Alltså, T-5R tillverkades i 2500 exemplar per färg.
Det är en hyfsat exklusiv bil, med förmåga till att behålla andrahandspriset så länge den är i bra skick, med ganska stora skillnader i teknologi och väghållning, säkerhet mot sina föregångare, 700/900-serien.
Ser man bara till att serva bilen regelbundet, och kolla automatlådan, spola och byta olja i den, så är drivlinan inget problem.
EDIT: Just det, finns det inte oljekylare, bör bilen nog eftermonteras med det, för att automatlådan ska må riktigt bra.
Det som slits hårt på bilarna är (konstigt nog

) framvagnen.
Även ACC-anläggningen bör kollas så att den fungerar.
EDIT: Finns inte kupéfilter, bör detta också eftermonteras, för att spara kylanläggningen, kostar ett par hundralappar på Volvo för eftermontering.
Men det är ju en större bil än Golfen, och gillar du inte stora bilar så...
Vikten ligger ju lätt på 1600kg+, min 855 T-5R väger 1660kg skattevikt.
Sen bör du kolla om det är en importbil, de italienska varianterna har bara en 2 liters motor med mindre turbo och ca 30-40hk mindre än den tyska/svenska versionen.
Bilmodellen blev ju, som alla vet, omåttligt populär, och efterföljdes av 850 R, S70R, V70R, S60R, V70NR, och nu eventuellt C30R.
Jag har ju inte kört Golf, så jag vet inte hur den var, men jag bytte upp mig från 245 till 855, och det var ju en ganska enorm förbättring, och bilen är ju pigg som få, i motsvarande prisklass.
EDIT: Priset på reservdelar sjunker, antalet eftermarknadstillbehör är brett, och bilen är fortfarande relativt enkel att skruva med själv, förutom vid motorproblem, då det är lite trångt där, men ändå väldigt rymligt jämfört med många andra nyare framhjulsdrivna bilar.
(Har själv lyft ur motorn med hjälp, renoverat den, och lyft i den igen, satt fast alla kontakter och sladdar, och startat och kört utan ett enda problem.)
Och det bästa är ju förstås motorljudet, T5an morrar ju gott som få, och körkänslan går inte att jämföra med nyare S70, V70, där komforten gör att bilen inte känns lika aggressiv.