Lacka bilen själv?

Youngblood Billackerare
4 augusti 2008 · 737 Inlägg

jorre83 skrev:
har sett nya bilar där det saknar täckning på dörrar så inte bara lackverkstaden som slarvar

Jo, det är ju sant och värre blir det när bil företagen ska spara in pengar på alla möjliga sätt och vis. Är vanligare än vad man tror. Speciellt på insidan av huvar och bagageluckor (på sedaner) i motor utrymmet och på under sidor av dörrar. Inte bra.. mad

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Cruizr
5 augusti 2008 · 417 Inlägg

dreamstudios skrev:
Fick en tanke om att lacka bilen själv.
Frågan är ju då:
Hur svårt är detta? Jag är egentligen ingen bil-kille. Har fått lite intresse nu pga körkortet som man skaffade i mars. Är en "data-nörd" egentligen.

Nått speciellt man måste ha/kunna?
Mitt garage blir antinget ett hyr garage eller på en bondgård (damm?!).


Det är en Renault Laguna -98 som ska lackas
mvh

Hur svårt? Grymt svårt att svara på, men du behöver lite talang & händighet. En stor skopa envishet & noggrannhet. Och en påse pengar skadar ju aldrig.

Rätt sorts sprutor, kompressor, tryckmätare på sprutan, oljeavskiljare, kolfiltermask (helst friskluftsmask om du har tllräckligt bra rening på luften från kompressorn), lackoverall, thinner för rengöring, lackmaterial, slipmaterial & klotsar, siliconavfettning, slipmaskin och utsug + en massa jag glömt... fråga om hjälp i färgbutiken så hjälper de dig om de e seriösa...

Dammfri lokal, med bra ventilation. Garagelack blir aldrig 100%ig, men för att få de hyffsat så spola väggar å golv me vatten en stund innan lack...

Räkna med många försök innan hyffsat lyckat resultat... & är det nybilsfinish eller showlack som gäller så lämna in jobbet, det blir enklast.

Ingen bilkille? Ingen fara, det finns många duktiga billackare som inte har bilintresse med som gör bra jobb ändå.

Kolla upp vad allt kostar innan du börjar bara.. ska du bara lacka din egen bil så e de inte lönt, men vill du försöka lära dig ett hantverk så go 4 it!

mvh/Jocke (Billackerare av försäkringsskador & privata specialjobb)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang