GPS navigering

Bike
29 juni 2008 ·

Hej alla

ville fråga här inne om tips ang bil navigator

i första hand är ja mest intresserad av tomtom eller garmin navigatorer,
så har aldrig haft det förut o lätt osäker när man kommer ut på stora vägar.
så letar efter rätt enkel billig navigator runt 1500-2000kr

är det någon ni kan rekomendera ?

är öppen för både nackdelar som fördelar på dom.


fassna först för tomtom för de är daglig uppdatering påstår dom.
sedan är frågan under lång tid får man denna lyx ?

sedan kom garmin o gjorde snyggare kartor enligt demo bilder på deras sida,
men dom säger man måste plugga ihop med datan för uppdatera står inget där heller om hur länge man får uppdatera gratis,


så de är lite av de ja söker o behöver lite hjälp i valet här så  skriv på vad ni tycker
Thanks smile

mondeofin
29 juni 2008 · 217 Inlägg

Jag har en Garmin nuvi 200w och tycker att den funkar jättebra, har dock inte prövat på att uppdatera den hittills så vet inte riktigt hur det funkar

Honda CR-V (2011)
Bike
29 juni 2008 ·

ok är du nöjd med den Garmin nuvi 200w ?

eller är den missvisande ofta ?
hade en garmin dock var den 3 år gammal  så skulle ja åka till en gata i göteborg o jisses så fel den visa mig  kom in på knepig sido gata så sa den kör rakt fram  eh ok ända felet var att de stod ett jätte hus ivägen  svårt o köra rakt fram.

så de blev o fråga sig fram  som tur var folket ja fråga trevliga o hitta snabbt mitt mål.

lite där av söker ny bättre navigator som inte säger kör in i huset.

mondeofin
1 juli 2008 · 217 Inlägg

Joo hittills är jag nog nöjd, min är av -07 modell så vissa vägar som blev klara -07 finns ju förstås inte, men det kan kanske en uppdatering råda bot på. Men så bor jag ju inte i någon storstad precis heller.
dock så är den ett par sekunder efter där bilen är i verkligheten ca 1m

Honda CR-V (2011)
liquisole
1 juli 2008 · 1 237 Inlägg

Har själv en Tomtom v3 new version, den fungerar riktigt bra och är nöjd med den. Billig är den också! samt mycket enkelt att uppdatera mjukvaran smile

alain www.bimmerpower.org
1 juli 2008 · 3 995 Inlägg

Eftersom jag inte har GPS på min andra bil, var jag tvingen att leta efter en sådan som hade stora möjligheter.
Jag kollade olika gps och fastnade på en avigon 8110, med 16/9 skärm, en av dom senast som finns på marknaden.
kostnad 4500:-
Jag har haft den i två veckor och är mycket nöjd med den.
Berätta lite vad du har, hur bra den är eller vad den saknar.
http://www.navigon.com/site/se/sv/produ … avigon8110

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Bike
1 juli 2008 ·

hej igen o tack för alla grymma svar (uppskattat)

av de ja sett här inne står de nu mellan  Tomtom v3 o Garmin nuvi 200w

både ligger i samma prisklass bara 200kr mellan dom

dom ligger bra lika i ja de mesta batteri tid, display  mm

men garmin har kart system Nav tech  Medans tomtom har sin egna som dom just kallar tomtom

så vad tror ni här inne om ja ska välja mellan dessa 2
blir de o singla slant eller finns det någon fördel o nackdelar

skriv gärna nackdelar med så man vet,

Losgard
1 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Navman något, finns på Siba för 790 kr idag.
Kostade 1490 när jag köpte den för 2 årsedan, inkl europakartor.
Är toknöjd förutom att kartorna är gamla, men man kommer oftast dit man ska utan problem.
Testade den även en gång i danmark när jag skulle till en skum liten gata i Fredrikshavn, fungerade klockrent även där! Är toknöjd med den. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
ivo_25
1 juli 2008 · 78 Inlägg

Jag köpte en Garmin Nuvi 760 igår på Elgiganten...Dom hade rea så den kostade 2500 kr med Europa karta och det är 2008 karta smile ....Den har jätte många funktioner och bluetooth om man vill ha de nu. Garmin Nuvi använder sig av Navteq kartor och Tom Tom använder TeleAtlas kartor....Vad jag har läst och hört så ska Navteq`s kartor vara lite bättre....De finns så många gps nu på marknaden så man blir lite förvirrad....De var jag iallafall...Garmin Nuvi 760 har fått bra betyg i olika tester så det blev en sådan för mig....Lycka till nu med köpande av gps big_smile

Burn Ruber Not Your Soul
Rille0
1 juli 2008 · 2 021 Inlägg

Farsan har köpt sig garmins billigaste nuvi-???, 899 på mediamarkt
Funkar helt problemfritt, aldrig missat en enda gång, mp3 o hela köret har den också.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
mir
1 juli 2008 · 336 Inlägg

Jag inhandlade en Garmin Nüvi 205 (Uppföljare till Nüvi 200) för 1195 kr. Den är snabbare än 200 an. Har de senaste kartorna (Norden) samt även detaljerad visning. Denna funktion finns tydligen inte på Nüvi 200.

Tycker denna funkar riktigt bra samt att jag gillar Garmins gränssnitt samt hållare bättre än Tomtom.
Den har även stöd för SD kort så det är lätt att lägga i Europa kartor om man önskar det.

Nackdelen är att det inte medföljer USB kabel. Men en sådan kan man köpa på Clas Ohlsons för 65  kr.

Senast redigerat av mir (1 juli 2008)

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Masterworks
1 juli 2008 ·

Jag kör med en Nuvi 350 och en Nuvi 770, ruggigt nöjd!
Jag har även en Pioneer Avic-HD3 och kan bara säga att den suger! lol

Mortalis VW-nörd?
2 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Farsan köpte sig en Navigon 2100 nu när de hade de för 1000kr på Bilia här borta. Tycker den är tydlig och bra för det mesta. Testat att köra i GBG och göra lite elaka tasks mot den, men den har faktiskt parerat dom bra.
Man får med en gratis kartuppdatering vid köp så du får de senaste kartorna..för skandinavien för de priset, europa kostar ju extra.
Hellre Navigon än Garmins billigaste om man ska se till gränssnittet t.ex.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang