Lacka bilen själv?

MrKerm Avstängd
29 juli 2008 · 1 557 Inlägg

Youngblood

Måste bara fråga, du värkar ju kunna ditt o vara duktig på det men håller inte med om att en seriös lackfirma lackar om, om kunden är missnöjd... En seriös lack firma i mina ögon sett lämnar inte ut en kundbil som behöver göras om/lackas om...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
IMPRAZERN Intresseklubben
29 juli 2008 · 673 Inlägg

känns som denna tråden spårade ut lite smile jag tycker han ska få testa på sin egna bil, det e ju inte era bilar han ska lacka.. han har hört nu att det kan vara jobbigt, och det är inget han igentligen ska göra själv.. men gör han det , oc hdet blir skit så får han skylla sig själv..

Ge han tips och råd istället som något gjorde, med att ge han en sida där det stod vad man skulle tänka på..


Självklart, ni som lackerar, ser "garage-lack" som helt otänkbart.. men alla har inte det ögat, och ser inte att det e skit dåligt gjort tongue det e bara ni wink tänk på det..

i alla fall, lycka till me din bil!

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
liddan Oldschool
29 juli 2008 · 299 Inlägg

Hej! Jag tycker personligen att du inte ska lacka din bil själv om du är ute efter ett bra resultat... Om du vill göra någonting själv och är en "data-nörd" så kan du nog slipa den före lackningen. Men du göra som du vill.. Så om du vill lacka den själv så gör det! Men som sagt om du är ute efter ett bra resultat så bör du inte göra det själv när du inte kan något om det...

andreas_gbg_
29 juli 2008 · 1 634 Inlägg

Har trot eller ej orkat att sitta här och läsa igenom hela tråden wink Så nu vill jag säga mitt...

Det finns yrkesfolk, tex lackerare som livnär sig på att lackera bilar, de sysslar med detta hela dagarna, de gör inget annat, år in och år ut förbereder de och lackerar bilar.

Sedan finns det hobbylackerare som kanske lackerar 1 bil om året. Sedan har vi en som aldrig lackerat en bil förrut.

Vem gör bäst jobb?

Samma sak med polering av bil. Jag lät en "hobby-nisse" polera min bil en gång, 500spänn brukade han ta, många var nöjda med honom (De visste tydligen inte bättre, eller så var deras bil jäkligt fin innan också). För min bil blev då f-n inte bra, cirklar och allmänt inte alls fin.

Lämnade sedan in bilen till en riktig firma och herrejösses vad bra det blev. Gjorde dessutom helrekond och jag kunde inte bli mycket nöjdare. Visst finns det alltid småsaker som jag gjort i efterhand, med det är sånt som krävt upprepade behandlingar och endel extratid.

Så mitt råd till dig som vill lacka om bilen, skicka bilen på en rekond först hos en seriös firma, de kan göra underverk. Kostar några tusenlappar, men det är det helt klart värt.

Funderar själv på att prova lacka lite nu när jag flyttar till hus och får lite plats i form av en lada på några hundra kvadrat, tänkte strippa ner en gammal 240 eller nåt annat och ha som långtidsprojekt. Alltid kul att prova nytt. Men aldrig att jag skulle ge mig på att lackera min bruksbil.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
dreamstudios
29 juli 2008 · 37 Inlägg

MrKerm skrev:
Jädra liv big_smile

Klart du skall prova själv men ta typ huven som e lätt o lossa på, då kommer du nog märka tyvärr att det är skit svårt. Det tycker jag i vart fall men det är kul smile

Hade du tänkt bilen skulle bli i utställningsskick så skall du nog lämna bort direkt men vem vet du kanske e en gud på o lacka wink

Sedan är det nog bra om du sett jobb från han som skall lacka din bil innan du lämnar in den för det är väldigt ont om bra/duktiga lackerare...
Jag har lämnat in många bilar (mina och andras) på ca ett 10-tal olika ställen runt Göteborg och är nöjd med ett ställe hmm

Sedan absolut inget ont om dom som kan sitt jobb och att dom tar betalt, synd bara att dom som inte kan det tar samma betalt sad

Håller med, ett jädra liv tongue Tråden har spårat ut lite väl mycket hmm

De jag ska lämna in bilen hos vet jag är bra, har haft en kompis som har jobbat där, som lackerare. Jag kanske "lämnar in" den hos han istället. Men tror jag bara ska lacka bodykitet och inte hela bilen, då det är asevärt mycket billigare tongue

Superdtm i övrigt värdelös.
29 juli 2008 · 613 Inlägg

MrKerm skrev:
Youngblood

Måste bara fråga, du värkar ju kunna ditt o vara duktig på det men håller inte med om att en seriös lackfirma lackar om, om kunden är missnöjd... En seriös lack firma i mina ögon sett lämnar inte ut en kundbil som behöver göras om/lackas om...

om kunden absolut måste ha den ett visst datum så är det  vell oky att lämna ut den men får ju ta å göra om det när kunden inte behöver bilen.. fast så kanske de inte går till..

Youngblood Billackerare
30 juli 2008 · 737 Inlägg

MrKerm skrev:
Youngblood

Måste bara fråga, du värkar ju kunna ditt o vara duktig på det men håller inte med om att en seriös lackfirma lackar om, om kunden är missnöjd... En seriös lack firma i mina ögon sett lämnar inte ut en kundbil som behöver göras om/lackas om...

Det finns en del kunder som tyvärr är jobbigt petiga. sad Det är ju som sagt bruks bilar vi jobbar med mest (försäkrings skador) och en del kunder har en över tro på hur mycket tid man kan lägga ned på deras bilar. Det är i stort sett alltid ägarna till äldre/mer slitna bilar som det finns synpunkter på när det gäller klagomålen. Man får försöka förklara att man inte kan ta något gammalt och göra någonting nytt av det när det handlar om försäkrings jobb. Som att nyans inte alltid stämmer. Vi angör från bil till bil vilka bilar som ska få mer "yta målad". Är bilen gammal så har ju lacken blivit sliten vilket kan leda till nyans skillnader  om man jämför med den nymålade ytan.

För den som inte vet...
Mer yta är när man målar säg en fram dörr på t.ex. en V70. För att få färgen att stämma med resten av sidan på bilen så våt slipar man fram skärmen och bakdörren på samma sida. Sedan så måla man hela framdörren med färg, den bakre halvan av fram skärmen med färg och den främre halvan av bakdörren med färg. Sedan så lägger man klarlack över hela fram skärmen, hela framdörren och hela bakdörren. Då har du rätt/samma nyans från stötfångaren fram till fram skärmen, nämligen original färgen. Sedan så har du samma färg från fram skärmen till framdörren, nämligen den ny målade färgen. Vidare så har du samma färg mellan framdörren och bakdörren, nämligen den ny målade färgen. Och slutligen så har du samma färg mellan bakdörren och bak skärmen då bakdörrens bakre del inte har fått någon ny färg utan bara ny klarlack, alltså original färgen. Sedan så kan det vara så att bilen är om målad i omgångar förut och då kan det bli och skilja ändå men det är en annan historia.

Vilket alltså innebär att t.ex. en halv risig Ford Mondeo -98 inte blir målad med mer yta på grund av bilens dåliga skick eller att en VW Passat -94 inte får det på grund av att bilen är för gammal. Man måste dra en gräns någonstans och vart den gränsen går avgör vi som gör jobbet.

Sedan så är det inte ett gäng ofelbara maskiner som jobbar på den firman som jag jobbar på och ibland så händer det att vi, precis som alla andra människor gör ett misstag som kan leda till ett klagomål som vi sedan får back jobb på.

En annat litet he-vete som vi har och som det bara verkar bli mera av är att karusellen snurrar snabbare och snabbare. Försäkrings bolagen vill betala så lite som möjligt, kunderna, som många gånger åker runt i dyra hyr bilar medan deras egna bilar tas om hand, vill ha tillbaka bilarna så fort som möjligt, plåt verkstäderna vill ha tillbaka bilarna så snabbt som möjligt från lackeringen och bilarna ska helst vara färdig målade innan bärgaren har hunnit lämnat av dem hos oss och när arbets tempot hela tiden höjs så resulterar det självklart i slut ändan till sämre jobb. Tyvärr...hmm

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
J-P-R DO IT LOW STYLE
30 juli 2008 · 1 342 Inlägg

Youngblood skrev:
Det finns en del kunder som tyvärr är jobbigt petiga. sad Det är ju som sagt bruks bilar vi jobbar med mest (försäkrings skador) och en del kunder har en över tro på hur mycket tid man kan lägga ned på deras bilar. Det är i stort sett alltid ägarna till äldre/mer slitna bilar som det finns synpunkter på när det gäller klagomålen. Man får försöka förklara att man inte kan ta något gammalt och göra någonting nytt av det när det handlar om försäkrings jobb. Som att nyans inte alltid stämmer. Vi angör från bil till bil vilka bilar som ska få mer "yta målad". Är bilen gammal så har ju lacken blivit sliten vilket kan leda till nyans skillnader  om man jämför med den nymålade ytan.

Min högst personliga åsikt är att överlag så läggs det inte ner speciellt mkt tid på att färgmatcha, oavsett årsmodell.

Jag blev påbackad av min granne på parkeringen med min fd firmabil, en Caddy 06:a, detta resulterade i en omlackad framskärm.

Jag låter en bild tala för sig;
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=346095

Den matchade inte speciellt bra direkt. Samma fenomen har drabbat många vänner och bekanta. Anledningen är väl främst pengar kontra tidspress. Dessutom tycker jag det finns ytterst få seriösa lackerare i detta land.

Senast redigerat av J-P-R (30 juli 2008)

RADLOOK
30 juli 2008 · 13 Inlägg

har missat denna tråden.
Kul o se att så många har så många åsikter om lackering.
lackerar själv o kan bara hålla med youngblood.

Finns bra lackerare o mindre bra, som allt annat har i världen när man snackar hantverkarjobb. Så är det.

Men det jag tycker e mest pinsamt att faktiskt den svenska standarden på utställnigsbilar i sverige. Den e så himla låg när det gäller lackeringen. Varför? Är folk för snåla när man lagt ut andra sjuka pengar på styling,billjud,motor, fälgar osv.


Men har en åsikt om garagelack. Har jort ett par st till polare etc o tycker det e helt ok. Om man har en sliten bil o bara vill fräsha upp den så tycker jag garagelack funkar.
Men vill man ha mera finish så lämna in era bilar till bra lackeringsverkstäder.

eat,sleeps dreams VW
Jensen80
30 juli 2008 · 351 Inlägg

Gå in på min sida o kolla på min rollade 740,ja tyckte att resultatet blev okej..men,men de är en smaksak.men ja tog en vecka på mig att slippa ner hela bilen,o sedan rollade jag den i 2 lager efteråt.smile

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
Youngblood Billackerare
31 juli 2008 · 737 Inlägg

J-P-R skrev:

Youngblood skrev:
Det finns en del kunder som tyvärr är jobbigt petiga. sad Det är ju som sagt bruks bilar vi jobbar med mest (försäkrings skador) och en del kunder har en över tro på hur mycket tid man kan lägga ned på deras bilar. Det är i stort sett alltid ägarna till äldre/mer slitna bilar som det finns synpunkter på när det gäller klagomålen. Man får försöka förklara att man inte kan ta något gammalt och göra någonting nytt av det när det handlar om försäkrings jobb. Som att nyans inte alltid stämmer. Vi angör från bil till bil vilka bilar som ska få mer "yta målad". Är bilen gammal så har ju lacken blivit sliten vilket kan leda till nyans skillnader  om man jämför med den nymålade ytan.

Min högst personliga åsikt är att överlag så läggs det inte ner speciellt mkt tid på att färgmatcha, oavsett årsmodell.

Jag blev påbackad av min granne på parkeringen med min fd firmabil, en Caddy 06:a, detta resulterade i en omlackad framskärm.

Jag låter en bild tala för sig;
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=346095

Den matchade inte speciellt bra direkt. Samma fenomen har drabbat många vänner och bekanta. Anledningen är väl främst pengar kontra tidspress. Dessutom tycker jag det finns ytterst få seriösa lackerare i detta land.

Det är ju väldigt olika beroende på vart man vänder sig. Vi är dock noga med att få nyansen så bra som möjligt. Din Caddy blev ju tjusig... not. Ganska vanligt överlag dock.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
31 juli 2008 · 737 Inlägg

Jensen80 skrev:
Gå in på min sida o kolla på min rollade 740,ja tyckte att resultatet blev okej..men,men de är en smaksak.men ja tog en vecka på mig att slippa ner hela bilen,o sedan rollade jag den i 2 lager efteråt.smile

Det var väldigt svårt att se då bilderna inte var av högsta kvalitet men det blev säkert helt okej. Bara du är nöjd så. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
TLO
31 juli 2008 · 1 062 Inlägg

Tycker även fler saker är märkliga hos en del billackerare:

* Man lägger färgdamm över hela bilen, och undrar varför man tvingar dem att betala en polering av hela bilen efteråt

* Man lackar på lister, plastytor, däck osv. Dvs man maskar inte seriöst.

* Man ber om ett pris för ett arbete, får priset. Arbetet utförs. Vid hämtning är resultatet halvdant, varför? "Du får ju vad du betalar för!"   Jaha! Så nu är det kundens fel att lackeraren inte klarade av att säga vad han verkligen ville ha betalt från början???

* Man lagar en påkörningsskada på en nylackad bil, får nyanskillnader och får göra om jobbet mer "meryta" till följd.....sedan orsakar man en ny skada på en av de ytor som var hela vid inlämningen. Vägrar åtgärda. Anmäldes till KO som inget kunde göra.


....Detta är fyra av mig självupplevda scenarion från ett par firmor här i Stockholm. Jag har starkt börjat ifrågasätta yrkesstoltheten och hedern hos vissa aktörer på denna marknad.

Sedan finns det givetvis diamanter till företag med som verkligen ställer upp till 100% och får det rätt, eller åtminstone kan förlara ärligt varför något skitigt sig. Dessa finns med tro mig!! 

Sedan är jag fö en mkt krävande och "jobbig" kund antar jag.....

"You Go, we go!"
biber
3 augusti 2008 · 429 Inlägg

Phu.. Lång tråd, tänkte bara göra en instickare o fråga ifall det är värt att lacka ett bodykit "garage-lackat", tänkte pga av att det är så liten yta + att det inte krävs någon maskering på samma sätt så känns det onödigt att behöva lämna in den till en lackerare.

Synpunkter ?

- Tack

// Pontus
Crazygreek Billackerare
3 augusti 2008 · 365 Inlägg

säjjer bara en sak tongue
youngblood du tar orden ur min mun cool
du har så rätt så rätt !!

tänker inte säjja mer för ja orkar inte allt snack..har diskuterat detta allt för många gånger..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
volvo_1987
3 augusti 2008 · 1 675 Inlägg

Har läst denna tråd många gånger nu, men inte viljat säga något. Men framgångs rik blir man genom att miss lyckas! Ni som kan lackera här föddes ju inte med färg sprutan i handen. Jag tycker du ska prova att lackera men börja med något mindre. För du ska lyckas behöver du ha en ORDENTLIG kompressor, Färg av bra kvalitet, ett bra under arbete och en massa tålamod. Så ska du se att du fixar det wink Ska själv lacka om 945 nästa sommar. Och tränat lite hemma i garaget och är förvånad över att det inte är svårare. Men en bra kompressor och färg är A och O wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
sir_daniel www.kudoz.se
3 augusti 2008 · 3 802 Inlägg

SAMT ventilation och damfri lokal där du lackar....

Youngblood Billackerare
3 augusti 2008 · 737 Inlägg

Crazygreek skrev:
säjjer bara en sak tongue
youngblood du tar orden ur min mun cool
du har så rätt så rätt !!

tänker inte säjja mer för ja orkar inte allt snack..har diskuterat detta allt för många gånger..

coolbig_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
volvo740lover
3 augusti 2008 · 5 Inlägg

lacka bilen sj? med spray bruk el med lackspruta? vist ska du ha den till lek och släng bil men a annars vet jag inte börja bara med att de tar tid mkt tid! och de ett helvetes med slipande! sj e jag inte heller någe proffs men a de e svårt inget man gör på en dag iaf!

jocke_gronberg
3 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

har sett nya bilar där det saknar täckning på dörrar så inte bara lackverkstaden som slarvar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang