Kondensatorer, 1,2 eller 3

142_power
3 april 2006 · 69 Inlägg

Hej jag undar om det gre något extra ifall om man har t.ex 3st 1 Farads kodningar , 2st 1.5 Farads eller 1st 3 Farads. Har hört från nått håll att det ska va bättre att ha flera små, stämmer detta?

Drönirettab
3 april 2006 · 21 761 Inlägg

Generellt sett så borde flera mindre parallellkopplade ha mindre inre resistans än en stor men det kan skilja mellan olika kondensatormärken. Mindre inre resistans=snabbare kan man säga.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
3 april 2006 · 2 353 Inlägg

Rätt tänkt, men ofta så ger det samma slutresistans som en stor, eftersom de stora ofta består av fler små.

Beror lite på vilken typ det är.

Sen så anser jag att man hellre kan lägga sina pengar på nåt som verkligen behövs, dvs batterier och bra kablar.

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Generellt sett så borde flera mindre parallellkopplade ha mindre inre resistans än en stor men det kan skilja mellan olika kondensatormärken. Mindre inre resistans=snabbare kan man säga.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
3 april 2006 · 21 761 Inlägg

jonash skrev:
Sen så anser jag att man hellre kan lägga sina pengar på nåt som verkligen behövs, dvs batterier och bra kablar.

Ja, det är min åsikt också. Även att se över märkströmmen på generatorn om den räcker till.

Lunnajs Mr
3 april 2006 · 267 Inlägg

Om du inte är seriös ljudbyggare som ska typ tävla i ljud så är en bra batteri, bra generator och bra kabeldragning en vettigare investering än kondensatorer..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang