GBG! Slut på 98 oktan?

Mortalis VW-nörd?
30 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Skiljer nåt öre per liter mellan Jet obemannat o Preem obemannat. Same shit different name..

Mortalis VW-nörd?
30 juni 2008 · 4 332 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Nej, jag har jobbat på PreemRaff i Lysekil, jag har väldigt bra koll på svenska bensinmarknaden eftersom de tillverkar 75-80% av det svenska framdrivningsbränslet där och på PreemRaff i Göteborg. Om du hade haft rätt så hade inte Jet mfl varit billigare, och det hade aldrig blivit tidningsartikel efter tidningsartikel om den låga kvaliteten på deras bränsle.

Så, det du just sa var "Hej, jag vet inget, men vill ha en åsikt ändå."

Annan kuriosa är att oljan som bensinen ni tankar är gjord på, är från 80- och 90-talet. Så allt snack om oljepriser som går upp och ner är bara ett spel för gallerierna.

Måste fråga här, sparar Preem soppan i 20-30 år innan de raffinadirerar den eller? Låter urbota puckat...alla vet väl att bensinen börjar "klumpa sig" efter några år..hade kunnat tro om de varit 5 år gamla, men 20-30 år gammal olja låter väldigt påhittat...de använder upp reservlagret som Sverige måste ha ifall de blir krig, men det rör sig inte om så mycket och 20-30 år gammal.

Senast redigerat av Mortalis (30 juni 2008)

tobee
30 juni 2008 · 735 Inlägg

Höll på å fumla fram och tillbaka när jag körde chippad A3 1.8T. Jet 98 okt en månad, shell V-power en annan. Jag kan säga att jag aldrig märkte någon skillnad i prestanda eller gången på motorn... Var till och med igång med att klocka bilen på exakt samma sträcka och vid väldigt liknande temperatur.. Nån tiondel hit och dit i skillnad 70-120 på 3ans vxl är då iaf inget att bråka om.. Om sen motorn får i sig mer skit med jetbensinen... Ja det måste väl till något seriöst labtest för att ta reda på det. En sån rapport skulle jag vilja läsa!

Joel89
30 juni 2008 · 221 Inlägg

Mortalis skrev:

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
haha, skitsnack alltihop. All bensin i vårt land har mkt hög kvalite.

Nej, jag har jobbat på PreemRaff i Lysekil, jag har väldigt bra koll på svenska bensinmarknaden eftersom de tillverkar 75-80% av det svenska framdrivningsbränslet där och på PreemRaff i Göteborg. Om du hade haft rätt så hade inte Jet mfl varit billigare, och det hade aldrig blivit tidningsartikel efter tidningsartikel om den låga kvaliteten på deras bränsle.

Så, det du just sa var "Hej, jag vet inget, men vill ha en åsikt ändå."

Annan kuriosa är att oljan som bensinen ni tankar är gjord på, är från 80- och 90-talet. Så allt snack om oljepriser som går upp och ner är bara ett spel för gallerierna.

Måste fråga här, sparar Preem soppan i 20-30 år innan de raffinadirerar den eller? Låter urbota puckat...alla vet väl att bensinen börjar "klumpa sig" efter några år..hade kunnat tro om de varit 5 år gamla, men 20-30 år gammal olja låter väldigt påhittat...de använder upp reservlagret som Sverige måste ha ifall de blir krig, men det rör sig inte om så mycket och 20-30 år gammal.

Stod ju att oljan var från 80- 90 talet. Och man raffinerar inte bensin utan oljan.

Mortalis VW-nörd?
30 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Spela roll...varken olja eller bensin klarar 20-30 år ändå...var rätt trött så vet att jag blandade ihop orden, men tänkte att man kanske inte skulle börja gnälla på ord för de e ju så ologiskt med att vi skulle köra på 30 år gammal olja så de finns inte

Kmarcus
30 juni 2008 · 854 Inlägg

Har ingen egen erfarenhet av Bensintillsatser men jag litar på detta...

http://www.youtube.com/watch?v=F69c6w_9kQ8

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

jag har alltid varit förespråkare för att tillsatser det slår man i bensinen om man ska ha den i en 2-taktare och den enda tillsats som då slås på är 2-taktsolja! Annars så ger man f*n i sånt trams

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
lundwall
1 juli 2008 ·

tobee skrev:
Well, som jag ser det så har inte du heller något bevis för dina påståenden, med andra ord så pratar du lika mycket smörja du också... För mig som icke insatt i ämnet skulle det vara högintressant med en artikel från en säker källa som styrker dina påhopp på JET mfl. Först då kan jag ta dig på allvar

Om du inte kan ta mitt ord, som har jobbat med det, varför ska du då tro på någon annan?

Om du har följt nyheter i Sverige under 90-talet så vet du lika väl som jag att det var massa rapporter om dålig bensin på Jet.

lundwall
1 juli 2008 ·

Hardjim skrev:
Exakt, du har inte det minsta bevis så tagga ner.

Blev du slagen mycket i skolan?

Hardjim skrev:
Men du är väl så säker för att din pappa har sagt att det är så.

Nej, min pappa vet absolut inget om bensin, han har jobbat för Posten hela sitt liv.

Hardjim skrev:
Du tror säkert att man får en tröttare bil på jet bensin och att motorn håller sämre.

Absolut, särskilt om man tankar 95 jämfört med 98.

Hardjim skrev:
Och har du inga bevis så kan du lika gärna säga att folk som sover i en ikea säng inte kommer må lika bra och få ett kortare liv.

Kom igen, åklagarn, bevisa motsatsen då.

Hardjim skrev:
Så antingen drar du fram bevis eller inser du att du har fel och lägger ner.

Inte så länge barnrumpor som du sitter och hävdar sig med kepsen på svaj, lilla vän.

lundwall
1 juli 2008 ·

Konbanan skrev:
Litar på dig till 100%, man får vad man betalar för.

Precis. Det gäller inte bara bensin utan det mesta här i livet.

Buy quality, cry once.

Konbanan skrev:
Tråkigt med folk som är så jävla snåla och försöker intala sig själva hela tiden att dem tankar bra bensin. Många som tankar på JET och annat skit har säkert aldrig testat V-Power och har inte fått känna på skillnaden.

Jag rådde min mor att byta från vanlig 95 till vanlig 98, och t.o.m. hon kände en rejäl skillnad i gasrespons och pigghet i bilen. Folk är i allmänhet snålare än de är smarta smile

jocke_gronberg
1 juli 2008 · 4 586 Inlägg

steifan skrev:
Trist att dom tar bort 98 oktan.. ersätts väl oftast med E85. Iaf när det gäller JET.

Finns två JET-"stationer' i Falun, den ena uppgraderades för nåt år sen.. snabba
pumpar, men naturligtvis inget 98 oktan. Den äldre har det ju fortfarande.
Men hur länge?

Trist att det försvinner.. finns ju många som kör med det.
Jamenaa.. VWs FSI-motorer ska väl helst gå på 98 oktan?

jag kör på 95 oktan i min fsi motor inga probem alls

gamlingen
1 juli 2008 · 5 198 Inlägg

Är det ff ingen som kan visa fakta om soppan,,, klart det skiljer mellan 95-98- Vpower.. men det va väl inte dit vi skulle komma.. utan skillnaderna mellan mackarna ?

EDIT:stavfel

Senast redigerat av gamlingen (1 juli 2008)

lundwall
1 juli 2008 ·

Mortalis skrev:
Måste fråga här, sparar Preem soppan i 20-30 år innan de raffinadirerar den eller? Låter urbota puckat...alla vet väl att bensinen börjar "klumpa sig" efter några år..hade kunnat tro om de varit 5 år gamla, men 20-30 år gammal olja låter väldigt påhittat...de använder upp reservlagret som Sverige måste ha ifall de blir krig, men det rör sig inte om så mycket och 20-30 år gammal.

Reservlagren (vi har enorma mängder på många ställen i Sverige, mycket mer än vad som behövs för det nedbantade försvaret) är inte några direkta militära lager (de har tillgång till privata näringsidkares tjänster genom avtal i händelse av krig), men du som bor i Gbg kan ta en titt i taket nästa gång du åker i Lundbytunneln västgående riktning, där hänger ett par vägskyltar på en enorm fyrkantig klump. Där har du det militära kontrollrummet för att tanka fotogen (flygbränsle) från oljeraffen nere i hamnen ut till Säve militära flygplats.

PreemRaff använder både gammal och ny olja, beroende på produkt. Tjockolja är absolut ingen färskvara om den förvaras rätt.

Jimm
1 juli 2008 · 1 661 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
Exakt, du har inte det minsta bevis så tagga ner.

Blev du slagen mycket i skolan?

Hardjim skrev:
Men du är väl så säker för att din pappa har sagt att det är så.

Nej, min pappa vet absolut inget om bensin, han har jobbat för Posten hela sitt liv.

Hardjim skrev:
Du tror säkert att man får en tröttare bil på jet bensin och att motorn håller sämre.

Absolut, särskilt om man tankar 95 jämfört med 98.

Hardjim skrev:
Och har du inga bevis så kan du lika gärna säga att folk som sover i en ikea säng inte kommer må lika bra och få ett kortare liv.

Kom igen, åklagarn, bevisa motsatsen då.

Hardjim skrev:
Så antingen drar du fram bevis eller inser du att du har fel och lägger ner.

Inte så länge barnrumpor som du sitter och hävdar sig med kepsen på svaj, lilla vän.

Som sagt, nu var det inget snack om skillnaden mellan 95 och 98. Nu var det skillnaden mellan T ex Jet och Preem. Som har exakt samma pris här i
Varberg.  Och du hävdar att om man kör på Jet sås för samma peng så får man sämre effekt.
Smart kille.
Om man kör på Jets E85 får man säkert vatten i också.
haha, oj vilken barnrumpa jag känner mig som, undrar vem det var som drog igång med sina personangrepp.
Snacka kvalite osv så kör du en Audi 1.8... lille grabb....

Senast redigerat av Hardjim (1 juli 2008)

Sharky
1 juli 2008 · 10 287 Inlägg

Nu har det larvats tillräckligt.
Tråd låst.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Nu låser jag den här tråden.
Chattning är inte tillåten. Lite för mycket personangrepp i den här tråden nu.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang