Helt sjukt svårt att sälja bilen!!

Syst3m
28 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

kolvas skrev:

Syst3m skrev:

Mortalis skrev:

Dålig bild, importerad bil med knappt körbara däck och dåligt skick inuti för 12500+rostangrepp? Glöm det, var glad om du får hälften.
Skulle kunna tänka mig att du får mellan 3-6000 som mest...

Men herregud! Importerad bil är inget argument för att få ner priset, tvärtom däremot kan jag gå med på. Alla, i princip alla, importerade bilar har skötts bättre och har mindre rost tack vare mindre salt. Speciellt om man importerar från Tyskland, de är extremt noga med sina bilar, kanske mest tack vare Autobahn. Man måste ha en fungerande bil i bra skick för att köra där, gamla rostiga sunkhögar ser man inte många av i Tyskland för att de tar hand om sina bilar på ett helt annat sätt än här i Sverige. I Sverige ska man vara själaglad om bilen är fullservad. I Tyskland ses det som standardutrustning på en begagnad bil.

I övrigt håller jag med dig! wink

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

Syst3m
28 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

danhild skrev:

kolvas skrev:

Syst3m skrev:

...

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

En importerad bil kan stå högre i kurs hos motorintresserade om det finns mycket papper och historik om bilen, men hos gemene man så är det snarare tvärt om. Är en bil importerad så har i alla fall jag fått för mig att det ses som ganska negativt, inte minst pga det kolvas skrivit ovanför.

Dessutom kanske det inte är just denna typen av bilar som motorintresserade letar efter?

Det ses som negativt på grund av okunskap.

IceEyes Varningar: För många..
28 augusti 2008 · 2 552 Inlägg

Syst3m skrev:

kolvas skrev:

Syst3m skrev:

Men herregud! Importerad bil är inget argument för att få ner priset, tvärtom däremot kan jag gå med på. Alla, i princip alla, importerade bilar har skötts bättre och har mindre rost tack vare mindre salt. Speciellt om man importerar från Tyskland, de är extremt noga med sina bilar, kanske mest tack vare Autobahn. Man måste ha en fungerande bil i bra skick för att köra där, gamla rostiga sunkhögar ser man inte många av i Tyskland för att de tar hand om sina bilar på ett helt annat sätt än här i Sverige. I Sverige ska man vara själaglad om bilen är fullservad. I Tyskland ses det som standardutrustning på en begagnad bil.

I övrigt håller jag med dig! wink

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

Vad jag har hört så är det fullt lagligt att skruva mätarna i Sverige. Det finns ju till och med företag som fixar det åt en.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 augusti 2008 · 651 Inlägg

Satte ut min för mindre än en vecka sen.. Har haft 100 "mail-spekulanter", älskar dom...

Syst3m
28 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:

kolvas skrev:
Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

Vad jag har hört så är det fullt lagligt att skruva mätarna i Sverige. Det finns ju till och med företag som fixar det åt en.

Jaha, det var något nytt för mig. Men iaf så är det lagligt i Tyskland och därför tror folk att varenda bil är skruvad, vissa även om serviceboken är fullstämplad...

Senast redigerat av Syst3m (28 augusti 2008)

Syst3m
28 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

_ZooN_ skrev:
Satte ut min för mindre än en vecka sen.. Har haft 100 "mail-spekulanter", älskar dom...

De går inte att undvika. Men stöt inte bort alla. När min farsa försökte sälja sin MB "blablabla" fick han ett mejlsvar om att en ville byta den mot en 855 Glt -94 med massa rost och 33 000 mil på mätaren. Vi avvisade inte honom utan när han senare kom och kolla på bilen gav vi ett bud på hans bil men eftersom han tyckte det var för lågt köpte han Mb:en rent av istället...

firefreak Eldknast
28 augusti 2008 · 915 Inlägg

Hade inga problem att sälja min A6a även om det fanns några stycken på blocket. Finns till och med likvärdiga bilar som legat på blocket i nästan 2 år nu och bara sjunkit i pris.

Min var svensksåld, fulldokumenterad, i mint condition, fullservad och jag hade riktigt bra bilder på bilen. Såldes efter knappt 2 veckor på annons, för begärt pris dessutom.

Får ni inte bilen såld är antingen priset för högt eller tilltänkta köpgruppen för snäv.

Att sen försöka sälja begagnade 90-tals bilar är nog svårt över huvud taget då världen blivit så ytlig som den är. Det ska vara stilrent och snyggt även om bilen är gammal.

10.000:- för en gammal rostig 323F Mazda när jag kan få en Audi A4 för 40.000:- är alldeles för mycket i förhållande till vad jag får för bil och status i A4an.

Tiden är rolig när det går fort... :)
Amstaff
28 augusti 2008 · 253 Inlägg

Brukar alltid gå segt på höstfronten, folk har inte pengar efter semestern eller ingen ork till att ta tag i allt.

Själv haft 3st bilar ute sen 2-3 veckor tillbaka, priset är bra men det är lågt med köpare, inte samma "rush" som i våras. Sålde iaf en i förrgår och nästa går imorgon.

Sen styr ju priset rätt mycket också & mycket av Vad köparen är ute efter, perioden för försäljning styr mest av vad som säljs eller bara står o nöter annons efter annons..

Kärran jag har här på garaget nu ligger dock ute på "bytes" annons då jag svårt för att avgöra vad jag ska köpa istället... tittar runt på blocket varje dag men hittar inget "wow den vill jag ha"..

Så det är relativt tomt på den intresse fronten också, finns mest rostiga GDS bilar känns det som..

Senast redigerat av Amstaff (28 augusti 2008)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
kolvas
29 augusti 2008 · 4 001 Inlägg

Syst3m skrev:

kolvas skrev:

Syst3m skrev:

Men herregud! Importerad bil är inget argument för att få ner priset, tvärtom däremot kan jag gå med på. Alla, i princip alla, importerade bilar har skötts bättre och har mindre rost tack vare mindre salt. Speciellt om man importerar från Tyskland, de är extremt noga med sina bilar, kanske mest tack vare Autobahn. Man måste ha en fungerande bil i bra skick för att köra där, gamla rostiga sunkhögar ser man inte många av i Tyskland för att de tar hand om sina bilar på ett helt annat sätt än här i Sverige. I Sverige ska man vara själaglad om bilen är fullservad. I Tyskland ses det som standardutrustning på en begagnad bil.

I övrigt håller jag med dig! wink

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

1. jag har haft importbil och den var betydligt svårare att få försäkring på, en del bolag ville inte helförsäkra den så där vet jag att jag har rätt.
2. ca 90% av alla BMW som är icke svensksålda har skruvade mätare, en kompis till mig jobbar på BMW verkstad och han kollar varje bil han får in och för lite statistik på det.
3. Min bil hade skruvad mätare.
4. Farsans bil hade skruvad mätare, jag kan fortsätta en rätt bra stund faktiskt.
5. Det är en gammal Mazda, ALL ROST ÄR NEGATIVT när en Mazda börjat rosta så tar det inte så lång tid innan den ser för jävlig ut om.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gamlingen
29 augusti 2008 · 5 198 Inlägg

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:

kolvas skrev:

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

Vad jag har hört så är det fullt lagligt att skruva mätarna i Sverige. Det finns ju till och med företag som fixar det åt en.

Har för mej att det är lagligt bara man talar om att mätartalet inte stämmer.. vilket kan bero på många saker.

caromania Forummoderator
29 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Syst3m skrev:

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:

Grattis va fan! Du är en av de personerna som lyckats tro att allt vad media säger är sant! GRATTIS!!!!

Saken är den att det är olagligt i Sverige, lagligt i Tyskland, att skruva mätare, men nog fan håller svenska bakgårdshandlare på med sånt 20 gånger mer än vad tysken gör.

Underredet på en import är mycket finare än en svensksåld, ytrost på karossen går det knappt att unvdika på en sådan gammal bil. Sen beror det också på NÄR bilen blev importerad, nyss = ingen rost, för 10 år sedan = rost.

Vad jag har hört så är det fullt lagligt att skruva mätarna i Sverige. Det finns ju till och med företag som fixar det åt en.

Jaha, det var något nytt för mig. Men iaf så är det lagligt i Tyskland och därför tror folk att varenda bil är skruvad, vissa även om serviceboken är fullstämplad...

Ja det stämmer. Det var ett mål uppe för bara ett par veckor sen som blev prejudicerande. Det betyder att det inte finns någon lag som sägor att det är lagligt, men det finns samtidigt ett mål i domstol som friar en person (tror det var en firma) som skruvat mätare. Alltså kan ingen annan fällas för det. Surt om ni frågar mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
patrikke
3 september 2008 · 1 749 Inlägg

firefreak skrev:
Hade inga problem att sälja min A6a även om det fanns några stycken på blocket. Finns till och med likvärdiga bilar som legat på blocket i nästan 2 år nu och bara sjunkit i pris.

Min var svensksåld, fulldokumenterad, i mint condition, fullservad och jag hade riktigt bra bilder på bilen. Såldes efter knappt 2 veckor på annons, för begärt pris dessutom.

Får ni inte bilen såld är antingen priset för högt eller tilltänkta köpgruppen för snäv.

Att sen försöka sälja begagnade 90-tals bilar är nog svårt över huvud taget då världen blivit så ytlig som den är. Det ska vara stilrent och snyggt även om bilen är gammal.

10.000:- för en gammal rostig 323F Mazda när jag kan få en Audi A4 för 40.000:- är alldeles för mycket i förhållande till vad jag får för bil och status i A4an.

10000 för en mazda i hyffsat skick eller en audi som är rostig för 4 gånger mer pengar?
Ja du, jag vet vad jag skulle köpt.lol

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 september 2008 · 834 Inlägg

Syst3m skrev:

danhild skrev:

kolvas skrev:

Om du inte läste så ÄR bilen rostig +att en importerad bil är större risk för skruvad mätare + högre försäkring hos vissa bolag

En importerad bil kan stå högre i kurs hos motorintresserade om det finns mycket papper och historik om bilen, men hos gemene man så är det snarare tvärt om. Är en bil importerad så har i alla fall jag fått för mig att det ses som ganska negativt, inte minst pga det kolvas skrivit ovanför.

Dessutom kanske det inte är just denna typen av bilar som motorintresserade letar efter?

Det ses som negativt på grund av okunskap.

Ja just därför ses det som negativt, men ska du ha sålt bilen får du också anpassa dig efter det.

Vill ingen ha din bil pga av importen så är det så. Man kan inte räkna med att alla ska vara sjukt motorintresserade och kunna allt om hur bilarna sköts i andra länder.

NWA
13 maj 2012 · 70 Inlägg

Är maj en dålig månad för bilförsäljningen?
Jag har så otroligt svårt för att sälja min bil. Och då är det en billig bil vi pratar om. Det verkar vara likadant för andra eftersom deras annonser ligger kvar ganska länge på blocket.se.
Hur har det varit för er som har försökt att sälja bilen? Tror ni att det blir bättre under juni?

MrLego Volvonörd
13 maj 2012 · 1 187 Inlägg

NWA skrev:
Är maj en dålig månad för bilförsäljningen?
Jag har så otroligt svårt för att sälja min bil. Och då är det en billig bil vi pratar om. Det verkar vara likadant för andra eftersom deras annonser ligger kvar ganska länge på blocket.se.
Hur har det varit för er som har försökt att sälja bilen? Tror ni att det blir bättre under juni?

Årets trådlyft wink

Men ja det är svårt som fan o sälja bilen nu... Varför vet jag inte men det borde finnas dem som behöver en sommarbil om man tittar på min bil som jag försöker sälja....

Tror nog inte att det blir lättare tyvärr.... Semestertider o mindre pengar.... sad

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
tc3e
13 maj 2012 · 165 Inlägg

gissar att dom i tråden redan lyckats sälja sina bilar eftersom de var 4år sen.. ?

Presidento Of World
13 maj 2012 · 3 324 Inlägg

Köp min MB! big_smile ne skämt åsidå (Den är faktiskt till salu,kolla bilder på min sida och info!)

Jag har haft den ute , fått massa jävla bytes förslag mot folkvagn (5ST?) och mitsubishi , alla ville ha fantasi priser på dessa .

Det va en som ringde och sa att han hittat en likadan bil i malmö för 28k och han ringde från karlstad, OKEJ åk och köp den?

min bil finns ju i karlstad,  och han ville pruta ner den en rejäll summa!

Här är annonsen!

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes … amp;last=1

Ge gärna synpunkter tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
13 maj 2012 · 3 324 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Köp min MB! big_smile ne skämt åsidå (Den är faktiskt till salu,kolla bilder på min sida och info!)

Jag har haft den ute , fått massa jävla bytes förslag mot folkvagn (5ST?) och mitsubishi , alla ville ha fantasi priser på dessa .

Det va en som ringde och sa att han hittat en likadan bil i malmö för 28k och han ringde från karlstad, OKEJ åk och köp den?

min bil finns ju i karlstad,  och han ville pruta ner den en rejäll summa!

Här är annonsen!

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes … amp;last=1

Ge gärna synpunkter tongue

FAN! såg först nu hur gammal tråden va? xD Sorry!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
JFfoto
13 maj 2012 ·

tc3e skrev:
gissar att dom i tråden redan lyckats sälja sina bilar eftersom de var 4år sen.. ?

Men han svarade väl inte på någon av dom i tråden? han frågade en fråga som rör hans bil, och tråden finns kvar för att skriva i, så varför skapa en till tråd med likadan rubrik för? när det redan finns en?

MrLego Volvonörd
13 maj 2012 · 1 187 Inlägg

Paused skrev:

tc3e skrev:
gissar att dom i tråden redan lyckats sälja sina bilar eftersom de var 4år sen.. ?

Men han svarade väl inte på någon av dom i tråden? han frågade en fråga som rör hans bil, och tråden finns kvar för att skriva i, så varför skapa en till tråd med likadan rubrik för? när det redan finns en?

+1

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang