Xenon , Lagligt eller olagligt?

RobinNilsson
12 augusti 2008 · 369 Inlägg

Är väldigt sugen på att köpa ett xenon kit till saaben och peta i i vinter... smile Men går det inte igenom besiktningen om jag har det i halvljuset? mad Och ifall det inte gör det.. är det krabbigt att byta tillbaka till det "vanliga" halvljuset igen? roll

                                                  mvh Robin cool

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
foborg
12 augusti 2008 · 332 Inlägg

Xenon är INTE lagligt i HALVLJUS   men i helljus, extraljus, dimljus m.m får du ha xenon.
Nej det ska bara vara att koppla bort ballasten o xenonlampan o koppla på sladdarna till en vanlig halogenlampa sen.
Vill du dessutom va mer säker på att inte bli stoppad av polisen så köp 4300k färgtemperatur. Det är mest likt "halogenfärg" bland de xenonalternativ som finns

RobinNilsson
12 augusti 2008 · 369 Inlägg

Okejokej, Tack för tipsen smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
JUSTer
12 augusti 2008 · 451 Inlägg

Får jag tilllägga att xenon är laglig, men inte eftermonterad wink

Min bil gick igenom besiktning, bara att köpa xenon men se till att kasta in nya lampor med projektor lins och ställa ljusbilden i rätt nivå

Och som foborg sa köp 4300k drar minst uppmärksammhet till sig med bäst ljus, och snyggast.

Marqus Master of the obvious
12 augusti 2008 · 636 Inlägg

foborg skrev:
Xenon är INTE lagligt i HALVLJUS   men i helljus, extraljus, dimljus m.m får du ha xenon.
Nej det ska bara vara att koppla bort ballasten o xenonlampan o koppla på sladdarna till en vanlig halogenlampa sen.

Har inte dom flesta nya bilar xenon som halvljus? eller förstod jag inte vad du skrev nyss?

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
JUSTer
12 augusti 2008 · 451 Inlägg

Skrev också en guide hur du monterar på en Golf IV OCKSÅ massa nyttig info om just xenon och lagar osv osv, några frågar så bara PM'A


http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=5483

Senast redigerat av JUSTer (12 augusti 2008)

foborg
12 augusti 2008 · 332 Inlägg

kollar man på xenonkungen.se o läser deras rekomendationer så tycker dom att man ska ha 4300k i halvljus o helljus, just för att de ger allra bäst ljus på vägen, 6000k är mer en kombination mellan ljus o snygghet. 8000k anser dom va ren styling o de lyser väligt blått oxå så inget o rekomendera till halvljus

foborg
12 augusti 2008 · 332 Inlägg

Marqus skrev:

foborg skrev:
Xenon är INTE lagligt i HALVLJUS   men i helljus, extraljus, dimljus m.m får du ha xenon.
Nej det ska bara vara att koppla bort ballasten o xenonlampan o koppla på sladdarna till en vanlig halogenlampa sen.

Har inte dom flesta nya bilar xenon som halvljus? eller förstod jag inte vad du skrev nyss?

Hehe nej nej , ja syfta mer på att efterkonvertera till halvljus, det va ju de trådskaparen frågade efter.
mvh

Turbohusse Fotograf
12 augusti 2008 · 11 Inlägg

Inte lagligt i dimljus heller... tyvärr!

Ford Sierra (1992)
JUSTer
12 augusti 2008 · 451 Inlägg

foborg skrev:
kollar man på xenonkungen.se o läser deras rekomendationer så tycker dom att man ska ha 4300k i halvljus o helljus, just för att de ger allra bäst ljus på vägen, 6000k är mer en kombination mellan ljus o snygghet. 8000k anser dom va ren styling o de lyser väligt blått oxå så inget o rekomendera till halvljus

Sant skrivet

Gillar dock inte xenonkungen, dålig service, otrevlig personal, skickar beggade lampor, dyra är dom också..

Tips är att kolla på Tradera efter xenon kit,

Precis lika bra grejer som xenonkungen, garantier osv

Ett tips till alla är att inte köra xenon när det är ljust ute, bara använda det då mörkret har fallit..

Sparar ganska mycket på lampa & ballaster = längre livslängd

foborg
12 augusti 2008 · 332 Inlägg

TURBOHUSSE : syftar inte du på den mer krångliga regeln nu med att hela ljusanordningen måste vara E-märkt?
för ska man vara petig så godkänns ju bilens hel/dimljus med halogen på regbesiktningen .. o isåfall så är det inte alls lagligt att xenonkonvertera.
Men än sålänge bryr sej SBP bara om xenonet till halvljuset, efter va ja hört i fallafall men ja kan ha fel

Senast redigerat av foborg (12 augusti 2008)

JUSTer
12 augusti 2008 · 451 Inlägg

foborg skrev:
syftar inte du på den mer krångliga regeln nu med att hela ljusanordningen måste vara E-märkt?
för ska man vara petig så godkänns ju bilens hel/dimljus med halogen på regbesiktningen .. o isåfall så är det inte alls lagligt att xenonkonvertera.
Men än sålänge bryr sej SBP bara om xenonet till halvljuset, efter va ja hört i fallafall men ja kan ha fel

Jo, men dom märker ingen skillnad på xenon som är eftermonterad om du kör med projektor lins på halvljuset

dvs denna typ

http://www.xenonvalot.com/xpic/3663golfIV.jpg

RobinNilsson
12 augusti 2008 · 369 Inlägg

JUSTer skrev:
Får jag tilllägga att xenon är laglig, men inte eftermonterad wink

Min bil gick igenom besiktning, bara att köpa xenon men se till att kasta in nya lampor med projektor lins och ställa ljusbilden i rätt nivå

Och som foborg sa köp 4300k drar minst uppmärksammhet till sig med bäst ljus, och snyggast.

Okej okej med köper man lampor med sådan lins då?  och är det svårt att byta lampa eller är det precis som vanligt?

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Turbohusse Fotograf
12 augusti 2008 · 11 Inlägg

Ingen har väl påstått att det alls är lagligt heller... så varför ens konvertera?

Ford Sierra (1992)
Crille_9_5 BioPower by MapTun
12 augusti 2008 · 238 Inlägg

Turbohusse skrev:
Inte lagligt i dimljus heller... tyvärr!

Jaså inte ?!?! Förklara gärna vidare på de.

Maptun #3 BioPower Inviduell
Turbohusse Fotograf
12 augusti 2008 · 11 Inlägg

JUSTer, varför skulle man inte upptäcka att det är konvertarat på en strålkasare med lins? Tändningssekvensen på en Xenonlampa är väl GANSKA avslöjande??

Ford Sierra (1992)
foborg
12 augusti 2008 · 332 Inlägg

för att det lyser riktigt bra om xenon smile

JUSTer
12 augusti 2008 · 451 Inlägg

_Robbzon_ skrev:

JUSTer skrev:
Får jag tilllägga att xenon är laglig, men inte eftermonterad wink

Min bil gick igenom besiktning, bara att köpa xenon men se till att kasta in nya lampor med projektor lins och ställa ljusbilden i rätt nivå

Och som foborg sa köp 4300k drar minst uppmärksammhet till sig med bäst ljus, och snyggast.

Okej okej med köper man lampor med sådan lins då?  och är det svårt att byta lampa eller är det precis som vanligt?

Vet inte hur det fungerar på SAAB att byta lamphusen osv, om de är svårt

på min bil fick jag plocka ner stötfångaren, men de var bus enkelt

Crille_9_5 BioPower by MapTun
12 augusti 2008 · 238 Inlägg

Turbohusse skrev:
Ingen har väl påstått att det alls är lagligt heller... så varför ens konvertera?

För att få så grymt mycket bättre ljus än bilens original halogon samt att det är snyggt..kanske smile
Dessutom håller det bättre och är inte dyrt i förhållande till om man skall köpa nys halogen lampor stup i kvarten.

Kör 8000k i hel,halv & dim på saaben samt 8000k på vinterbilen.. Helnöjd med de tongue

Maptun #3 BioPower Inviduell
RobinNilsson
12 augusti 2008 · 369 Inlägg

JUSTer skrev:

_Robbzon_ skrev:

JUSTer skrev:
Får jag tilllägga att xenon är laglig, men inte eftermonterad wink

Min bil gick igenom besiktning, bara att köpa xenon men se till att kasta in nya lampor med projektor lins och ställa ljusbilden i rätt nivå

Och som foborg sa köp 4300k drar minst uppmärksammhet till sig med bäst ljus, och snyggast.

Okej okej med köper man lampor med sådan lins då?  och är det svårt att byta lampa eller är det precis som vanligt?

Vet inte hur det fungerar på SAAB att byta lamphusen osv, om de är svårt

på min bil fick jag plocka ner stötfångaren, men de var bus enkelt

Okej, tkr detta låter krabbigt och jag som hatar att skruva med el o liknande big_smile
hehe men får sätta in mig i det lite mer och sen får vi se vad som händer big_smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang