Öppet Luftfilter Saab 93

RobinNilsson
22 juli 2008 · 369 Inlägg

Många säger att det är såå känsligt att sätta på öppet filter på 93ornas motor. Luftmassamätaren ska flippa och med andra ord bilen gå skit. Men endel säger att det bara är en myt? vilket är sant? ska man passa sig för öppet filter och om man har det och Lmm flippar, är det bara att byta tillbaka till orginalburken då och så är allt bra igen? eller får man byta Lmm:n? coolcoolcool

Senast redigerat av _Robbzon_ (22 juli 2008)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Epitaph
22 juli 2008 · 835 Inlägg

Det stämmer, man kan få problem på T7 motorerna som har LMM, jag har precis köpt Opti-flow till min 9-3a med LMM så jag kan tipsa hur det blir. Lmmen var ju dyr som fan förut men är ganska billig nu så det vore inte hela världen om den gick. Jag tror inte det är någon större fara iaf.

MrTurbo Better than God \o/
22 juli 2008 · 1 882 Inlägg

Skitsnack att öppet filter kan sabba LMM. Det som skadar LMM är när en amatör till bilägare inte kan följa de enkla instruktioner som finns ang hur man rengör filtret. För dem / oss som klarar det är det absolut INGA problem. Har troligen kört ca 15 000 mil med öppet filter och inte haft minsta lilla problem med LMM...

Detta gäller iofs endast om man har ett filter av god kvalité samt använder rätt vätskor till dess underhåll. Skippa Feltemadyngan alltså.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Epitaph
22 juli 2008 · 835 Inlägg

MrTurbo skrev:
Skitsnack att öppet filter kan sabba LMM. Det som skadar LMM är när en amatör till bilägare inte kan följa de enkla instruktioner som finns ang hur man rengör filtret. För dem / oss som klarar det är det absolut INGA problem. Har troligen kört ca 15 000 mil med öppet filter och inte haft minsta lilla problem med LMM...

Detta gäller iofs endast om man har ett filter av god kvalité samt använder rätt vätskor till dess underhåll. Skippa Feltemadyngan alltså.

Det kan helt klart ge upphov till problem det kan man ju inte blunda för. Många oljar in för mycket eller glömmer att olja. Det kan självklart leda till paj LMM. Men självklart får man inga problem med en motor heller om man sköter den rätt, så är det ju med allt här i livet. Men många tycker nog att öppet filter ger mer problem än vad det ger effekt/ljud.......

Fredrik-79
22 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Men som sagt öppet filter kan skada LMM men de sänker också effekten på bilen då den helst ska placeras bakom dimljuset för bästa effekt.
Gör man inte de förlorar man en del tyvärr inte hur många procent.
Ska du göra nått är de sport filter och ett större rör till luftburken från bakom dimljuset.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
kwansa Hmm, vet inte?
22 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Så här ska jag ha det på min bil, fasten utan det öppna filtret längst ner istället blir det ett greenline insatsfilter i orginalboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29213/300990_trq1zw.jpg

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Fredrik-79
22 juli 2008 · 2 164 Inlägg

De ser jätte bra ut.
Lycka till med bygget.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Mr_Gear Biltokig
22 juli 2008 · 870 Inlägg

Öppet filter kan ALLTID skada LMM, på de bilar som har en sådan givetvis... sen hur stor risken är eller om den är värd att ta är upp till var och en, LMM till vissa bilar kostar ju 5000+ och vissa andra 500+

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
MrTurbo Better than God \o/
23 juli 2008 · 1 882 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Men som sagt öppet filter kan skada LMM men de sänker också effekten på bilen då den helst ska placeras bakom dimljuset för bästa effekt.
Gör man inte de förlorar man en del tyvärr inte hur många procent.
Ska du göra nått är de sport filter och ett större rör till luftburken från bakom dimljuset.

MVH

F

Wow...  haha  Har du doktorerat i det där? 

Tyvärr, MÅSTE inte alls sitta "bakom dimljuset". Så du får studera om på det ämnet.
Dock skall det sitta så det får så kall luft som möjligt. Finns färdiga kit för det där.


Mr_Gear skrev:
Öppet filter kan ALLTID skada LMM, på de bilar som har en sådan givetvis... sen hur stor risken är eller om den är värd att ta är upp till var och en, LMM till vissa bilar kostar ju 5000+ och vissa andra 500+

Då kan ett vanligt filter med skada LMM då? För är det ett öppet filter av kvalité (JR, K&N, GrenCotton etc) är inte sämre ett vanligt om man sköter det rätt.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Fredrik-79
23 juli 2008 · 2 164 Inlägg

MrTurbo skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men som sagt öppet filter kan skada LMM men de sänker också effekten på bilen då den helst ska placeras bakom dimljuset för bästa effekt.
Gör man inte de förlorar man en del tyvärr inte hur många procent.
Ska du göra nått är de sport filter och ett större rör till luftburken från bakom dimljuset.

MVH

F

Wow...  haha  Har du doktorerat i det där? 

Tyvärr, MÅSTE inte alls sitta "bakom dimljuset". Så du får studera om på det ämnet.
Dock skall det sitta så det får så kall luft som möjligt. Finns färdiga kit för det där.

Grejen är just på saab bilarna så är dom känsliga för insugsluftens värme som trionic känner av.
Där av sänks effekten med.
Man har mätt upp skilnader och de är INTE bra att ha de i samma utrymme som motorn även om man har plåt som skyddar.
Ren fakta till just saab bilarna.
Men placerar man de rätt är de inga som helst problem bara man gör rätt.
Där de oftast blir fel är ju efter man har oljat in filtret.
Oftast är de ju för många olje partiklar som sätts på trådarna som gör att när LMM ska rensa sig själv så bränns dom av.
Har man längre avstånd mellan filtret och LMM så klarar man sig bättre men risk finns ju alltid men inte lika stor.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
MrTurbo Better than God \o/
24 juli 2008 · 1 882 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

MrTurbo skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men som sagt öppet filter kan skada LMM men de sänker också effekten på bilen då den helst ska placeras bakom dimljuset för bästa effekt.
Gör man inte de förlorar man en del tyvärr inte hur många procent.
Ska du göra nått är de sport filter och ett större rör till luftburken från bakom dimljuset.

MVH

F

Wow...  haha  Har du doktorerat i det där? 

Tyvärr, MÅSTE inte alls sitta "bakom dimljuset". Så du får studera om på det ämnet.
Dock skall det sitta så det får så kall luft som möjligt. Finns färdiga kit för det där.

Grejen är just på saab bilarna så är dom känsliga för insugsluftens värme som trionic känner av.
Där av sänks effekten med.
Man har mätt upp skilnader och de är INTE bra att ha de i samma utrymme som motorn även om man har plåt som skyddar.
Ren fakta till just saab bilarna.
Men placerar man de rätt är de inga som helst problem bara man gör rätt.
Där de oftast blir fel är ju efter man har oljat in filtret.
Oftast är de ju för många olje partiklar som sätts på trådarna som gör att när LMM ska rensa sig själv så bränns dom av.
Har man längre avstånd mellan filtret och LMM så klarar man sig bättre men risk finns ju alltid men inte lika stor.

MVH

F

Jo jag är mycket väl medveten om hur Saab fungerar. smile Trionic 7 justerar tex upp laddtrycket för att kompensera effektförlusten med varmare luft, T7 eftersträvar alltid att hålla samma toppeffekt oberoende av de yttre omständigheterna.  Men visst, en motor skall alltid ha så kall luft som möjligt, bakom dimljuset är lite att ta i tycker jag dock. Tänk om man inga dimljus har tex. tongue Berätta gärna hur man mätt upp skillnaderna du skrev om. Med, ett rätt placerat filter, vare sig det är med plåt eller inte, kan inte ge så stor skillnad i effekt. Är skyddsplåten rätt konstruerad och placerad behövs inte något dimljus alltså.

Gällande oljiga partiklar skall de aldrig komma till lmm alls, då har man inte skött sitt filter rätt.

Det finns massa olika åsikter och teorier ang sådant där, men en sak är vi alla i vart fall överens om, kall luft är bra luft. big_smile

Senast redigerat av MrTurbo (24 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Mr_Gear Biltokig
24 juli 2008 · 870 Inlägg

MrTurbo skrev:

Mr_Gear skrev:
Öppet filter kan ALLTID skada LMM, på de bilar som har en sådan givetvis... sen hur stor risken är eller om den är värd att ta är upp till var och en, LMM till vissa bilar kostar ju 5000+ och vissa andra 500+

Då kan ett vanligt filter med skada LMM då? För är det ett öppet filter av kvalité (JR, K&N, GrenCotton etc) är inte sämre ett vanligt om man sköter det rätt.

Klart att ett vanligt filter kan skada LMM också, men chansen är mindre då de partiklar som slipper igenom ett sådant betydligt tätare filter är mycket mindre än partiklarna som går genom ett öppet filter. Det öppna filtrets uppgift är ju just sådan att släppa igenom mera luft på liten yta = mer andra partiklar letar sig också igenom.
Jag säger absolut inte att det är skit att köra med filter av bra kvalitet(har själv ett JR-filter på Vr6an) utan bara att risken är större, sen hur mycket större är en annan fråga.

Jag tycker själv att sportfiltret är en bra kompromiss, man får det mesta utav "ljudet" som de flesta är ute efter med ett öppet filter men samtidigt en aning mera skyddd iom. den bibehållna luftfilterburken.
De allra flesta har ju ingen användning av såpass högt luftflöde som ett öppet filter kontra ett sportfilter ger och därför skulle de allra flesta kunna nöja sig med ett sportfilter istället.

Senast redigerat av Mr_Gear (24 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
t0bias
25 juli 2008 · 134 Inlägg

Har kört med öppet luftfilter samt avskärming på min saab nu i över 2000mil. Har ej varit med om några problem alls och jag kör inte precis med de bästa filtret på marknanden, dock inte de sämsta iheller.


Själv tror jag det är piss i nilen om man har öppetfilter eller luftburken. Jag tänker iaf inte byta till luftburk då det är helt underbart med insugsljud samt dumpljud ;D

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
Janosch
25 juli 2008 · 205 Inlägg

Lånar tråden liten.

Har ungefär samma fråga, fast det gäller 850:n.
Har också hört att det kan gå illa om man kör med öppet luftfilter. Vad är det som händer igentligen?
Vågar man testa igentligen? smile

MrTurbo Better than God \o/
25 juli 2008 · 1 882 Inlägg

Mr_Gear skrev:

MrTurbo skrev:

Mr_Gear skrev:
Öppet filter kan ALLTID skada LMM, på de bilar som har en sådan givetvis... sen hur stor risken är eller om den är värd att ta är upp till var och en, LMM till vissa bilar kostar ju 5000+ och vissa andra 500+

Då kan ett vanligt filter med skada LMM då? För är det ett öppet filter av kvalité (JR, K&N, GrenCotton etc) är inte sämre ett vanligt om man sköter det rätt.

Klart att ett vanligt filter kan skada LMM också, men chansen är mindre då de partiklar som slipper igenom ett sådant betydligt tätare filter är mycket mindre än partiklarna som går genom ett öppet filter. Det öppna filtrets uppgift är ju just sådan att släppa igenom mera luft på liten yta = mer andra partiklar letar sig också igenom.
Jag säger absolut inte att det är skit att köra med filter av bra kvalitet(har själv ett JR-filter på Vr6an) utan bara att risken är större, sen hur mycket större är en annan fråga.

Jag tycker själv att sportfiltret är en bra kompromiss, man får det mesta utav "ljudet" som de flesta är ute efter med ett öppet filter men samtidigt en aning mera skyddd iom. den bibehållna luftfilterburken.
De allra flesta har ju ingen användning av såpass högt luftflöde som ett öppet filter kontra ett sportfilter ger och därför skulle de allra flesta kunna nöja sig med ett sportfilter istället.

Ja precis...


t0bias skrev:
Har kört med öppet luftfilter samt avskärming på min saab nu i över 2000mil. Har ej varit med om några problem alls och jag kör inte precis med de bästa filtret på marknanden, dock inte de sämsta iheller.


Själv tror jag det är piss i nilen om man har öppetfilter eller luftburken. Jag tänker iaf inte byta till luftburk då det är helt underbart med insugsljud samt dumpljud ;D

Ja precis...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
defuncta
31 december 2010 · 196 Inlägg

Läst nästan alla trådar ang ämnet... Samma tanke kommer tillbaka om och om igen, vad är de för nackdelar med ett Konat oljefritt luftfilter från AEM? Om man monterar det så det inte suger in varmluft, då borde väl problemet vara löst eller?

Kan inte ett insats sportluftfilter släppa igenom olja? Isf borde det vara säkrare med ett AEM oljefritt...

Är i valet och kvalet, insats sportluftfilter eller AEM oljefritt???

Någon som har förslag?

Senast redigerat av defuncta (31 december 2010)

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
defuncta
31 december 2010 · 196 Inlägg

Ingen som vet nått?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Kamulen
31 december 2010 · 930 Inlägg

Köp ett modellanpassat filter så är det inga problem

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
defuncta
1 januari 2011 · 196 Inlägg

Detta var min fråga:

Vad är de för nackdelar med ett Konat oljefritt luftfilter från AEM, om man monterar det så det inte suger in varmluft?

mvh Defuncta

Gott nytt år!!!

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
jonTe
1 januari 2011 · 5 710 Inlägg

defuncta skrev:
Detta var min fråga:

Vad är de för nackdelar med ett Konat oljefritt luftfilter från AEM, om man monterar det så det inte suger in varmluft?

mvh Defuncta

Gott nytt år!!!

Nu har jag inte sett några filtreringstester på det filtret men det kan vara skillnaden mellan ett öppet filter och ett original.
Ett originalfilter har motortillverkaren satt krav på hur mycket smuts filteret måste fånga för att motor skall klara livslängden.
Man har oxo gjort mätningar på luftflöde, serviceintervall, ljud mm mm. Byter man bort originalet tar man oxo bort en del av den utvecklingen tillverkaren har gjort och det blir alltså mer osäkert.

Nu behöver det inte fungera sämre med att annat filter, det kan ju faktiskt bli bättre oxo:)

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang