7989
Sök

Varför ha kvar sålda bilar Online.

OEM <3
6 957 Inlägg
27 juli 2008
Dagens I-lands problem i denna tråden tongue

Men JA ja håller med om att äger man den inte så ska den väck!
Senast redigerat av Bjork (27 juli 2008)

OEM <3

Oge
27 juli 2008
Något som skulle kunna minska detta problem vore nog om man kunde lägga ute bilen på gamla fordon och kunna skriva alla fakta precis som på en bil som är online.. Och inte bara kommentarer..  Vore kul att kunna skriva alla modifikationer man gjorde på bilen när man hade den..

831 Inlägg
27 juli 2008
Håller med till 150%

Och sen så fattar jag inte ett skit av hur man lägger upp bilder på sina gamla bilar under "gamla fordon". Under hjälp står det "Lägg upp den i galleriet under toppkategorin "Gamla bilar". Skapa en kategori för bilen och antingen ladda upp alla dina bilder där på nytt, eller flytta bilderna en och en från bilen under "Min sida -> Presentation och bilar"."

Har letat ett flertal gånger efter någon antydan till "Gamla fordon" men tröttnat då jag inte hittat. Toppbetyg på den användarvänligheten när inte ens hjälptext hjälper en.

Någon hjärnkirurg som vet hur jag gör?

Oge skrev:
Något som skulle kunna minska detta problem vore nog om man kunde lägga ute bilen på gamla fordon och kunna skriva alla fakta precis som på en bil som är online.. Och inte bara kommentarer..  Vore kul att kunna skriva alla modifikationer man gjorde på bilen när man hade den..

Better than God \o/
1 886 Inlägg
27 juli 2008
Edil_ skrev:
MrTurbo skrev:
Man äger bara en bil som man är registrerad ägare på.

Så om man jobbar ihop pengar till en bil kontant, och sen registrerar den på exempelvis sin far, så kan man enligt dej inte anse att bilen är ens egen? hmm

Vad jag personligen anser spelar väl ingen roll. Rent juridiskt är det INTE din bil då nej.

Varför har man inte sin egen bil registrerad på sig själv då? Oftast för att man inte pallar med att betala försäkringen.
Vad har man gjort då? Jo man har skaffat sig en bil man inte har råd att äga = man lever över sina tillgångar.
Varför har man en högre försäkringspremie? För att ungdomar råkar ut för fler olyckor. (ofta pga dåligt omdöme i trafiken)
Vilket slutligen leder till att vi andra får betala mer i försäkring p.g.a att olyckorna ändå händer.

Problemet ligger hos föräldrarna m.a.o. Jag skulle aldrig komma på tanken att vara reggad ägare för någon annans bil, inte ens mina barns. Mycket smartare om de får bygga upp sin egen premie från början. x-antal olyckfria år = x-antal % billigare försäkring. Inse att ni inte kan ha bilarna reggade på någon annan  för evigt, förr eller senare MÅSTE ni ta en egen försäkring.

Nåja, ang sålda bilar så är det ju troligen ren lathet från säljarna att de inte flyttar över bilarna till gamla fordon. Man har ju tex sett samma bil ligga uppe på två olika användare ibland.  roll
Senast redigerat av MrTurbo (27 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Biltokig
870 Inlägg
28 juli 2008
MrTurbo skrev:
Oki, det visste jag inte. Men håller med om att det var bra regeländring. Men är det verkligen 18 som åldersgräns? Hur gör 16åringar med lätt mc då?  (är vi möe OT nu?  tongue )

Vet inte hur det är med lätt MC men min lillebror sålde en moppe för 1.5år sen och då så fick vi ett brev efter ett tag att den inte kunde skrivas över på nya ägaren eftersom han "inte har körkortsbehörighet för fordonet" så den vart alltså tvungen att skrivas på hans pappa!

Tycker f.ö också att "gamla fordon" skulle moderniseras på så sätt att man helt enkelt kan flytta över bilen exakt som den är med presentation av spec osv. direkt till kategorin "gamla bilar" istället för som nu hamna i en egen galleri-mapp.
Senast redigerat av Mr_Gear (28 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

831 Inlägg
28 juli 2008
Se där! Tack så mycket! cool

Bobo skrev:
Du går till projekt delen, där kan du välja gamla fordon, välj skapa nytt, sedan väljer du bilder och laddar upp

Operatör
346 Inlägg
28 juli 2008
MrTurbo skrev:
Edil_ skrev:
MrTurbo skrev:
Man äger bara en bil som man är registrerad ägare på.

Så om man jobbar ihop pengar till en bil kontant, och sen registrerar den på exempelvis sin far, så kan man enligt dej inte anse att bilen är ens egen? hmm

Vad jag personligen anser spelar väl ingen roll. Rent juridiskt är det INTE din bil då nej.

Varför har man inte sin egen bil registrerad på sig själv då? Oftast för att man inte pallar med att betala försäkringen.
Vad har man gjort då? Jo man har skaffat sig en bil man inte har råd att äga = man lever över sina tillgångar.
Varför har man en högre försäkringspremie? För att ungdomar råkar ut för fler olyckor. (ofta pga dåligt omdöme i trafiken)
Vilket slutligen leder till att vi andra får betala mer i försäkring p.g.a att olyckorna ändå händer.

Problemet ligger hos föräldrarna m.a.o. Jag skulle aldrig komma på tanken att vara reggad ägare för någon annans bil, inte ens mina barns. Mycket smartare om de får bygga upp sin egen premie från början. x-antal olyckfria år = x-antal % billigare försäkring. Inse att ni inte kan ha bilarna reggade på någon annan  för evigt, förr eller senare MÅSTE ni ta en egen försäkring.

Nåja, ang sålda bilar så är det ju troligen ren lathet från säljarna att de inte flyttar över bilarna till gamla fordon. Man har ju tex sett samma bil ligga uppe på två olika användare ibland.  roll

Finns det föräldrar som är snälla och kan stå på barnens bil så de får billigare försäkring tycker jag är helt okej! Så om "ni andra" får betala mer försäkring så får det väl vara så då. Ni verkar ha råd.
Ska man alltså ha värre bilar ju äldre man blir? Låter på ett sätt vettigt, men jag tror att jag vill leka av mig när jag är ung och glida när jag blir gammal.

Skadefria år får man även om man inte har en bil... Iaf på "dina försäkringar". Så Jag tjänar 0 på att ta försäkringen på mig själv. Har tagit tilläggsförsäkring så jag får köra den och få full ersättning om det händer något.

Min bil har förre ägaren kvar fortfarande, iofs köpte jag den i Lördags (26/7).

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

Oge
28 juli 2008
Mr_Gear skrev:
Tycker f.ö också att "gamla fordon" skulle moderniseras på så sätt att man helt enkelt kan flytta över bilen exakt som den är med presentation av spec osv. direkt till kategorin "gamla bilar" istället för som nu hamna i en egen galleri-mapp.

Vi får hoppas någon moderator tar åt sig av våra förslag.. För som du sa.. En modernisering vore på sin platts..

OEM <3
6 957 Inlägg
28 juli 2008
Jäkla mkt gnäll på Admin å Mods. om de nu e så farligt, vrf inte
göra en tråd här då http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=21
De e ju ett steg i rätt riktning isf wink

OEM <3

NissanMotorsport
28 juli 2008
De är ju bara att anmäla denne till admin? så gjorde ja iaf, då ja såg att förrFÖRRA ägaren hade kvar bilen här tongue hah..

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 juli 2008
pars skrev:
MrTurbo skrev:
Edil_ skrev:

Finns det föräldrar som är snälla och kan stå på barnens bil så de får billigare försäkring tycker jag är helt okej! Så om "ni andra" får betala mer försäkring så får det väl vara så då. Ni verkar ha råd.
Ska man alltså ha värre bilar ju äldre man blir? Låter på ett sätt vettigt, men jag tror att jag vill leka av mig när jag är ung och glida när jag blir gammal.

Skadefria år får man även om man inte har en bil... Iaf på "dina försäkringar". Så Jag tjänar 0 på att ta försäkringen på mig själv. Har tagit tilläggsförsäkring så jag får köra den och få full ersättning om det händer något.

Min bil har förre ägaren kvar fortfarande, iofs köpte jag den i Lördags (26/7).

Visst är det "snällt" av föräldrarna att stå för försäkringen, men egentligen gör dem ju enbart sina barn en björntjänst då dem inte lär sig hela ekonomiska biten med att äga ett fordon. Dessutom är det rätt korkat ur egen synvinkel då dem förstör sin egna premie vid ev. skador/olyckor.

Så summa summarum är följande; Har man inte råd att försäkra bilen, då ska man inte köpa den.

Jag står som ägare och betalar dyr försäkring för båda mina bilar, sånt är livet.

Angående din tilläggsförsäkring bör du nog läsa det finstilta, att en person under 24 brukar bilen ibland är en stor skillnad mot att en person under 24 brukar bilen konstant. Din tilläggsförsäkring är således värdelös om försäkringsbolaget gräver i saken.

Mvh
Senast redigerat av J-P-R (28 juli 2008)

1 779 Inlägg
28 juli 2008
finns ju även en del bilar som är krockade/skrotade/uppbrända som är kvar. mn de e väl bara för att dom finns på topp250 listan?

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum

2 638 Inlägg
28 juli 2008
J-P-R skrev:
Angående din tilläggsförsäkring bör du nog läsa det finstilta, att en person under 24 brukar bilen ibland är en stor skillnad mot att en person under 24 brukar bilen konstant. Din tilläggsförsäkring är således värdelös om försäkringsbolaget gräver i saken.

Sen hur mycket man brukar en bil är ju en tolkningsfråga tongue

Sen att det inte är rätt att sätta försäkringen och bilen på en förälder är en annan sak...
Men det finns ju mycket roligare saker att lägga pengarna på än en dyr försäkring eller??

Sen det där med den ekonomiska biten, om man köpt bilen själv, betalar bensinen, skatt och den då billigare försäkringen då bilen står på en förälder så tror jag nog att man förstår vad bilägande handlar om hmm

Så nu att tråden handlade egentligen om sålda bilar online, så säger väl som alla andra, rapportera dem. För så jobbigt är det ju inte... smile

9 108 Inlägg
28 juli 2008
Håller med Aker, det måste ju finnas gränser. Jag sparade 10.000 om året på att ha förra bilen på morsan, och vi sa till försäkringsbolaget att jag skulle bruka bilen mestadels och det var lugnt. Känns ju bara dumt att jag skulle stå på bilen då, när jag blev 24 skrev vi dock över den på mig.

Inget skulle väl hända med morsans bonus om jag kraschat eftersom hon fortfarande har X antal skadefria år?

Hade det dock bara gällt några tusenlappar om året så hade det ju känts bättre att äga bilen själv, det ringde ju dessutom folk till morsan ett par gånger och frågade massa om bilen, om den var till salu osv, hon tröttnade på det till slut. smile

Angående bilar som är sålda osv, rapportera dom så kollar en admin på saken. Dock går det ju inte att låsa hänsynslöst eftersom det ofta inte kan bevisas. Admins har tillräckligt att göra så dom ska inte behöva hänga på vv.se och kolla ägares namn, man kunde ju önska att folk var lite ärligare istället.

Det skar i hjärtat när jag tog förra Omegan offline med sina 70.000+ besökare men en ändring av Gamla fordon är tydligen på g, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge wink

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 juli 2008
MilleN skrev:
Inget skulle väl hända med morsans bonus om jag kraschat eftersom hon fortfarande har X antal skadefria år?

Klart det skulle hända något med din mors bonus om du hade kraschat. I dagens läge säkerligen väldigt kännbar ökning också.

Men nog med dravel, angående sålda bilar så löser det förhoppningsvis själv om man förenklar förflyttningen till "gamla fordon". Har f ö stor förståelse för att moderatorerna inte kan hålla koll på vilka som är sålda eller ej.
Senast redigerat av J-P-R (28 juli 2008)

9 108 Inlägg
28 juli 2008
J-P-R skrev:
Klart det skulle hända något med din mors bonus om du hade kraschat. I dagens läge säkerligen väldigt kännbar ökning också.

Men nog med dravel, angående sålda bilar så löser det förhoppningsvis själv om man förenklar förflyttningen till "gamla fordon". Har f ö stor förståelse för att moderatorerna inte kan hålla koll på vilka som är sålda eller ej.

Jag vet inte exakt hur det funkar men dom verkar ha ändrat det där, om hon skulle teckna en annan försäkring och jag kraschat hennes bil så kan hon väl fortfarande fylla i XX skadefria år? Eller är det hennes bilar som ska vara skadefria?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
29 juli 2008
MilleN skrev:
J-P-R skrev:

Jag vet inte exakt hur det funkar men dom verkar ha ändrat det där, om hon skulle teckna en annan försäkring och jag kraschat hennes bil så kan hon väl fortfarande fylla i XX skadefria år? Eller är det hennes bilar som ska vara skadefria?

Då min bror kraschade en bil som stod på min mor påverkade det iaf bonusen på alla bilar som stod på henne. Dem kanske har ändrat, eller så är det olika från f-bolag till f-bolag.

Operatör
346 Inlägg
31 juli 2008
På mitt försäkringsbolag (dina.se) så förlorar den som krachar sina år. Farsan krockade med morsans bil för snart ett år sen, hans försäkring vart dyrare (även den på min bil) efter det. Men morsans försäkring gick inte upp.
Dom säger även att "bonus" inte längre finns, det har ersatts av "skadefria år"
Jag kommer snart att skriva över Mazdan på mig, det kostar mig 3366:- Mer per år. Men Cossien den skulle jag nog inte komma under 10000 och det är det inte värt när det finns hål att krypa igenom, dessutom måste försäkringsbolaget bevisa att min farsa inte är huvudsakliga brukaren. Vilket i många fall inte är lätt.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
31 juli 2008
Haha, inte lite offtopic när den här tråden gått över till försäkringsfrågor? roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Teddan
2 495 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
pars skrev:
På mitt försäkringsbolag (dina.se) så förlorar den som krachar sina år. Farsan krockade med morsans bil för snart ett år sen, hans försäkring vart dyrare (även den på min bil) efter det. Men morsans försäkring gick inte upp.
Dom säger även att "bonus" inte längre finns, det har ersatts av "skadefria år"
Jag kommer snart att skriva över Mazdan på mig, det kostar mig 3366:- Mer per år. Men Cossien den skulle jag nog inte komma under 10000 och det är det inte värt när det finns hål att krypa igenom, dessutom måste försäkringsbolaget bevisa att min farsa inte är huvudsakliga brukaren. Vilket i många fall inte är lätt.

det är du som måste visa att bilen inte är din ..... om dom misstänker skenförsäkring så ligger bevisbördan hos dig

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök