angående paypal, tror jag blivit lurad på ebay

Tuhkanen
27 juni 2008 · 582 Inlägg

Köpte för ett bra tag sen 2 sportstolar på ebay från usa och betalade med paypal, försökt leta på paypals hemsida men tappar bara bort mig, min engelska är ju inte den bästa.
Problemet ligger i att jag tror jag blivit lurad av säljaren, hade bra kontakt med honom i början men han har tagit bort sin ebay profil och svara inte längre på mina mail och mina stolar har jag inte sett skymten av. Någon som vet hur man ska gå tillväga, om man på nått sätt kan kräva pengarna tillbaka?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Se om du inte kan hitta auktionen och se om du hittar något där.

Eller så får du ju helt enkelt klicka in dig på eBay's abuse-avdelning, länken dit ska nog finnas mot botten av huvudsidan.

Har du tur hjälper eBay och paypal dig att få tillbaka pengarna, har du otur är du blåst på pengarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Losgard
27 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Som jag har förstått det så ska du betala pengarna till paypal, och han får inga pengar förän både han och du godkänt köpet.

Så frågan är, varför har du tryckt att köpet har gått korrekt till om du inte fått några varor?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
prodrive Avstängd
27 juni 2008 · 962 Inlägg

Losgard skrev:
Som jag har förstått det så ska du betala pengarna till paypal, och han får inga pengar förän både han och du godkänt köpet.

Så frågan är, varför har du tryckt att köpet har gått korrekt till om du inte fått några varor?

Så går det inte alls till...

Man skickar pengar över paypal, mottagaren godkänner och pengarna överförs.

Men Paypal och Ebay har ju nån garanti om du blir blåst så det löser sig nog om det inte har gått allt för lång tid sen du förde över pengarna.

328cabbish
27 juni 2008 · 827 Inlägg

du har nog chans o få tillbaka pengarna... du ska anmäla det till både ebay o paypal

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 juni 2008 · 6 170 Inlägg

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Som jag har förstått det så ska du betala pengarna till paypal, och han får inga pengar förän både han och du godkänt köpet.

Så frågan är, varför har du tryckt att köpet har gått korrekt till om du inte fått några varor?

Så går det inte alls till...

Man skickar pengar över paypal, mottagaren godkänner och pengarna överförs.

Men Paypal och Ebay har ju nån garanti om du blir blåst så det löser sig nog om det inte har gått allt för lång tid sen du förde över pengarna.

Ja i samma sekund man trycker på knappen för att skicka pengarna har mottagaren dom, inget som ska godkännas alltså.


Det där skyddet har jag för mig endast gäller om man bor i usa och har verifierat sitt paypal-konto med ett amerikanskt kreditkort, därför jag sa att han ska kontakta ebay och paypal och om han *har tur* så kanske han får tillbaka pengarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
prodrive Avstängd
27 juni 2008 · 962 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det där skyddet har jag för mig endast gäller om man bor i usa och har verifierat sitt paypal-konto med ett amerikanskt kreditkort, därför jag sa att han ska kontakta ebay och paypal och om han *har tur* så kanske han får tillbaka pengarna.

Jag är 99% på att det gäller alla oavsett vilket land man bor i!

mo_tattoo
27 juni 2008 · 275 Inlägg

det behövs inget godkännande, pengarna skickas direkt.
jag har själv blivit blåst på ebay, och det stämmer att man kan få tillbaka pengarna, jag fick det.
först ska man anmäla att man inte fått det man beställt, sen ska säljaren få en månad eller nåt sånt på sig att fixa det.
om han inte gör det så ska man skaffa kontoutdrag som bevisar att man faktiskt betalt varan och intyg från sin bank på att man inte fått tilbaka summan man betalat in.
så räkna med att det tar ett tag och är besvärligt, men det går...
jag har nog handlat minst 30 gånger på ebay med paypal och har aldrig blivit blåst då.
de 2 gånger jag inte fått det jag beställt betalade jag med direktöverföring till säljarens konto.
men jag fick som sagt tillbaka pengarna båda gångerna trots att jag alltså inte använt paypal.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
bosing
27 juni 2008 · 106 Inlägg

Har använt mig av Ebay och Paypal +100ggr och aldrig blivit utan vara, men den dagen kommer väl.
Gå in på Ebay securitycenter, där står det hur du ska gå vidare, lycka till.

Tuhkanen
27 juni 2008 · 582 Inlägg

har köpt massa på ebay också tidigare och heller aldrig blivit lurad men nån gång ska väl bli den första, har skickat iväg ett mejl till ebay och paypal nu så hoppas på svar snart så det löser sig

Germax
28 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Har han tagit bort sin ebay-användare och inte går o få tag på är du galet blåst.

man ska alltid köpoa av säkra säljare, det finns feedbackssystem för sånt.
99& gröna, powersäljer =bra säljare
90% 10 feedbacks = skeptisk säljare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang