker det är konstigt att det måste vara en annan turbo för att få 35 hästar mer när man kan chippa en 150 hästare och få över 200 hästar med den lilla turbon.

Förresten vet du om det sitter säkringar för SAAB originallarm?

det är ju helt skilda turbos, lättryckaren är konstruerad så den laddar tidigt i varvtalsregistret, den är helt enkelt piggare på låga varv, medans 185hk är en fullturbo som man behöver lite varv på för att skjuta på ordentligt:). därav olika turboaggregat i de olika bilarna.
Ja chippar du, så höjer du ju laddtrycket, därav så kommer turbomätaren visa mer laddtryck, jag ska slänga på steg 3 på min, så då kommer den ladda förbi den röda markeringen.

original så har du en laddtrycksspärr så händer de något, tex att den överladdar i de röda fältet kommer en övervakning i originalchippet att sänka laddtrycket..
Har du ett chip så finns ej denna funktion utan den laddar helt enkelt mer.

säkringarna för saab original larm ska sitta antingen i säkringscentralen vid vänster sida om instrumentpanelen eller i en box i motorutrymmet.. på min Ralladega 98:a så sitter säkringen vid intrument panelens gavel vid vänster sida. säkring nummer 17.. borde ju stå i instruktionsboken vad som gäller för din modell smile

Okej då är jag med smile Men får nog kolla upp larmet på SAAB imorrn för hittar ingen säkring till det, inte på något av de båda ställena och har kikat i instrultionsboken med men inget där heller tongue

I övrigt tack för alla svar wink

Märker att kunskaperna om T7 inte är på topp.
Först skillnaden mellan T5 och T7.
T5 har alltid samma laddtryck beroende på vilken effekt de är. Ltt har oftast ingen MV och då laddar dom ca 0,4 bar(GLT). FTT har mer laddtryck i hela registret även i botten och sen sänker de.
T7 har variabelt laddtryck på alla motorer och beroende på vilken höjd och uttertemperatur så ändras trycket för att nå rätt effekt.
En Ftt i T7 har mer ladd även i botten mot en Ltt. Alla T7 har MV.
T7 systemet är moment begärande system jämfört med T5 som bara går på laddtrycket.

I ditt fall kan de ha varit yttre omständigheter som har gjort att laddtrycket steg så mycket men de du såg är luft mängden som din LMM mäter upp som visas på mätaren i bilen.
Vill du ha laddtrycket så skaffa en graderad mätare och sätt in.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Dojjen
16 juli 2008 · 52 Inlägg

Okej har inte alls koll på de olika beteckningarna om motorerna men fattar de sista med mätaren, men trodde det va laddtrycket den visade. Knepigt tongue

Fredrik-79
17 juli 2008 · 2 164 Inlägg

T7 sitter og9-3 från -00 tills ng9-3an kom.
T7 sitter även i 9-5an.
T5 sitter i ng900, og9-3 och 9000 från -93.

De är de viktigaste att veta.
sen att de är ALLTID svart DI kassett till T7 och köp INTE nån begagnad kassatt!
T5 är de ALLTID röd DI kassett.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Mangisen
17 juli 2008 · 1 034 Inlägg

ursäkta min bristande kunskap..
tänkte på og900

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang