6905
Sök

vill spara vikt på supra mkiv 1994 modell

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
jag har tänkt att spara vikt på supra mkiv,, målet är ca: 100-150kg
planer: framstolarna,huven,baksättet?
vad mer kan man spara helst minst 7kg för varje prylbyt:P
hör av er med tips

299 Inlägg
15 augusti 2008
finns väll många sätt! men kolfiber huv bagalucka osv! ? smile

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 augusti 2008
plasta hela bilen och plocka bort allt svetsa rör ram sätt på glasfiber karossen  xD

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
christofer_k skrev:
plasta hela bilen och plocka bort allt svetsa rör ram sätt på glasfiber karossen  xD

den där klarar inte jag av vet du:P inte så avencera:P dvs de prylarna som man kan spara vikt på som finns att köpa o sätta dit:P
bagage luckan i kofibre hur mkt vikt kan amn spara där? 10-20kg?

4 586 Inlägg
15 augusti 2008
bilen väger 1458kg helt orginal

Rensa bilen på allt invändigt som du inte behöver och i med en annan stol
acn kan plockas bort ifall det finns någon sådan
annan huv samt bagelucka
Nya lättare fälgar

detta kan nog göra en hel del

451 Inlägg
15 augusti 2008
mindre tank, magnesium fälgar, ha så lite mönster kvar på däcken som möjligt:P sistnämnda är lätt fixat haha. Dörrsidor i kolfiber är inte heller så tokigt!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
15 augusti 2008
Bort med baksäte, byt ut baklucka till kolfiber som sagt.
Byt förar och passagerar stol till lättare variant, magnesium fälgar och ut med allt ljud ^^
Det är väl lättaste sakerna, men förresten var det inte du som köpte en N/A för att du ville bara ha en glidar supra? Och nu ska du lätta den? tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2008
Smalare flickvän, alternativt ingen flickvän alls.

Seriöst: Det finns inte mycket som du kommer spara 7kg per bit på. Kanske ingenting faktiskt, men det är de små sakerna som gör det. Jag gjorde en noga översyn över motorrum, bagage, kupe och tog bort allt som kändes onödigt. Vissa prylar sitter med två vinkeljärn och en jättelång M10-bult fast det väger 50 gram. Skräpet slängde jag i en hink. Den hinken blev ganska tung och totalt har jag skruvat bort kanske 30-40kg och det enda stora är reserven. Inte så mycket men det märks i min ganska lilla men motorsvaga bil.

Är du modig så sågar du bort stålet bakom plasten i stötfångarna.smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

737 Inlägg
15 augusti 2008
avgassystemet. mitt sparade jag en jævla massa kilo på genom att byta grenrær. bort med kattarna helt och en annan system resten av vægen.. sen e det då kolfiber prylar. huv,stolar,bagagelucka och nu har du sån tur att det finns skærmar,dørrar osv också

ut med inredningen, baksæte osv

lættare fælgar och bromsar.. det handlar ju inte om att bara banta utan att banta på rætt stællen  ofjædrad vikt och vikt høgt uppe på bilen

1 661 Inlägg
15 augusti 2008
Blir nog billigare & lättare att köpa en Supra TT istället för att lätta din N/A och få den rappare...

1 833 Inlägg
15 augusti 2008
Ja vingen lär väl bäga runt 7kg. Byt kjolpaket till något som inte är gjutet i 10932930lager glasfiber smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

796 Inlägg
15 augusti 2008
får man fråga varför du ska spara vikt? Är det för den ska släppa lättare?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

5 089 Inlägg
15 augusti 2008
Såg två supror igår med kolfiber huv, sidodörrar, framskärmar och bagagelucka.. så det sättet finns ju, vart dom har fått tag på det vet jag inte. annars är dte ju bara ur med inredning.

\Lindgren

Avstängd
962 Inlägg
15 augusti 2008
Billigare kolfiberhuvar och bagageluckor väger nästan lika mycket som dom i plåt, iallafall till impreza men det lär ju vara samma visa med supra...

Släng ut allt onödigt och kör med bilen, sen köper du en riktig supra med turbo istället!

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2008
_lee_jr skrev:
jag har tänkt att spara vikt på supra mkiv,, målet är ca: 100-150kg
planer: framstolarna,huven,baksättet?
vad mer kan man spara helst minst 7kg för varje prylbyt:P
hör av er med tips

förstår inte varför du ska göra de på en sån moåtorsvag bil..lär ju inte bli möe roligare å köra... å de var inte dåliga förväntningar du hade helller... för att nå dom målen ska du nog tömma på precis allt å sen tar 6-70mm hålsågen å borra i de mesta du kan.. genom å byta huv mot liknande i glasfib/kolfiber lär du inte spara så möe vik på ...är nog bättre att byta ut tex fönsterutorna mot plast för glas väger sinnesjukt...

å  att skära ut hål i huven å lägga i nät eller lägga i plast

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 augusti 2008
Xuri skrev:
förstår inte varför du ska göra de på en sån moåtorsvag bil..lär ju inte bli möe roligare å köra... å de var inte dåliga förväntningar du hade helller... för att nå dom målen ska du nog tömma på precis allt å sen tar 6-70mm hålsågen å borra i de mesta du kan.. genom å byta huv mot liknande i glasfib/kolfiber lär du inte spara så möe vik på ...är nog bättre att byta ut tex fönsterutorna mot plast för glas väger sinnesjukt...

225 hk på 1400 kilo räknas väl ändå inte som motorsvag?

Själva motorkonstruktionen är nästintill atom säker.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Gasglad
295 Inlägg
15 augusti 2008
När jag bytte mina orginalstötdämpare mot Konidämpare tjänade jag förvånansvärt mycket vikt. Syftet med bytet var ju visserligen bättre väghållning. Men jag blev mäkta förvånad hur mycket orginaldämparna vägde i jämnförelse med Konis.

83 Inlägg
15 augusti 2008
Satsa inte på CF kopior av huvar o sånt om du ska spara vikt.. Det är i de flesta fall mer styling än viktspar..  Som en kille skrev tidigare så väger det inte mkt mindre än originalgrejjerna..  Finns anat o plocka på...
Bästa trimmet är att lätta bilen. MEN det är också bland det dyraste man kan göra om man vill lätta rejält..

Turbo X

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 augusti 2008
sen att ta ut all blymatta som finns i bilen.. bara det slänger ut massa kilon från bilen.. sen har du ju även underredsmassa om det nu finns på suprorna:P

Team Insane Racing

737 Inlägg
15 augusti 2008
Siarnaq skrev:
Xuri skrev:

225 hk på 1400 kilo räknas väl ändå inte som motorsvag?

Själva motorkonstruktionen är nästintill atom säker.

ja..alltså jag førstår inte vad det e med folk. det handlar inte om hk utan hk per kilo!  bara før att du har en jævla massa hk så blir den inte bættre i kurvorna eller inbromsningar ,

och sen ni som har dålig erfarenhet av kolfiber har ju køpt billigt sådant.. glasfiber klætt med kolfiber.. se till o køp riktiga prylar istællet. massivt vakumpackat kolfiber

MEN.. jag kan ju hålla med om att en Supra SKA vara turbomatad.....och INTE ha kromade fælgar

Sök