7266
Sök

frågande ang: crc motor flush

498 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Har någon hydralisk lyftare på audin som knackar ibland och tänkte först prova lite invändig motortvätt.
Nu är det dax för oljebyte så jag köpte en flaska crc motorflush på mekonomen, blir dock lite brydd på instruktionen på burken?

Det står: punkt 2. Öppna locket och häll i innehållet medan motorn är varm och går på tomgång .

Instinktivt så känns det ju som att om man öppnar oljepåfyllningslocket under tomgång så kommer det att skvätta lite olja där ur?
Kommer det att kunna skada motorn om man först varmkör bilen,  häller i skiten och sedan startar bilen igen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 juni 2008
Det skvätter inte så farligt om du skruvar av locket. Dessutom har många ventilkåpor en liten plåt som skyddar. Ska du hälla i nåt så gör som enligt anvisningarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

turboabstinens
442 Inlägg
28 juni 2008
öppna locket och lyft försiktigt, om du ser att de dräller ut olja så kan du ju ta en trasa runt flaskan med motorflushen och hälla i och stänga fort.

ocertifierad klåpmekare

498 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Nu är det flushat och ja det spratt lite grann från en kammnock som var precis under locket.
Resultatet var dock en besvikelse, knackningarna kommer och går på tomgång fortfarande.
Men jag hade inte hoppats på så mycket heller.
Ska prova ett annat sk "mirakelmedel" innan jag ger upp: wynns hydralic valve lifter tretmeant (stavning?), funkar inte det så tror jag att jag skiter i det.
Bilen är inte värd så mycket pengar+ att rosten har fattat tycke för den så det känns inte som att jag vill lägga pengar på 20st nya lyftare+jobb.

Det kan ju också vara så simpelt som att byta till en tjockare olja, kör med castrol slx 5w-40 helsyntet idag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 juni 2008
Kör på 10w 40 istället.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök